Ervaringen verschillende bitten, functie en werking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:15

ik denk niet dat het aan de tanden ligt. ze gaat gewoon sterren kijken, meer machtspositie krijgen, zo ziet het er uit, met longeren ook. aan de tanden is niks te zien.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:16

maar een ostheopaat zou misschien een idee zijn. gistere was Marjolein mee naar Riva en die zei dat het net leek of er een rugwervel heel raar zat. zo ongeveer : -------\---
dat er een stuk uitgeschoven was zegmaar. ( niet zo heel grot, maar een klein ding. ik zal straks eens kijken of er een foto van gemaakt kan worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:20

Jolandaa_ schreef:
ik heb zelf ene pony gehad, Riva. die schud heel erg met haar hoofd, ( gewoon machtspositie die ze wil hebben)

Waarom denk je dat het om de machtspositie gaat?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:21

goede vraag, ir111. bij mijn paard was dat absoluut niet het geval, en het is een beetje een rare manier voor een paard onder het zadel om dat zo te uiten...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:21

ze doet dat alleen als ze moet aandraven, aangaloperen. ze wil niet. ze wil gaan als zij wil. ze maakt zich dan groot en gaan langzamer lopen.wil het bit vastpakken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:23

Maar dat zou dan net zo goed een uiting van ongemak kunnen zijn. Misschien heeft ze ergens last van als ze moet draven of galoperen. Ik denk (vanaf de compu) dat het helemaal geen verkeerd plan is om de osteopaat te laten komen zoals je zelf al voorstelde!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:31

Sisco4life schreef:
Haha, nee dat is geen aanval op de draverij Hamer , dat was idd een graai van iets waar ik (te) weinig verstand van heb Knipoog Ik heb meerdere bitten gezien, juist heel scherp of met speciale kettinkjes, deze allemaal draverij. Vandaar dat ik die richting uitwijs, maar zeker weten doe ik dat niet Knipoog

In de drafsport is dit bit (de eerste, de twisted wire) absoluut niet toegestaan. Er zijn eigenlijk maar een paar bitten toegestaan bij dravers, dat zijn de volgende:

• Gebroken bit
• Bustrens
• Gebroken snafflebit
• Gebroken bit met tonglepel (ook eenzijdig)
• Dubbelgebroken bit
• Dubbelgebroken snafflebit (Dr. Bristolbit)
• Stangbit
• Stangsnaffle
• Liverpool met scharen (max 8cm lang)

Hebben we het misverstand dat in de drafsport allerlei enge bitten zijn toegestaan ook weer uit de wereld geholpen Knipoog. Een speelketting bij het bit (jouw "speciale kettinkje") is toegestaan mits hij los hangt en niet aangetrokken wordt als de teugels worden aangenomen, de ketting is uitsluitend bedoeld om het paard te stimuleren er met de tong mee te spelen en zo meer speeksel aan te maken.

Bitten met een poort (het tweede bit uit dit topic) mogen dus ook niet bij dravers gebruikt worden.
Laatst bijgewerkt door prompter op 17-07-07 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:33

klinkt inderdaad eerder als lichamelijk ongemak of pijn...

maar goed, terug naar het topic...

net via MSN van info gekregen over het eerste bit, een naam stond er niet bij, de beschrijving was in het Frans. het bit valt onder de trensen, beschrijving van hoe het eruit ziet bij de foto, nou blablabla... dan staat er (vrij vertaald): zéér scherp/hard bit, alleen te gebruiken als laatste oplossing/ redmiddel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:36

@ promptertje, zou jij ook iets meer kunnen vertellen over de hulpmiddelen bij die bitten? laatst was er een topic, en daar werden foto's geplaatst van wat toegestaan is, maar dat zeg er heel anders uit dan wat jij hier beschrijft. zo had er één een soort rekje tegen de bovenkaak, heel apart zag het eruit, en zeker niet paardvriendelijk. dat viel ook niet onder één der categoriën die je hierboven hebt beschreven...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:41

Ik heb werkelijk geen idee wat je met een rekje bedoelt Haha!. Misschien een opzetbitje? Een opzet wordt bijna altijd bij dravers gebruikt, het ziet er onvriendelijk uit (het is een extra bitje in de mond óf een riem of metalen stellage buiten de mond) die de juiste hoofdhouding voor de draver handhaaft. Als het paard moe wordt, kan hij in de opzet gaan hangen en zo toch correct blijven draven.

Nogmaals, het lijkt vreemd als je het niet kent, maar het helpt het paard wel degelijk, zorgt eigenlijk nooit voor verwondingen o.i.d., en het ding staat - net als bijzetteugels - op 1 lengte en het paard kan er dus zelf meer of minder op gaan leunen.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:44

huh? wat is dat voor iets dan?

kan me er weinig bij voorstellen, maar vind het zeker interessant om te weten!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:58

Oeh, het gaat wel heel erg off topic zo Bloos!. Nou, even snel een paar plaatjes dan. Dit is een opzetbitje:

Afbeelding

Dit is een Raymond overcheck, voor hetzelfde doel maar dit gaat dus niet in de mond, maar om de mond heen:

Afbeelding

En zo ziet het er uit op het paard:

Afbeelding

De rijder trekt dus niet aan het opzetbitje, het wordt vast aan het tuig bevestigd, het paard bepaalt zelf of hij wel of geen druk op het opzet neemt.

En hier worden ze thuis in de training niet dagelijks mee gewerkt, alleen tijdens de koers en soms bij het snelwerk gaat er een opzet op, het merendeel van de dravers loopt thuis met een gewone bustrens en verder niks Lachen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:03

Práchtig bit!!

(voor in de prullenbak) Haha!

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:21

ik snap het!

*helder licht*

tja.. als het dier het zelf bepaald.. geen probleem toch?

maar dan vind ik persoonlijk dat de optie die niet in de mond gaat het beste is, anders wordt een moe dier gedwongen druk in mijn mond, op de lagen te nemen, maar dan aan de bovenkaak ( begrijp ik)

ziet er idd niet paardvriendelijk uit, maar met de eerder genoemde informatie wel begrijpelijker.

daar heb ik geen problemen mee Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 15:22

Fijn, dan heb ik het tenminste een beetje duidelijk uitgelegd. En ik gruwel zelf ook van allerlei dwangmiddelen, sport met een dier is mooi maar het moet wel eerlijk blijven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 23:54

wel heel apart, als het paard moe is, en zijn hoofd wil laten hangen, dat hij dat dan 'lekker' mag doen op zijn oh zo gevoelige tandvlees (lagen in de bovenkaak). ik begrijp het principe, een paardvriendelijke manier van vermoeidheid opvangen? geeft stof tot nadenken...

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 08:57

promptertje schreef:
Dit is een Raymond overcheck, voor hetzelfde doel maar dit gaat dus niet in de mond, maar om de mond heen:

Afbeelding

En zo ziet het er uit op het paard:

Afbeelding

die Raymond overcheck gaat om de mond heen.. niet op de lagen.

ik vind het een mooie oplossing.

ik denk dat we het werk van een draver en onze 'luxe' dressuurpaarden niet kunnen vergelijken.
denk echt wel dat zo een draver een stuk vermoeider is aan het einde van zijn rondes dan mijn beestjes Lachen

misschien kun je wel uitleggen waarom sommige paarden alsnog een opzetbitje in hun mond hebben?

vind ik wel interessant allemaal!!!

nog iemand die grappig bizar of gewoon anders dan we gewend zijn tuigage heeft? Knipoog

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:03

Nog een werking van de 'opzet' is om het hoofd/neus op een dusdanige lijn te hebben met de longen zodat het paard een optimale zuurstof toevoer naar de spieren heeft.

Dravers komen behoorlijk pompend en zwetend van de baan af na de koers, dat klopt. Echter... stap ze even 10 á 15 minuten uit en ze staan je aan te kijken of ze willen zeggen 'zullen we nog even?' Haha!
Echt, deze paarden hebben een super conditie! Vandaar dat ze het ook heel goed doen in de Endurance.

*Edit* BTW, wat een mooie aquarelle/tekening! Zelf gemaakt? Cool

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:16

je hoort ook vaak 'gruwel' verhalen dat deze paarden amper uitgestapt worden, en koud afgespoten worden ( op hun warme spieren).

ik weet niet wat ik er van moet geloven... volgens mij is een goede draver nog wel een stukje duurder dan een goed dressuurpaard....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:21

dat denk ik ook, en natuurlijk heeft zo'n paard daarmee ook een pré, aangezien er ook in geïnvesteerd wordt, bijv DA kosten en voeding.

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:27

dat bedoel ik ook Knipoog (denk ik... een goed paard wordt altijd wel goed verzorgd... zou zonde zijn als je een miljoen of wat weg kunt brengen ivm slechte verzorging Knipoog )

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:30

Ja tuurlijk! Een duur paard ga je op die manier behandelen en dan nog hopen dattie wat presteert, hahaha! Knipoog

Ik heb jarenlang met dravers gewerkt, geloof me, deze paarden krijgen een koninklijke behandeling!
Op de stal waar ik werkte liep ik in de winter rond in m,n regenpak en van top tot teen onder de modder. De paarden kwamen na de training van de baan, werden warm afgespoten, onder het solarium gezet en uitvoerig gemasseerd met liniment e.d. Kregen warme hap met o.a. zemelen, lijnzaad en muesli.
Er werdt niet alleen op de baan getraint, 1x in de week gingen we naar het strand met vijf paarden in de grote vrachtwagen. Lekker aquajoggen door het zoute water. Elk paard had z,n eigen 'koersseizoen'. Sommige paarden lopen beter in de lente, anderen in de herfst of winter, hiermee werd rekening gehouden in de training.
Al met al, het ontbrak ze aan niets, zelfs niet aan vertroeteling!

Maarre.... het wordt best wel off-topic... Tong uitsteken

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 11:57

in principe gaat het nog steeds over vreemde bitten en de rede/werking daarvan.. met af en toe een kleine zijtak voor uitleg Knipoog

ik vind het wel razend interessant!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:41

ik ook!

hihi, mijn duurste paard is denk ik hooguit 2000 Euro waard, maar die krijgt ook een koninklijke behandeling, hihi!

maar inderdaad, we zijn ondertussen nog steeds niet achter de echte naam van dat eerste bit.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 23:45

Ik heb de naam van het eerste bit nog niet kunnen vragen (ben het eerlijk gezegt vergeten hihi Bloos)
(offtopic: je hebt pm)