Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Jolandaa_ schreef:ik heb zelf ene pony gehad, Riva. die schud heel erg met haar hoofd, ( gewoon machtspositie die ze wil hebben)

Sisco4life schreef:Haha, nee dat is geen aanval op de draverij, dat was idd een graai van iets waar ik (te) weinig verstand van heb
Ik heb meerdere bitten gezien, juist heel scherp of met speciale kettinkjes, deze allemaal draverij. Vandaar dat ik die richting uitwijs, maar zeker weten doe ik dat niet
. Een speelketting bij het bit (jouw "speciale kettinkje") is toegestaan mits hij los hangt en niet aangetrokken wordt als de teugels worden aangenomen, de ketting is uitsluitend bedoeld om het paard te stimuleren er met de tong mee te spelen en zo meer speeksel aan te maken.

. Misschien een opzetbitje? Een opzet wordt bijna altijd bij dravers gebruikt, het ziet er onvriendelijk uit (het is een extra bitje in de mond óf een riem of metalen stellage buiten de mond) die de juiste hoofdhouding voor de draver handhaaft. Als het paard moe wordt, kan hij in de opzet gaan hangen en zo toch correct blijven draven.
. Nou, even snel een paar plaatjes dan. Dit is een opzetbitje:

.

promptertje schreef:Dit is een Raymond overcheck, voor hetzelfde doel maar dit gaat dus niet in de mond, maar om de mond heen:
En zo ziet het er uit op het paard:

(denk ik... een goed paard wordt altijd wel goed verzorgd... zou zonde zijn als je een miljoen of wat weg kunt brengen ivm slechte verzorging
)

)