Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:32

Roelke_ schreef:
Heb je de kussens ook open gemaakt? Daar was ik eigenlijk juist weer benieuwd naar. Lachen

Afbeelding

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:39

Wat is dat voor spul. Nagelbijten / Gniffelen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:40

Roelke_ schreef:

Pluis uit het filter van de droger Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:42

Schimmelig schreef:

Dat lijkt er idd echt heel veel op, maar volgens mij was het echt toch (ooit Haha! ) wel wol... haha

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:49

Schimmelig schreef:
Roelke_ schreef:

Haha. Lijkt het wel op idd. Sigaar

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:06

DubbelDun schreef:

@LadyF: hoe kom je erbij dat een houten boom flexibel is??? Heb je weleens geprobeerd een stuk hout te buigen?? En waarom denk je dat dit nog goed is ook ???
Een houten boom is stug-stijf-onbuigzaam en moet dus goed passen.

Nounou, een toontje lager mag ook wel ik pebeer geen aanval in te zetten maar alleen maar wat aan te geven.

Hout kun je inderdaad niet zomaar buigen, maar in vele zadels zit een kunstof boom wat helemaal niet te buigen valt. (Vandaar het woord flexibel)
Ga maar eens naar de dichtsbijzijnde zadelmaker en je zult het horen.

Al heben ze tegenwoordig wel al kustoffen bomen die wel veren.

Maar is er al eens wat met deze zadels gebeurd wat gevaarlijk was dan??
Dan zou ikdeze graag van je vernemen, ik heb zoiets namelijk nog nooit gehoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:21

@LadyF: ik bedoel het niet boos, maar gebruik capitolen om het er duidelijk te laten uitkomen Ach gut
De kombinatie van het woord 'flexibel' in kombinatie van kunststof versus hout snap ik nog steeds niet.
Beide horen nl niet flexibel te zijn OF het moet een speciale kunststof zijn waarvan het juist wél de bedoeling is dat ie mee buigt met de rug van het paard.
Hiermee stap je dan wel helemaal af van het idee dat een zadelboom over de hele lengte hoort te dragen om het gewicht te verdelen, want met een flexibele boom heb je dat nl niet meer.
Overigens is dit meebuigen van een flexibele boom erg miniem, zeker bij een westernzadel met de hoeveelheid (en dikte) leer die daar omheen zit.

Mbt de onveiligheid van goedkope zadels, spreek ik wederom over de Westernvariant. Ja hier zijn wel degelijk al ongelukken mee gebeurd.
Mensen die in galop ineens een gebroken beugel hadden, mensen die een gebroken singelbevestiging hadden na 1 rit. Mensen die met de hand zo de beugelriem door konden scheuren.
Zadels waar de spijkers en krammen door de onderkant in de rug van het paard staken.
En dan hebben we het niet over oude zadels !!

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:42

Ok, maar over dat flexibele. Ik bedoel niet dat je dat zo kan buigen maar dat het toch ietsiepietsie meebuigd met de rug van het paard, misschien maar een milimeter of 2. (echt bijna niet)
En ook niet als het er los opligt maar als het redelijk zwaar te verduren krijgt.
En die kunstof bomen doen dat helemaal niet.
Zo is het mij in ieder geval uitgelegd....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:45

Ik denk dat kunststof eerder iets zal buigen als hout dat zal doen. Maar dat is wel afhankelijk van de gebruikte materiaal soort. Je kunt dus nooit zo'n 'harde' stelling plaatsen zonder zowel van het kunststof als van het hout de juiste samenstelling erbij te zetten. Pokhout zie ik nl niet buigen, maar waaibomenhout wel Knipoog

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:49

DubbelDun schreef:
Ik denk dat kunststof eerder iets zal buigen als hout dat zal doen. Maar dat is wel afhankelijk van de gebruikte materiaal soort. Je kunt dus nooit zo'n 'harde' stelling plaatsen zonder zowel van het kunststof als van het hout de juiste samenstelling erbij te zetten. Pokhout zie ik nl niet buigen, maar waaibomenhout wel Knipoog

Het is inderdaad al heel wat jaren geleden toen ik dit heb uitgezocht enz.enz. Toen was de conclusie dat houten bomen het best waren. Inmiddels zijn er wat goede kunstofsoorten bijgekomen en zullen deze wel beter zijn maar dat weerhoud er niet van dat hout slecht is!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:49

Bitch schreef:
Schimmelig schreef:

Dat lijkt er idd echt heel veel op, maar volgens mij was het echt toch (ooit Haha! ) wel wol... haha

Wat wil je die schapen voeren dat de wol van die leuke kleurtjes krijgt Knipoog Haha! Dit is geen wol..

Rufus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:50

wat intresant om te zien hoe zo´n zadel er nog echt uit ziet.. leuk dat je de foto´s op bokt hebt gezet ..haha Hyper!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:57

@LadyF: er zijn gewoon goede en slechte houten en kunststof bomen. Nadeel is dat je dat aan de buitenkant dus niet kunt zien. Een goede boom (of dat nu hout of kunststof is) kost meer dan een goedkope, dus een goedkoop zadel zal nooit een goede kwaliteit boom hebben.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:52

@Dubbeldun
Dat ben ik inderdaad met je eens. En daarom moeten mensen die veel van zo'n zadel verwachten er ook niet heengaan. De anderen kunnen er gerust heen.

Ik heb namelijk zelf ook een zadelmarktzadeltje... Niet voor mezelf, dat zou ik niet doen omdat ik intensief rijd.
Maar voor de A-ponies die we hadden. Een perfect zadeltje voor weinig waar de kinderen die er op reden veel plezier mee hadden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:11

Heb je de singelstoten er trouwens inmiddels al helemaal afgehaald ?

Ik heb namelijk onlangs ook een zadeltje uit elkaar gehaald , van buiten best mooi , zag er prima in elkaar gezet uit , mooi strak en glad allemaal , mooi gestikt , mooie naden , recht...maar zijn supergoedkoop.

Ik ook de kussens er vanaf gehaald , boom kaal gemaakt.
Zelfde beeld als hierboven , zelfde afwerking , ook zo'n goedkoop houten boom met ijzeren versterkingen , en die "dekensingels" over de zitting gespannen om een fijn rond zitje te krijgen. Heel simpel , maar werkt als een tierelier *LOL*

Ook erg veel spijkers erin , allemaal aan de bovenkant of zoveel materiaal eromheen dat die echt niet in het paard kunnen gaan prikken als ze los zouden komen. Ook zitten ze hartstikke vast in het hout , die komen echt niet zomaar los , zeker niet met al het leer dat er nog strak overheen gespannen zit.

De singelstoten zagen er ook hetzelfde uit : bandje over de boom heen , en de singelstoten aan een 2e bandje erop gespijkerd , net als op deze foto's.

Maar als je dan verder gaat kijken bleken ze bij mij aan de onderkant nog aan elkaar genaaid te zijn ook , dat zie je niet op het eerste gezicht , maar de singelstoten zaten dus behalve met spijkers in de boom , ook nog aan die band over de boom vastgenaaid , en nog aan een stuk "leer" eromheen.

Al met al heel goedkoop in elkaar gezet met goedkoop materiaal , maar als hij maar goed past (!!) dan vind ik het toch echt een zadeltje dat heel okee is.

Ik zou liever zo'n zadeltje in het juiste model op mijn pony hebben dan een duur merkzadel dat net iets minder goed past.

Overigens als we het over merkzadel hebben dan is dat geen Pagony Haha!

Pagony is ook gewoon goedkoop spul , zelfde strekking alleen hebben ze er dan een merkje opgezet...

Die Zadelmarkt Ranger zadels maken ze ook met verschillende namen erop hoor , net wat de klant wil...dan is het nog geen merkzadel zoals Kieffer / Passier enz.

Die Kieffer hierboven met die gebroken boom , dat is misschien een leuk nieuw volgend projectje ?

Leuk om te vergelijken !!

Natuurlijk is er nog steeds wel heel mooi leer dat voor zadels gebruikt kan worden.

Alleen het verven dat is jammer , door de mileuwetgeving mag het leer niet meer zo goed diep geverfd worden als vroeger , en verliest dus sneller de kleur...dat is echt zonde.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:33

Ach, goedkoop is vaak duurkoop. Maar idd altijd beter dan een slecht passend merkzadel. Mits het zadel niet scheef is, glijft, scheefzakt etc etc etc (wat ik allemaal al gehoord heb over zadelmarktzadels....) Ik geef pas een mening als ik er eentje hebt gehad, en dat is niet het geval...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:37

nou mijn zusje heeft er 1 en ik rijd er ook wel eens op en het voldoet me goed. ligt goed op de pony en zit heerlijk. tval echt allemaal wel mee hoor...

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 22:43

hahaha.. zadelmarkt zadels SUCKS !

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:01

Anzjuhlaa schreef:
niks opgeblazen dit is de harde waarheid!!! mensen mensen, jullie zien het nu met eigen ogen en dan nog ontkennen?? Alle zadels zijn gewoon bagger van zadelmarkt, als je eens wist wat alleen al leer kost, dan kan je toch niet het zadel zelf nog goedkoper krijgen? Ach sommige zijn gewoon hardleers...

Er wordt 1 zadel opengemaakt (een ouder en zo te zien niet zo goed onderhouden zadel ook), en ineens zijn alle zadels bagger???

Larie! Als je op grond van het openmaken een conclusie wilt trekken dan is dat op dit zadel van pas, en misschien op de rest van dit model. Beter nog zou je een nieuw zadel open maken en kijken hoe dat er uit ziet. Maar dan ook van een merkzadel om goed vergelijkingsmateriaal te hebben. Misschien een idee voor een tijdschrift als Bit?

Ook van een duur merkzadel dat enkele jaren oud is en nauwelijks onderhouden zul je waarschijnlijk schrikken.

Meest belangrijke is dat een zadel goed past, en dat je hem ook regelmatig op pasvorm blijft controleren. Vooral als een paard van bouw verandert door verandering in bespiering. Verder is onderhoud erg belangrijk.

Ik heb ook een tijd met een westernzadel van ZM gereden. het lag prima op mijn paard, zat ook prima, en de kwaliteit was (gezien de prijs) ook goed. Geen zadel dat 10 jaar mee zou gaan, maar daar had ik hem ook niet voor gekocht.

Overigens ben ik nu overgestapt op een Barefoot. Tot volle tevredenheid van mezelf en van Des!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:25

Riëtte schreef:
Ook van een duur merkzadel dat enkele jaren oud is en nauwelijks onderhouden zul je waarschijnlijk schrikken.

Inderdaad. Ik heb hier nog een KN vzh-zadeltje liggen, volgens mij al aardig oud, kreeg het bij mijn paard. Misschien dat ik die eens als vergelijkingsmateriaal opensnij, maar pin me er niet op vast. Moet ik nog even over nadenken Haha! Haha!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:14

Dikgedrukt heb ik enig commentaar ingevoegd:

Bitch schreef:
Beste Bokkers,

Hier heb ik de kussens verwijderd, en kijk je dus tegen de boom aan:
Afbeelding
Zoals je al ziet, hout en verroest ijzer.. zoals vele ook duurdere merken dit hebben.....

Hier heb ik het leer, wat nog op de boom zat, verwijderd, en kijk je dus tegen de opbouw van de boom aan:
Afbeelding

Aangezien ik weinig tot geen geduld heb Bloos , en zeer benieuwd was naar wat eronder het zitvlak zat, heb ik gewoon het mes erin gezet, en ontdekte mooi wit schuim, voor de zachte bips.... dit was gewoon een opmaat gesneden stuk piepschuim wat onder het leer wordt geplaatst:
Afbeelding

Neen dit is geen piepschuim maar pu schuim os aanverwant maar veerkrachtig. Als je piepschuim indrukt veert het niet terug dit foam wél
Hier zie je hoe de singelstoten 'vast' zijn gemaakt, gewoon een paar spijkers in de boom, maar check vooral hoe goed die vastzaten ( dit heb ik echt niet zelf gedaan Tong uitsteken )
Dit is dus een probleem met goedkope lonen landen..... als het uiterlijk maar goed is de rest is ondergeschikt bij enkele bedrijven ( en sommige winkeliers) Het spijkeren of nieten van deze delen is volstrekt normaal
Afbeelding

Helaas was aan de andere kant precies hetzelfde laken en pak...
Afbeelding
Toch wel een lekker veilig idee dat de singel iig zo los kan....

Dan de 'kale' boom, die zwarte band, waar dus ip de singelstoten aan zitten, was er ws voor de sier opgezet, want zoals je hierboven kan zien, zitten ze met spijkertjes vast..
Afbeelding
Deze band is niet voor de sier ( zit ook niet in het zicht Knipoog maar is om de zitting op te bouwen.
De boom zelf is open en daar kan je dus niet op zitten....

en de kopijzer-kant: ( bewogen foto.. Boos! )

Afbeelding
Het 'ontdekken' waarvoor de dekensingelstof nog meer voor gebruikt werd ( die rood met groen en geel met groene banden) was wel leuk.
Wat die precies voor nut hebben, vering?, werd mij niet geheel duidelijk, want de rek was er volledig uit.
Deze dienen dus om de zitting te maken.zowel de lengte banden als breedte banden.
De mate van spannen bepaald mede de hardheid van de zit. Het is maar goed dat er geen rek op zit want als het goed is is de band voorgerekt of heeft geen rek van zichzelf.
Zou dat wel zo zijn dan zou je door je zadel heen zakken in de loop der tijd!

De boom zelf is in elkaar gefabriceerd door iemand met een hoop liefde voor ijzers en stukjes hout, want er was van alles opgelijmd en geschroefd..
Het hout was van het alom geprezen 'waaibomen-hout' , ws hoeft zo'n zadel maar 1x te vallen en je hebt de splinters in je kont of je paard zitten..
De bouw van de boom is niet bijzonder of slecht te noemen. Zo wordt een boom gebouwd.
De kwaliteit van het gebruikte hout, lijm metaal en klinkwerk bepaald de prijs alsmede het vakmanschap en kennis. Kijk eens op http://www.lariot.co.uk voor meer info hierover
.

Dan de vulling, na het zien van enkele topics van bokkers die harnassmaker aan het werk hebben gehad op stal, was ik zeer nieuwsgierig wat ik allemaal zou vinden, maar er kwam wol (-achtig iets) uit!
Afbeelding

Ik was alleen iets te enthousiast met het eruit halen, het kwam er als plak uit, en de stukjes die je op de foto ziet, heb ik dus met mijn vingers gedaan.
In ieder geval ademde het wol ( -achtige spul) totaal niet meer, het was behoorlijk dood..

Dan het zweetblad, wat zit er toch onder het kniestuk? ( slechte foto) wederom het piepschuim!
Afbeelding

Hier een close-up van het schitterende geperste leer:
Afbeelding
het voelt en ruikt echt als karton!

Al met al was het leuke ervaring, uiteraard in mijn vingers gesneden, maar waar gehakt wordt, vallen spaanders.. Haha! Haha!
Het viel mij vooral op hoe ongelooflijk veel spijkers eruit kwamen, ik denk dat ik in het hele zadel wel 100 spijkers heb gezien, en dan allemaal verroest! Niet bijzonder spijkers of nieten maakt niet veel uit! Overigens is roesten vrij normaal en heeft bovendien ook een voordeel. Roestige spijkers zitten vast.....Ik heb zelf (nog) niet zo enorm veel verstand van kale bomen, etc etc, dus mocht er iemand nog meer dingetjes ontdekken op de foto, commentaar is welkom! Learing all the time, zeg ik maar.

Een ding weet ik wel, zuks zal ik dus nooit kopen, gooi er nog liever een fietszadel op Haha! Haha!

Gr Marjolein

[b]

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 04:20

@ harnessmaker

OK dan! Heel goed!!

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:48

Harnessmaker bevestigd mijn vermoeden: zo gek is dit zadel niet van binnen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:35

Volgens mij zegt harnassmaker juist dat je voor het geld wat je voor zo'n zadel betaald, deze kwaliteit mag verwachten.. en niet dat het DUS een goed zadel is Verward

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:44

Het gaat er met name om dat er zomaar wat geroepen word. (Roestige spijkers!! In elk zadel zitten spijkers zoals ik al aangaf en die zijn inderdaad meestal verroest).
Tuurljk het zadel is van mindere kwaliteit. Dat is logisch voor die prijs.
Maar dat wil niet zeggen dat ze er allemaal rare dingen instoppen die er niet thuishoren e.d.