waarom 600euro betalen voor een hoofdstel als 60 ook kan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: waarom 600euro betalen voor een hoofdstel als 60 ook kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:05

Interesant topic om te volgen.

Twee tips.

'Kwaliteit' is de mate waarin een product aan de verwachtingen voldoet, waarbij mbt paardrijden de eisen van het gebruiksdoel een rol spelen. Kwaliteit is dan nauw gekoppeld aan de basisvoorwaarde dat het bij correct onderhoud niet kapot gaat.

Deze functionaliteit gaat hand in hand met de kwaliteit van het leer, de kwaliteit van het sluitwerk en de kwaliteit van het stikwerk dat volgens de voorgaande definitie voldoende duurzaam en sterk MOET zijn.

Leer mag geen zgn. gladgelakt 'split' zijn, sluitwerk van sterk en doorgelast metaal, stikwerk van 'waxed'nylon en NIET van machine-stikgaren.

Helaas kan een hoofdstel dat aan deze minimum-eisen voldoet niet laag van prijs zijn en tonen zelfs relatief dure hoofdstellen al compromissen met de kwaliteit in verband met de prijs dei de consument wil betalen onder druk van ongeschikte maar 'goedkope' 'kippenleren' producten uit inda.

Ik maak mijn spul tegenwoordig zelf, weet inmiddels waar ik op moet letten Bloos en dat begint met goed leer.
Goed leer is dúúr. Daar schrik je echt van en voor een hoofdstel heb je lange repen nodig dus de hele rug.
Zoek maar eens wat op het web over 'plantaardig gelooid' en 'tuigleer'. De site van Herman Oak is helder en niet te ingewikkeld. Wel engels.

Best leuk, leerzaam en uiteraard zinvol om eens in het onderwerp leer en leerbewerken te duiken als ruiter omdat je het hele ruiterschap vaak letterlijk daaraan hebt.....

HC

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:12

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, sorry. Lachen
60 euro vind ik èrg weinig voor een hoofdstel persoonlijk.. 600 zou ik nu ook nog niet uitgeven, misschien binnen een paar jaar voor een S&T, maar da's dan voor de rest van je paard z'n leven (hopelijk)..
Ik heb nu een Stübben van 200 euro en ik heb er een neusriem apart bij gekocht van 100 euro, dus 300 euro in het totaal. En da's iig superkwaliteit vind ik..
Dus ik zou voor een middenmaat gaan Haha!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:14

Heb zelf ook niet alles doorgelezen maar een ding is zeker 600 euro ga ik van mijn leven niet uitgeven als ik er ook eentje voor 60 kan kopen Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:03

Ik vind 600 euro wel érg veel geld voor een hoofdstel. Ik zag laatst hoofdstellen van 300-400 euro, maar die waren dan ook wel supermooi. Vingers aflikken
Mijn hoofdstel was 90-100 euro. Lachen

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:18

Huertecilla schreef:
Interesant topic om te volgen.

Twee tips.

'Kwaliteit' is de mate waarin een product aan de verwachtingen voldoet, waarbij mbt paardrijden de eisen van het gebruiksdoel een rol spelen. Kwaliteit is dan nauw gekoppeld aan de basisvoorwaarde dat het bij correct onderhoud niet kapot gaat.

Deze functionaliteit gaat hand in hand met de kwaliteit van het leer, de kwaliteit van het sluitwerk en de kwaliteit van het stikwerk dat volgens de voorgaande definitie voldoende duurzaam en sterk MOET zijn.

Leer mag geen zgn. gladgelakt 'split' zijn, sluitwerk van sterk en doorgelast metaal, stikwerk van 'waxed'nylon en NIET van machine-stikgaren.

Helaas kan een hoofdstel dat aan deze minimum-eisen voldoet niet laag van prijs zijn en tonen zelfs relatief dure hoofdstellen al compromissen met de kwaliteit in verband met de prijs dei de consument wil betalen onder druk van ongeschikte maar 'goedkope' 'kippenleren' producten uit inda.

Ik maak mijn spul tegenwoordig zelf, weet inmiddels waar ik op moet letten Bloos en dat begint met goed leer.
Goed leer is dúúr. Daar schrik je echt van en voor een hoofdstel heb je lange repen nodig dus de hele rug.
Zoek maar eens wat op het web over 'plantaardig gelooid' en 'tuigleer'. De site van Herman Oak is helder en niet te ingewikkeld. Wel engels.

Best leuk, leerzaam en uiteraard zinvol om eens in het onderwerp leer en leerbewerken te duiken als ruiter omdat je het hele ruiterschap vaak letterlijk daaraan hebt.....

HC

interessant antwoord Pling

maar misschien is het leer wel erg goed en de prijs gewoon eerlijk? (die van 60euro)

kunt je een beetje zien of het leer goed is of niet, zo ja wilt u kijken op marktplaats waar er een closeup is van het hoofdstel?

zie op marktplaats, zadels en hoofdstellen, zoek zin: Nieuwe rondgenaaide hoofdstellen

groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:24

yasmin1 schreef:
interessant antwoord Pling

maar misschien is het leer wel erg goed en de prijs gewoon eerlijk? (die van 60euro)

kunt je een beetje zien of het leer goed is of niet, zo ja wilt u kijken op marktplaats waar er een closeup is van het hoofdstel?

zie op marktplaats, zadels en hoofdstellen, zoek zin: Nieuwe rondgenaaide hoofdstellen

groetjes

Gewoon machine-hoofdstel. Ziet er netjes uit, maar zeker geen topkwaliteit. Ik kan het leer niet voelen, maar het stikwerk is machinaal gedaan.

( en dat is iig een van de verschillen met een hoofdstel van € 600)

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 20:48

ah bedankt dan ben ik weer een stuk verder!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:07

yasmin1 schreef:

Eerlijk?? Lijkt me stug, Pakistaanse kindertjes hebben waarschijnlijk het werk verricht.
Een goed hoofdstel zoals dat Stubben van € 600,- is zijn prijs wel degelijk waard, een Duitser kost nou eenmaal meer per uur dan een jong Pakistaantje (of chineesje, whatever)

Ik ben het met Huertacilla eens, ik weet wat goed leer kost. Ik moet er zelf tegenwoordig voor naar Duitsland, en ga het daar ook zelf uitzoeken.
Handstiksel is zeker beter dan machinestiksel, alleen al omdat handstiksel anders is. Als er bij machinestiksel een steekje kapot gaat, dan heb je zo een los stiksel van een paar cm. Bij handstiksel (het goede handwerk) niet.
Maar aangezien handwerk nou eenmaal tijd kost, en arbeidsuren hier in Nederland (en de rest van West Europa) niet goedkoop zijn, wordt er nou eenmaal vaak gekozen voor de machine. Ik zeg niet dat de machine slecht is, maar begrijp mijn punt.

Verder is er zeker over het looiproces nagedacht, en heb je dus zeker geen karton. Knipoog
In die 'lage lonen' landen (om ze zo maar even te noemen). Wordt niet 'nagedacht' over het looiproces, en kunnen tussen het ene hoofdstel en het andere, uit dezelfde fabriekslijn, al grote verschillen in leerkwaliteit zijn.
Vaak wordt er zelfs geperst leer gebruikt. Afvalleer dat (net als zachtboard) weer samengeperst wordt tot een lap.
En daar komt nog bij, dat daar geen milieuwetgeving is (of er iig. niet naar wordt gekeken), en dus de afval-looistoffen zo in de rivier of zee verdwijnen. Dat is hier in Europa NOT DONE, alle leerlooierijen moeten tegenwoordig een dure waterzuiverings-installatie hebben. En dat wordt natuurlijk ook weer doorberekend in het leer.

De hardware van een hoofdstel kun je zo duur maken als je wil (als je gaat voor zilver e.d.), maar RVS is iig. duurder als nickel.
En daar zitten echt flinke prijsverschillen in hoor. Gemiddeld is RVS zo'n 500% duurder. Ik kan me dus niet voorstellen dat er RVS aan die goedkope hoofdstellen zit.

Nou gaat de knuppel in het hoenderhok... wil jij meewerken aan kinderarbeid en milieuvervuiling?
OK, laat die laatste vraag maar zitten, daar ging dit topic niet over... Cool

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:15

loekje schreef:
yasmin1 schreef:

Eerlijk?? Lijkt me stug, Pakistaanse kindertjes hebben waarschijnlijk het werk verricht.
Een goed hoofdstel zoals dat Stubben van € 600,- is zijn prijs wel degelijk waard, een Duitser kost nou eenmaal meer per uur dan een jong Pakistaantje (of chineesje, whatever)

Ik ben het met Huertacilla eens, ik weet wat goed leer kost. Ik moet er zelf tegenwoordig voor naar Duitsland, en ga het daar ook zelf uitzoeken.
Handstiksel is zeker beter dan machinestiksel, alleen al omdat handstiksel anders is. Als er bij machinestiksel een steekje kapot gaat, dan heb je zo een los stiksel van een paar cm. Bij handstiksel (het goede handwerk) niet.
Maar aangezien handwerk nou eenmaal tijd kost, en arbeidsuren hier in Nederland (en de rest van West Europa) niet goedkoop zijn, wordt er nou eenmaal vaak gekozen voor de machine. Ik zeg niet dat de machine slecht is, maar begrijp mijn punt.

Verder is er zeker over het looiproces nagedacht, en heb je dus zeker geen karton. Knipoog
In die 'lage lonen' landen (om ze zo maar even te noemen). Wordt niet 'nagedacht' over het looiproces, en kunnen tussen het ene hoofdstel en het andere, uit dezelfde fabriekslijn, al grote verschillen in leerkwaliteit zijn.
Vaak wordt er zelfs geperst leer gebruikt. Afvalleer dat (net als zachtboard) weer samengeperst wordt tot een lap.
En daar komt nog bij, dat daar geen milieuwetgeving is (of er iig. niet naar wordt gekeken), en dus de afval-looistoffen zo in de rivier of zee verdwijnen. Dat is hier in Europa NOT DONE, alle leerlooierijen moeten tegenwoordig een dure waterzuiverings-installatie hebben. En dat wordt natuurlijk ook weer doorberekend in het leer.

De hardware van een hoofdstel kun je zo duur maken als je wil (als je gaat voor zilver e.d.), maar RVS is iig. duurder als nickel.
En daar zitten echt flinke prijsverschillen in hoor. Gemiddeld is RVS zo'n 500% duurder. Ik kan me dus niet voorstellen dat er RVS aan die goedkope hoofdstellen zit.

Nou gaat de knuppel in het hoenderhok... wil jij meewerken aan kinderarbeid en milieuvervuiling?
OK, laat die laatste vraag maar zitten, daar ging dit topic niet over... Cool

hoi,

dat was zwaar, ik ben er helemaal stil van Huilen

ik spaar wel voor de duurdere!

ow ja, ik weet wel zeker dat het hoofdstel in de zadelmakerij is gemaakt in nederland.

maar voor het milieu doe ik alles! (voor die kindjes ook hoor!)

gr

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:23

yasmin1 schreef:
ow ja, ik weet wel zeker dat het hoofdstel in de zadelmakerij is gemaakt in nederland.

Het is van de ruitersportshop toch? Dan weet ik het niet zo zeker.
Rondgenaaid? Gemaakt in NL?? Voor die prijs?? Kan bijna niet...

yasmin1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:25

loekje schreef:
yasmin1 schreef:

Het is van de ruitersportshop toch? Dan weet ik het niet zo zeker.
Rondgenaaid? Gemaakt in NL?? Voor die prijs?? Kan bijna niet...

via mail zeiden ze dat ze het zelf maakte!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:28

Dan zullen ze niet veel verdienen Clown (eerder verlies draaien)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:53

machinaal genaaid is misschien wat minder, maar dan laat je het weer maken. Voordat een machinaal stiksel loslaat ben je normaal gesproken echt meerdere jaren verder. Nog nooit een goedkoop hoofdstle gezien dat spontaan uit elkaar v iel.
Verder is dat goedkope leer voor een hoofdstel sterk zat. En normaal gesproken past ook alles in elkaar.
Enige wat ik belangrijk vind is dat de gespen niet roesten. Voor 50-60 euro lukt dit makkelijk. Conclusie: voor 60 euro heb je echt meer dan genoeg waard voor je geld. Ik heb echt een heel mooi soepel Chetak hoofdstel liggen. Deze was ook rond de 60 euro. Dit leer doet echt niet onder voor duurdere hoofdstellen.
Blijf het dus onzin vinden om te zeggen dat je voor 600 euro meer waar voor je geld zou krijgen.
Ik kan me wel voorstellen dat iemand net wat luxer met blingbling ofzo wil en dan 100-150 euro uit wil geven. Maar de meerwaarde tussen 150 en 600 euro is er in mijn ogen absoluut niet.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:18

Ik zou voor een middenweg gaan. Hoofdstellen van €100-€300 zijn vaak van goede kwaliteit. Het leer is lekker soepel en blijft mooi en de sluitingen blijven ook mooi. Bij goedkope hoofdstellen zie je vaak dat het leer erg dof en stug is / wordt en de gespen gaan roesten.

€600,- vind ik erg veel voor een hoofdstel, of het moet zijn dat je serieus wedstrijden rijd. €60,- is weer erg goedkoop en daar kun je nooit een goed hoofdstel voor krijgen. Of het moet zijn dat je tevreden bent met een dof, stug en verroest hoofdstel na een paar jaar (of maanden).

Succes bij je keuze!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:12

ik kwijl ook bij het zien van een passier en dan de rondgenaaide.. maar 500 euro heb ik no way over voor een hoofdstel.
dan blijft het maar bij kwijlen bij die super mooie neusriemen Haha!

ik heb zelf een hoofdstel van imperial riding.. gratis gekregen nog wel Haha! omdat een stalgenoot na het rijden van willem, hem op zijn eigen neusriem heeft laten staan en dus kapoet Haha!
ik heb hem nou al 4 jaar en hij is lekker soepel en mankeerd nog steeds nix. heb er vorig jaar een frontriem van br van 40 euro opgedaan, omdat ik wel iets nieuws wilde.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:04

Ik zou alleen 500 euro over hebben voor zo`n hoofdstel als ik zelf de Z bereikte, dan vind ik wel dat ik een hoofdstel verdiend had Haha! of eigenlijk het paard Bloos Een hoofdstel, of goed tuig in het algemeen, mag best een paar centen kosten, voor kwaliteit wil ik best betalen....maar 600 gaat mij ook lichtelijk tever.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:34

Zo dan dat is een boel centen voor een hoofdstel Haha!
Ik heb eens een hoofdstel voor toen nog 80 gulden gekocht,, 5,5 jaar geleden denk ik. Hoofdstel heb ik nog steeds.
Die van mijn welshje heb ik al langer, zo'n 9 a 10 jaar. Doet het ook nog prima
Misschien kun je ze eens met elkaar vergelijken, leer aanvoelen etc.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 11:55

Laten we het zo stellen: liever 20 hoofdstellen van 30 euro, 10 hoofdstellen van 60 euro, of 1 van 600 euro, welke variant gaat het langst mee en blijft het langst mooi?
Ik denk de eerste, en anders de tweede. Hoe duur een hoofdstel ook is, na een tijd ga je toch het gebruik zien. Heb je meerdere, dan kun je er eentje voor wedstrijden houden.
Verder denk ik dat 10 of 20 goedkopere hoofdstellen vele malen langer meegaan dan 1 van 600 euro. Als je zuinig op een hoofdstel bent, dan gaan ze wel 20 jaar mee, die van 600 euro zal misschien de 40 jaar wel halen. Laten we stellen dat de goedkoopste hofodstellen 10 jaar meegaan en dat doen ze minstens, want ik spreek uit eigen ervaring. Dan doe je dus 200 jaar met 20 goedkope hoofdstellen.

Een iets duurder hoofdstel gaat 20 jaar mee. Dus ook dan doe je 200 jaar met 10 iets duurdere hoofdstellen. Maar eentje van 600 euro zie ik nog geen 200 jaar meegaan.
Koop je er 6 van 100 euro, dan zul je denk ik ook wel die 200 jaar halen. Maar 600 euro is echt te veel geld.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:37

Ik bekijk het maar zo.
Voor mooie leren rijlaarzen betal je ook 400 euro en daar doe ik hooguit 3 jaar mee.
Een hoofdstel wat super kwaliteit is en daarbij ook nog erg mooi kan ik zeker 10 jaar mee doen.
Alles wat mooi en goed is kost geld.
Het is maar net wat je er voor over hebt en welk budget je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:46

hopla schreef:
Voor mooie leren rijlaarzen betal je ook 400 euro en daar doe ik hooguit 3 jaar mee..

Dit is een beetje appelen met peren vergelijken, rijlaarzen krijgen vaak een minder leuke behandeling dan een hoofdstel + dat het om heel ander leer gaat.

Verder heb je gelijk, hoor. Haha!
€ 600 is echt te duur voor een hoofdstel, tenzij het helemaal op maat gemaakt is voor het dier, dan betaal je het er wel voor, maar dan heb je ook wat. Ik bedoel hier niet de HB-hoofdstellen mee, maar echt de Engelse zadelmakers, waar het heel normaal is dat je een hoofdstel op maat laat maken. Maar dan betaal je ook voor een exclusief product.

Hier in Nederland heb je dat niet, en met die onwetendheid zijn er nog steeds mensen die € 600 neertellen voor een standaard-hoofdstel.

Het verschil met de goedkopere is, dat de kwaliteit van een duur hoofdstel konstant is, bij de goedkopere niet, daar moet je het treffen. Net zoals de ZM-zadels.
Het grappige is juist, dat mensen met kennis van zaken eerder geneigd zijn om meer neer te tellen, dan met hun kennis een geodkoper hoofdstel aan te schaffen ( zoals Germie wel doet) en de startende ruiter, met klein budget, het vaak met goedkope hoofdstellen doen, maar net niet de beoordeling hebben van de kwaliteit van het hoofdstel.

Maarja, alle waar naar zijn geld, toch?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 13:36

ik heb een hoofdstel gekregen, 7 jaar oud en 25 gulden toendertijd...geweldig ding, lekker soepel, niet dof, niet kapot en sterk

Ik heb een nieuw hoofdstel gekocht van 50 euro, en deze vind ik ook super.

Ik had bij een verzorgpaard een hoofdstel waar zijn 200 euro voor hadden betald, kieffer, en dat vond ik toch een rotding!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:10

Ik heb voor m'n pony toentertijd 25 euro voor een hoofdstel betaald, de goedkoopste die erbij hing in de ruitersportzaak. En na 4 jaar wastie nog helemaal super, en zag er nog goed uit. is met m'n pony verkocht dus ben benieuwd of ie nog steeds mee gaat..
600 euro vind ik echt extreem, geef ik liever uit aan een zadel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:28

hopla schreef:
Ik bekijk het maar zo.
Voor mooie leren rijlaarzen betal je ook 400 euro en daar doe ik hooguit 3 jaar mee.
Een hoofdstel wat super kwaliteit is en daarbij ook nog erg mooi kan ik zeker 10 jaar mee doen.

Ik doe met laarzen van 200 euro al een jaar of 6, en ik verwacht dat ze gewoon minstens 10 jaar meegaan. VAn de Petrie standaard verwacht ik dat ook. 3 jaar en 400 euro is veel minder dan de verwachte levensduur, dus dan ga ik er gewoon weer mee terug. 10 jaar moeten leren laarzen gewoon meegaan. Zolen vervangen en dergelijke laat ik natuurlijk wel doen, maar ze mogen niet na 3 jaar tot de draad versleten zijn en de container inkunnen.
10 jaar voor een duur hoofdstel is ook veel en veel te weinig. Een hoofdstelletje van 15 euro redt dat al.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:14

Ik ben van plan een nieuw hoofdstel aan te schaffen, een Passier met strass frontriem.
160 euro Lachen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:00

germie schreef:
hopla schreef:
Ik bekijk het maar zo.

Ik doe met laarzen van 200 euro al een jaar of 6, en ik verwacht dat ze gewoon minstens 10 jaar meegaan. VAn de Petrie standaard verwacht ik dat ook. 3 jaar en 400 euro is veel minder dan de verwachte levensduur, dus dan ga ik er gewoon weer mee terug. 10 jaar moeten leren laarzen gewoon meegaan. Zolen vervangen en dergelijke laat ik natuurlijk wel doen, maar ze mogen niet na 3 jaar tot de draad versleten zijn en de container inkunnen.
10 jaar voor een duur hoofdstel is ook veel en veel te weinig. Een hoofdstelletje van 15 euro redt dat al.

Dat is mij met leren laarzen toch echt nog nooit gelukt. Haha!