Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Re: Invloed van Myler bitten op het rijden? graag discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:00

Nee dit is bij mn huidige bit Verward Utah is een jaar zadelmak, altijd eigenlijk met dit bit gereden en nu ineens gaan der mondhoeken open... Nu train ik dan wat zwaarder dus zou door het zweten kunnen komen? Het is pas sinds 1,5 maand ofzo....

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:24

runningkawa schreef:
Maar als je dit bij je oude bit niet hoefde, wil het toch zeggen dat er iets niet klopt.
Het is niet normaal als je altijd vaseline moet gebruiken Lachen

dat hoeft toch niet persé: net zoals bij mensen, de ene heeft babyolie nodig voor zijn droge huid en een ander heeft weer een te vette huid...
leve de variatie! Tong uitsteken Haha! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:26

Ik blijf het raar vinden.

In de ruim 20 jaar die ik rijd, waarvan een lange periode veel paarden per dag, heb ik er nog geen gereden waar ik standaard vasaline hoefde te gebruiken Lachen

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:29

@ runningkawa: hihi, gelukkig maar! maar zo zie je dat we aaaallemaal andere ervaringen hebben, en da's toch mooi om ze met elkaar te delen! daarvoor hebben we dit forum juist! waarschijnlijk is dit een off-topic opmerking maar wel een positieve dan Knipoog

Nog meer ervaringen met Mylers (of soortgelijken)?

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 23:12

runningkawa schreef:
Maar als dressuurmiepje zijnde heb je niets aan dat bit.

waarom niet dan?
ben een drezzzzuurmiepje door hart en nieren heen er ik ben er trots op Haha! ghehe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:11

Omdat het met dat losse tussenstukje niet op de lijst van toegestane bitten staat (wat al vermeld werd op de vorige pagina)

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 09:51

runningkawa schreef:
Omdat het met dat losse tussenstukje niet op de lijst van toegestane bitten staat (wat al vermeld werd op de vorige pagina)

@ runningkawa: ze kan het toch bij de training gebruiken? zoals jij het nu stelt, rijdt ze enkel wedstrijden.

Herstel: De stelling van dit topic is: Invloed van Myler op het rijden?

dus dat is tijdens rijden, wannéér en wat je rijdt, dat maakt niks uit Bloos , wel je erváring met dit bit of zo je geen ervareing hebt de mogelijkheid elkaar vragen te stellen.

Ik als TS vind het een hele leuke discussie, want nu zien we elkaars ervaringen en meningen en dat is juist heel fijn en leerzaam, en of je nou dressuurmiep, cowboy, paardloos Clown , instructeur, saloon-hanger, endurance, sgw of whatever bent, dat is nu niet van belang lijkt mij, een Myler kan naar mijns inziens in elke discipline worden gebruikt.

Overigens vind ik het altijd knap dat men wil dressuren, want je moet nogal aan wat eisen voldoen, en het is niet eens makkelijk om je paard zo te laten lopen en dan ook nog punten te krijgen van één of ander jurylid en je daaraan bloot te willen stellen... dat lijkt mij niet zo eenvoudig...

@runnngkawa: sorry maybe maar ik wil een positieve vibe in deze discussie en graag bij de ervaringen blijven.
ook voor jou vind ik het behoorlijke prestatie dat je veel paarden hebt gereden op één dag, dat is dan zeker jóuw specialiteit! dat zou ik bijvoorbeeld niet kunnen, knap!

Dus kom maar op met die ervaringen!

de TS Haha!
Laatst bijgewerkt door vincenza op 20-09-06 10:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:59

Ik begrijp niet wat je nu bedoeld met die post?

Op bokt is een dressuurmiepje iemand die dressuur wedstrijden rijd.
Wat je in training doet moet jezelf weten, maar het is toch fijn om te weten wat er wel of niet op een wedstrijd mag als dressuurmiep zijnde.
Lijkt me trouwens ook niet lekker voor het paard om alle dagen dat rolletje in te hebben en de wedstrijd dag wat anders, dan kun je idd geen punten rijden.
Dan kun je beter voor een andere myler gaan.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 10:06

Kijk! Daar hebben we wat aan! Heel goed!
@ Runningkawa: heb jij misschien een idee welk bit zij dan zou kunnen gebruiken?

@runningkawa: sorry ik wist dat niet van dressuurmiepje, alleen ik vind het een lelijk woord, ze rijden toch ook wel recreatief lijkt mij... maardat is wsl een ander topic haha

ik ga straks ook even in de bittencollectie kijken

@beau_diva: welke bitten heb jij al gebruikt en hoe ben je op het idee gekomen om eens een Myler te gebruiken. Of heb je dat al gesteld. Moet ik even nalezen in dit topic.

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 10:07

ik ga.
naar de paardjes...
vanmiddag weer terug ben benieuwd naar de (leuke, fijne, teleurgestelde, enz...) reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:09

Citaat:
Kijk! Daar hebben we wat aan! Heel goed!
@ Runningkawa: heb jij misschien een idee welk bit zij dan zou kunnen gebruiken?

Dat staat al een paar keer vermeld in dit topic.
Zelfs recht onder de post van die foto met rolletje..maar mensen willen blijkbaar niet alles lezen...

Voor de niet lezers:
viewtopic.php?p=18593962#p18593962

En mag ik opmerken dat ik niet zo van de betutteling hou van de eerste zin die ik hier quote
Heb hier al meer info gegeven als menig ander...

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:40

Ik heb ook een tijdje gereden met een mylerbit (level 1) en Mazzel kreeg ook opeens wondjes bij zijn wang van het bit. Ook merkte ik weinig verschil met een ander bit. Op dit moment rijd ik met een dubbelgebroken K&K bit en het gaat super. Voor mij geen myler....

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:45

vincenza schreef:

@beau_diva: welke bitten heb jij al gebruikt en hoe ben je op het idee gekomen om eens een Myler te gebruiken. Of heb je dat al gesteld. Moet ik even nalezen in dit topic.

nee op een dag dacht ik: "wie heeft eigenlijk gezegd dat dit het juiste bit is voor mijn pony?"
heb me pony nu 2,5 jaar en heb het bit meegekregen van de vorrige eigenaar (meisje van 17 die niet eens wist dat er eigen pony mok had toen ze hem verkocht..) en met dat bit rij ik nog steeds.
maar als je (bijv.) op divoza kijkt, zijn er zoveel bitten.. en bij myler bitten staat een complete uitleg over dat ze goed in de mond liggen, en bij sommige bitten geeft je bijv. een kneepje in je rechterteugel, en dan voelt ie het alleen in de rechterkant van zn mond.
als je (in dit geval) divoza moet geloven zijn myler bitten het meest gunstigst.

maar ik heb niet echt een probleem met rijden ofzo hoor, maar (mijn pony is ook manege paard geweest) ik heb het idee dat sommige dingen gewoon niet door komen in zn mond.
hij reageerd best slecht op zijn bit vind ik, maar ik zoek wel een bit dat "zacht is", want me pony is niet sterk of onstuurbaar ofzo.

maar stel: als je pony het beter doet (en ook fijner vind) op een myler, waarom zou ik dan nog met dit bit blijven rijden?

maar ik ben nog druk aan het informatie inwinnen, want ik wil niet experimenteren (eigenlijk doe je dat wel zodra je er een ander bit neemt, maar iedereen snapt me wel als ik zeg dat ik geen zin heb om bit na bit te proberen).
maar vincenza gaat over n tijdje een bittenclinic organiseren, en daar wil ik wel bij zijn want dat vind ik intresant.

want ik had het er gister over op stal, en eigenlijk kijken ze me aan van : "je heb toch een bit, waarom zou je een ander bit nemen?", (bijna) iedereen vind een goed passend zadel van belang, maar dat geld voor het bit hetzelfde, maar dat valt in praktijk gewoon tegen.
want een hele tijd terug (en ik overal minder verstand van had Clown ), reed ik welles hier en daar een lesje mee, en na 6 instructeurs (manege, ponyclub enz.) zei er pas 1: je bit zit verkeerdensom..
sindstoen heb ik me bit nóóit meer andersom gehad Bloos . maar eigenlijk is het belachenlijk dat pas nr 7 zegt dat me bit verkeerd om zit.

maar goed, als ik overweeg om een ander bit te nemen wil ik daar ook mee kunnen springen en buitenrijden (ik ga niet wisselen), voornamenlijk rij ik dressuur, maar voor de afwisseling spring ik en rij ik buiten (en ik vind het zelf ook leuk), ik ga januarie in de B starten, en zou dan ook een bit moeten waar ik mee op wedstrijd kan.

tis best een verhaal geworden Knipoog
met zo'n bit rij ik nu:
Afbeelding

runningkawa schreef:
http://www.toklat.com/myler/dressage.html

Maar deze staat als enigste aangegeven als toegestaan bij de dressuur.
Dus niet met een apart rolletje in het midden.
(en persoonlijk zou ik een rolletje van een ander metaal soort al nooit inhangen.)

dit bit is als enigste toegstaan bij dressuur volgens runningkawa, dus als ik met een myler wil ga rijden heb ik maar 1 keuze en dat is het bit wat in de link staat..

maar om eerlijk te zijn.. in de dresuur t/m m2 niveau word er naar mijn idee niet eens naar gekeken wat voor bit ze inhebben, want ik schrijf welleens bij officiele wedstrijden, en ik heb nog nooit 1 jury gehoord over bitten..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:48

Maar waarom dan op voorhand al een ander mondstuk kiezen als je niet echt een vinger op "het" probleem kunt leggen?

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:00

Alane schreef:
Maar waarom dan op voorhand al een ander mondstuk kiezen als je niet echt een vinger op "het" probleem kunt leggen?

een probleem met rijden heb ik niet echt, alleen de hulpen komen naar mijn idee slecht door.
en wat ik al in me verhaal zei: ik ben informatie aan het inwinnen, en waarom op hakken blijven sporten terwijl sportschoenen beter lopen?
en ik hoef echt niet á la minuut een ander bit hoor, mischien wil ik over een week wel helemaal geen ander bit meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:03

Maar als ik weet dat zwarte zolen niet toegestaan zijn ga ik geen sportschoenen passen/proberen/bekijken met zwarte zolen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:18

Het bit waar je nu mee rijd is een vriendelijk en zacht bit.
Persoonlijk zou ik niet eens naar zo'n duur ding gaan kijken als het zo allemaal wel gaat.

En omdat er maar weinig jury's kijken naar het bit, wil je maar zeggen dat je maar ff vals moet gaan spelen en je niet aan de regels hoeft te houden?

Net wat alane zegt, als je niet met zwarte sportschoenen mag rijden, koop je toch ook de witte zolen. Want anders heb je er alleen thuis was aan.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:32

runningkawa schreef:

En omdat er maar weinig jury's kijken naar het bit, wil je maar zeggen dat je maar ff vals moet gaan spelen en je niet aan de regels hoeft te houden?

ow neej absoluut niet!!

Net wat alane zegt, als je niet met zwarte sportschoenen mag rijden, koop je toch ook de witte zolen. Want anders heb je er alleen thuis was aan.
en jullie snappen me denk ik verkeerd, waarom als er een beter bit is voor me pony, waarom zou ik dan nog met me oude bit blijven rijden?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:35

Als het paard er geen last van heeft zou ik zelf niet onnodig gaan uitproberen. Waarom zou je dan?

En ook zeker weten dat het geen rijtechnisch probleem is. Iedereen heeft op bokt stille zachte hand volgens eigen zeggen maar jammer genoeg zie ik dat in praktijk niet altijd terug!

En ja ik maak me er ook wel eens schuldig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:10

Ik begrijp je wel

Maar er is een engels spreekwoord
If it ain't broke don't fix it

Met andere woorden, wat goed is niet vervangen

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:48

runningkawa schreef:
Ik begrijp je wel

Maar er is een engels spreekwoord
If it ain't broke don't fix it

Met andere woorden, wat goed is niet vervangen

jah dat is ook zo, daar heb je ook een goed punt mee Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:59

beau_diva schreef:
en jullie snappen me denk ik verkeerd, waarom als er een beter bit is voor me pony, waarom zou ik dan nog met me oude bit blijven rijden?

Als je een 'probleem' hebt met rijden en je hebt alles uitgesloten behalve het bit dan kun je gaan kijken, samen met je instructeur of de oplossing in een ander en dan ook welk soort bit te vinden is.

Soms is verandering van ringen, waar de teugels aan zitten, al voldoende.. en zo heb je tal van dingen...
Maar ook bijv. een ander kopstuk, ruimerder frontriem kunnen oplossingen zijn voor probleempjes... Zefs een singel, en dan waar die van gemaakt is Haha!

Zonder oplossing heb je geen probleem.... Haha!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 17:09

ja ik ben er weer, wauw wat een leuke discussie!

@runningkawa: ik bedoelde het niet betuttelend maar gewoon zo van, hey kijk daar is iets wat we kunnen bespreken. vind je inzet erg tof!

@beau_diva: een klein probleempje is er wel, maar niet zodanig storend voor jou. ik vind je zin waarin je zegt als er iets beter is voor mijn pony waarom zou ik dan nog.... ja dat is helemáál zo!

en alane zei het ook goed, even verder doorzoeken naar kleine dingetjes, ziter iets scherps aan je bitje, of ligt ie wel precies goed?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 21:16

Vanavond weer gereden en weer met Myler.
Tudor is er meer aangewend en ik inmiddels ook. Ik verwacht dat als het zo blijft ik hier mee door blijf rijden.

Vooral omdat als je gewoon goed kijkt hij echt dikke tong heeft (zal proberen foto te maken) hij komt echt overal tussenuit waar kan Haha! Haha! Clown

Ik moet alleen even iemand op de grond om zeker te weten dat hij zijn mond ook niet meer open doet tijdens het rijden. Ik geloof van niet maar om 100% zeker te zijn.

Hij kan er nu ook goed mee kauwen en slikken, was kwestie van wennen denk ik. Ultieme test was weer even in de polder uitstappen, gras ging er weer van harte in en werd ook makkelijk geknauwd en geslikt met het bit in (beter van niet en moet je niet met bit in doen enzo enzo, maar iig was dit even goede test omdat hij het met zijn andere bitten ook kon)

Ik moet alleen nog even voelen hoe de roosters bij andere paarden zijn. Hij lijkt me vrij laag, er is weinig tot geen plaats tussen tong en gehemelte, als ik mijn vinger langs bit leg zit ik op tong en met weinig beweging tegen zachte gedeelte. Maar daar heb ik geen ervaring mee hoe het wel moet zijn, dus dat moet ik nog even uitvinden!

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 21:27

Wow wat knap van jou zeg! Ik ben benieuwd naar je foto's!