Waarom rijd jij met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Freedom1

Re: Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:10

celticpony schreef:
zou eigenlijk op de maneges andersom moeten worden aangeleerd...eerst vanuit je zit zonder bit leren rijden en als je dat allemaal beheerst,mag er een bitje in als je dan nog zo nodig wil Clown
jaren gewoontes volgen maken van mij ook een "schijterd" en durf idd de weg niet zonder op...dat zit echt in mijn hoofd en niet in mijn pony hoor. dubbele teugels voorlopig dus en nog ff geduld Haha!

idd nog mensen en ik, dromen er van om later gewoon een manege op te richten waar al de paarden bitloos gereden worden, ze natuurlijke omgang krijgen,.... Dromen mag nu eenmaal even he Bloos

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:15

Met Wai, omdat het zo gewoon goed gaat. Hij loopt er lekker ontspannen mee en doe gemakkelijk z'n mond open. Bovendien is het zeker met het dekseizoen soms wel handig als je hem wat gemakkelijker terug kan pakken Vork

Beauty heb ik bitloos gereden, het leek goed te gaan, maar ze ging er misbruik van maken en express de hele tijd op hol slaan e.d. dan hield je er echt niks meer aan.. Dus daar ben ik mee gestopt, nu rij ik haar daarom weer gewoon met een bitje Sigaar

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 16:34

er is wel erg veel weerstand tegen een bit.
ieder zn keus!bitloos is ook niet altijd vriendelijker,hangt van ruiter en paard af.
het maakt mij niet uit,maar ik vind het belangrijk waar het paard beter op reageert

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:45

Horsii_mine schreef:
Met Wai

Wat wil 'Wai' zeggen? Koe

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 17:51

Het lijkt net of voortaan bitloos een trend geworden.
ik doe gewoon met bit, soms wat bitloos met touwhalster.
dit gewoon, omdat ik met de dressuur rijd, en voor de duidelijke hulpen toch het bit fijner vind.
heb et allebei geprobeerd ga toch voor het bit, sowieso buiten, is soms nogal vervelend en ik het dat niet verantwoord vind op bitloos buiten te rijden. wie weet gaat het goed, maar tot nu toe houd ik het bij het bit

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:00

Djulitaa schreef:

Het is geen trend, mensen zoeken wat anders.

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:03

Omdat je met een bit meer te zeggen hebt over een paard wanneer dat nodig is Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 18:18

dat is niet waar suusiej dat verschilt!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:00

Suusiej schreef:
Omdat je met een bit meer te zeggen hebt over een paard wanneer dat nodig is Lachen

Onzin. Dat zit tussen je oren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:02

speedy_cindy schreef:
Djulitaa schreef:

Het is geen trend, mensen zoeken wat anders.

Goh, ik ben niet zo'n meeloper, hoor, maar rij toch hartstikke bitloos op mijn jonkie. Niet vanwege de 'trend', maar omdat ik bewust gekozen heb voor een andere benadering van mijn paard. Ja

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:14

Omdat ik de vaardigheden niet heb zonder te rijden en ook absoluut geen behoefte heb om die mezelf te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:15

Als je de vaardigheid niet hebt om een paard te rijden zonder bit, waarom vind je dan wel dat je de vaardigheid hebt met bit?

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:16

Suusiej schreef:

Bang voor het onbekende?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:32

In de bak wil ik Ascot nog wel eens op een touwhalster rijden. Verdient geen schoonheidsprijs, maar ach, hij gaat links, rechts en stopt zowaar op mijn comando Tong uitsteken (is wel eens anders geweest)
Buiten heb ik het eens geprobeerd, in het bos op de vroege ochtend. Ging goed tot we een vreemd paard tegen kwamen...
Bang voor het onbekende kan je me dus niet noemen; ik heb het zelf getest. Toch zal je me buiten niet meer bitloos met Ascot zien rijden. Ik ben nl van mening dat ik de verantwoordelijkheid draag voor het paardje, mijzelf én mijn medeweggebruikers. Ik ga geen ongelukken uitlokken omdat een touwhalster zo paardvriendelijk oogt. Want idd heb ik met bit meer te vertellen over Ascot. Ik zou het juist zeer paardonwaardig vinden als ik een ongeluk veroorzaak door Ascot bitloos buiten te willen rijden.

Als anderen hun paarden wel prima bitloos, of mischien zelfs beterals met een bit, kunnen rijden; geweldig! Jou verantwoordelijkheid, maar ik mag aannemen dat je dat zelf ook weet. Maar ga nou niet meteen met modder gooien naar mensen die dat risico niet kunnen of niet willen nemen.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:38

Juut schreef:
In de bak wil ik Ascot nog wel eens op een touwhalster rijden. Verdient geen schoonheidsprijs, maar ach, hij gaat links, rechts en stopt zowaar op mijn comando Tong uitsteken (is wel eens anders geweest)
Buiten heb ik het eens geprobeerd, in het bos op de vroege ochtend. Ging goed tot we een vreemd paard tegen kwamen...
Bang voor het onbekende kan je me dus niet noemen; ik heb het zelf getest. Toch zal je me buiten niet meer bitloos met Ascot zien rijden. Ik ben nl van mening dat ik de verantwoordelijkheid draag voor het paardje, mijzelf én mijn medeweggebruikers. Ik ga geen ongelukken uitlokken omdat een touwhalster zo paardvriendelijk oogt. Want idd heb ik met bit meer te vertellen over Ascot. Ik zou het juist zeer paardonwaardig vinden als ik een ongeluk veroorzaak door Ascot bitloos buiten te willen rijden.

Als anderen hun paarden wel prima bitloos, of mischien zelfs beterals met een bit, kunnen rijden; geweldig! Jou verantwoordelijkheid, maar ik mag aannemen dat je dat zelf ook weet. Maar ga nou niet meteen met modder gooien naar mensen die dat risico niet kunnen of niet willen nemen.

Ik heb het ook niet over iedereen, maar bij sommigen is het wel het geval.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:40

goede vraag eigelijk Clown Bij mij is het denk ik puur uit gewoonte... En omdat ik wel zeker weet dat er wel één paard van mij tussenzit die het niet zou snappen Haha!

Maar pb'tjes over waarom het beter/gemakkelijker zou zijn, steeds wel kom Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:42

het is niet specifiek beter of gemakkelijker,dat verschilt gewoon per paardje!
en wat de ruiter graag wil Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:52

van de week kwam de tandarts en die vertelde doodleuk dat mn paard zn hele gebit gerenoveert moet worden dat gebeurd over twee weken,hij advieseerde mij ,dat als ik gewoon wou blijven rijden ,dat ik dan lekker bitloos moest gaan rijden,
dus ik samen met de bitloos goeroes van mijn stal ,bitloos gaan rijden ......en ik moet eerlijk zeggen dat het mij wel is bevallen en dat mn paard er goed op reageerde ,gelijk!!!!
ik ben dus heel postief over bitloos,ervaarde geen angst ....ik snap trouwens ook niet waarom mensen dat eng lijkt...ik bedoel je rijd toch met je zit neem ik aan,
maar het betekend niet dat ik automatish zonder bit blijf rijden...,

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 19:56

Omdat dat vaak makkelijker gaat, en we hebben nog geen goede bitlooze optoming. En omdat ze vaak naar het gras habt, gaat dat makkelijker met bit.

Born2BCrazyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:01

Omdat ik dressuur wil rijden Lachen (wedstrijden)

en omdat ik niet echt fan ben van bitloos. nee heb het niet geprobeerd, maar ik rijd liever met bit (gevoelsmatig).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:47

Nadya schreef:
Suusiej schreef:

Onzin. Dat zit tussen je oren.

Klopt. En daarnaast is het verschillend per paard en ruiter. Ik heb het omgekeerde tussen mijn oren zitten: Bitloos heb ik meer te zeggen dan met bit wanneer het nodig is. Maar dat ligt helemaal aan mijzelf. Ik kan mijn paard niet houden met bit als ze eruit wilt knijpen... Dat had ik met mijn vorige paard ook. Zelf geen vertrouwen in bit, dan werkt het ook niet Knipoog

Ik rij soms nog wel eens met bit als ik in de bak dressuur oefeningen wil doen evenals met lessen.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:53

Reed altijd op mijn shet bitloos. Dat was vooral omdat hij helemaal gek werd met bit in, of er wat gebeurd is vroeger ik heb geen idee. Maar op mijn bijrijdpaard en op de manege gewoon met bit, eigenlijk omdat het een gewoonte is Knipoog

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:53

@Tancreda4: Dat vind ik wel leuk om te horen. Gewoon dat het ook wel eens omgekeerd is. En dat het niet werkt als je er geen vertrouwen in hebt.

rockyloveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:56

ik rijd met bit omdat ze zonder niet echt luisterd.
ik kan best met een halster gaan rijden hoor, maar dan kan ik alleen beetje stappen want anders stopt ze niet meer als ik draaf of galopeer.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:46

weetje wat het ook vaak is: met bit kan je je paard gemakkelijk in "de krul" trekken. Je hebt maar een beetje "te zagen" en het paard gaat naar beneden. Dat heeft vertrouwen. Meestal als je dan bitloos gaat, zal je paard op die manier toch niet zo gemakkelijk krijgen. Tenzij ze juist aan de hand kreeg. Door zit-been-stem-...hulpen. Dan heb je evenveel te zeggen zonder bit. Mensen die altijd juist op de bit reden, en weinig op zithulpen enzo, kan het idd soms wat moeilijker zijn.

Mijn paard kon vroeger niet stoppen aan bit. Ik kwam er ook zot van, vanals ik haar deed stilstaan, deed ik direct de druk weg. En wat deed ze, direct weer weg. Nu bitloos: ik hoef maar even druk te geven en ze staat stil, ik laat de teugels los en ze blijft net zolang stilstaan tot ik haar vraag weer door te gaan. Ook kan ik ze nu al een stuk of 4-5 meter achteruit doen stappen zonder bit! zalig toch! Maar doe dan ook aan clickertraining, werkt goed Knipoog