Twee tips.
'Kwaliteit' is de mate waarin een product aan de verwachtingen voldoet, waarbij mbt paardrijden de eisen van het gebruiksdoel een rol spelen. Kwaliteit is dan nauw gekoppeld aan de basisvoorwaarde dat het bij correct onderhoud niet kapot gaat.
Deze functionaliteit gaat hand in hand met de kwaliteit van het leer, de kwaliteit van het sluitwerk en de kwaliteit van het stikwerk dat volgens de voorgaande definitie voldoende duurzaam en sterk MOET zijn.
Leer mag geen zgn. gladgelakt 'split' zijn, sluitwerk van sterk en doorgelast metaal, stikwerk van 'waxed'nylon en NIET van machine-stikgaren.
Helaas kan een hoofdstel dat aan deze minimum-eisen voldoet niet laag van prijs zijn en tonen zelfs relatief dure hoofdstellen al compromissen met de kwaliteit in verband met de prijs dei de consument wil betalen onder druk van ongeschikte maar 'goedkope' 'kippenleren' producten uit inda.
Ik maak mijn spul tegenwoordig zelf, weet inmiddels waar ik op moet letten
en dat begint met goed leer.Goed leer is dúúr. Daar schrik je echt van en voor een hoofdstel heb je lange repen nodig dus de hele rug.
Zoek maar eens wat op het web over 'plantaardig gelooid' en 'tuigleer'. De site van Herman Oak is helder en niet te ingewikkeld. Wel engels.
Best leuk, leerzaam en uiteraard zinvol om eens in het onderwerp leer en leerbewerken te duiken als ruiter omdat je het hele ruiterschap vaak letterlijk daaraan hebt.....
HC

(eerder verlies draaien)