Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magda_90 schreef:Idd ik merk het zelf ook regelmatig. Al ben ik soms ook wel zo'n tut om passende beenbescherming bij een dekje te kopen.
Voorderest vind ik het belangrijker dat iets praktisch (noodzakelijk) is dan voor het mooi. Zo zou ik bv nooit een mexicaan kopen omdat het mooi is. Of inees van die dure dingen om de benen hangen enz als normale peesbeschermers ook helpen.
plutolover schreef:ben er helemaal mee eens. Opzich vind ik het leuk om setjes te hebben. Maar ik rij daar niet dagelijks mee zo heeeel afventoe als ik er zin in hebt. Zo was laast een bontje in op de manege onder de pensionhouders iedereen kocht er 1. ik wou er ook 1 kopen toch maar niet gedaan omdat ik het gewoon niet nodig vind.
erleyne schreef:Ik ben helemaal niet van die spulletjes. Ik geef wel graag geld uit aan spullen die goed passen. Mijn paard heeft nogal aparte maten, dus lang niet alle standaardmerken passen. Dan maar wat meer erbij.
karuna schreef:Nickyu is offtopic, maar mijn knollie loopt totaal niet met een gebroken bit of metaal. Ja met zijn mond open en paniekerig schuddend met zijn hoofd. Geen goed plan voor mennen draaien we er een bitbandage omheen maar dat bit vind ik voor rijden te scherp inwerken en is ook erg lomp en zwaar. Vandaar de hackamore omdat kunststof en rubber bitten stoppen bij 14,5 cm helaas.
Mijn dekje gemeten platgedrukt met een stevig boek. En dat zijn dus de dunste die te krijgen zijn. Bijna niemand meer gebruikt omdat ze te dun zijn maar dus in de praktijk kennelijk zowat even dik zijn dan de veel duurdere fluf pads.Grappig nooit geweten.
urselin schreef:Safiere: Persoonlijk vind ik lamsvel (nee geen nepbont) fijner dan neopreen. Neopreen gaat schuren als er zand of modder tussen komt en zweet eerder *naar mijn idee*. Onder lamsvel komt bij mijn pony nooit zand of modder en ze zweet er ook niet onder.
Tatort schreef:Ik ben nu overgestapt op zwarte beenbeschermers, past overal bij, en het past perfect.
Lara_Silver schreef:Ok een bontje over de neusriem of om de singel is niks mis, het raakt iig het paard en zogt voor comfort, dan is er niks mis mee.
Tinky12 schreef:Lara_Silver schreef:Ok een bontje over de neusriem of om de singel is niks mis, het raakt iig het paard en zogt voor comfort, dan is er niks mis mee.
Bontje om de neusriem zorgt ervoor dat het paard de bodem niet ziet...als je paard bodemschuw is,is het prima...anders is het compleet nutteloos.Net zoiets als een paard oogkleppen ombinden...ga je ook niet mee rijden(Behalve als het nodig is met een aanspanning oid...als het dus finctioneel is
)
Vaak zie je ook hele halsters afgezet met bont...slaat werkelijk nergens op.Het enige wat je ermee bereikt is dat het flink gaat zweten daaronder.Lekker als zo'n paard daar een uur of 12 mee moet staan![]()
Gewoon goed leren halster is al zacht en die rommel zorgt alleen maar voor irritatie...paard ziet niets voor zijn neus op de grond en er blijft hooi inhangen...
Weg met die smerige bontjes...gebruik die dingen alleen als het echt nodig is...
Lara_Silver schreef:Tinky12 schreef:Bontje om de neusriem zorgt ervoor dat het paard de bodem niet ziet...als je paard bodemschuw is,is het prima...anders is het compleet nutteloos.Net zoiets als een paard oogkleppen ombinden...ga je ook niet mee rijden(Behalve als het nodig is met een aanspanning oid...als het dus finctioneel is
)
Vaak zie je ook hele halsters afgezet met bont...slaat werkelijk nergens op.Het enige wat je ermee bereikt is dat het flink gaat zweten daaronder.Lekker als zo'n paard daar een uur of 12 mee moet staan![]()
Gewoon goed leren halster is al zacht en die rommel zorgt alleen maar voor irritatie...paard ziet niets voor zijn neus op de grond en er blijft hooi inhangen...
Weg met die smerige bontjes...gebruik die dingen alleen als het echt nodig is...
Dit slaat werkelijk nergens op aangezien het bontje óp de neus zit en niet aan de zijkant, óp de neus is de blinde plek bij een paard en aangezien de ogen aan de zijkant zitten is het dus onzin dat hij de grond niet kan zien...
Niet altijd dus...Citaat:Bont is er om irritatie te voorkomen, door bv een neus met een wondje te beschermen tegen de neusriem of benen te beschermen tegen schurende bescherming.
Alane schreef:Daarom worden die neusbontjes ook blinkers genoemd... zodat een paard de grond niet kan zien.
http://www.bokt.nl/wiki/Zicht daar staan plaatjes met uitleg om het te verduidelijken.
Citaat:Voor paarden is het schatten van diepte dus moeilijker.
Citaat:Paarden kunnen goed de diepte inschatten van iets.