Neusriem MÓET strak!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tess__

Re: Neusriem MÓET strak!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:16

Ik denk toch echt dat jij gelijk hebt, zelf rijden wij Daks ook met een lossere neusriem zodat hij zijn kaak makkelijk los te kunnen laten onder het rijden. Ookal rijden we hem nu niet meer, maar ik heb ook altijd geleerd dat je een neusriem nooit té strak moet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:18

2 vingers ertussen idd, toch vreemd, dat toen je het vertelde, ik meteen wist over wie je het had Bloos

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:24

Daksiej, TE is nooit goed Knipoog

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:43

nee okee maar ik bedoelde het een beetje zo van: niet zo strak dat er geen vinger meer tussen past Knipoog

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:50

De gewone neusriem moet 1 cm onder het jukbeen liggen en er moeten 2 vingers tussen kunnen.
Het verschilt dan wel weer per paard maar dit is 'algemeen'

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:56

Mijn neus en sperriem heb ik ook lekker los, zelfs bij mn jonge paard..
ik zie het nut er niet van zn mond dicht te snoere/trekke...
Ik heb wel aan 1 hoofdstel een aansnoerneusriem.. ik merk weinig verschil, ik snoer die dus ook niet mega aan Lachen

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:20

rakkertje13 schreef:
Skitter waar staat begeleidster? Het is gewoon een stalgenootje hoor Ja
Maar wel iemand die les geeft enz. Maarja als ze zo denkt over de neusriem, wat dan nog meer Tong uitsteken

s&t heeft geen sperriem nee, maar dan hangt er ook zoveel ijzer in de mond ..

Oh sorry ik dacht dat diegene het over mijn post had, ik had het namelijk over een stagebegeleidster, vandaar Knipoog

Tja en wat S&T betreft, dan zitten de neuriemen redelijk hoog, en juist omdat er zoveel ijzer in de mond zit op dat moment kunne ze meer gaan klooien, al helemaal als ze de kans krijgen, dus als het neusriem te los zit. Nee ik heb geleerd dat dat je inderdaad best aan moet snoeren en ik heb gezien in de praktijk dat dit werkt en ook beter is.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 13:41

Ik heb altijd geleerd twee vingers ertussen. Als ik bij mijn paard de neusriem heelmaal ga aansnoeren loopt ie niet eens meer vooruit.
Mijn bijrijdster had dus een keer een aansnoerneusriem gekocht, ze was door de hele stal aan het verkondigen: die moet je AANSNOEREN, neusriem omgedaan, op mijn paard gestapt en die liep dus geen stap meer Cool
Ik rij hem nu met mexicaanse neusriem en die heb ik gewoon vast, andere neusriemen ook, meestal iets van twee vingers ertussen.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 16:16

Ik rij zelfs weleens zonder neusriem en mijn paard doet ze mond niet open hoor omdat de sperriem wel gewoon vast zit kan ik ook nog minstens 2 vingers tussen doen, mijn paard is lekker aan de teugel en knabbelt lekker op het bit, da's mijn ervaring en je moet doen waar je paardje het beste op reageert.

beyosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:37

je heb gelijk..2 vingers moeten ertussen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:51

ik hoor de laatste tijd veel dat er bij paarden de neusriem veel te strak wordt gedaan.
ik hoorde laats van iemand dat er veel paarden rond lopen met een misvorming rond de neus door de neusriem. een kennis heeft daar onderzoek naar gedaan bij de slachterij.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:52

Je moet een neusriem nooit zo strak aantrekken dat hij op de huid drukt. De bovenkaak is namelijk breder dan de onderkaak, dus als je een neusriem té strak aantrekt, schaaft de binnenkant van de wang langs de (scherpe!) buitenzijde van de kiezen in de bovenkaak. Daar krijg je hele nare wonden van, die je nooit zal zien omdat je, op een tandartsbezoek na, nooit zo diep de mond van een paard inkijkt. Er zullen dus heel wat ruiters zijn die hun paarden onbedoeld wonden in de mond geven met bijvoorbeeld een aansnoerneusriem die iets te letterlijk genomen wordt.

Ook kan een paard kwalijk zijn kaken ontspannen als ze op elkaar gesnoerd zitten. En spanning in de kaak vertaald zich heel snel naar spanning in de rest van het lichaam.

Liesje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 18:59

Ik heb ook altijd geleerd bij de neusriem 2 vingers ertussen, bovenop de neus.
Mijn bijrijdpaard reed ik altijd met gecombineerde neusriem, ik zorgde ervoor dat ik altijd 2 vingers ertussen kon doen. Toch liep hij altijd maar te schudden enzo met zijn hoofd, de eigenaar en ik hebben toen de sperriem er afgehaald en hij loopt nou super!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:34

Met regelmaat ben ik blij dat ik geen paard ben.....
Knellende zadels, scherpe bitten of geen lucht kunnen krijgen door een mode-gril die we aansnoerneusriem noemen.....

Denk eerst eens voor je wat bij of aan je paard doet hoe je het zelf zou ervaren.
Je paard is je spiegel....

Shorks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:35

ik zie het ook heel vaak, bij mij op stal bijv. dat de neusriem echt wordt aangesnoerd, en dan zo strak dat je er echt GEEN vingers meer tussen krijgt. ik vind dit eigenlijk niet kunnen, wat schiet je er nou weer mee op dat je je paard z'n mond dicht snoert? Verward ik vind het maar zielig, maarja je hebt van die mensen die niet genoeg aan hun paard denken maar meer naar anderen luisteren die het "toch wel goed hebben omdat ze er verstand van hebben"...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:29

xSharonax schreef:
ik zie het ook heel vaak, bij mij op stal bijv. dat de neusriem echt wordt aangesnoerd, en dan zo strak dat je er echt GEEN vingers meer tussen krijgt. ik vind dit eigenlijk niet kunnen, wat schiet je er nou weer mee op dat je je paard z'n mond dicht snoert? Verward ik vind het maar zielig, maarja je hebt van die mensen die niet genoeg aan hun paard denken maar meer naar anderen luisteren die het "toch wel goed hebben omdat ze er verstand van hebben"...

Je hebt mensen die denken dat ze alleen op die manier hun paard onder controle denken te hebben.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 09:33

Tja mensen die de neusriem zo strak aansnoeren zijn denk ik even de funcite van een neusriem vergeten

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:55

Mensen die aansnoeren zijn vaak mensen met rijtechnische problemen of mensen met te weinig verstand van de neusriem.
Mijn neusriem hangt normaal gesproken op het eerste gaatje met longeren, lekker los. Met rijden doe ik hem wel 1/2 gaatjes strakker, dan ligt hij stabieler maar er kunnen met gemak 2 vingers tussen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 13:58

Tam_ schreef:
Ik heb ook geleerd dat er 2 vingers tussen moeten.. Clown

en volgens mij heeft een aansnoerneusriem een andere betekenis Clown

Inderdaad kunnen het anders beter dichtsnoerneusriem noemen Huilen

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:05

jy heb het goed geleerd zo moet het heb ik het ook geleerd

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:18

Het is toch ook als je een lage neusriem te strak doet, en een paard doet zn mond open, dat hij dan een luchttekort kan krijgen?

Ik weet het niet zeker, maar ik zag in het blad van de divoza dat er van die neusriemen waren dat als je paard zn mond open deed dat ie dan een luchttekort kreeg Verward

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 07:58

Ik heb ook altijd geleerd 2 vingers ertussen te kunnen doen.

Mijn neusriemen zitten meestal redelijk los, aangezien mijn paard anders haar kaak vastzet. Ze vind een strakke neusriem gewoon helemaal niets.
Mijn paard kauwt graag op haar bitje, dat kan niet als die neusriem strak zit, dus die ik hem losjes. Hoe zij hem het prettigst vind zitten. Sperriem idemdito. (Die kan overigens niet strakker, want er zitten niet meer gaatjes in Clown Dus als ik iemand heb die mijn paard een keer doet, kan diegene niet opeens denken van snoer de boel maar aan. Niet dat er zo makkelijk iemand op mijn paard mag *fluit*)

Een paard dat zijn mond open doet, is over het algemeen niet ontspannen (dat heb ik geleerd en over het algemeen kan je het ook aan het paard zien dat hij op dat moment zijn kaak vastzet.)

Daarnaast moet je met een zogeheten aansnoerneusriem ontzettend uitkijken. Die trek je meestal veel strakker aan dan een gewone neusriem. Wat de naam al zegt, je kan hem aansnoeren, maar is het erg paardvriendelijk als je je neusriem strak aantrekt.

xsimone schreef:
En ik heb geleerd, van een ruiter die Internationaal springt, dat je neuriem hoog, en strak moet, en dat je zo de meeste druk hebt! Knipoog

Ben ik het dus niet mee eens. Je hoort een paard niet onder een berg druk te rijden.
Daarnaast is onder je neusriem hoog doen ook nog verschil. Want hoe hoog noemt hij hoog. Ik heb altijd geleerd ongeveer 2 vingers onder het bot wat aan de zijkant van het hoofd uitsteek *kan niet meer op de naam komen* jukbeen? Verward

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:49

2 Vingers ertussen is goed....dat leer je overal Knipoog Maar ik doe hem bij mijn paardje starker omdat hij zijn mond open gooit waarna hij helemaal loslaat, waardoor ik geen controle heb. Dus het verschilt ook per paard maar 2 vingers ertussen is wel gewoon de standaard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:34

Meten jullie 2 vingers naast elkaar ertussen schuiven of 2 vingers bovenop elkaar op het neusbot? Ik zelf op de laatste manier.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:12

Ik heb de neusriem ook altijd zo strak of los haha hoe je het maar wil zeggen, als er twee vingers tussen passen.
maar de sperriem meestal ietsjes strakker, omdat mijn paard zijn tong over het bit wil gooien, en het bit vast gaat pakken met de kaken.
(Natuurlijk niet zo strak dat ze niet meer kan ademen of dat ze niet meer lekker kan ontspannen op het bit(Lichtjes kauwen enc Tong uitsteken )