nut van een sperriempje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: nut van een sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:47

Ik heb ze ook voor mijn plezier
Maar als ik ga rijden, zal hij toch rechts moeten, ook al wil hij links, om maar een voorbeeld te geven.
Is dat dan wel aardig genoeg?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:47

Als je een goede samenwerking hebt, doet ie dat ook Ja
Er zijn maar weinig paarden die goed opgevoed zijn, die tegendraads zijn..

waarbij 'goed opgevoed' een discutabel punt is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:48

Cer schreef:
runningkawa schreef:
Overigens heb ik nog nooit het advies gekregen dat ding strakker te doen
Dat zeggen alleen penny's en slechte instucteurs
Zou ik een instructeur krijgen die dat zou adviseren, was de les voorbij.

Ja

En het is macht der gewoonte denk ik..
er zijn echt verbazingwekkend veel mensen die volgens 'regeltjes' en gewoontes rijden 'omdat het nu eenmaal zo is'...

Maar in 22 jaar tijd heb ik het regeltje mee gekregen dat dat er minimaal 2 rechtopstaande vingers tussen moeten kunnen.
Dus waar halen ze dan het regeltje strakker vandaan?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:48

Remember schreef:
Maar je laat de foto's die ik plaatste en het filmpje helemaal links liggen, zie jij daarop een paard dat 'zielig' is in belemmerd wordt door de neusriem(en)??? Graag echt eerlijk antwoord, als je me verschrikkelijk beroerd vind rijden hoor ik dat ook graag dan kan ik er namelijk wat aan gaan doen Vork

Een belemmering zie ik niet maar misschien zou het plaatje er totaal anders uit zien als de neusriem er niet was Knipoog
En over rijden, probeer wat meer met de beweging mee te gaan (het ziet er nu wat erg stijf uit) en probeer je benen stil te houden.
Voor de rest vind ik het er nogal netjes uitzien.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:49

Jep Cer, dat is het hele probleem. Het wordt zo gedaan omdat iedereen het zo doet, zonder er zelf over na te denken.

hns

Remember schreef:
Daarom vraag ik ook waarom hns niet ingaat op de foto's en de filmpjes van mij, want mijns inziens zie je daar een paard, mét neusriem weleenswaar, dat gewoon vrolijk en attent haar werk doet, in haar waarde gelaten wordt en zeker niet beperkt/ingesnoerd wordt door de neusriem(en).

Hallo zeg^^
Niet zo ongeduldig mag ik ook nog eens wat anders doen?

Anoniem

Nou een 3/ 4 jarige wil best nog wel eens kijken als hij net onder het zadel is, of hij echt niet naar links kan, als rechts zijn moeilijke kant is Tong uitsteken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:50

@Kawa: Dunno.... Verward

Ik zeg dat dan ook (maar ik ben een suffe coiboiruiterin dus ik heb er geen verstand van Cool ). maar als een paard lastig is, moet t klaarblijkelijk strakker (ipv dat ze beter leren rijden..).
Is wel veel eenvoudiger natuurlijk Ja

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:51

runningkawa schreef:
Ik snap dat ook goed
Ik kan er ook niet tegen als mensen hun paard aansingelen bij de mond.
Maar hoe dat nu ff daar verkondigd werd, werd ik spontaan zwak en misselijk van.
Het lijkt wel of ze niet in willen zien dat een heleboel mensen dat niet doen.
En ook al zeggen ze hier, ik heb het los, wordt dat blijkbaar niet geloofd, want je bent geen natural, dan is er 1 andere optie, een dierenbeul. Iets er tussen bestaat niet.

Beginnen we nu meteen weer met de natural - niet natural disccussie?
Oh boy daar heb ik geen zin.
Er bestaat geen zwart én wit er is altijd grijs.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:53

Nou hehe, kwartje valt. Wil je dan eindelijk aannemen dat er betreffende neusriemen ook "grijs" bestaat?

Anoniem

Die sufferds zijn er bij
Maar nogmaals, haal je fatsoenlijke les gaat er niks strakker.
Dan word er gekeken wat de ruiter fout doet, omdat het paard op dergelijke manier reageerd
Want een paard doet nisk anders als reageren op wat wij hem "zeggen"

zoals jij daar eerder schreeuwde was er geen grijs, wat neusriem was fout, ook al zit hij los, want daar reageer je niet op.
Jij stelt alles zo in het belachelijke, kun je het terug krijgen ook

Cer

runningkawa schreef:
Nou een 3/ 4 jarige wil best nog wel eens kijken als hij net onder het zadel is, of hij echt niet naar links kan, als rechts zijn moeilijke kant is Tong uitsteken

Vind ik geen vergelijking.. en dat is een scholingstraject... Ja
Als je oudere opgeleide paard dat nog steeds doet, is het scholingstraject misgegaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:54

Ja, maar het ginf hier over vrijheid, je neemt gewoon als je op een paard zit zijn vrijheid in bepaalde dingen af.
Als ik wil dat hij rechts gaat, gaat hij rechts.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:55

@kawa: Natuurlijk is er wel grijs. Er zijn mensen die kunnen er mee omgaan. Maar waarom zit ie eraan als het niet nodig is..?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:55

Margreet schreef:
Nou hehe, kwartje valt. Wil je dan eindelijk aannemen dat er betreffende neusriemen ook "grijs" bestaat?

Dat vind ik nog steeds niet acceptabel.
Los of niet ik vind dat je een levend wezen geen snoer om de mond moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:56

Hij houd het bit siller in de mond
En dan niet alleen op teugeldruk, maar ook gewoon zo.
Dus wat is er dan mis mee?

Verder vind ik het mooi, geef ik eerlijk toe
En omdat ik weet dat mijn paard zonder en met neusriem idem dito loopt, waarom zou ik hem er dan af slopen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:57

runningkawa schreef:
Ja, maar het ginf hier over vrijheid, je neemt gewoon als je op een paard zit zijn vrijheid in bepaalde dingen af.
Als ik wil dat hij rechts gaat, gaat hij rechts.

Och, het aard van het beestje is doen wat er gezegd wordt, zo werkt dat vaak in groepsverbanden... als dat met respect gaat, zijn er weinig die er problemen mee hebben, denk ik.

Iets wat ergens om zit, maar verder geen nut heeft, zit er toch een beetje nutteloos, dat denk ik ook Ja

Basje98

@kawa: natuurlijk, dat is ook goed zo. Maar als het paard vanaf de grond er genoeg op is voorbereid hoef je hem het bit niet door zijn mond te trekken... afgezien van het feit dat je dan toch het tegendeel bewerkt, maar dat is n'og wat anders...

Margreet

Hebben we het net over "grijs", begin jij weer over snoeren...
Nee, ik denk niet we eruit komen. Je draagt zelf zeker ook nooit een sjaal of een coltrui?

Anoniem

Dus iit basje heeft hns geen grijs
harstikke zwart, want het sierenbeulenrij volgens hem

ook niet je zadel aansingelen he als je gaat rijden

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:59

@ margreet: voor je sjaal of coltrui kies je zlef. Zou jouw paard voor een sperriem kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:59

basje
tuurlijk hoor je een bit er niet door te sjorren
Maar dat wil niet zeggen dat alle bitrijders dat ook doen.

en zo ook met sporen, neusriemen enz

eikels heb je bij alles en meestal vallen die ook nog in elke groep onder de klojo's, want ze kunnen gewoon niet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:00

nee hij kan niet kiezen, maar als je hem er af haalt en je merkt geen verschil, had hij er dan zoveel hinder van?

Ezter

Ik heb eenmaal een instructrice gehad (of eigenlijk meegereden in de les met iemand anders) die vond dat zowel de bovenste als de onderste neusriem wel even 2 gaten strakker konden. Ik heb diezelfde les nog ze allebei weer losser gedaan, het paard was gespannen, niet nageeflijk te krijgen en zelfs niet prettig meer aan het been.
Echter deze reacties vertoont hij niet op een neusriem die normaal zit, dus wel aan maar niet vastgesnoerd. Dan loopt hij ontspannen door het lichaam en is hij goed aan de hulpen. Mij lijkt dus dat ik er vanuit mag en kan gaan dat hij hiervan weinig hinder ondervindt.

Verder wil ik er nog op wijzen dat juist de hoge neusriem de mond dicht kan snoeren. Het paard opent de mond met zijn/vanuit zijn kaken. Hier zit de hoge neusriem omheen (voel maar, zit bot rondom) dus op het moment dat je die te strak doet kan het paard de mond niet meer openen omdat de kaken op elkaar geklemd zitten. De sperriem daarentegen belemmert vooral de ademhaling bij te strak vastmaken.
Nut van een sperriem is voor mij alleen dat het paard niet teveel gaat spelen met de mond/lippen omdat het bit daar ook niet rustiger van wordt.

Margreet

Nee zeg stel je voor, das zielug. Ik laat de achterklep van de trailer voortaan ook maar open denk ik, hij mocht eens claustrofobisch worden..... En de brokkenkar ook, hij mocht eens honger krijgen en niet op z'n wenken bediend worden. En om in stijl te blijven laat ik m'n gulp open en doe m'n riem een gaatje losser Haha!
Laatst bijgewerkt door Margreet op 16-02-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt