Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

silverbrumby

Re: Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:33

als ik de foto bekijk van voorzijde en zijkant van de zadel op je paard, dan zie ik een te smal zadel.. dat zie je overigens veel te vaak...
een paard met een smalle hoge schoft, is vaak veel breder in de schouders, en dat vergeet men vaak. dus wat gebeurd met een te smal zadel, de bespiering valt weg op dat knelpunt net boven de aanhechting van het schouderblad. Als je paard voortijd al niet aangaf dat ie er niet fijn mee kon lopen...
mijn paard heeft ook een smalle en hoge schoft, de vorige ruiter reed altijd met een zadel met smalle boomaat.. Nu ligt er een zadel op met een medium tot wijde boomaat, omdat ze dus ook spierwegval had naast de schoft bij het schouderaanhachtingspunt, omdat het smalle zadel haar dus knelde daar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 17:20

bij Faram is dat dus precies zo! mij is altijd verteld (lees: wijsgemaakt) dat Faram een smal paard was, maar volgens van triest is dat niet zo. hij is qua type niet breed, maar wél in de schouders en ook rondgeribd (volbloed bloed).
ik weet wel dat ik in het vervolg niet meer zomaar aanneem wat men mij vertelt, nou was ik daar altijd al voorzichtig mee, nu helemaal!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:31

Je bent niet de enigste die altijd voor is gelogen.
Zelf een super ruitersportzaak, waar ik eerst altijd mijn zadels kocht, was vroeger van mening dat een paard een maat zadel heeft en dus absoluut niet groeit.
Toen bij toeval meneer Van Triest tegen het lijf gelopen en daar ging mij een wereld voor me open.
Heb het daarna niet meer in die ruitersportzaak over gehad.
Nu kom ik er laatst achter dat ze een cursus bij de EMSHF (kan het fout hebben) volgen.
Tja. Gelukkig zijn ze er achter gekomen dat het dus wel anders is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 23:47

ik heb inmiddels al vele verhalen over het wel en niet van zadels gehoord, en meende er toch wel een béétje van te weten... het is dan altijd jammer om te ontdekken dat veel dingen die je meende te 'weten' helemaal niet kloppen. nou ja, liever nu erachter komen dan over tien jaar, als Faram krom loopt van de pijn! ik ben zó blij dat ik verder ben gaan kijken toen ik het niet vertrouwde, ik kan het niet anders zeggen!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 23:50

kaatje77 schreef:
Nu kom ik er laatst achter dat ze een cursus bij de EMSHF (kan het fout hebben) volgen.

Ik denk dat je MSFC bedoeld Ja Oftewel Master Saddle Fitting Consultant.

http://www.msfc.nl

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 00:07

Ullwinn schreef:
kaatje77 schreef:

Ik denk dat je MSFC bedoeld Ja Oftewel Master Saddle Fitting Consultant.

http://www.msfc.nl

Ja, die bedoel ik. Haha!
Dank je wel voor de correctie. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 00:55

weer een updeetje... vandaag heb ik v triest aan de telefoon gehad. hij heeft een zadel voor ons! een Stübben Parzival VZH, in donkerbruin. ik heb het zelf nog niet gezien, het zadel, maar het moet goed op maat te maken zijn voor Faram, en daar gaat v triest nu mee bezig. over zo'n tien dagen tot twee weken kan het klaar zijn, ik ben écht superbenieuwd!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:06

MV, je kan die passier uit mijn onderschrift ook weleens passen. Die heeft van Triest ook verbouwd op eenzelfde wijze. Dan heb je wel een dressuurzadel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 01:11

helaas, ik heb 16,5 inch nodig, icm een vlakke zit tenminste. ik wilde het liefst wel een dressuurzadel, maar aangezien we ook wel graag springen en mijn oude zadel dan nog weleens in de weg zat, heb ik aangegeven dat VZH ook goed is. ik wacht eerst de stubben even af, bedenk me nu dat ik nog wel even moet informeren, denken jullie dat ik het MOET nemen, als het wél passend is maar ik het verschrikkelijk vind zitten, oid? ik bedoel, die man steekt er een hoop werk in, beetje l*llig dan om af te haken... zal er nog eens over bellen...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 01:17

als je toch belt kan je gelijk wel vragen of het zadel wat ik vertelde zou kunnen passen. Hij kent het zadel. (passier, heeft ook in zwolle op een klein vossepaard gelegen)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 01:22

welke naam kan ik daarbij noemen?

offtopic: waar heb jij je paarden staan eigenlijk? ik ken jou volgens mij niet...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-07 00:35

even een soort opdateje... Faram heeft zijn zadel nog steeds niet. ik had van triest teruggebeld na twee weken (zoals hij had aangegeven), maar het was nog niet klaar. hij zou mij nu bellen, dat leek hem handiger. dat is nu een week of drie (vier?) geleden, en ik heb nog niks gehoord. ik denk dat hij mijn nummer kwijt is ofzo, maar ik kan van triest ook moeilijk bereiken. heeft iemand van jullie misschien zijn mobiele nummer, oid?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 08:47

Verplaatst MD --> HAR.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:06

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-07 01:40

ik kreeg vandaag dhr venema aan de telefoon, het toestel van v triest staat doorgeschakeld. dhr van triest ligt weer in het ziekenhuis. venema neemt het nu over, ze waren net met mijn zadel begonnen. ik had ook niet verwacht dat v triest zomaar niks meer zou laten horen, ik vind het erg vervelend voor hem. ik wacht gewoon nog even af...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:48

Heb jij het zadel dat je krijgt nog niet gezien? Ik zou nooit een ongezien zadel willen hebben, zelfs niet als de zadelmaker het uitzoekt. Ik weet dat de Parzival hele mooie zadels zijn, dus daar zou ik met niet te druk om maken. Maar het is wel dubbel leer en soms slijt dat aan de onderkant van de zweetbladen of het rokje door en ik zou dus echt zeker willen weten dat het leer daar goed is. Verder weet ik zeker dat de Parzival je goed zal bevallen. De boom van de Parzival en de Siegried en de Lancelot is allemaal gelijk. Enige verschil is het leer. Ik vind Stubben zadels echt heerlijk zitten.

Verder valt mij wel op dat juist van Triest alle zadels te smal vindt. Ik ga altijd naar Kootstra. Ik denk niet dat van Triest een slechte zadelmaker is hoor, maar sommige dingen vind ik wel heel frappant zoals zadels die bijna altijd te smal zijn en een diepe zit slecht. Dat geeft mij toch echt wel te denken. Waarom maken al die fabrikanten dan nog gewoon boommaat 31 als medium en dus normaal? Als dat te smal zou zijn, dan lijkt mij dat juist de fabrikanten van zadels hier op in moeten spelen. Verder vraag ik mij af dat als je de boom verbreedt, ligt de schoft dan nog wel vrij? En waar draagt het zadel dan? Mijn paard heeft gewoon boommaat 31 van stubben. Zadel is verder volledig aangepast aan mij en m'n paard.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:54

er komen ook steeds meer bredere paarden en steeds meer bredere zadels
alleen een maat noemer omgooien zou wat verwarrend werken
steeds meer werken met de boommaat ipv een benoeming
"vroeguh"zag je ook veel 28 en 29 nu haast niet meer
de schouders zijn idd een ondergewaardeerde maatstaf

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 11:58

Om je alvast even te laten proeven aan de Parzival, zijn echt mooie zadels hoor (en het bontje onder het zadel is nog steeds ongebruikt, ik heb het niet nodig) Lachen :
Afbeelding

maar ik las net dat je huidige zadel boommaat 29 heeft, dat is inderdaad erg smal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:46

dat ziet er wel goed uit op zich... en nee, ik heb het zadel zelf nog niet gezien. ik heb geen rijbewijs en kan daardoor niet zomaar even langsgaan daar. mijn moeder was zo goed om meneer van triest op te halen voor mij, maar ik wil niet elke keer blijven vragen.

volgens venema én van triest zag het zadel er heel mooi uit, dus dat geloof ik dan maar. qua uiterlijk maakt het mij verder niet uit, ik vond mijn dressuurzadel echt mooi, ook mooier dan het zadel hierboven. maar goed, daar heeft Faram niks aan, of het mooi is of niet. ik neem aan dat ze geen zadel op maat gaat maken als het leer doorgesleten is toch? en mocht dat wel zo zijn, dan mogen ze het even repareren, hihi!

verder zit ik eraan te denken om er lange singelstoten op te laten doen, zodat de gespen laag komen (niet onder het zweetblad), dan heb ik meer beencontact. verder heb ik de gespen van de beugelriemen altijd onderaan zitten, zodat je onder het rokje niet zo'n bult krijgt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 13:49

overigens is het mij vandaag en gisteren opgevallen hoe goed Faram eruit ziet. de afgelopen weken (sinds mijn zadel werd afgekeurd zeg maar) heb ik nog twee keer gereden, met mijn westernzadel. na de tweede keer was Faram iets gevoelig op de rug, dus dit zadel laat ik toch ook maar nakijken. het kan ook ergens anders aan liggen natuurlijk, maar ik neem geen risico.

de kuilen achter zijn schouders zijn zo goed als weg, hij beweegt lekker (ruimer) en ziet er gewoon goed uit qua lichaam. bespiering moet nog meer komen maar ziet er al stukken netter uit nu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 15:54

Dan willen we straks ook foto's van paard+nieuw zadel Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-07 16:15

natuurlijk! Faram zal maar al te trots zijn, hihi! en ik natuurlijk ook! ik ken echt niet meer wachten, effe kijken hoor, hoe lang het nu al duurt... hmm 2 maanden sinds de eerste zadelmaker was geweest, en 2,5 maand sinds het eerste bezoek van de zadelfitter. heb nu toch wel zin om de training weer vanuit het zadel op te pakken, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 23:56

Hey!
Ik heb even je topic doorgelezen, toch beginnende atrofie dus. De foto's in het begin leken er idd op. Ben blij dat je zo slim bent geweest om ernaar te laten kijken, goed hoor!! Ben idd erg benieuwd naar foto's van Faram met zijn nieuwe zadel... super, wat je doet voor je paardje...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-07 23:30

ach, ik moet wel, anders gaat hij me de hele dag bellen met zijn paardenmobieltje dat hij een nieuw zadel wil... ik heb dus geen keus... Knipoog Clown

de kuilen zijn mooi aan het optrekken, het is al veel minder dan eerst, en als ik hem zo vergelijk met de andere paarden hier ziet hij er gemiddeld genomen wel beter uit wat dat betreft, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 23:38

Hij is een knap paard. Maar dat heb ik altijd al gevonden...

Haha, gestalkt worden door Faram: "ik wil een nieuw zadel, ik wil een nieuw zadel, ik wil een nieuw zadel... " Haha! Haha!

Ik vind het iig super.