Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:53

Precious20 schreef:
Ik ga akkoord met wat jij zegt hoor, maar nu heb ik nog altijd géén antwoord op mijn vragen Clown

Wat ik bedoelde is dat het, mi, moeilijk aan te geven wanneer een zadel een diepe zit heeft en wanneer niet.
bij vzh heb je ook al splitsing tussen, vzh richting dressuur, richting springen.

en daarbij kan een zadel met een vlakkere boom juist wel harstikke vervelend zitten voor jou terwijl die voor mij perfect zit.

Een zadel moet beide passen, ruiter en paard.

vzh van sommer:
diplomat excl. heeft dus een diepe zit.
Afbeelding

Somero, klassieke zit
Afbeelding

magnus, klassieke zit
Afbeelding

meteor (jeugd/kinder zadel) klassieke zit
Afbeelding

4 X vzh van 1 merk....

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:55

Citaat:
taffy
welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?

ymke
is dat van belang?

wat denk je zelf? Rolleyes

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:00

Precious20 schreef:
Idd Alane, tot nu toe is Van Triest de enige zadelmaker die beweert dat zadels met een diepe zit funest zijn voor de paardenrug. Wederom zou ik graag het antwoord van Harnessmaker willen horen!

Theorie en praktijk liggen vaak ver uit elkaar... zou ook van (wedstrijd)ruiters willen horen wat hun ervaring is met zadels met diepe zit versus vlakke zit en de paardenrug.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:01

taffy schreef:
Citaat:
taffy
welke zadelmaker heeft je zadel gevuld en aangemeten?

ymke
is dat van belang?

wat denk je zelf? Rolleyes

Als dat nu Daaleman zou zijn wat zou dan jouw reactie zijn?
en wat als het een minder bekende zadelmaker is met, laten we zeggen, 30 jaar ervaring en het vak geleerd van zijn vader?
of bijv, harnessmaker hier op bokt?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:06

Citaat:
En maak je nu verschil tussen een zadel met diepe zit die niet past en dat 'opgelost' wordt met de vulling te klooien of heb je het over alle zadels met diepe zit ook die van de betere/goede merken die wel passend zijn (en mi dan geen problemen mogen geven)

ik bedoel puur alleen de diepe zit Lachen
en niet een zadel die toevallig niet goed ligt en vervolgens slecht gevuld is

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:11

Waarom dan met de vulling klooien als het zadel past, ongeacht diepe of vlakke zit?

Heb je het filmpje gezien van Sommer?
Een boom raakt eigenlijk de rug nooit, de kussens dragen het zadel en daarom snap ik het hele diepe zit verhaal niet.
(en ik kan er geheel naast zitten hoor.)

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:13

Citaat:
Als dat nu Daaleman zou zijn wat zou dan jouw reactie zijn?
en wat als het een minder bekende zadelmaker is met, laten we zeggen, 30 jaar ervaring en het vak geleerd van zijn vader?
of bijv, harnessmaker hier op bokt?

als het een voor mij onbekende zadelmaker is die al 30 jaar in het vak zit en er zijn (veel) goede ervaringen zou ik denken dat die zadelmaker me misschien kan overtuigen van het tegendeel
is het een zadelmaker met wie ik al ervaring heb of iemand in de directe omgeving daar ervaring mee heeft weet ik dus al of ik zijn/haar werk correct vind of niet

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:15

er gaat een hoop tijd zitten in dit topic Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:16

mischien tijd voor een topic over zadelmakers?
en dan waar men zelf goede ervaring mee heeft, en dan niet de zadelpassers maar de echte zadelmakers....

na kan nooit meer zijn dan de 24 uur per dag Tong uitsteken Haha!

ik vind het wel interessant Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:18

diepe zit volgens Passier:
Passier schreef:
Tiefer Sitz
Als Sonderausstattung gibt es die Sättel auch mit einem 2,5 cm höheren Efter, dem „tiefen Sitz“.

Mi veranderd er eigenlijk niets aan het zitvlak maar aan het optische door de achter kant langer te maken.

Toevoeging:
de (keil)kussens volgens Passier:
Passier schreef:
Kissenkeil
Alle Passier Sättel werden serienmäßig mit Kissenkeil gefertigt. Dabei wird das keilförmige Leder im letzten Drittel des Kissens an das Kissenleder angenäht. Durch das erhöhte Kissenvolumen werden die Auflagefläche vergrößert und die Passform auf dem Pferderücken verbessert. Auch nachträgliche Änderungen sind so einfacher durchzuführen.

Door het vergroten van het kussenvolume wordt het draagvlak vergroot en de pasvorm op de paardenrug vergroot.
Laatst bijgewerkt door Alane op 07-07-06 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:20

Alane schreef:
diepe zit volgens Passier:
Passier schreef:
Tiefer Sitz
Als Sonderausstattung gibt es die Sättel auch mit einem 2,5 cm höheren Efter, dem „tiefen Sitz“.

Mi veranderd er eigenlijk niets aan het zitvlak maar aan het optische door de achter kant langer te maken.

Wat ik van 2 zadelmakers én een instructeur (die op hoog niveau rijd) heb gehoord is dat er idd weinig aan de boom zelf, het is idd alleen de achterkant die anders word gemaakt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:22

Precious20 schreef:
Idd Alane, tot nu toe is Van Triest de enige zadelmaker die beweert dat zadels met een diepe zit funest zijn voor de paardenrug. Wederom zou ik graag het antwoord van Harnessmaker willen horen!

Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten.
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:23

op zich ook wel logisch, als ik er over nadenk, dat een boom niet dieper gebogen kan worden om die zit te verkrijgen omdat deze dan zeker de rugwervel zal raken of zulke hoge kussens krijgt dat het zadel boven het paard zweeft ipv erop ligt... al;s je snapt wat ik bedoel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:24

harnessmaker schreef:
Precious20 schreef:

Ook ik ben er niet gelukkig mee maar probeer de ontstane problemen zoveel mogelijk te verlichtten.
Helaas wil of kan niet iedereen een ander zadel aanschaffen ook al is dat vaak beter....

Wat is dan het verschil in boom exact?
Als ik de sommer zadels vergelijk zie ik eigenlijk alleen dat wat Passier schrijft, een hogere achterkant en geen 'verlaagde' zit.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:37

De bolling van de boom is anders en zou de vorm van de rug moeten volgen. En niet zoals nu te vaak gebeurt dat de rug vormt naar het zadel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:42

Verschilt dat dan per merk?
Aan de onderkant van de zadels die ik heb zie ik weinig verschil als ik de boom volg tussen de beide kussens, en heb eigenlijk met ontleedde zadels ook weinig verschillen gezien qua buiging/bolling van de boom (waren wel de duurdere zadelmerken)
en wat Passier dan schrijft dat bij een diepere zit eigenlijk alleen de achterkant verlngt wordt en de boom verder gelijk blijft?

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:19

Ik vind dit een heel goed topic. Eindelijk wordt er eens een keer goed uitleg gegeven.. Hoop dat de mensen nu hun ogen eens openen!!

Ik kan niet eens zitten in een diepe zit. Ik verlang heel erg terug naar mijn oude stubben romanus die mij jaren geleden is afgejat.

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:24

Zadelmakerij de olde maten die maakt een zadel passend op het paard. Maar die doen dat vrijwel alleen met zadles als... barnsby kanter, barnsby raven, kn tot bouwjaar 1994 ongeveer passier tot bouwjaar 1996 geloof ik en stubbens de oude modellen.. Zij leveren ook echt goed werk wat ik gehoord heb. Dus niet alleen van triest is het niet eens met die diepe zitten en zo ken ik nog wel meer zadelsmakers/ winkels die er niet mee eens zijn. Maarja als de consument het wel en ja de klant is koning> Het zijn gewoon modegrills, rages waar de paarden de dupe van worden. Net als met zoveel dingen..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:25

ik kan in sommige zadels ook niet zitten, tenminste wel zitten maar krijg er rugklachten van, dit zegt meer over mijn lichamelijke gesteldheid dan over het zadel Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:32

Jodievanmij schreef:
Zadelmakerij de olde maten die maakt een zadel passend op het paard. Maar die doen dat vrijwel alleen met zadles als... barnsby kanter, barnsby raven, kn tot bouwjaar 1994 ongeveer passier tot bouwjaar 1996 geloof ik en stubbens de oude modellen.. Zij leveren ook echt goed werk wat ik gehoord heb. Dus niet alleen van triest is het niet eens met die diepe zitten en zo ken ik nog wel meer zadelsmakers/ winkels die er niet mee eens zijn. Maarja als de consument het wel en ja de klant is koning> Het zijn gewoon modegrills, rages waar de paarden de dupe van worden. Net als met zoveel dingen..

Dat is een leuke Ja
Barnsby, KN, Prestige ed zouden die nu allemaal zelf hun bomen maken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:36

Alane schreef:
Toevoeging:
de (keil)kussens volgens Passier:
Passier schreef:
Kissenkeil
Alle Passier Sättel werden serienmäßig mit Kissenkeil gefertigt. Dabei wird das keilförmige Leder im letzten Drittel des Kissens an das Kissenleder angenäht. Durch das erhöhte Kissenvolumen werden die Auflagefläche vergrößert und die Passform auf dem Pferderücken verbessert. Auch nachträgliche Änderungen sind so einfacher durchzuführen.

Door het vergroten van het kussenvolume wordt het draagvlak vergroot en de pasvorm op de paardenrug vergroot.

Zou het probleem niet kunnen zitten in de te grote variatie in de keilkussens als gevolg van de diepe zit? Dat de keilkussens op bepaalde plaatsen te dun zijn om de druk goed te kunnen verdelen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:37

waarom zouden die keilkussens te dun zijn op sommige plaatsen als Passier schrijft dat zij alleen de achterkant verhogen om zo een diepe zit te creeeren?
Je hebt ook springzadels met diepe zit zonder keilkussens...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:39

Omdat het zwaartepunt dan verschuift naar de plek waar de kussens dus niet zo dik zijn en geen druk kunnen verdelen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:43

Het zwaartepunt kan dan alleen verschuiven als de ruiter niet juist zit of het zadel niet past.
Jij gaat ervan uit dat de boom verder/dieper gebogen zal zijn met een diepe zit, maar is dat wel zo?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:45

Daaleman dressuur, diepe zit of geen diepe zit?
volgens Daaleman: speciale zit?
Afbeelding
volgens daaleman, diepe zit.
Afbeelding