mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:00

hebben we allemaal wel eens last van Clown

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 17:22

magda_90 schreef:
Idd ik merk het zelf ook regelmatig. Al ben ik soms ook wel zo'n tut om passende beenbescherming bij een dekje te kopen.
Voorderest vind ik het belangrijker dat iets praktisch (noodzakelijk) is dan voor het mooi. Zo zou ik bv nooit een mexicaan kopen omdat het mooi is. Of inees van die dure dingen om de benen hangen enz als normale peesbeschermers ook helpen.

Heb vandaag een PK pad gehaald, en nu gaan 2 andere dekjes de kast in. De HH dekjes zijn vaak net aan de krappe kant en PK past echt helemaal perfetc, ook vanwege de zweet-naar-buiten-transporterende geval.

Dit dekje is dan ook meteen mijn dikste dekje.

Wat betreft bandages en beenbeschermers. De bandages liggen in mijn kast, heb er wel een keer een "shoot" mee gehouden maar sinds dien liggen ze nog net zo mooi in de kast als ik ze daar heb ik neergezet.
Peesbeschermers doe ik wel om met springen, ik vind het gewoon net een beetje meer zekerheid geven.

plutolover schreef:
ben er helemaal mee eens. Opzich vind ik het leuk om setjes te hebben. Maar ik rij daar niet dagelijks mee zo heeeel afventoe als ik er zin in hebt. Zo was laast een bontje in op de manege onder de pensionhouders iedereen kocht er 1. ik wou er ook 1 kopen toch maar niet gedaan omdat ik het gewoon niet nodig vind.

Heb er een tijdje terug ook een aangeschaft, heb hem meteen weer vekocht. Zadel schoof er toen van en was er niet tevreden mee. Nu heb ik wel onder zo'n dekje van HH zo'n bontgeval onder zitten ( http://pic40.picturetrail.com/VOL353/75 ... 796257.jpg ) daar ben ik dan wel erg tevreden mee.

erleyne schreef:
Ik ben helemaal niet van die spulletjes. Ik geef wel graag geld uit aan spullen die goed passen. Mijn paard heeft nogal aparte maten, dus lang niet alle standaardmerken passen. Dan maar wat meer erbij.

Heb ik hier ook, HH en HKM passen nét, terwijl PK juist weer netjes ligt. Dan idd maar wat meer.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:24

ik ga wel voor het mooie, maar dingen moeten ok zeker passen. Had ook altjid een bontje onder mn zadel, maar heb nu en nieuwe euroriding diamant die prima past, dus bontje ligt in de kast. Wel jammer, maar het is toch het belangrijkste dat mijn zadel goed ligt.

Ik ben er dus wel degelijk mee bezig of mijn paard dingen past en geef niet alleen veel geld uit aan dekjes, halsters etc, maar net zovel aan (goede!) tuigage, dus zadels, hoofdstellen en bit. Wat ik er verder aan dure dekje onderleg moet ik dan zelf weten vind ik, dat vind ik gewoon leuk om te doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:44

precies, als het je paard maar niet schaadt, is er niks aan de hand...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:40

karuna schreef:
Nickyu is offtopic, maar mijn knollie loopt totaal niet met een gebroken bit of metaal. Ja met zijn mond open en paniekerig schuddend met zijn hoofd. Geen goed plan voor mennen draaien we er een bitbandage omheen maar dat bit vind ik voor rijden te scherp inwerken en is ook erg lomp en zwaar. Vandaar de hackamore omdat kunststof en rubber bitten stoppen bij 14,5 cm helaas.

Mijn dekje gemeten platgedrukt met een stevig boek. En dat zijn dus de dunste die te krijgen zijn. Bijna niemand meer gebruikt omdat ze te dun zijn maar dus in de praktijk kennelijk zowat even dik zijn dan de veel duurdere fluf pads. Clown Grappig nooit geweten.

Itt wat sommigen mensen denken is een rubberbit alleen vriendelijk als je een paard hebt dat het goed afkauwt, het rubber (ook de sealtex) in droge vorm, werkt als schuurpapier waardoor je vaak ziet dat paarden afstompen op een rubberbit.
Daarnaast maakt sealtex het bit dikker wat niet gelijk vriendelijker betekent en is het vrij ruw.
Komt nog bij dat een enkel gebroken bit niet het vriendelijkste bit.
een Sprenger KK ultra in 21 mm is er t/m 15 cm breed, 18 mm 16 cm.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:30

ben het helemaal eens alane betreffende de bitten, toch lijken de meeste mensen er anders over te denken ..
over de molton (geruwd katoen) ben ik het in zovere oneens dat dat het enigste dekje was waar mijn paard beetje droogbleef

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:31

Ik ben het hier mee eens. Heb het zelf aan den lijve ondervonden. Heb een perfect passend zadel, maar die bontjes waren zoooooooooo mooi. Ik een bontje gekocht, na drie weken, witte plekken op zijn rug. Zoiets doe ik dus ook nooit meer. Ik zie het overal, spullen omdat het zo mooi staat, maar die eigenlijk niet passen. Ik koop eigenlijk vooral mooie funcionele passende spullen. Die drie dingen zijn het belangrijkst, eerst of het past, dan of het functioneel is, en dan pas of het wel mooi is. Ik had eerst ook voor ieder dekje andere peesjes, maar eigenlijk is het toch wel heel vreemd. Uiteindelijk gaat geen enkel setje écht goed zitten. Ik ben nu overgestapt op zwarte beenbeschermers, past overal bij, en het past perfect.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:37

Ik zie ook wel graag mooie spulletjes maar dat gaat nooit ten koste van mijn paard. Van setjes en dergelijke ben ik niet zo'n grote fan. Bij anderen vind ik het wel mooi (als de paarden er tenminste niet uitzien als my little pony Vork ) maar zelf moet ik het niet hebben. Bandageren kan ik niet fatsoenlijk genoeg en peesbeschermers hebben we niet nodig... Waarom zou ik het dan kopen?
Ik geef mijn geld dan liever uit aan een wat duurder zadel of hoofdstel, op voorwaarde dat het past natuurlijk!
Maar één ding vraag ik me dan wel af... Is er nu werkelijk zoveel verschil tussen de dekjes (ik heb het niet over pads), bijv. BR, van nu en de dekjes van vroeger? Is er dan echt zoveel verschil dat je de ligging van het zadel met een 'modern' dekje kan beïnvloeden?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:05

urselin schreef:
Safiere: Persoonlijk vind ik lamsvel (nee geen nepbont) fijner dan neopreen. Neopreen gaat schuren als er zand of modder tussen komt en zweet eerder *naar mijn idee*. Onder lamsvel komt bij mijn pony nooit zand of modder en ze zweet er ook niet onder.

Ja, neopreen zweet wel redelijk snel, maar afborsteken na het werk is al voldoende om het zand eruit te halen. Ze gaan ook gewoon (in een sloop) in de wasmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:25

tjoah, een paard heeft er geen last van als je 18 halsters hebt toch? Ik denk dat iedereen het wel leuk vind om z'n knol er goed uit te laten zien, en als je het geld hebt?

Ik denk dat niemand iets koopt voor z'n paard én weet dat het schadelijk kan zijn... Ik bedoel ik ken echt niemand die een bontje koopt, en als blijkt dat eht drukkingen oplevert ermee door blijft rijden... Zelfs degene waarvan ik denk 'goh, waarom heb jij uberhaupt nog een paard' (bij wijze van spreke...)

Van elastische bandages is het ook algemeen bekend dat er onderlappen onder moeten, en ik zie echt nooit iemand met elastische bandages zonder onderlappen rijden.

Ik denk dat als iemand z'n paard schade door iets wat een hype is ofzo, dat dat eerder onwetendheid is.. Ik denk namelijk niet dat mensen hun paard bewust schade aanbrengen omdat ze zonodig in een setje gehezen moeten worden Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:13

Nee, mensen zullen naar alle waarschijnlijkheid niet bewust kiezen voor niet passend spul. Maar mensen hebben dikwijls wel de neiging om met 'oogkleppen' op te lopen. Als ze het niet zien is er niets aan de hand toch? Er zijn genoeg mensen die allerlei prachtige (en vaak ook dure) dekjes blijven kopen, terwijl ze heel goed weten dat hun zadel bijvoordbeeld niet 100% past, maar daar hebben ze geen geld voor ... Dit vind ik erg spijtig! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:41

ja je hebt wel een punt,
Maar in 1x 1200 euro of 40x 30 euro... Dat maakt wel een verschil imo,

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:19

Maakt inderdaad een verschil, maar als je een paard wil houden MOET je voor passend tuig zorgen, anders kan je maar beter geen paard houden! En ik wil hier niet mee zeggen dat enkel de allerduurste zadels goed genoeg zijn, maar je betaald wel altijd een prijs voor kwaliteit en goede pasvorm en daar moet je rekening mee houden als je een paard koopt!

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:32

Tatort schreef:
Ik ben nu overgestapt op zwarte beenbeschermers, past overal bij, en het past perfect.

Heb ik ook, bespaart een hoop geld en ik vind het erg leuk staan! zwart zadel, hoofdstel, peeskappen en dan je dekje in een leuk kleurtje Haha!

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 18:54

Misschien dom, maar zo denk ik er toch over: als ik mooi gekleed ben en m'n paard is ook netjes, dan voel je je goed, rustig en dan voel je je ook beter (tijdens het rijden).

Ik kan begrijpen dat niet alle mensen hier zo over denken, niet alle mensen vinden het belangrijk om mooie kledij aan te hebben tijdens het rijden of hun paard helemaal chic te maken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:24

Het gaat er niet echt over of je kiest tussen mooie en lelijke spullen. Iedereen wil mooie spullen hebben (over smaak valt natuurlijk wel te twisten Haha! ), maar in de eerste plaats hoort het goed te passen en van goede kwaliteit te zijn. Als het daar bovenop nog mooi is ook is dat goed meegenomen, maar je mag geen mooie spullen gebuiken als ze niet 100% passen enkel en alleen omdat het zo leuk staat!
Klein voobeeld : je hebt de keuze tussen een bruin en een zwart zadel en je bent helemaal weg van het bruine. Alleen het zwarte past perfect en het bruine wat minder. Dan hoor je eigenlijk het zwarte zadel te kopen en niet hetgene dat jij mooier vindt. (of je gaat op zoek naar een perfect passend bruin zadel natuurlijk Knipoog )

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:38

Zo lang het mooi en passend is... Haha!
Ik snap die rage's nooit zo. Of bandages, vind ik ook al zo'n onzin, je hebt er niks aan, ja het is mooi maar het is ook lekker warm. Knipoog of van die bontjes, fijn voor je paard, lekker krap zadel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 00:53

Ik vind dat het steeds gekker en gekker wordt:

Zadel/ dekjes/ onderleggers: als men reclame maakt voor een zadel claimt men vaak dat het voor optimaal contact met het paard zorgt.
De huidige dekjes happen veel van dit contact weg: ze zijn te dik en hebben vaak ook nog geen vorm, ook zijn de lusjes die je op de oude dekjes vind zijn er vaak niet (en dan spreek ik vooral over pads) , deze lusjes zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het dekje zijn optimale pasvorm kan behouden eenmaal onder het zadel.
De erg in de smaak vallende bontonderleggers zouden een dempende en zachte werking hebben; dempend: er zitten al kussens in het zadel, bont: het ligt óp het dekje, het paard voelt er niks van.. en de oorspronkelijke functie hiervan was om gewoon onder het zadel te liggen zonder dekjes, vb. bij een bepaalde keuring...
Ok een bontje over de neusriem of om de singel is niks mis, het raakt iig het paard en zogt voor comfort, dan is er niks mis mee.

Beenbescherming:
het valt me steeds vaker op dat een dressuurpaard niet langer met de traditionele bandages rondloopt, nee namelijk met springschoenen, peesbeschermers en nota bene strijklappen. (deze zijn ontworpen voor paarden die strijken, en vaak dus onnodig)
Als ik weer zo een paard zie rondlopen heb ik zo iets van: mensen komop een paard kan ook wel normaal lopen zonder zichzelf pijn te doen hoor, dat doen ze al eeuwen! (dan heb ik het natuurlijk niet over springen, bij al díe sporten is bescherming juist beter maar daarbij komt dat het ook een stuk gevaarlijker is voor de benen van een paard)
Een bontje onder peesbeschermers vind ik dan niet zo mis, als mensen ze er toch persé om willen hangen hoeft het paard iig niet te kampen met wondjes of schuurplekken. (het neopreen van peesbeschermer begint namelijk te schuren als er viezigheid tussen zit)

Nu even mijn smaak ik vind het eigenlijk veel mooier als paard en ruiter er bescheiden en eenvoudig uitzien, zonder meer tuig enzo dan nodig is.
http://www.agris.be/fr/chevaux/race/welsh.jpg

Daarbij zijn de kleuren van de producten die op de markt worden gebracht geweldig, dus daar niks over te zeggen, alleen moet het wel mooi zijn en helaas is het te zeggen dat ik het iedere keer belachelijk vind dat ik een paard in knalroze zie rondopen, terwijl een mooie bruintint daarbij wel weer mooi staat.
Dus mijn is mening verdeeld, maar 1 ding is zeker er word veel te veel overdreven vandaag de dag qua het "aankleden" van het paard.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:03

Lara_Silver schreef:
Ok een bontje over de neusriem of om de singel is niks mis, het raakt iig het paard en zogt voor comfort, dan is er niks mis mee.

Bontje om de neusriem zorgt ervoor dat het paard de bodem niet ziet...als je paard bodemschuw is,is het prima...anders is het compleet nutteloos.Net zoiets als een paard oogkleppen ombinden...ga je ook niet mee rijden Clown (Behalve als het nodig is met een aanspanning oid...als het dus finctioneel is Tong uitsteken )
Vaak zie je ook hele halsters afgezet met bont...slaat werkelijk nergens op.Het enige wat je ermee bereikt is dat het flink gaat zweten daaronder.Lekker als zo'n paard daar een uur of 12 mee moet staan Boos!
Gewoon goed leren halster is al zacht en die rommel zorgt alleen maar voor irritatie...paard ziet niets voor zijn neus op de grond en er blijft hooi inhangen...
Weg met die smerige bontjes...gebruik die dingen alleen als het echt nodig is...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:09

Voor mij staat functionaliteit voorop, op de tweede plaats komt het plaatje. Als ik kan kiezen tussen verschillende kleuren en er zit oranje bij neem ik gewoon oranje of anders een kleur die er bij past. Daar heeft Anouar geen last van (tenzij hij een hekel heeft aan oranje, maar volgens valt dat nog wel mee)

Veel dressuurruiters vinden vast dat ik voor banketstaaf rij, maar zolang het voor ons beide comfortabel is maakt me dat niet uit.

Tijdens de wedstrijd eet Anouar veel met het hoofdstel om. Op een gegeven moment ging de neusriem daardoor een beetje schuren en kreeg hij wondjes op z'n neus (zeer gevoelig huidje) Daarom heb ik er een bontje aan gemaakt. Het is geen dik bont maar het doet wel z'n werk; wondjes voorkomen bij het eten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 12:20

Tinky12 schreef:
Lara_Silver schreef:

Bontje om de neusriem zorgt ervoor dat het paard de bodem niet ziet...als je paard bodemschuw is,is het prima...anders is het compleet nutteloos.Net zoiets als een paard oogkleppen ombinden...ga je ook niet mee rijden Clown (Behalve als het nodig is met een aanspanning oid...als het dus finctioneel is Tong uitsteken )
Vaak zie je ook hele halsters afgezet met bont...slaat werkelijk nergens op.Het enige wat je ermee bereikt is dat het flink gaat zweten daaronder.Lekker als zo'n paard daar een uur of 12 mee moet staan Boos!
Gewoon goed leren halster is al zacht en die rommel zorgt alleen maar voor irritatie...paard ziet niets voor zijn neus op de grond en er blijft hooi inhangen...
Weg met die smerige bontjes...gebruik die dingen alleen als het echt nodig is...

Dit slaat werkelijk nergens op aangezien het bontje óp de neus zit en niet aan de zijkant, óp de neus is de blinde plek bij een paard en aangezien de ogen aan de zijkant zitten is het dus onzin dat hij de grond niet kan zien...

En geloof me of niet onder bont gaan ze echt niet zo snel zweten dat weet ik omdat ik in zwitserland een paard heb gereden die had een complete bontshabrak, en na een rit van 4 uur was er nog geen zweet onder het bont te bekennen. (een intensieve rit welteverstaan)

Bont is er om irritatie te voorkomen, door bv een neus met een wondje te beschermen tegen de neusriem of benen te beschermen tegen schurende bescherming.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:59

Lara_Silver schreef:
Tinky12 schreef:

Dit slaat werkelijk nergens op aangezien het bontje óp de neus zit en niet aan de zijkant, óp de neus is de blinde plek bij een paard en aangezien de ogen aan de zijkant zitten is het dus onzin dat hij de grond niet kan zien...

Daarom worden die neusbontjes ook blinkers genoemd... zodat een paard de grond niet kan zien.
http://www.bokt.nl/wiki/Zicht daar staan plaatjes met uitleg om het te verduidelijken.

Citaat:
Bont is er om irritatie te voorkomen, door bv een neus met een wondje te beschermen tegen de neusriem of benen te beschermen tegen schurende bescherming.
Niet altijd dus... Haha!

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:52

Ik heb een dure Bartl onderlegger gekocht, gebruikt hem echter nooit never! Aangezien mijn huidige zadel te klein is Boos! Ik verkoop he nu ook want ik vindt hem zo nutteloos Soms vindt ik bontjes ook wel nuttig hoor! Gewoonweg omdat sommige paarden nu eenmaal snel wondjes hebben bijv bij de singel en hoofdstel. Ik gebruik het niet, maar bij sommige gevallen vindt ik het gewoon kunnen.

Over het feit dat de mensen strijklappen, peesbeschermers, springschoen ect aantrekken bij een paard tsjah...

Ik gebruik in de meeste gevallen peesbeschermers, bandage's voeren niets af, en knellen alles af zodat het gaat branden. Strijklappen alleen bij een buitenrit of tijdens het springen.
springschoenen gebruik ik niet, en ik vindt ze ook echt niet nuttig bij de dressuur. Spring daarintegen noodzakelijk. Het is niet fijn om een balk tegen je hoef te krijgen!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:57

Alane schreef:
Daarom worden die neusbontjes ook blinkers genoemd... zodat een paard de grond niet kan zien.
http://www.bokt.nl/wiki/Zicht daar staan plaatjes met uitleg om het te verduidelijken.

Ik heb even gekeken eh, er staat niks over blinkers, en men spreekt zich daar trouwens ook tegen:

Citaat:
Voor paarden is het schatten van diepte dus moeilijker.

en dan:

Citaat:
Paarden kunnen goed de diepte inschatten van iets.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:11

in dat artikel staat niets over blinkers, maar wel plaatjes over hoe en wat een paard ziet.

dat is geen tegenspraak... paarden kunnen de diepte goed inschatten maar niet zo goed als mensen....