Benen zonder allerlei poespas?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__inge__

Re: Benen zonder allerlei poespas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:42

Mn vz paard heeft altijd pees-kogel beschermers om, vooral achter schopt ie nog wel eens tegen zijn eigen benen aan, dan heb je er zo een wond(je) zitten. Ik doe ze liever wel om voor de zekerheid, hij heeft er tog geen last van,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:43

Haha, ja zo kun je het ook lezen Lachen

Maar die worden ook warm

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:53

Ik rijd eigenlijk altijd zonder (hoewel ik nu geen rijpaard heb). Maar mijn paardjes hebben nooit achter ijzers gehad, dat scheelt misschien ook wel.
Als ik mijn veulen in ga rijden ga ik ze misschien wel (tijdelijk) gebruiken, want een jong paard heeft nog geen goed evenwicht met een ruiter op zn rug dus dan vind ik het veiliger.
Maar daar heb ik nog even de tijd voor om over na te denken Haha! .

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:56

Ik heb 1 keer zonder gereden en dat doe ik nooit meer Nagelbijten / Gniffelen
Zijn kootholtes zaten echt onder het bloed Knipoog
Ik denk dat het toch een beetje per paard verschilt Ja

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:59

mijn vz-pony heeft nooit wat om haar benen.
bij longeren niet,wandelen niet,dressuur niet,springen niet(deon we bijna nooit maar oké) en in de wei heeft ze ze ook niks om.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:02

fransje23 schreef:
O je, bedoeld die pijpkousjes. Ik dacht iets pc-technisch...............lekker Blond Bloos

Maar waarom heb je die pijpkousen nou om dan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:12

Ik herhaal mezelf even Knipoog

fransje23 schreef:
Ik gebruik geen peesbeschermers of andere beenbeschermers (behalve transportbeschermers) meer. (Voorheen wel maar toen had ik nooit zo bij dat vooral dat warmte -effect stilgestaan.)

Die foto is wat ouder, nu gebruik ik ze dus niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:14

En de pezen zijn al kapot van het gebruik? Lachen

van die overdreven naturals laten je geloven dat het slecht is.
Maar dat is echt niet zo.
Nogmaals, dan was bonfire toch nooit zo oud geworden?
Die gaat echt nergens buiten de stal naartoe zonder iets van beenbescherming Lachen

En zo al zijn top maatjes.
Als het risico van verhitting hoger was dan van aanraken, werd er met die dure paarden echt nooit meer met iets van bescherming aangedaan

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:18

Helemaal mee eens Runningkawa.
Die toppers krijgen ontzettende veel DA begeleiding en voornamelijk ter preventie. Als zou blijken dat beenbescherming zo slecht zou zijn, dat liep er vast niet één topper meer met beenbescherming.
De werkelijkheid is echter anders, dus de schade zal ook wel meevallen....

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:26

Ymmik schreef:
@Runningkawa: Nee ik overdrijf echt niet. Maar ik ben het met je eens als een paard het echt nodig heeft dan is het zo. Maar als een paard zich niet aantikt is het ook niet nodig, wees dan blij dat je paard het niet nodig heeft.
Kijk ik doe onze paarden geen beenbescherming om, omdat ze altijd zonder in de wei staan, dan rollen, rennen ze en doen alles. Ik kan ze moeilijk de hele dag met peesjes om zetten.

Doormiddel van de achterhand er goed onder brengen is er altijd kans dat je paard aan tikt. Zelfs onder het wijken of een appuyement kan je paard aan tikken, zelfs met schouder voor of schouder binnen, of een travers.

Zelfs met een volte en iets over de buitenschouder weg vallen kan die aantikken.

Het kapottrappen komt vaker voor dan menig mens denkt en dan is het he hoe zou dat toch kunnen komen, hoe heeft die dat dan geflikt hij tikt toch niet? maar dan is die persoon vergeten dat die een fikse bokke srpong heeft gemaakt en het paard de achterhand er zover onder heeft gebracht dat die zijn hele hak en roonrand aan diggelen heeft getrapt.

En verder met die te warme pezen, dan vraag ik me toch af, waarom mijn paard nog op zijn benen staat en dat de pezen niet gloeiend heet zijn na het rijden?

En waar denk je waar de douche voor is na het rijden? Dat is voor doorbloeding, maar het is absoluut niet zo dat de pezen afknellen door de beschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:29

Citaat:
Kijk ik doe onze paarden geen beenbescherming om, omdat ze altijd zonder in de wei staan, dan rollen, rennen ze en doen alles. Ik kan ze moeilijk de hele dag met peesjes om zetten.

In de wei staan ze bij mij ook zonder
Ik heb ze ook de hele dag buiten, dan heb je het idd te lang om.

Maar onder het zadel altijd.
Nogmaals jij als ruiter vraagt dingen van hem die hij zelf anders zou doen.
Je bent als ruiter ook niet altijd perfect in balans, waardoor hij zichzelf juist kan raken.

Liever voorkomen dan genezen...

En over endurance terug te komen.
Ik weet dat bar weinig van, maar kwam net gewoon foto's tegen met bescherming Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:00

Mijn merrie heeft onder het rijden niets om, dan kun je er immers voor zorgen dat ze gecontroleerd lopen (hopelijk!). Met longeren altijd peesbeschermers om, omdat ze dan nog wel eens gekke bokkesprongen maakt. In een grote weide niets om, in een klein weitje wel, omdat ze dan ineens in een heel kort bochtje draaien en dan kunnen aantikken.

nadieh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:33

Er zijn natuurlijk veel paarden die het nodig hebben, en daarvan snap ik het natuurlijk wel. Maar waarom met bandages e.d. rijden als je paard het toch niet nodig heeft?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:36

Misschien zie ik het verkeerd, hoor, maar ik hoor allemaal mensen over aantikken bij hogere dressuuroefeningen, maar als het paard correct gereden wordt is het voorbeen toch al weg voor het achterbeen landt?
En wat zijn precies die hogere dressuuroefeningen waarbij dit speelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:38

Als het goed is wel
maar voordat alles soepeltjes loopt gaat het wel eens anders Lachen
Daarom train je ook Knipoog

Verder heb je bij temperamentvolle paarden dat ze ook wel eens lekker onder je weg bokken, lekker wat rondspringen zonder hindernis Haha!
Lekker voor spoken opzij springen enz.

Dan kan door het ruitergewicht het wel eens zo zijn dat hij voor net te laat weg is Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:45

Mijn paard loopt altijd met blote benen. Gaat ook zonder bescherming de trailer op. Nooit problemen mee. Ben er eigenlijk op advies van verschillende zeer ervaren 'rotten' in het vak mee begonnen. Mannen die hun hele leven dagelijks tussen de paarden zitten.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:45

ik doe altidj peesbeschermers en springschoenen. ik vind dat nodig omdat een paard kan struikelen of wat dan ook. vooral als je bezig bent met 'echt' dresuren

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:47

runningkawa schreef:
Citaat:

In de wei staan ze bij mij ook zonder
Ik heb ze ook de hele dag buiten, dan heb je het idd te lang om.

Maar onder het zadel altijd.
Nogmaals jij als ruiter vraagt dingen van hem die hij zelf anders zou doen.
Je bent als ruiter ook niet altijd perfect in balans, waardoor hij zichzelf juist kan raken.

Liever voorkomen dan genezen...

En over endurance terug te komen.
Ik weet dat bar weinig van, maar kwam net gewoon foto's tegen met bescherming Lachen

je hebt helemaal gelijk Ja

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:50

Ik doe met les vaak wel peesbescherming om. Simpel omdat ik dan dingen doe, die ik anders niet (of minder) doe.

Ook deed ik bescherming om, omdat hij ijzers had, en daarmee nog wel eens wilde aantikken.
Nu zijn de ijzers weg, dus zal ik ze minder gaan gebruiken. Ja

Met longeren nog wel (bijna) altijd, omdat hij nog wel eens gek gaat doen. Haha!
Zoals enorm showen en niet opletten waar hij zijn benen laat. Clown
Maar hij kan ook opeens uit het niets een bokkesprong oid maken, en dan heb ik liever dat ie bescherming heeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:57

Zo lunchpauze, dus even tijd om wat uitgebreider te reageren Haha!

Gelukkig heeft mijn paard geen peesblessure (of een andere blessure). Dat wil ik dus graag zo houden.

Ik ben niet overtuigd door naturals om geen beenbescherming meer te gebruiken (ik ben zeker niet natural geneog voor naturals Clown ). Wel door zelf een meer kennis op te zoeken en vervolgens eens kritisch te kijken naar het gebruik ervan.
Ik rij heel veel buiten op verschillende soorten terrein. Mul zand en beenbeschermers zijn geen goede combinatie. Verder raakt mijn paard, hoe raar ze ook kan doen, zichzelf nooit. Die feiten in combinatie met het gegeven van de warmte heeft mij doen besluiten geen beenbeschermers meer te gebruiken.

Ik heb zeker geen missie om iedereen van het gebruik van beenbeschermers af te krijgen. Er zijn zeker situaties waar ze zeer nuttig kunnen zijn. Maar je moet wel een bewuste afweging maken. Het is niet zo: baat het niet dan schaad het niet

En weet je: soms heb ik meer vertrouwen in wetenschappelijk onderzoek dan ik wat Anky wel of niet doet.

Navidad schreef:
En verder met die te warme pezen, dan vraag ik me toch af, waarom mijn paard nog op zijn benen staat en dat de pezen niet gloeiend heet zijn na het rijden?

Met warmer wordt bedoeld rond de 45 graden. Logisch dus dat jij het niet ervaart als gloeiendheet

Wat betreft die endurancefoto's: welke klasse was dat?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:00

Navidad schreef:
maar dan is die persoon vergeten dat die een fikse bokke srpong heeft gemaakt en het paard de achterhand er zover onder heeft gebracht dat die zijn hele hak en roonrand aan diggelen heeft getrapt.

Dat vind ik bijzonder. Hakbeschermers gebruik je volgens mij alleen bij transport moet het nu ook al met rijden? Lijkt mij niet prettig voor een paard.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:10

de Tinker wordt meestal zonder beenbescherming gereden omdat ze genoeg sok heeft om eventuele verwondingen te voorkomen.
tijdens de lessen heeft ze wel vaak bandages om, maar ja, ben een setjesfreak, dus het heeft alleen een mooiheids functie Clown

de C pony heeft wel altijd peesjes om, vind het zelf niet noodzakelijk, maar ach, ook daar kun je het positieve uit halen en dus setjes creeeren Knipoog

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:11

Ik rijd eigenlijk zoveel mogelijk met peesbeschermers, omdat Max zichzelf regelmatig aantikt en helemaal met stiften in, met inrijden is hij 9 van de 10 keer beschermt Knipoog Elke keer als ik dat namelijk niet zo, tikt hij zijn been aan en heeft hij steeds wondjes.

Ik rijd ook weleens helemaal zonder iets, vooral in de lessen of met bandages.

Dus met wedstrijden, springen, spelletjes of longeren (de dingen met hoger risico voor ons Knipoog) doe ik met peesbeschermers, hoewel hij daar ook wondjes van krijgt, dus heb ik 3 paar en doe er hooguit 4 dagen mee en dan de was in

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:13

runningkawa schreef:

OK dan! goed gevonden!

Maar je weet: uitzonderingen bevestigen de regel. Heel veel endurancepaarden rijden zonder bescherming tenzij echt noodzakelijk.