[FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [FOTO]Probleem met het bit/mond! Wat nu!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:39

Ik zou het diertje niet langer pesten met een bit en gewoon lekker bitloos gaan rijden.

Beestje is in de mond toch al helemaal verpest zo te lezen , harde ongevoelige mond , hangen , en het is duidelijk ZEER oncomfortabel voor het beestje.

Als je zonder bit zou gaan rijden en met neckreining gaat werken , jezelf en je pony her-opvoeden en goed op been en zit leert te rijden waarbij de teugels alleen maar lichtjes ondersteunend werken , dan ben je veel en veel beter bezig dan maar met een bitje verder te prutsen. Diertje is al afgestompt op de mond en bitloos is nog nieuw en fris ervoor , dat kun je van begin af aan goed aanleren als je met verstand te werk gaat.

Een instructeur / -trice ernaar laten kijken is ook niet alles.

Beppie van de hoek die wel even les zal gaan geven omdat ze al 10 jaar een paard in de achtertuin heeft staan , die kan hele stoere verhalen op gaan hangen over hoe goed het bit wel niet past , daar heb je ook niks aan.

Zat wedstrijdruiters ook die de ballen verstand hebben van zadels en bitten , dus je moet al een echt goede te pakken hebben wil je een echt goed advies krijgen.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:02

Flurry, dan begrijp ik nog steeds niet waarom je dan wél met neusriem zou gaan rijden...
Verder ben ik het met pmarena eens, met bitloos ben je iig gelijk van het mondprobleem af.

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:19

jah, maar je kan beter het probleem oplossen dan gewoon ervoor weglopen en maar iets anders gaan doen..

aes_enna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 14:23

of het bit is te groot of je paard haat het bit, misschien bitloos gaan rijden?

groetjes

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:39

pmarena schreef:
Ik zou het diertje niet langer pesten met een bit en gewoon lekker bitloos gaan rijden.

Het ligt aan de ruiter niet aan het paard, bitloos zal de handwerking van de ruiter hetzelfde blijven, alleen werkt die dan met druk op de neus en niet op het bit.
De mond gaat dan wellicht niet open maar het paardje blijft met hetzelfde probleem rondlopen.

Goede instructie is imo de meest passende oplossing.

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:05

Allegra schreef:
Flurry, dan begrijp ik nog steeds niet waarom je dan wél met neusriem zou gaan rijden...
Verder ben ik het met pmarena eens, met bitloos ben je iig gelijk van het mondprobleem af.

Ik denk dat je waarschijnlijk zo'n bord voor je kop hebt en niet ziet dat het probleem niet ligt bij de mond, maar aan de rijstijl. Tuurlijk kan ze bitloos gaan rijden, maar ik kan nu al zeggen dat de pony zal blijven hangen, alleen is de druk anders zoals chantjuh al eerder zei..

in het algemeen, waarom je een neusriem zou kunnen gebruiken..

Een neusriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet opendoet of de tong niet over het bit brengt, dit is namelijk niet zo handig, want je hebt dan namelijk geen controle meer over je paard, maar ben het met je eens als je paard nooit schrikt, nooit tegen de draad is en altijd wilt werken dat een neusriem totaal overbodig is.. Al kan je nog zo goed rijden een paard kan altijd schrikken en dan wens ik jou veel succes als je in het bos bent en je paard z'n tong over het bit brengt en vervolgens aan de kletter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:30

flurry..een neusriem is symtoom bestrijding
ook in het bos, ook als hij schrikt..
Er vol aan gaan hangen zodat het paard de tong over het bit doet is een RT probleem
Want denk jij nou echt als jou paard aan de kletter gaat dat het ene ruk uitmaakt of je een neusriem, waar ruim 2 vingers tussen passen, of geen neusriem aanheeft?
Echt niet hoor.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:35

idd kawa...en mocht de neusriem het niet verdoezelen dan zit er nog zo'n strak sperriempje

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:52

runningkawa schreef:
flurry..een neusriem is symtoom bestrijding
ook in het bos, ook als hij schrikt..
Er vol aan gaan hangen zodat het paard de tong over het bit doet is een RT probleem
Want denk jij nou echt als jou paard aan de kletter gaat dat het ene ruk uitmaakt of je een neusriem, waar ruim 2 vingers tussen passen, of geen neusriem aanheeft?
Echt niet hoor.

Nee, ik denk niet dat er een verschil is tussen geen neuriem en een neusriem waar 2 vingers tussen kunnen, wel denk ik dat het een verschil is tussen een neusriem waar geen 2 vingers tussen kunnen, en, ja mijn paarden kunnen nog wel kauwen, schuimen en lopen ontspannen..

p.s. ik ben er zeker niet tegen om zonder neusriem te rijden. Ik heb zelf ook een tijdje met een paard zonder neusriem gereden i.v.m. een wond op z'n hoofd dat ging overigens prima, maar ben wel van mening dat het bij het ene paard wel werkt en bij het andere niet. Tevens rijd ik nooit met hulpteugels ofzo.. (voordat je het beeld schetst dat ik de neusriem zo strak doe dat het paard niet meer kan kauwen en elke dag met slof rijd... Haha! Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:55

Als er geen 2 vingers tussen kunnen zit je neusriem simpelweg veel te strak.
En verdoezel je RT problemen en zo hoort het absoluut niet.
Of je met hulpteugels rijd staat daar los van...

Van mij zou er op wedstrijd dus ook veel meer op gecontroleerd moegen worden.
Kijken of de bitten zijn toegestaan en of de neuriemen niet te strak zitten
Te strak...volgende wedstrijd weer een kans, maar deze niet meer Lachen

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:05

Geen neusriem aan trekken iig. Je pony kán zich nu nog ontrekken aan het bit wat niet lekker zit of past. Als je er een neusriem aanhangt kan ze zich niet meer onttrekken en als ze dan pijn heeft, wordt dat alleen maar erger. Want ze kan zich immers niet meer onttrekker,

DAt ze zich ergens aan ontrekt is duidelijk. Ik denk dat je bitje idd wat te dik is. En hoe moeilijk het ook is voor een ex manege pony. Lekker er RT mee bezig gaan

Flurry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:08

runningkawa schreef:
Als er geen 2 vingers tussen kunnen zit je neusriem simpelweg veel te strak.
En verdoezel je RT problemen en zo hoort het absoluut niet.
Of je met hulpteugels rijd staat daar los van...

Van mij zou er op wedstrijd dus ook veel meer op gecontroleerd moegen worden.
Kijken of de bitten zijn toegestaan en of de neuriemen niet te strak zitten
Te strak...volgende wedstrijd weer een kans, maar deze niet meer Lachen

Ik ga er in eerste instantie vanuit dat het probleem bij de ruiter van het paard ligt, maar het paard kan uiteraard ook eens tegen de draad zijn dan is het wel handig dat je wat te vertellen hebt. En ja, ik denk dat de neusriem dan z'n werk doet.. Of iig het een stuk moeilijker maakt. Anders hadden ze de neusriem beter niet kunnen uitvinden.. Anders zou de neusriem geen functie hebben. hehalve dat het bit stabieler zou moeten liggen tussen mond en sperriem. Ik ben wel benieuwd wat volgens jou de functie is van een neusriem? En de functie van de neusriem die ik hierboven heb omschreven is degene waarvoor een neusriem wordt gebruikt c.q. verkocht. En waarom is het volgens jou verplicht om met neusriem te rijden op wedstrijd?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:22

Nou als een neusriem al inwerkin zou hebben dan werkt het bij mij niet. Ik heb een aansnoer, maar ik heb ze altijd los zitten. Neusriem zit niet aan het bit bevestigd, dus ik zou niet weten hoe die het bit stabieler kan laten liggen. Neusriem is puur voor het open doen van de mond. Als een paard zijn mond open doet ontrekt hij zich aan iets, maar met een neusriem kan hij dat niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:23

Die verplichting zou er vanmij vanaf vandaag af mogen
Net als in de western
Dan zie je tenminste goed wat de mensen doen met de handjes Lachen

Het enige goede nut is het op de plaats houden van het bit, als iemand de bakstukken net aan de lange kant heeft
Anders helemaal geen enkel.
Bij de sperriem of lage neusriem dus

Mij is wijs gemaakt dat de oorsprong van de neusriem en sperriem is gekomen uit de tijd dat men met de paarden ten strijde ging.
In een val van ruiter en paard en de ruiters zijn balans kwijt was, trok hij het paard in de mond.
Als het paard daardoor de mond opende, maar hij net dan de grond zou raken met een koprol was de kans te groot op een gebroken kaak.
Vandaar het dichtsperren van de mond. Dan kwam de klap op de gehele neus

Persoonlijk kan ik me de logica daar achter wel vinden
En aangezien we in de dressuur nog steeds dingen doen vanuit die tijd, zoals het links opstappen, vind ik dat vrij aannemelijk Ja

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:31

Lin4Life schreef:
jah, maar je kan beter het probleem oplossen dan gewoon ervoor weglopen en maar iets anders gaan doen..

Het is niet ervoor weglopen. Het is bewust kiezen om een frisse nieuwe start te maken.
Als je een slecht zittende broek hebt , ga je die broek dan elke keer zitten aanpassen met naald en draad tot hij goed zit , of pak je lekker een andere die WEL fijn zit ? Dat is toch ook niet ervoor weglopen , maar gewoon een andere keuze maken , een betere keuze.
Om een dier dat zo verpest is in de mond weer goed te krijgen , moet je een erg goede ruiter zijn. En ik denk niet dat dit paardje zo'n erg goede ruiter heeft , want zoveel van die ruiters zijn er niet Knipoog

Beter is dus voor zowel ruiter als paard om een frisse start te maken met een nieuwe manier van sturen waar ze beiden nog niet op afgestompt zijn en nog geen foute dingen aangeleerd hebben. Als een bitje niet fijn in de mond ligt dan is de keus voor bitloos helemaal logisch , dus je hebt dan meerdere vliegen in 1 klap.

Je kunt beter en makkelijker iets nieuws van begin af aan goed aanleren dan iets waar je al jaren mee loopt te tobben , weer goed krijgen.
Want dat is een slopend proces waarbij je snel weer in oude gewoontes terugvalt. En sowieso is een bitje middeleeuws , dat ijzer in dat bekkie hangen.

Reactie op de reactie boven me : neusriemen zijn er om de bekkies dicht te snoeren zodat de paarden de mond niet kunnen openen als ontsnapping aan de irritatie die het bit ze geeft. Dat ziet er niet leuk uit die open bekkies dus snoert men het maar dicht. En waarom het verplicht is ? Om dezelfde reden dat een bit verplicht is en zo'n maf zwart-wit apenpakkie , gewoon traditie en vasthouden aan stoffige oude regeltjes. Belang van het paard staat nooit voorop : het plaatje is hetgene waar het van oudsher om gaat.

En schuimen is niet iets om trots op te zijn , een dier dat zijn eigen kwijl niet meer wegslikt (kan slikken) is alleen maar triest eigenlijk.
Een enkel geval daargelaten is dat alleen maar een kwestie van een bakkes te vol met metaal om zowel te kunnen ademen als slikken.

Die beesten pikken het toch allemaal maar.... gelukkig gaan wel steeds meer mensen eens zelf nadenken ipv. alleen maar achter de domme meute aanlopen die ook maar napraten wat ze horen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-07 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:34

Blij dat er hier iemand is die alles goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:37

Pmarema, ik kan me helemaal vinden in je stuk, maar niet het volgende:

Citaat:
En schuimen is niet iets om trots op te zijn , een dier dat zijn eigen kwijl niet meer wegslikt (kan slikken) is alleen maar triest eigenlijk.
Een enkel geval daargelaten is dat alleen maar een kwestie van een bakkes te vol met metaal om zowel te kunnen ademen als slikken.

Ik ken paarden genoeg die gewoon met longeren aan een halstertje, zonder bijzet vollop schuimen.
Ook paarden die bitloos gereden worden.

schuimen is dan ook in vlokken
Slierten kwijlen is wat anders, dat is een teken van spanning.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:39

Nou ik kan het er niet mee eens zijn. Iig niet de manier hierop Je komt op mij over alsof iedereen het fout doet. Tenzij je bitloos rijdt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:42

Ik neem aan dat je pmarena bedoeld?

Zo komt ze mij niet over
Ze komt mij over als iemand die ff zegt dat paarden ook gevoel hebben
Dat lijkt erg vaak vergeten te worden

Het paard "praat" door zijn mond open te doen.
Daarmee zegt hij, au het is niet fijn.
En wat doen sommige dan, zijn mond letterlijk en figuurlijk snoeren...als ze maar niet zelf anders hoeven te gaan rijden en aan zichzelf hoeven te gaan werken.

En laat ik het daar nu helemaal met pmarena eens zijn, dat is fout.
Bitloos of niet, dat maakt mij niet uit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:44

Ja daar heeft ze zeker gelijk aan, maar in mijn ogen had ze dat ook wel even op een iets andere wijze kunnen zeggen.
Nu weet ik dat ze niet mij persoonlijk bedoelt. Maar ik rijdt met bit en met neusrien. Ben ik dan verkeerd bezig?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:47

RK : dat is dat enkele geval , daarom zette ik dat erbij Knipoog

WBC : je hoeft het er ook niet mee eens te zijn. Maar dat is gewoon mijn mening , zo'n stuk staal in een mond proppen is echt middeleeuws. Dat iedereen het doet en het "zo hoort" wil nog niet zeggen dat het fatsoenlijk is om dat te doen.

Als je even vergeet dat het "zo hoort" is het eigenlijk te bizar voor woorden om een stuk staal in de mond van een dier vast te binden en dan nog erbij te roepen dat je zoveel van het beestje houdt.

Maarja dat is even een beetje off-topic eigenlijk.
En zelfs aan dit soort dingen raken paarden gewend.

Of je dan verkeerd bezig bent ? Mja bij mijn paardje ben je niet welkom met je hoofdstelletje i.i.g. Tong uitsteken
Met bit en neusriem is gewoon wat mensen leren van begin af aan , "omdat het zo hoort".
Pas als je zelf gaat nadenken besef je dat veel dingen die iedereen doet eigenlijk idioot zijn.
Net zoals paarden hele dagen op stal hebben staan. Heel veel paarden staan toch hele dagen op stal , dat is toch normaal Verward

Dat is net zoiets.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 18-05-07 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:48

Ik rij daar ook mee Lachen
Als jij de neusriem niet te strak doet is daar niks mis mee.
En heb jij een vriendelijk bit en probeer je te kijken en ook te luisteren aan wat voor signalen je paard afgeeft, dan is er ook niks mis met een bit, een zweep of sporen.
Maar je moet wel altijd eerst kijken naar wat doe ik fout, als het paard iets niet doet.
Doe je dat, het imo goed Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:50

Dat vind ik dan ook weer te ever gaan
er is niks mis met dat stuk metaal
De paarden die ik gereden heb, hebben er nooit tegen in gegaan.
Maar ik let er dan ook op dat ik eerst zit en been hulpen geef, dan pas teugel hulpen.
Controleer me daar ook vaak op.
En gelukkig denkt mijn instructrice daar het zelfde over.

En dan is een bit niet een groter martelwerktuid als bitloos.
Want vergis je niet dat de neus van een paard net zo gevoelig is Lachen
Als daar trek handjes aan zitten, doet dat net zo pijn als trekhandjes aan een gewoon bit

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:53

Ja daar heb je gelijk aan. Ik ben het ook zeker met jullie eens. een neusriem moet je niet aansnoeren. Die mij hangt er een beetje voor de sier er aan. Als klein meisje had ik al hekel aan die dingen, dus ik weet niet beter dan de neusriem voor kat zijn ... er aan te hebben.
Tja waarom je er een bit in hangt heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:54

Wel vindt ik dat er te gemakkelijk over nagedacht wordt. Een bit is voor mij net als een zadel. Dat moet goed passen en niet in elke mond past hetzelfde bit