Welk bit voor makkelijker nageven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welk bit voor makkelijker nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:21

De uitleg van bitten bij veel paardensport zaken is om te huilen.
Dat is alleen zakken vullen met geld...

Je hebt een boekje, ff de naam kwijt wat gaat over bitten.
Daar heb je het meeste aan Ja

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:22

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:22

runningkawa schreef:
Bol is zachter

Als je druk geeft op een bit kantelt elk bit.
Heb je een bol tussenstukje zal het paard daat het minste van merken.

Heb je het bit met een plat stukje komt op dat moment het smalle stukje op de tong, wat het paard sterker zal voelen

Ja moeilijker gezegt dan gedaan, maar wel de basis van paardrijden.
Lukt dat komt je paard vrijwillig naar beneden en vandaaruit kun je hem alles leren Lachen

Bol dus. Lachen
Bedankt floorsil! Lachen

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:23

hoe heet dat boekje? ben wel benieuwd

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:24

oke bedankt ga dat eens in de bieb bestellen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:28

Hmm... Een leren bit lijkt mij niks. Het is volgens mij oko niet toegestaan op wedstrijden, je moet het héél goed verzorgen, het is onnoemelijk duur en volgens mij kan het best scherp inwerken...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:28

LEREN BIT

Een leren bit is in feite een soort trensbit. Het is gemaakt van speciaal leer. Als het goed onderhouden wordt, is het een sterk maar zacht materiaal. Het vormt zich naar de paardenmond, een beetje vergelijkbaar met hoe leren schoenen zich vormen naar de voeten van de drager. De vergelijking dat de schoen in het begin wat kan knellen, gaat ook op voor het leren bit. Introduceer een leren bit daarom geleidelijk.
Door het zachte en vriendelijke contact met de lagen én door het kinriempje, kan het een ideaal bit zijn om te gebruiken bij het beleren van jonge paarden. Ook bij het opleiden van een onervaren ruiter kan het goede diensten bewijzen. Zowel het jonge paard als de onervaren ruiter kan wel eens abrupte bewegingen maken. Door het kinriempje kan het bit bij onverwachte bewegingen naar één kant, niet door de mond getrokken worden.
Ook voor veel ervaren ruiters en hoger opgeleide paarden is het leren bit een fijne optoming.
Voor paarden die de neiging hebben om het bit tussen de kiezen te nemen én die een lange mondspleet hebben, is het leren bit niet ideaal. Als ze goed hun best erop doen, kunnen ze het bit uiteindelijk stuk maken.

De kleur van een nieuw leren bit is naturel. Na de eerste keer onderdompelen in zonnebloemolie wordt het al een stuk donkerder. Tijdens het gebruik wordt het bit uiteindelijk donker bruin.

De maten S, M en L zijn standaard verkrijgbaar. Deze maten komen respectievelijk ongeveer overeen met metalen bitten in de maten: 11,5 cm, 12,5 á 13,5 cm en 14,5 cm. Het steekt hem echter niet zo nauw met leren bitten als met metalen bitten wat de maat betreft. Door het kinriempje vormt het bit zich goed naar de paardenmond.

Op bestelling is het ook mogelijk een extra groot of extra klein bit te verkrijgen.

Gebruiksaanwijzing leren bit

Voor gebruik het leren bit een half etmaal in zijn geheel ondergedompeld houden in (koudgeperste) zonnebloemolie.
Na het rijden het bit schoonspoelen met water.
Het bit soepel houden door nu en dan inkwasten met zonnebloemolie. Doe dan alleen het gedeelte dat nodig is. Het kinriempje en de uitstekende delen bij de ringen hoeven minder vaak te worden behandeld.
Gebruik geen gewone lederolie of ledervet!!
Bij paarden met gevoelige lippen kan het goed zijn de mondhoeken in te smeren met bijvoorbeeld Vaseline en het bit geleidelijk te introduceren.
Bij voorkeur een leerbit steeds bij hetzelfde paard gebruiken en steeds op dezelfde manier in de paardenmond hangen.
Het kinriempje zo aanleggen dat ca. 2 vingers (plat) tussen het riempje en de huid kunnen worden gestoken.
Als het paard een duidelijke kin heeft en het bitje niet uitspuugt, kan eventueel zelfs zonder bakstuk gereden worden.
Als het paard een duidelijke kin heeft en het bitje niet uitspuugt, kan eventueel zelfs zonder bakstuk gereden worden

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:31

Maar er staat niks over de inwerking... of heb ik daar overheen gelezen? Ook niks voor mijn paard. Want die neemt het bit nog wel is tussen de kiezen... Daar gaat je dure bit... Doei!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:33

ja inderdaat ik zou ook liever willen dat het rond was want lijkt me nu snel te gaan schuuren en ook sneller de mondhoeken kapot maakt dat lees je ook overal het voordeel is wel dat het goed voormt maar ik ben ook nog niet overtuigt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:36

Met een leren bit mag je idd niet starten... en het schijnt stroef te worden wanneer het nat is.

Zelf heb ik sinds een week een K&K dynamic... vooral omdat de K&K africhtingstrens iets te dik is voor Riena d'r kleine giegeltje Haha! En de Ultra een watertrens is... daar loopt Rientje op een of andere maniet niet lekker op
Die dynamic die ik nu heb ligt perfect in haar mond, ze moest de eerste dag wel even wennen, maar de volgende dag merkte ik al veel verschil. Ik had eerst een gewone dubbelgebroken RVS van HH... en soms hadden we een hapering in de aanleuning waarbij ze d'r mond opende. Terwijl ik niets met mijn handen deed, en geen tempo wisselde... impuls e.d. bleven ook nagenoeg gelijk.
Rijtechnisch zijn we er al vaak mee bezig geweest... maar niets kunnen ontdekken Scheve mond Met de dynamic opend ze d'r mond nagenoeg niet meer, wel kauwt ze lekker en ontspant ze d'r hele kaak (en lippen Clown )
Geen idee waardoor het was... wellicht drukte het andere bitje op bepaalde momenten tegen haar tong of gehemelte (dit deed ze trouwens ook op de KK watertrens).
Ik ben iig erg tevreden met dit bit, en volgens mij Warina ook wel Knipoog
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 13-03-07 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:36

ik las net ook dat mar_x met dit bit rijd zal haar ook eens pben

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:38

Slim idee! Lachen

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:40

XchantjuhX schreef:
Met een leren bit mag je idd niet starten... en het schijnt stroef te worden wanneer het nat is.

Zelf heb ik sinds een week een K&K dynamic... vooral omdat de K&K africhtingstrens iets te dik is voor Riena d'r kleine giegeltje Haha! En de Ultra een watertrens is... daar loopt Rientje op een of andere maniet niet lekker op
Die dynamic die ik nu heb ligt perfect in haar mond, ze moest de eerste dag wel even wennen, maar de volgende dag merkte ik al veel verschil. Ik had eerst een gewone dubbelgebroken RVS van HH... en soms hadden we een hapering in de aanleuning waarbij ze d'r mond opende. Terwijl ik niets met mijn handen deed, en geen tempo wisselde... impuls e.d. bleven ook nagenoeg gelijk.
Rijtechnisch zijn we er al vaak mee bezig geweest... maar niets kunnen ontdekken Scheve mond Met de dynamic opend ze d'r mond nagenoeg niet meer, wel kauwt ze lekker en ontspant ze d'r hele kaak (en lippen Clown )
Geen idee waardoor het was... wellicht drukte het andere bitje op bepaalde momenten tegen haar tong of gehemelte (dit deed ze trouwens ook op de KK watertrens).
Ik ben iig erg tevreden met dit bit, en volgens mij Warina ook wel Knipoog

Ik las juist dat je het nat moet maken omdat het anders stroef is!? Bloos!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:42

oh Clown

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:55

*LOL*
Hoe duur was dat bit van jou?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:55

€79,95

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:57

Oké. Knipoog
Ik ben al bijna aan een bit. *LOL*

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:59

Mijne reageert super op een vrij dik dubbelgebroken k&k bit van aurigan. Met van die draaibare ringen. Die heeft een bol tussenstukje.
Trens werkt duidelijk harder in bij haar, ze spert dan heel erg haar mond open, hetzelfde bij een plat tussenstukje of een gewoon bit met bol tussenstukje. Dit is het eerste bit wat ik heb waar ze echt lekker op loopt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:11

runningkawa schreef:
Of een bustrensje

Hoezo moet je ermee leren rijden? Lachen

Omdat niet elke ruiterhand of paardenmond geschikt is voor zo`n bit, is mijn ervaring. Mijn merrie is ook een tijdje op zo`n bit gereden door iemand die ermee over weg kon, geen probleem. Maar ik heb ook verscheidene ruiters ermee op de fles zien gaan. Dus vandaar mijn mening Knipoog
Laatst bijgewerkt door RUBYWHITE op 14-03-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:12

Het is een van de zachste bitten die er is, zachter dan enkel gebroken en daar kan zogenaamd wel iedereen mee rijden Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:13

het is slechts mijn mening wat ik basseer op datgene wat ik zelf gezien heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:16

Dat mag Lachen

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:02

uhm wat maakt het uit? paard krijg je met je been naar beneden zonder veel druk te hebben op het bit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 00:03

xtostarlight schreef:
Mijne reageert super op een vrij dik dubbelgebroken k&k bit van aurigan. Met van die draaibare ringen. Die heeft een bol tussenstukje.
Trens werkt duidelijk harder in bij haar, ze spert dan heel erg haar mond open, hetzelfde bij een plat tussenstukje of een gewoon bit met bol tussenstukje. Dit is het eerste bit wat ik heb waar ze echt lekker op loopt.

Die eerste die je opnoemt is ook een trens Knipoog Een watertrens Lachen De andere is waarschijnlijk een bustrens.

Rosanne_ schreef:
uhm wat maakt het uit? paard krijg je met je been naar beneden zonder veel druk te hebben op het bit.

Ja... maar een niet passend bit door de dikte oid kan erg vervelend zijn voor je paard Knipoog