Goede ervaringen zadelmarkt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Re: Goede ervaringen zadelmarkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:00

Je kan gewoon voor die prijs geen topkwaliteit verwachten. Is misschien een beetje moeilijk maar veel mensen denken precies dat het een topkwaliteit gaat zijn

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 13:01

heb eerst 3 of 4 zadels moeten passen, pasten
niet, bellen en geld terug of ruilen was toen
geen probleem.
Je moet wel zelf goed weten wat past op je paard!!!

Heb er 4 1/2 jaar geleden een dressuur zadel gekocht..
voor mezelf en!!! voor de lessen waar mijn paard in loopt.
Dus dan koop je geen knetterduur nieuw zadel (had er
ook het geld niet voor)

Zadel bevalt nog steeds.. gaat mee op buitenrit en
ik spring ermee (ja met een dressuur zadel.. maar is
vrij vlak.. daar hou ik van..) is dus al die jaren door
mij en de kids gebruikt.. is 2 x gerepareerd..
zitvlak... Gezien het niet echt keurige gebruik
(werd 10 tot 15 x gebruikt per week...)
vind ik het je krijgt waar je voor betaald..
Net zoals een reis van Peter Langhout, goedkoop, je
ziet alles, alleen het eten en de hotels zijn iets minder....

Heb afgelopen december mezelf een bates caprilli cadeau
gedaan.... maar daar mogen de kindjes niet aankomen!
dus die rijden nog op zadelmarkt en ik dus ook bij springen
en buitenritten..

JuulvH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:07

sevke schreef:
Of het nu zadelmarkt is, of Divoza of decathlon of de ruitershop om de hoek : je kunt van een zadel van 200 € niet hetzelfde verwachten als van één van 2000 €. En het is zo dat er bij die zadels van 200 € goede zitten, en bij die van 2000 € slechte. Ken mensen die slechte Kieffers hadden (scheef !!) en goede Merano's.

Ik sluit me hierbij aan.. ik heb een zadel gekocht bij zadelmarkt, omdat ik toen er snel een nodig had voor een verzorgpaard.. hiermee reed ik niet al te serieus en bij zadelmarkt hadden ze een leuke aanbieding die ook nog eens paste op het paard..
na het ong. een jaar gebruikt te hebben op mn verzorgpaard heb ik mn eigen paard gekocht..
dit paard kocht ik gewoon van een particulier die stopte met rijden en hier kon ik dus haar (kieffer)zadel bijkrijgen. ik heb toch mijn eigen zadel meegenomen om te passen en het paste perfect.. dus heb ik de mijne gehouden..
ik rijd nu zon twee jaar met het zadel, waarvan een half jaar op mn eigen paard en ik moet zeggen dat hij super ligt en goed zit..
er is nog niets aan kapot geweest en het is gewoon gemaakt van leer..

daarbij rijd ik nu zon 13 jaar en heb ik in de paardenbranche gewerkt.. dus ik weet wel waar ik over praat..
ik moet eerlijk zeggen dat ik natuurlijk betere zadels heb gereden waaronder ook een kieffer van 2100 euro..

ik wil nu een dressuurzadel erbij en denk serieus na over een nieuwe samenwerking met zadelmarkt..

ik denk wel dat je zonder ook maar enige ervaring niet zomaar naar zadelmarkt moet gaan.. als je er een goede kijk op hebt, kun je er best een goed zadel vinden..

Danique1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-07 00:17

Noem het maar slechte zadels...
of dat je je paard/pony er geen plezier mee doet.

Ik had eerst een stubben springzadel maar daar sprong mn pony flut mee..
toen zag een een zadel van zadelmarkt ( € 400,- ), daar heb ik 3 jaar mee gereden, en hij heeft 3 jaar fantasties gesprongen !!

Ik heb nu ondertussen een Hulsebos ( € 2000,-) op maat laten maken.
Maar ik kruip nog steeds graag op het zadelmarkt zadel ! Omdat het lekkerder zit als m'n nieuwe zadel Clown

tuurlijk zal zo'n zadel niet op alle paarden/pony's goed liggen.
Maar als hij goed ligt, is het een prima zadel hoor Haha!

JuulvH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:04

Danique1990 schreef:
tuurlijk zal zo'n zadel niet op alle paarden/pony's goed liggen.
Maar als hij goed ligt, is het een prima zadel hoor Haha!

Pling groot gelijk Lachen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 15:13

Ik heb zelf ook een hoofdstel van zadelmarkt, gebruik hem nu al 2 jaar, pony is al regelmatig blijven hangen maar er is nog niks stuk! Gewoon goed onderhouden is het halve werk. En het was zo'n hoofdstel van 20 euro toen destijds.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:00

jongens de middenklassers en zelfs veel duurdere "merken"komen uit die landen
zelden hoor je iemand klagen over de knightrider of de rossner om maar eens een voorbeeld te noemen

lees hier iets over arbieds omstandigheden
heeel erg veel zadels komen uit india pakistan of china
(paar duurdere merken uit china) ja tuurlijk zijn dus de
maak omstandigheden voor een duurder zael uit china vele malen beter dan die uit india
of pakistan Gestoord

een euro hier koop je met beetje geluk net een brood voor
een euro daar is een heel ander besteed baar bedrag
dat kan je simpel weg niet vergelijken

en heel simpel het goedkopere leder is uiteraard minder van kwaliteit
en zal uiteraard eerder slijten

ben alles behalve fan van zadelmarkt
mijn vriendin had een zadelmarkt filiaal
niet waterdichte regendekens bv
je moet gewoon zelf goed kijken en beoordelen
en naar een winkel met inruil / geld terug indien die niet past
helaas doet niet iedere zadelmarkt dat

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:40

Ik heb zelf een Merano dressuurzadel en ben er heel tevreden over!
Niet gekocht bij zm maar toch.
Hij past goed zit lekker en mijn pony loopt er beter mee dan met mijn vorige zadel.
Het leer is niet zo'n goede kwaliteit maar toch krijg ik wel complimenten dat ik een mooi zadel heb.

Ze zien niet dat het een zm zadel is. Ik heb op dit moment zoveel geld gewoon niet.
Er komt later wel een duurder zadel maar ik ben echt tevreden over Merano!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 13:15

Ik heb een vriendin, die een Merano veelzijdigheidzadel heeft. Zij heeft hiermee op haar paard gereden, daarna op een pony toen het paard was verkocht, en daarna nog weer op een andere pony toen die andere pony ook was verkocht. Op een gegeven moment is die laatste pony ook verkocht en lag dat zadel bij haar thuis maar een beetje te liggen. Zodoende mocht ik hem wel gaan gebruiken, maar toen ze helemaal is gestopt met rijden heeft ze hem weer mee naar huis genomen. Nu wil ik graag een ander zadel hebben en wil erg graag een Merano hebben. Ze krijgt weer een pony, en wil ze ff kijken of die daarop past, adners neem ik hem graag van haar over. Ligt namelijk super op de pony's en zit heerlyk!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:16

als je zadels verkoopt zonder dat je weet dat ze goed liggen... ben je commercieel.
een niet passend zadel kan je hele paard nar de filesteine helpen.
verder kunnen (vaak) er grote pinnen of spijkers in zitten die zomaar uit kunnen steken gevolg een paard met een gat in de schoft van een aantal cm.
het is geen echt leer.
als ze snel kapot gaan ligt het aan jou... altijd!
en het is import. tuurlijk zitten er zadels tussen die redelijk zijn. (heel soms)

maar goed als je liever weinig geld uitgeeft en je paard pijn lijd.
ik ben op het moment zadelloos maar nog liever dat dan mijn paard pijn lten lijden of een blesure aandoen.
ik spaar rustig verder.

met groet zadelmarktgedupeerde.

je bent gewaarschuuwd iig

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:27

sandra1986 schreef:
en het is import.

Stubben is ook import uit Zwitserland. Kieffer is import uit Duitsland. CTD komt uit Spanje, Zaldi komt uit Spanje.
Ik ken maar 1 Nederlands zadelmerk en dat is Daaleman. De rest is dus import waar niets mis mee is.
En de goedkope zadelmarktzadels zijn dus ook import en wel degelijk gemaakt van leer. Maar niet de leerkwaliteit van Stubben, maar goedkoper leer. Elk zadel heeft spijkers in de boom om de boel bij elkaar te houden.
Waar ik me het meest aan stoor is dat je geen zadelmarkt zadel mag kopen, maar wel een merkloze in een gewone ruitersportzaak, of het startzadel van Divoza. Al dit soort zadels zijn goedkoop en minder degelijk. Maar je kunt er echt wel een redelijk zadel aan hebben.
Zie het gewoon zo: 1500 euro = 25 jaar meegaan.
200 euro=4 jaar meegaan. Doe je er langer mee, dan is dat meegenomen. Doe je er korter mee, dan kan dat aan het gebruik liggen. Ook lang niet alle A-merk zadels gaan 25 jaar mee, ik ken mensen die ze in 8 jaar volledig oprijden hetzij door echt intensief gebruik, hetzij door slecht onderhoud.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 22:30

ik heb hier op zolder een zadel van zadelmarkt liggen wat echt geen leer is maar sky.
en dat ligt niet aan slecht onderhoud.
maar als er mensen zijn die hun budget belangrijker vinden dan het wel en wee van paardlief dan moeten ze dat voor zich weten.
ik heb gewaarschuwd.
ik ben er klaar mee
ajuus

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:05

Vind zelf dat je een beetje overdreven reageert. Er zijn ook mensen die positieve ervaringen hebben met zadels van zadelmarkt.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 23:36

sandra1986 schreef:
ik heb hier op zolder een zadel van zadelmarkt liggen wat echt geen leer is maar sky.
en dat ligt niet aan slecht onderhoud.
maar als er mensen zijn die hun budget belangrijker vinden dan het wel en wee van paardlief dan moeten ze dat voor zich weten.
ik heb gewaarschuwd.
ik ben er klaar mee
ajuus

Geloof me ik heb alles over voor mijn paarden en ik weet ook heel goed wat ik doe, dus ik heb geen zin om door jou verteld te krijgen dat ik een dierenbeul ben.
Na 20 jaar ga ik er toch wel vanuit dat ik genoeg kennis heb van mijn paarden en hun harnachement, ik heb in al die tijd 1x een jonge ruin kreupel gehad en dat was omdat hij als een dolle in de wei aan het bokken was verder heb ik nog nooit een paard met problemen gehad dus wat is er dan mis met mijn keuzes?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:14

trutje schreef:
Geloof me ik heb alles over voor mijn paarden en ik weet ook heel goed wat ik doe, dus ik heb geen zin om door jou verteld te krijgen dat ik een dierenbeul ben.
Na 20 jaar ga ik er toch wel vanuit dat ik genoeg kennis heb van mijn paarden en hun harnachement, ik heb in al die tijd 1x een jonge ruin kreupel gehad en dat was omdat hij als een dolle in de wei aan het bokken was verder heb ik nog nooit een paard met problemen gehad dus wat is er dan mis met mijn keuzes?

Ik niet. Als je daadwerkelijk 20 jaar echte ervaring hebt en kennis vergaard over de volle breedte, dan zou je ook moeten weten goed spul ALTIJD z'n geld waard is. Dat er dus feitelijk wel degelijk een kern van waarheid inzit.
Het feit dat je je aangesproken voelt......................

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:37

Ik rij al 2 jaar met miijn zadelmarktzadel en ik heb er nog geen probleem mee gehad, het is in de tussentijd al opgevuld en nagekeken door een zadelmaker en die vond het ook een mooi zadel. Natuurlijk is een stubben of een kieffer beter van kwaliteit, maar dit zadel ligt perfect en geen van mijn dieren heeft ooit problemen met de rug gehad nog geen drukplekje.
Is het dan niet heel vreemd dat er veel mensen met eigen ervaringen er geen probleem mee hebben en de mensen die er via via iets over vertellen altijd alles zwart lopen te maken?

@ikke: Wie zegt er dat jij meer kennis hebt dan mij, ik heb nergens een probleem mee met mijn paarden maar jij twijfelt wel aan mijn kennis?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:43

trutje schreef:
@ikke: Wie zegt er dat jij meer kennis hebt dan mij, ik heb nergens een probleem mee met mijn paarden maar jij twijfelt wel aan mijn kennis?

20 jaar omgang zegt niks over de hoeveelheid kennis die je verzameld EN toepast. Het gaat om inzicht, niet alleen de tijd. Het ene is niet automatisch het gevolg van het andere.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:52

begrijp me niet verkeerd een passend zadel
is essentieel

heb hier genoeg leuke en echt verschrikkelijke bagger zadels van zm voor bij zien komen
sommige echt te afgrijselijk voor woorden (idd scheve bomen doorstekende spijkers ..)
andere weer niet verkeerd voor hun geld

maar wat ik me wel eens afvraag ..
wat moet je met een zadel die 25 jaar goed blijft
terwijl je paard geen 25 jaar de zelfde bouw blijft houden ..

mensen in nederland hebben hu paard gemiddeld 5 jr
gelukkig zijn er ook mensen die hun paad levenslang hebben
maar ook die paarden groeien eerst 7 jr daarna is het redelijk stabiel
ken zelfs mensen die een boom zadel hebben voor de winter en een boomloos voor de zomer
omdat het paard zomers op de wei een enorme grasbuik krijgt , ondanks meer beweging zomers
veel mensen hebben een zadel voor een jaar of 3 en laten deze elk jaar vullen en na een jaar of 3 gaat deze aan de muur en komt er weer een nieuwe omdat ze toch liever springen of juist dressuren of liever ander kleurtje hebben of zelf dikker zijn geworden of juist afgevallen

er zijn maar weinig mensen die hun paard
a levens lang houden
daarbij 15/25 jaar lang op de zelfde manier rijden en trainen
het paard in consequente conditie / bespiering / gewicht kunnen houden
en zich zelf ook
en de zelfde tak van sport blijven doen

nu heb ik zelf een heerlijk zadel , wat ik nu bijna 2 jr in gebruik heb
en nog als nieuw is , wil nooit geen ander meer Vork (denk ik Bloos )
maar dat is toch echt geen duur zadel maar gaat echt nog wel een paar jaar mee
koste 295 ..

goedkoper hoeft ook echt niet slechter voor het paard te zijn
of die past of niet zie je niet aan de prijs Knipoog het gaat alleen in de regel minder lang mee
heb 5jr garantie op dit zadel nu wilde ik een andere kleur en mijn vriednin ook dus we hebben geruild Vork
maar er van uitgaande dat deze idd 5 jr meegaat
en er vanuitgaande dat een 1500 euro zadel ook idd 25 jr meegaat
kost het per jaar het zelfde
maar dan moet je dus wel maar dat bedrag inene hebben
en dus ook een zadel willen hebben dat 25 jr meegaat
(al zijn er maar heel weinig merkzadels die idd 25 jr meegaan ...)

jaar of 15 voor een euro of 7 a 800 vind ik persoonlijk gek genoeg
zolang het maar goed past

ligt ook heel veel aan de situatie waar men in zit
kan me een tijd herrinneren dat ik 1500 euro uitgaf voor een mantel pakje
wat echt niet langer meeging dan een hans textiel pakje ..

blijf geen voorstander van zm maar dat heeft meer dan 1 reden

verder hoop ik dat mensen elkaar eens niet op hun budget beoordelen
ieder het zijne Vork

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 10:56

ikke schreef:
[..... dan zou je ook moeten weten goed spul ALTIJD z'n geld waard is. Dat er dus feitelijk wel degelijk een kern van waarheid inzit.
...................

ja , goed degelijk spul is zeker zijn geld waard
maar duur is niet altijd evenredig goed voor het geld wat het waard is
vaak betaal je ook voor de jaren ervaring (en dus merk naam)
maar er is genoeg goed degelijk spul op de markt wat zeker hun geld waard is
nogmaals een duur zadel betekend niet automatisch dat die voor je paard en jou
ook per definitie een goed zadel is en een goedkoper niet per definitie slecht ..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:04

jeetje nickyu, dan ben ik zeker een uitzondering aan het worden dat ik mijn paard zowat 5 jaar heb en met hetzelfde zadel. Het zadel laat ik elk jaar controleren en ligt nog steeds goed paard is inmiddels 8. We hebben niet telkens hetzelfde gedaan maar de bespiering belemmert niet voor het zadel of andersom eigenlijk. Ik heb een kiefer

Tessaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:18

ik weet niet of dit topic hier als ergens staat maar hier heeft
iemand een zadel van zadelmarkt uit elkaar gehaald:
viewtopic.php?f=117&t=644152

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 11:36

Ik was eerst ook erg bang voor de zademarkt kwaliteit. zat wel eens op de site te kijken en dan dacht is dan kan nooit wat zijn. Dus maar op internet opzoek naar een 2e hands zadeltje voor mijn hengst. ik er 1 gevonden die merkloos was, zeiden ze. Die man zadel gebracht en gepast. was het 1e zadel wat perfect lag op mijn pony.
ik dat zadel dus gekocht.

omdat ik altijd verder kijk dan mijn neus lang is kwam ik erachter dat een zadelmarkt zadel was, schrikke in 1e instantie, door vehalen van andere!

Ik heb het zadel 3 jaar gehad en zo'n 4 keer in de week gebruikt. het enige wat ik heb moeten doen is op laten vullen en een keer de singelstoten vervangen!

Zadel was perfect en zag er zeker nog netjes uit toen ik het verkocht.
het had een zachte zit en was ook niet zo zwaar net als een kieffer. wat ik belangrijker vond dan de prijs.

Zat liever op mijn zadel dan op de kieffer van een kennis want die was hard! leek wel een plank!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 12:37

splash1999 schreef:
jeetje nickyu, dan ben ik zeker een uitzondering aan het worden dat ik mijn paard zowat 5 jaar heb en met hetzelfde zadel. Het zadel laat ik elk jaar controleren en ligt nog steeds goed paard is inmiddels 8. We hebben niet telkens hetzelfde gedaan maar de bespiering belemmert niet voor het zadel of andersom eigenlijk. Ik heb een kiefer

je bent zeker een uitzondering
al was het maar dat je ieder jaar laat nakijken of het zadel nog goed ligt
de meeste mensen doen dat niet
krijg hier zelfs regelmatig klanten , waar ik tegen zeg wel jaarlijks laten controleren
door een zadel (ver)maker de reactie "oh moet dat dan , nog nooit gedaan.."

daarbij ben je een uitzondering dat al je een paard vanaf zijn 3e rijd
en nu 8 is nog zo gelijk is in de rug , schouders en bespiering .. dat het zelfde zadel onaangepast past , geen probleem maar wel verwonderlijk
maar zolang het zadel het paard niet hinderd

mijn huidige zadel op mijn paardje past nu ook nog maar vrees toch dat hij hier uiteindelijk
toch echt uit zal groeien ,in die paar maanden dat hij hier staat is hij van dekenmaat 175 naar 185 gegaan , 6cm in hoogte gegroeid , de bespiering toegenomen , en de schouders worden
breder , hij is nu 4 en 3 maanden

onze shetter is nu 8 en is nu 4 jr onder zadel en met zijn 3e voorlopig blijvende zadel
ook deze was te veranderd in de rug , echt niet dat het huidige zadel toen gepast zou hebben en andersom

mijn vorige pony kwam hier ook summier bespierd , maar na 9 maanden ...
paste puur door de bespiering het zadel toch helaas niet meer ..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CJNAHRKI.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VY8HNZUB.jpg

maar we gaan heel erg offtopic ....

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 14:00

ikke schreef:
trutje schreef:

20 jaar omgang zegt niks over de hoeveelheid kennis die je verzameld EN toepast. Het gaat om inzicht, niet alleen de tijd. Het ene is niet automatisch het gevolg van het andere.
Volgens mij zeggen jou reacties meer over jouw inzicht dan de mijne;) Jij loopt alleen maar te vertellen dat als ik er echt verstand van zou hebben dat ik dan nooit zulk tuig zou gebruiken. Misschien kun je wat eigen ervaringen vertellen i.p.v. alleen maar te twijfelen aan mijn kennis Knipoog

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 23:33

Intervarno schreef:
Ik geloof dat de Merano's wel van redelijke kwaliteit zijn. Tsja, topkwaliteit kun je natuurlijk ook niet verwachten voor die prijs

Dit klopt van geen kant, zelf heb ik een Merano gehad die helemaal scheef werd, na een paar keer ermee gereden
te hebben werd ie al scheef. Ook is de opvulling van slechte kwaliteit. Het werd erg snel plat.

Gelukkig heb ik het nog voor €150,- kunnen verkopen. wat bijna onvoorstelbaar was.
Vrouw kwam het ophalen, en nooit meer teruggezien. Ik ga er dus van uit dat het past.
Past het niet, jammer dan, ze heeft hem intussen al meer dan een maand dus die
neem ik niet meer terug.

Service van Zadelmarkt is in principe wel goed maar het gaat uiteindelijk om het paard.
Ze zijn vriendelijk, maar wat wil je nou, zadels verkopen toch?

Hij lag dus helemaal niet goed op mijn pony (ik had er toen nog niet zo veel verstand
van!) maar de vrouw zei dat het wel goed paste, tsja, dan ga je er vanuit dat het past.

Ik denk dat als je een zadel bij bv zadelmarkt koopt dat je op de verkoper kunt
rekenen. Dit blijkt dus in veel gevallen niet waar te zijn.

Buiten de "leer" producten om (Stug leer, slecht kwaliteit, snel scheurtjes)
vind ik het wel een redelijke "winkel". Het is wel erg duur, voor die kwaliteit.
Zadels zijn idd erg goedkoop en ik moet zeggen dat de foto's op internet
gewoon gezichtsbedrog zijn.

Op het eerste gezicht ziet het er super uit. Ik was ook vastberaden om daar
mijn nieuwe zadel te kopen, want het was allemaal zo mooi en goedkoop!
Ik kon zelf de "beste" merken daar kopen!

Later bleek dus dat je ook echt de kwaliteit in de prijs terug kan zien. Je kunt
natuurlijk zeggen "ik kan niet meer geld uitgeven" maar op Marktplaats oid
zullen genoeg 2ehands zadels zijn die wél passen,

Maar ik raad iedereen af om daar een zadel te kopen! Hoe goedkoop het ook is!

Ik heb er dus een hele slechte ervaring mee en op de verkopers kun je
ook niet rekenen.