hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: hoe zit dat nu met die goedkope westernzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 18:29

*grom* Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 19:13

Welshcobfan schreef:
*grom* Haha!

WHAHAAHAHAHA!! die reactie! ach, kan gebeuren. balen is het wel. ik had er ook één, maar die was na twee keer rijden alweer weg omdat mijn paard aangaf hem niet prettig te vinden (wegdraaien met opzadelen). later ging ik me erin verdiepen en kwam ik erachter dat het een goedkoop geval is uit waarschijnlijk India. helaas pindakaas. dat zadel had mij 599 Euro gekost, waarschijnlijk gewoon woekeren, want ik denk dat je ook winst maakt als je dat voor 250 verkoopt. maar ja dat is allemaal achteraf...

DubbelDun schreef:
Western mentuig... volgens mij ben je dan de eerste in NL Haha!
Op de Duitse ebay heb ik wel eens een shet-huifkar gezien, was echt een leuk ding Haha!

ik heb ze weleens gezien ja... lijkt me zó gaaf, een huifkarretje. én een western mentuig. met wat goed overleg en een voorbeeld tuig in de juiste maten moet een western zadelmaker daar toch wel iets van kunnen breien denk je niet?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:53

Ik heb diverse zadels bij zadelmarkt gekocht. Een klein westernzadeltje, zoals de 1e en 3e foto. (k vraag me eigenlijk af of je zomaar foto's van anderen mag gebruiken zonder toestemming. En...hoe je de voeten in die beugels krijgt? NIET! Tenminste niet op de manier waarop de beugels nu bevestigd zijn voor de foto. Als je het zadel in gebruik wilt nemen, moet je eerst de beugels anderom hangen. Voor de foto ziet dat echter niet zo leuk uit). Dit zadeltje is maar 10" en is geschikt voor kinderen tot ca. 8 jaar. Het wordt bij ons gebruikt om de kinderen wat rondjes op de pony te laten rijden. Dat doe je geen uren achter elkaar. Voor die € 100,00 wat het zadeltje kostte kon ik het niet laten liggen. Het past goed op de pony, de kinderen zitten er stevig op en kunnen zich vasthouden en er wordt niet meer mee gedaan als wat stappen en een piepklein drafje (als het kind het aandurft). Daar ga ik echt geen honderden euro's voor uitgeven.

Mijn paard heeft een Ainsley Ranger. Voor erbij heb ik dus ook zo'n goedkoop westernzadel gekocht. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal met een duur westernzadel, dus ik zou niet weten hoe dat zit, maar zelf zit ik prima. Ik gebruik het voor buitenritten van 1 tot 2 uur. Mijn paard heeft nergens last van. Ik heb het ook mogen passen. En ik heb inderdaad een zadel van Zadelmarkt teruggebracht omdat het niet goed paste; het was te smal. Nu heb ik een met bredere boom.

Scheef? Ik dacht het niet. Daar heb ik wel goed op gelet toen ik het kocht. Ik had nl. wel van die Australische stockzadels zien liggen die ik nooit zou kopen. Daar zaten die kniestukken ongelijk van. Zag een beetje raar uit. Maar goed, met mijn westernzadel ben ik tot nu toe erg blij. Ik onderhoud het goed, dus zou er iets mis zijn met bevestigingen of wat dan ook dan merk ik dat meteen.

Ook heb ik een ijslanderzadel gekocht gehad bij Zadelmarkt. Dit paste ook perfect totdat de pony ging groeien in de breedte en haar dit niet meer paste. Nu is iemand anders heel blij met dit betaalbare zadel.

Goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn. Je moet ook een beetje geluk hebben. Een duur zadel hoeft ook niet altijd te passen. Als je het nieuw koopt dan krijg je vaak nog passervice aan huis. Dan mag je er wel van uitgaan dat het goed zou moeten zitten.

Maar wat als je een Kiefer, Stubben, Ainsley 2e hands koopt? Wie garandeerd je dan dat het 100% past?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:29

@ isa, je kunt bij een westernzadel dat nieuw is niet goed zien hoe het past, dat moet dmv een mal oid gedaan worden. het is niet te passen zoals bij een Engels zadel. of de boom scheef is kan je zelf ook niet 123 beoordelen, en als het op je paard niet lekker ligt kan dat ook pas na lange tijd de kop opsteken. die zadels zijn gewoon niet in orde, en kwalitatief niks waard. gewoon niet aan beginnen, dan kan je beter een ingereden tweedehands zadel van goede kwaliteit nemen..

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:02

Isabonny: Het is hoe dan ook ónmogelijk bij een westernzadel de pasvorm te bepalen, zonder dat je weet wat voor kale boom gebruikt is. Alleen een goed platgereden tweedehands zadel geeft een indicatie van de pasvorm.
Dat jouw pony niets laat merken zegt mij niets: ik heb al teveel paarden gezien die jarenlang door een verkeerd zadel kapot gereden zijn, zonder dat hun ruiters dat doorhadden. Pas als het paard bijna geen stap meer kan doen, en de ostheopaat erbij moet worden de meeste mensen wakker.
Paarden willen altijd heel graag hun best doen en lopen met vreselijke pijn gewoon door.
Ook had de TS het over het veiligheidsaspect. Natuurlijk, als er niets gebeurt, blijft alles wel op z'n plaats. Júist als er wél iets gebeurt, en er zwaardere druk op het materiaal komt te staan; gaat het mis! En omdat je pony dan overstuur is, gaat het dus ècht mis!
Net zoals dat Kieffer hoofdstel waar ik het eerder over had: Als er niets gebeurt blijft dat wel zitten, maar toen het paard heftig zijn hoofd omhoog gooide, brak het leer bij de gespen! En als dat gebeurt midden op de weg omdat er een rammelende vrachtwagen voorbij komt, ben je nog niet jarig!!!!

Goedkoop is gewoon duurkoop. Tenzij je een 15 jaar oud Amerikaans zadel voor weinig kan kopen; dan heb je een goed zadel. Als hij niet past op je paard heb je er nu weinig aan, maar misschien voor de toekomst dan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:36

Mijn goedkope westernzadel ligt nu dankzij dit topic iig voor de sier in de schuur Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:01

Isabonny schreef:
Maar wat als je een Kiefer, Stubben, Ainsley 2e hands koopt? Wie garandeerd je dan dat het 100% past?

Een goede zadelpasser. Een engels zadel past eerder, heeft minder draagvlak (dus minder risico dat het ergens niet draagt) en heeft kussens (die aangepast kunnen worden). Als de boombreedte goed is, en dat kun je met een pasmal bepalen, en als de boombreedte van het zadel bekend is (ja, dat moet dus wel het geval zijn) dan kom je een heel eind.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:08

@Isabonny: als je een paar jaar op bokt zit, heb je de topics over de niet passende merkzadels ook wel langs zien komen op medisch. Een goed zadel zegt niets over de pasvorm. Een slecht zadel heeft per definitie geen pasvorm, maar ook daarvoor geldt: een handje onder het zadel door.. zegt niets over de pasvorm.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 22:06

We hebben een paar jaar geleden een meisje in de werkplaats gehad die graag een westernzadel wilde hebben, en zo jong al, toch een kwaliteits zadel wilde hebben. Maar helaas, onze zadels zijn wel in de duurdere prijsklasse, en dat kon ze echt niet betalen.
Toen heeft ze een zadelmarkt-achtig zadel gekocht, en twee maanden later is het, toen ze in de regen reed , uit elkaar gevallen. Omdat het nat werdt.

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:25

Ik ben dus een hele grote leek wat westernzadels betreft. Maar door omstandigheden is het voor mij vrijwel onmogelijk geworden om met een gewoon zadel te rijden. Ik heb dystrofie aan mijn voet en alles aan een dressuurzadel zorgt voor erg veel pijn. Nu heb ik via bokt erg veel tips gekregen van mensen die hetzelfde hebben en die dus wel kunnen rijden met een westernzadel. De hoogste tijd dus om mij eens te gaan verdiepen in de wondere wereld der westernzadels. Kan iemand mij vertellen hoe;

*Ik zelf een beetje kan zien of het zadel goed zal liggen of ligt op mijn paard? (Want op dit moment kunnen ze ieder westernzadel erop gooien en zeggen dat hij goed ligt en ik zou niet weten hoe ik kan zien of ze me beduvelen of niet).
*Waar ik precies op moet letten bij een goed westernzadel, ik heb hier het 1 en ander gelezen maar misschien dat jullie meer tips voor mij hebben?
*Wat eventueel betrouwbare winkels zijn waar ze je goed voorlichten en een goede passervice hebben?

Ik ben overigens niet van plan om echt western te rijden, ik ben gewoon een recreatie ruiter. Zijn er dan ook nog verschillen in zadels waar ik op moet letten?

Alvast onwijs bedankt voor de reacties

Groetjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:16

@Marjolein84 : kijk eens in mijn onderschrift hoe een zadel er iig NIET uit hoort te zien en dan niet zozeer qua kleur en uitvoering, maar hoe het in elkaar zit.
Ga bij veel zadels kijken (bijv. in een grote westernshop) en zoek de verschillen. Probeer er zoveel mogelijk uit, want in jouw specifieke geval is het niet mogelijk om je advies te geven naar welk merk of type je moet gaan kijken. Als je een zadel koopt bij een handelaar/winkelier beding een termijn waarbinnen je een zadel mag proberen, want van proefzitten op een zadelbok wordt je waarschijnlijk niets wijzer.
Met nieuwe zadels zal men daar waarschijnlijk moeilijker over doen als bij een gebruikt zadel (logisch).

Qua pasvorm kunnen we kort zijn; dat kan niemand zien. Je kunt zien of een zadel kantelt of knelt, maar of de boom goed aansluit op de rug kun je niet zien, dat is alleen met een meetmethode te achterhalen (Infarood, PLIP of Flexibel Curves).

Marjolein84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:00

heel erg bedankt voor je tip DubbelDun!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 12:22

Marjolein je best een hoop zelf leren over de pasvorm van westernzadels als je dat ook echt wilt. Je kan altijd het beste op jezelf vertrouwen, dus google westersaddle, en ga naar de Western Saddle Guide een amerikaanse site. In Nederland zijn er heel weinig mensen die daadwerkelijk verstand hebben van westernzadels, dus ga direkt naar het land van herkomst.

In het nederlands heb ik een paar artikelen geschreven voor de Westerngids.nl daar staan al een hoop handige dingen. Ook heb ik een topic hier op Bokt waar ik een lijst van punten waar je op moet letten op een rijtje gezet heb.
[WN-TR] Westernzadels en pasvorm