[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: [FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:58

Ik was even in de war... dacht dat je de TS was Bloos
Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 22:52

CxX schreef:
merrieveulen schreef:

juist. toen ik het even moeilijk had, deed ik eens in de twee weken, en geen privéles. voor wat betreft het huidige bit kan je het beste even een ervaren iemand laten kijken, de ruitersportzaak zie jouw pony er immers niet bij, en kan zich er ook op verkijken. bovendien komt daar ook een stukje 'verkoop' aan te pas.

verder kan voor rennerige paarden de ontspanning van bitloos rijden ook een uitkomst zijn. ik rijd zelf ook bitloos, en dat bevalt uitstekend. ik rijd ook western, en mijn paard loopt met zijn bitloos hoofdstel net zo goed als met zijn Shankbit of dressuurtrens (dubbelgebroken koper trens met bol tussenstukje).

OO echt ik zou zoo graag bitloos willen rijden! Maar daar moet ik les in hebben en ik zou niet weten wie er in soest daar les in geeft! ik rij in de bak vaak met halster maar dat is nou ook niet echt iets omdat ik geen iedee heb om het te leren en zelf weet ik ook niet echt hoe ik dat moet doen. heb al veel op internet gezocht en op http://www.paardnatuurlijk.nl staat heel veel uitgelegd maar van iets lezen kan ik het gewoon niet leren ik moet daar les in hebben. als ik iemand zou kunnen vinden zou ik zeker een poging doen om bitloos te gaan rijden!

valt mee hoor... ik rij gewoon dressuur met mijn bitloos hoofdstel, ik spring ermee, en rij er een beetje western mee. allemaal met hetzelfde hoofdstel, precies zoals ik ook met bit rijd. die overstap kan je altijd maken, en met een normaal bitloos hoofdstel kan je ook normaal rijden. heb je niet speciaal les voor nodig.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:02

Celia schreef:
Ik heb namelijk ook zo'n pony, vanaf ik in een veld kom op buitenrit en ik neem een galop, dan rent ze ook door. Ze is nameijk ook heel moeilijk terug te nemen, ze is ook al een keertje gewoon straat op gelopen. Naja, onveilig idd, maar daarom ga ik er niet zo'n zwaar bit in gaan hangen, echt niet. Ik ben gewoon blijven proberen, tot ze echt wel luisterde, desnoods haar omtrekken, andere richting uit, uiteindelijk luisterde ze. Nogaltijd is het wat gevaarlijk om op een buitenrit te crossen met haar, maar het lukt, ik heb haar onder controle, genoeg om haar te stoppen wanneer ik het wil, dit vind ik namelijk het belangerijkst. Ik heb namelijk wel een pessoa-bit, die ik soms gebruik op buitenrit, ja die werkt idd ook, maar ik rijdt liever met een gewone trens die is namelijk veel vriendelijker voor mijn paard. Als je je paard niet kan houden, blijf dan oefenen, ik heb het namelijk ook gedaan zonder te lessen. Oefen tot je ze echt wel in de hand hebt, ik weet dat het veel tijd vraagt, maar heb geduld, en help je pony niet om zeep met er onmiddellijk zo'n bit in te gaan werpen. Ik vind het namelijk erg dat zo'n bitten bestaan. BTW : tandarts komt vandaag mijn pony haar tanden checken, eigenlijk hoop ik stiekem dat er daar iets niet goed zit dat de tandarts kan oplossen, en dat mijn pony daardoor wegloopt. Dus misschien kan je zijn tanden ook eens laten checken, dit is namelijk nooit verkeerd.

De tandarst komt om het half jaar vandaag ook bij mij en bdankt voor je tip ik ben hier ookal mee bezig

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:03

Amburtjoz schreef:
Neem lessen, een goeie instructrice kan je altijd helpen Haha! Desnoods is het maar 1x p. maand Knipoog

JAA ik ben al op zoek maar vind maar is iemand.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:15

Citaat:
Waarom heb je dan nog geen lessen? Als je controle had... zou je dit bit niet nodig hebben
En een bit dat door is... nog nooit van gehoord... dan was het echt al een tijd aan vervanging toe lijkt mij Haha!

Ik heb mijn pony wel goed onder controle Tong uitsteken (zowel binnen als buiten de bak) met een simpele bustrens en zonder hulpteugels. Dus voor mij zijn lessen geen noodzaak (ik wil wel lessen, maar voorlopig zit dat er niet in). Voor de ts is het anders, en zouden een aantal lessen zeker geen kwaad kunnen!
Het lijkt mij sterk dat je in de bak wel je paard volledig onder controle hebt, aangezien je dat buiten niet hebt. Paard moet zowel binnen als buiten de bak luisteren. Een paard wat binnen de bak volledig naar jou luistert, zal dat buiten ook doen (al kun je natuurlijk niet altijd voorkomen dat er iets gebeurd). Ho is ho, zowel buiten als binnen... Natuurlijk kan een paard sneller schrikken buiten en is het geen ramp als het er een keer vandoor gaat. Maar je moet je paard wel snel terug kunnen nemen. Je kunt ook niet met zo'n pittig bit uitsluiten dat hij een keer gaat rennen, maar bedenk wel: een paard met pijn (door getrek aan het bit) zal nog harder rennen...[/quote]

Ik heb binnen in de bak allecontrole over mijn pony. Buiten vind ze het leuk dus wil ze graag rennen maar al ik echt echt echt wil dat ze stop, stopt ze. af en toe is het een beetje van naja gaa er dan maar achter aan want ik kan af en toe best zat worden dat ze zo wil rennen en dan laat ik haar er maar achter aan gaan want anders is het rijden helemaal verpest voor mij en me pony.

veder moet ik zo iezoo een nieuw bit ik heb het over de pelham bit neer gezet omdat ik er ooit mee gerden heb en het een erg fijn bit vond toen. Ik wou kijken of er mensen waren die nog meer ervarig met dit bit hebben maar blijkbaar is het een fout bit.

ik heb toen zitten na denken over een zachterbit dubel gebroken en heb het hier met mensen over gehad. Maar die hadden zoiets van doe dat nou niet want dan voelt ze het helemaal niet meer. Mijn pony heeft namelijk een behoorlijk harde mond. Ik blijf er nog steeds bij dat ik mischien een zachter bit wil.

Nou is het ook nog raar want op eenof andere manier trek ik het bit heelemaal door haar mond heen. Ik terk niet te hard maar hou wel contackt. ze doet haar mond super ver open als ik wil halthouden (ik doen dit zo veel mogelijk op me zit Maar gebruik me hander hier wel iets bij) . Ik heb de sperriem er afgehaald want ze doet niet zomaar haar mond open ik denk dat ze ergens last van heeft. maar wat?!

Dus.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:15

Oproepje op marktplaats doet misschien wonderen?

viewtopic.php?f=99&t=497556
Kijk eens, hele lijst met instructie in Natural horsemanship, allemaal mensen die bitloos uit de voeten zouden moeten kunnen.

viewtopic.php?f=69&t=424387
En hier een hele lijst met gewone dressuur instructeurs, zag ik ook wel wat bij zitten dat bij jou in de buurt is.

http://www.centeredriding.org/showinstr ... asp?id=115
Dit kan ik je ook wel aanraden.

Hoop dat ik je hier verder mee help als een zeur reactie.

Edit;

CxX schreef:
Ik heb binnen in de bak allecontrole over mijn pony. Buiten vind ze het leuk dus wil ze graag rennen maar al ik echt echt echt wil dat ze stop, stopt ze. af en toe is het een beetje van naja gaa er dan maar achter aan want ik kan af en toe best zat worden dat ze zo wil rennen en dan laat ik haar er maar achter aan gaan want anders is het rijden helemaal verpest voor mij en me pony.

veder moet ik zo iezoo een nieuw bit ik heb het over de pelham bit neer gezet omdat ik er ooit mee gerden heb en het een erg fijn bit vond toen. Ik wou kijken of er mensen waren die nog meer ervarig met dit bit hebben maar blijkbaar is het een fout bit.

ik heb toen zitten na denken over een zachterbit dubel gebroken en heb het hier met mensen over gehad. Maar die hadden zoiets van doe dat nou niet want dan voelt ze het helemaal niet meer. Mijn pony heeft namelijk een behoorlijk harde mond. Ik blijf er nog steeds bij dat ik mischien een zachter bit wil.

Nou is het ook nog raar want op eenof andere manier trek ik het bit heelemaal door haar mond heen. Ik terk niet te hard maar hou wel contackt. ze doet haar mond super ver open als ik wil halthouden (ik doen dit zo veel mogelijk op me zit Maar gebruik me hander hier wel iets bij) . Ik heb de sperriem er afgehaald want ze doet niet zomaar haar mond open ik denk dat ze ergens last van heeft. maar wat?!

Dus.

Kortom paardje lijkt pijn te hebben in z'n mond met dit bit? waarom rijdt je er dan nog mee?

Verder klinkt het als een rijtechnisch probleem en niet genoeg concequentie. Daarbij heb je, weet ik wel bijna zeker les nodig.
Laatst bijgewerkt door MyrtheJ op 10-04-07 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:16

[quote]valt mee hoor... ik rij gewoon dressuur met mijn bitloos hoofdstel, ik spring ermee, en rij er een beetje western mee. allemaal met hetzelfde hoofdstel, precies zoals ik ook met bit rijd. die overstap kan je altijd maken, en met een normaal bitloos hoofdstel kan je ook normaal rijden. heb je niet speciaal les voor nodig.quote]

Nou ik wel mijn pony is er niet gevoelig genoeg voor of het licht aan mij dat zal het wel zijn dus heb ik les nodig

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:26

Ik heb mijn post hierboven even aangepast, zou fijn zijn om daarop even een reactie te krijgen van je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:39

zoals al eerder is aangegeven
Bit door de mond trekken ligt altijd aan de ruiterhand..nooit aan het paard Lachen

Pelhalm is gewoon een martelwerktuig, daar moet je niet aan beginnen en wat als hij daar niet meer oploopt? Iets zwaarders bestaat niet meer. Ja prikkeldraad (en denk niet, wie gooit dat in de mond, zo;n verreden paard heb ik eens goed mogen maken)

Gewoon een dubbelgebroken trensje is echt prima Ja

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:40

MyrtheJ schreef:
Oproepje op marktplaats doet misschien wonderen?

viewtopic.php?f=99&t=497556
Kijk eens, hele lijst met instructie in Natural horsemanship, allemaal mensen die bitloos uit de voeten zouden moeten kunnen.

viewtopic.php?f=69&t=424387
En hier een hele lijst met gewone dressuur instructeurs, zag ik ook wel wat bij zitten dat bij jou in de buurt is.

http://www.centeredriding.org/showinstr ... asp?id=115
Dit kan ik je ook wel aanraden.

Hoop dat ik je hier verder mee help als een zeur reactie.

Edit;

CxX schreef:

Dus.

Kortom paardje lijkt pijn te hebben in z'n mond met dit bit? waarom rijdt je er dan nog mee?

Verder klinkt het als een rijtechnisch probleem en niet genoeg concequentie. Daarbij heb je, weet ik wel bijna zeker les nodig.

Ik ben ook opzoek naar een nieuw bit maar ik haal niet zomar een bit ik ben al lang mee bezig. Veder ben ik ook echt opzoek naar iemand die me les kan geven die dingen die je net stuurder heb ik ook op geken en leek me wel wat. en wat bedoelde je met zeur reactie?

Ik vind het touwens ook niet zoo fijn om van iemand les te krijgen die ik niet ken ik benbang dat ze te veel van me pony verwachten wat ze echt niet moeten doen. mijn pony is al een beetje anders dan normaal. en dan zie je bij de insructeur staan van beginnend tot ZZ nou sorry maar ik wil gewoon lekker crossen en een beetje me pony lere begrijpen en lekker rijden want ik ken me pony nu al erg lang en ik weet dat ze crosse het leukst vind en behendig heiden enzoo. dat blijkt ook wel dat ze daar het ebst in is want met wedstrijd val ik vaak in de prijze met crosse barrel race behendigheid. en ik wil ook helemaal niet een nieufo gaan rijden. Daar ben ik en me pony niet geschikt voor. en jaa dan moet ik nog steeds les want dressuur hoort er altijd een beetje bij weet ik maar ..

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:41

runningkawa schreef:
zoals al eerder is aangegeven
Bit door de mond trekken ligt altijd aan de ruiterhand..nooit aan het paard Lachen

Pelhalm is gewoon een martelwerktuig, daar moet je niet aan beginnen en wat als hij daar niet meer oploopt? Iets zwaarders bestaat niet meer. Ja prikkeldraad (en denk niet, wie gooit dat in de mond, zo;n verreden paard heb ik eens goed mogen maken)

Gewoon een dubbelgebroken trensje is echt prima Ja

Okee doe ik dat gaa ik morgen halen Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:44

welke omgeving woon je?
Dan kunnen mensen voor je mee zoeken wat betreft les

zet eens een oproepje hier op bokt bij diensten

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:45

runningkawa schreef:
welke omgeving woon je?
Dan kunnen mensen voor je mee zoeken wat betreft les

zet eens een oproepje hier op bokt bij diensten

Soest

jaa t zo fijn zijn al je help zoeken ik kan hier niet echt de weg vinden in bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:47

viewforum.php?f=103

plaats hier dan eens een berichtje
duidelijke titel zodat mensen meteen weten wat je wilt en waar Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:50

CxX schreef:
Citaat:
valt mee hoor... ik rij gewoon dressuur met mijn bitloos hoofdstel, ik spring ermee, en rij er een beetje western mee. allemaal met hetzelfde hoofdstel, precies zoals ik ook met bit rijd. die overstap kan je altijd maken, en met een normaal bitloos hoofdstel kan je ook normaal rijden. heb je niet speciaal les voor nodig.quote]

Nou ik wel mijn pony is er niet gevoelig genoeg voor of het licht aan mij dat zal het wel zijn dus heb ik les nodig

neenee, dat bedoel ik niet. ik bedoel dat iedere instructeur ook met bitloos uit de voeten kan. feitelijk kan je met een normaal bitloos hoofdstel ook gewoon dressuur rijden, hoef je geen speciale stijl oid bij te gebruiken. les is wel verstandig, maar hoeft niet per sé NH of bitloos instructeur te zijn.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 17:56

runningkawa schreef:
viewforum.php?f=103

plaats hier dan eens een berichtje
duidelijke titel zodat mensen meteen weten wat je wilt en waar Lachen

Ik kan geen bericht platsen zegt ie Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 17:57

Kijk maar eens bij help hoe je dat op kunt lossen, ligt aan je berichten aantal
Maar bij help staat dat duidelijk uitgelegd

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:07

Okee, je zegt net dat je paard een harde mond heeft.
Dat een paard een harde mond heeft komt denk ik door hoe de ruiter met hulpen omgaat.
Ik zeg hiermee niet dat jij als een gek in de mond trekt, maar ben wel van mening dat elk paard op de lichtste hulpen moet kunnen reageren.
Je kunt bijv. met fases gaan werken.
Als je van draf naar stap gaat: eerst uitademen/ontspannen, dan doorzitten, en dan pas rustig de teugels gebruiken.
Desnoods oefen je dit eerst op de grond, je paard volgt je en als jij uitademt en ontspannen stil gaat staan,
kan jou paard het stilstaan asocieren met het uitademen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 19:55

En ik zou voorlopig even niet met iemand samen buitenrijden Lachen Jouw paard moet maar netjes de overgangen buiten alleen doen, net zolang totdat jij weet: ik heb de controle en mijn paard stopt wanneer ik dat bepaal!. Lachen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:01

Mijn paard is gecontroleerd door de tandarts, ze had namelijk enorme haken, dus het was nodig dat hij langskwam, ik heb ze dus vandaag bereden, alles ging super *droomt nogaltijd weg na die rustige galop enz*!
Hij zei al direct na dat hij langs geweest was dat namelijk het weglopen en onrustig zijn aan haar tanden lag. Dus het is dus echt wel verstandig dat je de tanden es laat controleren, veel succes er nog mee!

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:05

sjonge jonge wat heeft iedereen weer een commentaar... sommige paarden zijn nou eenmaal heel hard in de mond.. onder andere de mijne dit komt door verkeert inrijden waar ik niks mee kan omdat ik hem niet ingereden heb... valt niets meer aan te doen en ja dat heb ik al op veel manieren geprobeerd in de 8 jaar dat ik hem heb.... ik rijd al jaren met pelham en gaat super...

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:11

Zo als iedereen zegt begin er niet aan.
Ik heb zelf ook zo een gehad ,mijn haf vond het bit beslist niet leuk.
Dus heb bit gauw weer weg gedaan.
Ik rijd tegen woordig meer met mijn zit( ben western gaan rijden), en zindsdien is mijn paardje veel beter te houden.
Reed voorheen engels en altijd met mijn handen, tja daar word een paard hard van in de mond.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:19

De rem van een paard zit niet in de mond!!! De rem zit tussen de oren van een paard, een paard stopt omdat hij voor je wil stoppen... denk je echt dat een paard voor een andere reden bereid is om te stoppen? Het bewijs daarvan zijn alle ruiters die je voor zijn gegaan die er een dergelijk bit in gehangen hebben...Hang dit bit in zijn mond en binnen no time is je paard gewend aan het scherpe bit en heb je weer geen rem meer... en wat ben je dan van plan? Een prikkeldraad in zijn mond hangen?

Ga goed rijles nemen, en leer je paard op de zit rijden! Daarnaast kan het ook absoluut geen kwaad om ervoor te zorgen dat de dominantieverhoudingen tussen jou en je paard verbetert worden waardoor het beest bereid is om voor je te stoppen....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:22

Avanti_haf schreef:
sjonge jonge wat heeft iedereen weer een commentaar... sommige paarden zijn nou eenmaal heel hard in de mond.. onder andere de mijne dit komt door verkeert inrijden waar ik niks mee kan omdat ik hem niet ingereden heb... valt niets meer aan te doen en ja dat heb ik al op veel manieren geprobeerd in de 8 jaar dat ik hem heb.... ik rijd al jaren met pelham en gaat super...

ach, de haf van mijn zusje was zo'n beetje de ergste die je daarin kunt treffen. oefenen is de boodschap, en inmiddels rijdt ze de merrie van en naar de wei, met enkel een stalhalstertje. een 'hard' paard is best zacht te maken, met de juiste aanpak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:24

Idd MF
Maar wel met de juiste aanpak (lees ook juiste les)

Anders hadden ze toch problemen op stallen waar verreden paard weer omgeschoold worden als dat alleen maar met pelhams enz zou gaan Lachen