Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CxX schreef:merrieveulen schreef:
juist. toen ik het even moeilijk had, deed ik eens in de twee weken, en geen privéles. voor wat betreft het huidige bit kan je het beste even een ervaren iemand laten kijken, de ruitersportzaak zie jouw pony er immers niet bij, en kan zich er ook op verkijken. bovendien komt daar ook een stukje 'verkoop' aan te pas.
verder kan voor rennerige paarden de ontspanning van bitloos rijden ook een uitkomst zijn. ik rijd zelf ook bitloos, en dat bevalt uitstekend. ik rijd ook western, en mijn paard loopt met zijn bitloos hoofdstel net zo goed als met zijn Shankbit of dressuurtrens (dubbelgebroken koper trens met bol tussenstukje).
OO echt ik zou zoo graag bitloos willen rijden! Maar daar moet ik les in hebben en ik zou niet weten wie er in soest daar les in geeft! ik rij in de bak vaak met halster maar dat is nou ook niet echt iets omdat ik geen iedee heb om het te leren en zelf weet ik ook niet echt hoe ik dat moet doen. heb al veel op internet gezocht en op http://www.paardnatuurlijk.nl staat heel veel uitgelegd maar van iets lezen kan ik het gewoon niet leren ik moet daar les in hebben. als ik iemand zou kunnen vinden zou ik zeker een poging doen om bitloos te gaan rijden!
Celia schreef:Ik heb namelijk ook zo'n pony, vanaf ik in een veld kom op buitenrit en ik neem een galop, dan rent ze ook door. Ze is nameijk ook heel moeilijk terug te nemen, ze is ook al een keertje gewoon straat op gelopen. Naja, onveilig idd, maar daarom ga ik er niet zo'n zwaar bit in gaan hangen, echt niet. Ik ben gewoon blijven proberen, tot ze echt wel luisterde, desnoods haar omtrekken, andere richting uit, uiteindelijk luisterde ze. Nogaltijd is het wat gevaarlijk om op een buitenrit te crossen met haar, maar het lukt, ik heb haar onder controle, genoeg om haar te stoppen wanneer ik het wil, dit vind ik namelijk het belangerijkst. Ik heb namelijk wel een pessoa-bit, die ik soms gebruik op buitenrit, ja die werkt idd ook, maar ik rijdt liever met een gewone trens die is namelijk veel vriendelijker voor mijn paard. Als je je paard niet kan houden, blijf dan oefenen, ik heb het namelijk ook gedaan zonder te lessen. Oefen tot je ze echt wel in de hand hebt, ik weet dat het veel tijd vraagt, maar heb geduld, en help je pony niet om zeep met er onmiddellijk zo'n bit in te gaan werpen. Ik vind het namelijk erg dat zo'n bitten bestaan. BTW : tandarts komt vandaag mijn pony haar tanden checken, eigenlijk hoop ik stiekem dat er daar iets niet goed zit dat de tandarts kan oplossen, en dat mijn pony daardoor wegloopt. Dus misschien kan je zijn tanden ook eens laten checken, dit is namelijk nooit verkeerd.
Amburtjoz schreef:Neem lessen, een goeie instructrice kan je altijd helpenDesnoods is het maar 1x p. maand
![]()
Citaat:Waarom heb je dan nog geen lessen? Als je controle had... zou je dit bit niet nodig hebben
En een bit dat door is... nog nooit van gehoord... dan was het echt al een tijd aan vervanging toe lijkt mij
CxX schreef:Ik heb binnen in de bak allecontrole over mijn pony. Buiten vind ze het leuk dus wil ze graag rennen maar al ik echt echt echt wil dat ze stop, stopt ze. af en toe is het een beetje van naja gaa er dan maar achter aan want ik kan af en toe best zat worden dat ze zo wil rennen en dan laat ik haar er maar achter aan gaan want anders is het rijden helemaal verpest voor mij en me pony.
veder moet ik zo iezoo een nieuw bit ik heb het over de pelham bit neer gezet omdat ik er ooit mee gerden heb en het een erg fijn bit vond toen. Ik wou kijken of er mensen waren die nog meer ervarig met dit bit hebben maar blijkbaar is het een fout bit.
ik heb toen zitten na denken over een zachterbit dubel gebroken en heb het hier met mensen over gehad. Maar die hadden zoiets van doe dat nou niet want dan voelt ze het helemaal niet meer. Mijn pony heeft namelijk een behoorlijk harde mond. Ik blijf er nog steeds bij dat ik mischien een zachter bit wil.
Nou is het ook nog raar want op eenof andere manier trek ik het bit heelemaal door haar mond heen. Ik terk niet te hard maar hou wel contackt. ze doet haar mond super ver open als ik wil halthouden (ik doen dit zo veel mogelijk op me zit Maar gebruik me hander hier wel iets bij) . Ik heb de sperriem er afgehaald want ze doet niet zomaar haar mond open ik denk dat ze ergens last van heeft. maar wat?!
Dus.
MyrtheJ schreef:Oproepje op marktplaats doet misschien wonderen?
viewtopic.php?f=99&t=497556
Kijk eens, hele lijst met instructie in Natural horsemanship, allemaal mensen die bitloos uit de voeten zouden moeten kunnen.
viewtopic.php?f=69&t=424387
En hier een hele lijst met gewone dressuur instructeurs, zag ik ook wel wat bij zitten dat bij jou in de buurt is.
http://www.centeredriding.org/showinstr ... asp?id=115
Dit kan ik je ook wel aanraden.
Hoop dat ik je hier verder mee help als een zeur reactie.
Edit;CxX schreef:Ik heb binnen in de bak allecontrole over mijn pony. Buiten vind ze het leuk dus wil ze graag rennen maar al ik echt echt echt wil dat ze stop, stopt ze. af en toe is het een beetje van naja gaa er dan maar achter aan want ik kan af en toe best zat worden dat ze zo wil rennen en dan laat ik haar er maar achter aan gaan want anders is het rijden helemaal verpest voor mij en me pony.
veder moet ik zo iezoo een nieuw bit ik heb het over de pelham bit neer gezet omdat ik er ooit mee gerden heb en het een erg fijn bit vond toen. Ik wou kijken of er mensen waren die nog meer ervarig met dit bit hebben maar blijkbaar is het een fout bit.
ik heb toen zitten na denken over een zachterbit dubel gebroken en heb het hier met mensen over gehad. Maar die hadden zoiets van doe dat nou niet want dan voelt ze het helemaal niet meer. Mijn pony heeft namelijk een behoorlijk harde mond. Ik blijf er nog steeds bij dat ik mischien een zachter bit wil.
Nou is het ook nog raar want op eenof andere manier trek ik het bit heelemaal door haar mond heen. Ik terk niet te hard maar hou wel contackt. ze doet haar mond super ver open als ik wil halthouden (ik doen dit zo veel mogelijk op me zit Maar gebruik me hander hier wel iets bij) . Ik heb de sperriem er afgehaald want ze doet niet zomaar haar mond open ik denk dat ze ergens last van heeft. maar wat?!
Dus.
Kortom paardje lijkt pijn te hebben in z'n mond met dit bit? waarom rijdt je er dan nog mee?
Verder klinkt het als een rijtechnisch probleem en niet genoeg concequentie. Daarbij heb je, weet ik wel bijna zeker les nodig.
runningkawa schreef:zoals al eerder is aangegeven
Bit door de mond trekken ligt altijd aan de ruiterhand..nooit aan het paard
Pelhalm is gewoon een martelwerktuig, daar moet je niet aan beginnen en wat als hij daar niet meer oploopt? Iets zwaarders bestaat niet meer. Ja prikkeldraad (en denk niet, wie gooit dat in de mond, zo;n verreden paard heb ik eens goed mogen maken)
Gewoon een dubbelgebroken trensje is echt prima
runningkawa schreef:welke omgeving woon je?
Dan kunnen mensen voor je mee zoeken wat betreft les
zet eens een oproepje hier op bokt bij diensten
CxX schreef:Citaat:valt mee hoor... ik rij gewoon dressuur met mijn bitloos hoofdstel, ik spring ermee, en rij er een beetje western mee. allemaal met hetzelfde hoofdstel, precies zoals ik ook met bit rijd. die overstap kan je altijd maken, en met een normaal bitloos hoofdstel kan je ook normaal rijden. heb je niet speciaal les voor nodig.quote]
Nou ik wel mijn pony is er niet gevoelig genoeg voor of het licht aan mij dat zal het wel zijn dus heb ik les nodig
runningkawa schreef:viewforum.php?f=103
plaats hier dan eens een berichtje
duidelijke titel zodat mensen meteen weten wat je wilt en waar
Avanti_haf schreef:sjonge jonge wat heeft iedereen weer een commentaar... sommige paarden zijn nou eenmaal heel hard in de mond.. onder andere de mijne dit komt door verkeert inrijden waar ik niks mee kan omdat ik hem niet ingereden heb... valt niets meer aan te doen en ja dat heb ik al op veel manieren geprobeerd in de 8 jaar dat ik hem heb.... ik rijd al jaren met pelham en gaat super...