Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Re: Zadelbontjes/gelpads, waarom worden deze toch gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:26

Weet ik, Tineke en Imke Bartels rijden trws altijd met gelpad. Zij zullen er wel hun redenen toe hebben, veronderstel ik? Maar moeten wij het dan ook maar doen onder de mom " ja maar de topruiters tijden ook met een bontje/gelpad"?
Ik ken meer fysio's en zadelmakers die er radicaal tegen zijn dan die voorstander zijn. Ik ga liever op de goed onderbouwde mening van vakmensen af ipv topruiters.
Mss leggen die topruiters trws zo'n bontje of gelpad onder het zadel omdat dat zadel mss niet 100% goed past voor dat specifieke paard. Kan met nl. niet voorstellen dat ieder paard zijn eigen zadel heeft.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:31

Precious20 schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat je een leek bent. Ik vind het alleen merkwaardig dat je het verschil niet merkt/ voelt.
Ik heb hier ergens een heel duidelijke foto liggen waarop je kan zie hoe je passende zadel uit balans wordt gebracht met een bontje. Je ziet duidelijk dat het zwaartepunt heel wat naar achteren wordt gelegd. Ik zal hem vanavond eens proberen in te scannen.

Ik merk en voel het verschil zeker wel, daarom rij ik haar ook met een bont shabrak. Ik ben trouwens benieuw naar die afbeelding, want dat is wetenschappelijk gezien niet mogelijk. Als een goed passend dekje onder het zadel ligt moet het zadel gewoon recht liggen puur om het feit dat dat dekje overal even dik is.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:37

trutje schreef:
Precious20 schreef:
Ik heb ook nergens gezegd dat je een leek bent. Ik vind het alleen merkwaardig dat je het verschil niet merkt/ voelt.
Ik heb hier ergens een heel duidelijke foto liggen waarop je kan zie hoe je passende zadel uit balans wordt gebracht met een bontje. Je ziet duidelijk dat het zwaartepunt heel wat naar achteren wordt gelegd. Ik zal hem vanavond eens proberen in te scannen.

Ik merk en voel het verschil zeker wel, daarom rij ik haar ook met een bont shabrak. Ik ben trouwens benieuw naar die afbeelding, want dat is wetenschappelijk gezien niet mogelijk. Als een goed passend dekje onder het zadel ligt moet het zadel gewoon recht liggen puur om het feit dat dat dekje overal even dik is.

Aan de voorkant zijn de meeste bontjes dikker

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:42

Fijn dat dit topic geplaatst is. Ik zat te denken of ik een bontje zou doen (voor extra bescherming van de paardenrug) ook al ligt mijn zadel als gegoten. Een Gelpad doe ik absoluut niet, die geeft juíst schade aan de paardenrug, maar een zadelbontje van schapenwol? Ik weet het niet, willen jullie me tips geven? Lachen

Alvast bedankt!

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:46

Sorry, maar nou ben ik helemaal in de war? Je voelt dat een bontje je passende zadel kleiner maakt en juist daarom kies je om met een bontje te rijden? Waarom zou je dat dan doen, vraag ik me nu af...
Ik heb trws ook nergens gezegd dat een dekje je passende zadel uit balans brengt. Een bontje + dekje doet dit wel (hierbij heb ik het dus niet over een bontsjabrak. Dat is een ander verhaal).

Edit: bij deze de foto's (
Bron: "Het zadelboek" van Tineke Dekker, met dank aan Erik Laarakker.
http://img296.imageshack.us/img296/7924/scannen0001lq8.th.jpg
Laatst bijgewerkt door Precious20 op 08-11-06 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:53

Hij maakt mijn zadel niet kleiner, maar ik zie en voel dat mijn merrie beter loopt met mijn dekje onder het zadel en dat vind ik toch veel belangrijker dan iemand die mij verteld dat het niet goed is. En volgens mij heb je niks gezegd over een bontje+dekje Knipoog
Precious20 schreef:

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:55

Trutje, kun je ook een uitleg geven waarom jij er stellig van overtuigd bent dat een bontje de ruimte niet kleiner maakt?
En je dus voor een bontje kiest ipv een zadelmaker?
(Het komt iig zo op mij over)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:56

Trutje, het hele topic gaat over bontjes/ gelpads + dekje en hun invloed op het zadel. Ik heb trws in het hele begin gezegd dat bontsjabrakken een heel ander verhaal zijn!

Hmmz, ik zie nu trws ook dat de afbeeldingen maar mini zijn... Dus als iemand ze groter kan maken: graag!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 20:57

Ik rij alleen met een sjabrak eronder (een vrij dunne) dat vind ik het fijnste en het voelt op een een of andere manier beter dan waneer ik er een gelpad of een heel dik sjabrak onderleg.
Een dik sjabrak voor de winter, dat vind ik echt onzin. Alsof je paard het anders koud heeft.. haha

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 20:57

Precious20 schreef:
Trutje, het hele topic gaat over bontjes/ gelpads + dekje en hun invloed op het zadel. Ik heb trws in het hele begin gezegd dat bontsjabrakken een heel ander verhaal zijn!

Hmmz, ik zie nu trws ook dat de afbeeldingen maar mini zijn... Dus als iemand ze groter kan maken: graag!

Je moet wel de code van de thumpnail (od) plaatsen, dus even opnieuw oploaden Knipoog

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:00

sronnie schreef:

Je moet wel de code van de thumpnail (od) plaatsen, dus even opnieuw oploaden Knipoog

De wát?? Je bent hier wel tegen een leek op gebied van pc's aan het praten hé! Clown

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 21:02

Afbeelding
Heb even in mn kladblok zitten prutsen, als het goed is klopt ie nu.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:03

Sronnie, erg bedankt! Ja

De tekst is wel nog mini maar je ziet toch een duidelijk verschil tussen foto 1 (zadel zonder bontje) en foto 2 (zadel met bontje)? Het diepste punt van het zadel op de 2de foto ligt veel meer naar achteren. En hoe komt dit? Omdat je bontje je zadel vernauwt en dus ook omhoog duwt en doet kiepen.

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:08

ten eerste ken ik zat mensen met meerdere paarden die 1 zadel hebben en dat zadel op elk paard gooien, vroeger reed men ook niet met op maat gemaakte zadels en hier zijn vroeger ook weinig tot geen problemen mee geweest.

een paard groeit met de tijd in breedte en spieren, valt weer af komt soms weer aan e.d. dan kun je mij niet vertellen dat in die veranderingen van het paard het zadel altijd mee veranderd.

voorbeeld: een topruiter heeft ook niet voor elk paard een eigen zadel. laat staan een handelaar.
laatst op tv, internationaal springwedstrijd. ruiter 1 stapt op paard van ruiter 2. beiden zadelen ze hun eigen paard af om vervolgens het zadel wat ''op maat van hun eigen paard is gemaakt'' op de rug van het andere paard te leggen en er een parcour mee te springen

imo. is het voor mijn paard fijner met een bontje. ik heb nog steeds ruimte en bij het doorzitten e.d. vangt het bontje een groot deel van de schokken e.d. op. een bontje is niet van hard materiaal en gaat dus mee in de beweging hij kan bijna niet voor drukplekken zorgen omdat het geen hard materiaal is wat kan drukken.

ik zeg niet dat een bontje beter is maar slecht vind IK het absoluut niet.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:19

sronnie schreef:
Trutje, kun je ook een uitleg geven waarom jij er stellig van overtuigd bent dat een bontje de ruimte niet kleiner maakt?
En je dus voor een bontje kiest ipv een zadelmaker?
(Het komt iig zo op mij over)

Natuurlijk wordt de ruimte wel iets kleiner, maar je zadel ligt ook iets hoger dus is het verwaardeloosbaar. De zadelmaker heeft er trouwens wel naar gekeken en de da ook, het zadel ligt goed zonder dekje. Maar met dekje voelt het voor may gewoon beter, dat zie je aan haar beweging en gedrag.

@precious20=> dan snap ik de logica niet meer waarom vind je een bontonderlegger wel slecht en een bontshabrak niet Verward

@Noortje=> dat snap ik dus ook niet, van alle paarden die ik heb gereden heeft er nog nooit 1 rugklachten gehad en ik had toch op meerdere paarden hetzelfde zadel liggen.

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:35

Ik heb dit hele topic 'doorgespit'. Ik rijd nl ook met gelpad. 4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht en daar een 2e handszadel bij gekocht. Ik ben geadviseerd door een deskundige, het zadel paste prima. Maar omdat mijn paard een smalle schoft heeft adviseerde men mij een gelpad eronder te leggen. Het heeft precies de maat van mijn zadel, ik bedoel het zit precies onder de boom en de kussens. Het gelpad ligt tussen mijn (dunne) sjabrak en zadel, dus niet rechtstreeks op de rug.
Ik ben nu wel erg gaan nadenken of het wel nodig is?????
Maar ja, ze zit wel met een smalle schoft......
Tzt zal ik wel eens een nieuw zadel nodig hebben, maar daar zal ik echt wel enige tijd voor moeten sparen. Dus voorlopig moet ik het hiermee doen.
Zou ik anders dat pad gewoon eens weglaten en kijken hoe het gaat.....??

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:21

trutje schreef:
@precious20=> dan snap ik de logica niet meer waarom vind je een bontonderlegger wel slecht en een bontshabrak niet Verward

Omdat een bontsjabrak minder dik is dan dekje + bontje. Bovendien heeft een bontsjabrak vaak een ruggegraatuitsparing. Dit heeft een bontje niet.
Een bontsjabrak draagt ook bij tot drukverdeling omdat het rechtsstreeks op de paardenrug wordt gebruikt. Bij dekje + bontje is dit wederom niet het geval.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:11

margaretha1 schreef:
Ik heb dit hele topic 'doorgespit'. Ik rijd nl ook met gelpad. 4 jaar geleden heb ik mijn paard gekocht en daar een 2e handszadel bij gekocht. Ik ben geadviseerd door een deskundige, het zadel paste prima. Maar omdat mijn paard een smalle schoft heeft adviseerde men mij een gelpad eronder te leggen. Het heeft precies de maat van mijn zadel, ik bedoel het zit precies onder de boom en de kussens. Het gelpad ligt tussen mijn (dunne) sjabrak en zadel, dus niet rechtstreeks op de rug.
Ik ben nu wel erg gaan nadenken of het wel nodig is?????
Maar ja, ze zit wel met een smalle schoft......
Tzt zal ik wel eens een nieuw zadel nodig hebben, maar daar zal ik echt wel enige tijd voor moeten sparen. Dus voorlopig moet ik het hiermee doen.
Zou ik anders dat pad gewoon eens weglaten en kijken hoe het gaat.....??

zou ik doen ja. ik heb ook een paard met smalle schoft, en rij met normale dekjes. je merkt snel genoeg aan je paard of het hem/ haar lekker zit of niet...

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:16

Het proberen waard Ja
Ik ga ook eens kijken hoe Rico het zonder gelpad doet! Heb nog wel een bontshabrak zonder op de ruggegraat Lachen

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:32

Weet iemand trouwens in welke bit dat artikel stond over die gelpads/bontsjabraks? Ik heb nl een aantal jaargangen in huis en wil het wel eens lezen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:41

De bontjes van Mattes hebben trouwens ook een ruggegraatuitsparing.

Zatilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:28

Hay
op onze manege hebben nu heel veel pony's en paarden een bontje?. ik dacht nou dat is alleen maar goed. maar nu ik zie wat er dus aan de hand is enzo. maargoed in de penny stond dat je een gelpad niet zo lang kan gebruiken. want op een gegeven moment gaat de gel alleen maar aan één kant hangen! dus dan heb je juist extra veel druk op één kant. dat is wat ik dan weet. maar bontjes vinden de mensen bij ons op de manege juist lelijk enzo. maarja ik heb er zelf geen ervaring mee groetjes xianna Vork

anne_vw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 13:09

voor de mooi-igheid

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:55

Toevallig heb ik dit weekend mijn zadel na laten kijken. Mijn paardje kreeg in het voorjaar en najaar witte plekken op zijn rug (precies in de verhaarperiode) maar ik wilde toch eens zeker weten of het niet aan het zadel lag. De zadelmaker constateerde dat mijn zadel goed lag en dat die witte plekken oude drukkingen zijn. Dit kan goed kloppen want mijn oude zadel zat echt voor geen meter. De plekken gaan na de verhaarperiode ook weer volledig weg en er zijn ook geen verdikkingen.
Nou gebruikte ik bij mijn oude zadel altijd een bontshabrakje in de verhaarperiode en dan werden de plekken echt zeker voor 80 % minder. Bij mijn nieuwe zadel heb ik dit niet gedaan omdat het bontdekje VZH is en ik nu een dressuurzadel heb.

Maar ik wil dus wel iets aanschaffen voor de verhaarperiode (mijn zadelmaker raadde dit ook aan) Alleen raadde hij dus aan om een bontje te nemen, maar dat wil ik liever niet want ik ben van mening dat als een zadel goed ligt je er niks tussen moet gaan proppen. Ik schaf dus liever een bontdekje (zadelvormige) met ruguitsparing aan. Maar nu zag ik ook dat HH dekjes heeft met aan de onderkant een stukje bont. Dit lijkt me ook wel wat maar krijg je dan niet hetzelfde effect als een dekje met daarop een bontje? Dus dat het dan te krap wordt? Het lijkt me sowieso wel beter als het bont op de rug ligt ipv tussen een dekje en een zadel of niet dan? Iemand die hier nuttig advies over kan geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:28

Ik meng me (nog) niet in de discussie, vroeg me wél iets af.
Laatst beweerde iemand die met direct op de rug een schapenbontje, daarboven een sjabrak en daarboven een geldpad reed. Ik vond dit dus volkomen onzin, ken de voor en nadelen; Zij zei alleen 'Ja zo is de drukverdeling alleen maar nog beter' . Verward