Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Unity

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter dan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:22

En nu doet de link het wel weer Haha!

Alane

Re: Wie rijdt er met een flair zadel? en is het echt beter d

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:26

Skipper schreef:
Spanning wordt minder, maar vergelijk druk en drukverdeling van fietsband is denk ik niet met het zadel te vergelijken.

Heb je wel eens op een fiets gezeten waar de bandenspanning (te) laag was? Dan slingerd je fiets. Wat voel jij en wat voelt je paard als de spanning bij flairkussens lager wordt? Of iets te hoog is?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:34

Alane schreef:
Skipper schreef:
Spanning wordt minder, maar vergelijk druk en drukverdeling van fietsband is denk ik niet met het zadel te vergelijken.

Heb je wel eens op een fiets gezeten waar de bandenspanning (te) laag was? Dan slingerd je fiets. Wat voel jij en wat voelt je paard als de spanning bij flairkussens lager wordt? Of iets te hoog is?

Wat jij zegt ben ik het mee eens. Alleen dat zal met leeglopen naar mijn mening wel meevallen.
Als het zo snel gaat is er vaak iets mis met de band ivm scheurtjes, klein gaatje of lek of bobbel oid
En zo zal het ook met het zadel zijn.

Als drukverdeling gelijkmatiger plaats vindt zal het verschijnsel ook niet zo snel optreden.
Fietsband is draag oppervlak van beide banden steeds maar enkele cm's dus is druk veel hoger dan bij zadel. Bij banden is het draagoppervlak weer groot maar het gewicht vaak meer dan 10x zo zwaar.

Dus ja, het treedt op, en nee dat is niet goed voor het paard en ja dus moet je het regelmatig controleren en dat is in mijn ogen ongeveer per half jaar of per jaar een keer.
Je zal vaker moeten controleren of je paard toch niet teveel veranderd dan dat druk misschien afloopt.

Het is dan in mijn ogen eerder en veel belangrijker om het zadel juist af te stellen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:13

Alane schreef:
Skipper schreef:

Ik zal proberen te vergelijken hoe de spanning is tussen de kussens van mijn zadel en de fietsband die hier genoemd word. Ik heb een WOW zadel met flair gekocht bij Arie Boer. Mijn kussens zijn dusdanig gevuld dat je bij puntsbelasting, door met je vinger tegen de kussens te duwen de boom van het zadel net kunt voelen. Wanneer je dan belasting hebt met een groter vlak dan je vinger wordt deze zo verdeeld dat het zadel voldoende ruimte heeft om te veren en de beweging te kunnen volgen. Er moet namelijk wel ruimte zijn voor vering in de vulling van de luchtkussens om optimaal stabiel te liggen. In het beste geval heeft een fiets een veel hogere spanning, daarbij kun je idealiter de velg onder de band niet voelen bij puntsbelasting. Hoop dat dit een beetje een logische uitleg is?

Wanneer de spanning te hoog is dan vermoed ik dat je een soort van -bal-effect- krijgt op je paard. Het zadel kan dan niet meer voldoende veren en gaat dan als het ware een beetje stuiteren en kieperen. Het is zijn vering en stabiliteit dan kwijt. Je kiept dan ook als ruiter een beetje naar voren doordat het achterste deel dan echt te hoog komt te liggen. Wanneer het zadel te zacht is gevuld dan kan ik me voorstellen dat het zadel te ver over de schoft en rug heen gaat liggen. Doordat er niet voldoende lucht in hget zadel zit, zal het vermoedelijk niet kunnen veren en zal sneller de boom direct de rug raken bij beweging van paard en ruiter. Mogelijk met drukkingen en andere engigheden tot gevolg. Reden te meer om altijd te zorgen dat ook dit systeem regelmatig en goed gecontroleerd wordt door een gecertificeerd flair zadelmaker.

Hoe het precies in elkaar zit weet ik niet, bovenstaande dingen zijn slechts gebaseerd op mijn passessie met mijn zadel en een beetje boerenlogica. Misschien dus niets waard, maar toch. Ik zal het de volgende keer wel aan Arie vragen als hij weer langs komt. Of had jij nog de kans gezien om het te vragen Skipper?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:18

MAar ze lopen dus niet langzaam leeg?

En kun je dat pompje zelf ook niet gewoon kopen? Dat is eigenlijk wel iets belangrijks. Nog altijd is een adres in Friesland het dichtsbijzijnde en dat is zeker niet naast de deur, 100 km. En eenmalig hier heen prima, maar jaarlijks? Dat is wel heel erg gortig.

Ik wil verder wel graag weten of je het nu merkt of niet met rijden? Zak je eerder scheef?
En verder nog een belangrijke?
Komen gewichtshulpen nog wel door? Stelj e gaat zwaarder zitten, merkt het paard dit nog wel?

Ga je zelf niet hobbelen? Dus dat je doordat de lucht zich verplaatst dat je zelf mee gaan bewegen? Ligt het zadel nog wel stevig op de rug van het paard?

En kan het nu ingebouwd worden in elk type zadel? Ik heb een Zaldi New Kent, geen idee of het nu een oud type is of niet. Zadel is een jaar oud, maar de winkel waar ik het kocht is gestopt met Zaldi inmiddels.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:00

Je kan zelf pompje bestellen en met goede kennis van je paard, jezelf en het zadel kan je het schijnbaar ook zelf grotendeels maar je moet verdraaid goed weten wat je doet.

Ik zou als ik jou was naar www.wowsaddels.com
gaan, daar staat ook veel over Flair op qua info.

Het zadel heeft 4 compartimenten met lucht zodat de verschuiving niet optreedt.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:07

Flair kan ingebouwd worden in de meeste zadels maar het zadel moet wel goed op het paard passen. Past het niet krijg je het ook niet met lucht passen bij bv te smalle boom.

De lucht ontsnapt niet; alleen bij productiefout, maar dan zit er ook garantie op. Wat met dit warme weer wel optreed is dat de slangetjes met ventielen door het warme weer heel flexibel / week worden en hierdoor lucht kan ontsnappen.

De hulpen komen juist heel goed door wat voor juiste mensen vaak wennen is. Je rijdt bij Wow zadel met enkelvoudig zweetblad namelijk. Bij standaard Flair in ingebouwd zadel weet ik niet precies. Heb ik het niet over gehad.

Doordat de lucht in 4 compartimenten zit krijg je niet van die verschuivingen zodat je instabiel gaat zitten of gaat wiebelen.

Feit is, mijn paard is verpest door mijn huidige zadel, ook al is hij inmiddels 5x aangepast. Je kan niet verwachten dat Flair het meteen oplost of hij meteen goed loopt. Hij vergelijkt het met als je met je been in het gips hebt gezeten dat je dan daarna ook niet meteen zodra je eruit bent goed loopt.

Je kan zelf evt met pompje aan de slag zolang je weet wat je doet en zo wat uitproberen en duidelijke instructies hebt van de zadelmaker en enig onderricht. Wel als je teveel gaat klussen regelmatig toch laten controleren door de zadelmaker. Hij is natuurlijk de expert en als het niet nodig is zo min mogelijk zelf iets aan doen maar soms kan het niet altijd anders.
Laatst bijgewerkt door Skipper op 27-07-06 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:18

Ik heb zomaar even het effect van het wow zadel gevoeld en maar kort gereden ivm paard dat nog niet 100% is.

Het zadel lijkt heel vlak maar qua zitten is dit het totaal niet.
Je zit heel stevig zonder opgesloten te zitten door de vorm van het zadel.
De kussens voelen heel comfortabel aan voor het paard, niet zacht maar zachterder dan wolvulling wat toch wat stugger is.

Het is even wennen maar ik vind het al snel fijn rijden. Ik heb ook het effect mogen voelen van 1 kant met 4 pompjes (4mm verschil dan slechts!!) extra opgevuld. Het lijkt alsof je mega scheef zit!
En duidelijk het effect van achter het zadel wat hoger en lager en wat het effect op je eigen zit is en op het paard.

Omdat mijn paard dus gewoon nog niet goed is, fysio moet nog paar keer langskomen hiervoor, kan je ook niet meteen het effect voelen, nu laat hij zijn rug wel los omdat die nog gewoon vast zit.
Het wordt dus week vakantie en daarna longeren en ik ga er pas weer op als mijn Wow zadel binnen is.

Ik ben niet zo heel goed in uitleggen verder. Maar dit is mijn ervaring in ieder geval.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:12

Skipper schreef:
Ik heb zomaar even het effect van het wow zadel gevoeld en maar kort gereden ivm paard dat nog niet 100% is.

Het zadel lijkt heel vlak maar qua zitten is dit het totaal niet.
Je zit heel stevig zonder opgesloten te zitten door de vorm van het zadel.
De kussens voelen heel comfortabel aan voor het paard, niet zacht maar zachterder dan wolvulling wat toch wat stugger is.

Het is even wennen maar ik vind het al snel fijn rijden. Ik heb ook het effect mogen voelen van 1 kant met 4 pompjes (4mm verschil dan slechts!!) extra opgevuld. Het lijkt alsof je mega scheef zit!
En duidelijk het effect van achter het zadel wat hoger en lager en wat het effect op je eigen zit is en op het paard.

Omdat mijn paard dus gewoon nog niet goed is, fysio moet nog paar keer langskomen hiervoor, kan je ook niet meteen het effect voelen, nu laat hij zijn rug wel los omdat die nog gewoon vast zit.
Het wordt dus week vakantie en daarna longeren en ik ga er pas weer op als mijn Wow zadel binnen is.

Ik ben niet zo heel goed in uitleggen verder. Maar dit is mijn ervaring in ieder geval.

Maar, je hebt er een besteld dus? Welk zadel heb je precies besteld? En heb je een helemaal zwarte of met een subtiel streepje erin (ik heb zo'n spijt dat ik die niet heb besteld!)? Arie krijgt het nog druk door Bokt...
Ik moet nu nog 3 weken wachten en tot die tijd rij ik met mijn (door hem) afgekeurde zadel. Ik rij maar een paar keer per week omdat ik me er nu helemaal niet meer zeker van voel dat dat zadel ook best ok ligt. Ging hij bij jou ook zo tekeer over Ideal?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:39

Ik heb er een besteld. En eentje wel met streepje van voren en van achteren op de naad. Cordovan/Bruinachtige kleur geloof ik.

Ik moet nu ook tot september wachten maar omdat mijn Ideal mijn paard zo verkloot heeft krijgt hij eerst 1,5 week rust, daarna komt fysio en ga ik beginnen met longeren.

Mijn dressuur komt er niet meer op mijn vzh wel met bontje eronder, op advies van Arie. Maar denk dat ik weinig voorlopig ga rijden en vooral met longeren hem onbelast trainen zodat ergste scheefheid hopelijk eruit gaat wat door dressuur is veroorzaakt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:41

Bij jou duurt het dus ook 6 weeen voor het zadel er is of nog langer?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:42

*dat wordt een pijnlijke bevalling* Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:46

Ja klopt, jammer genoeg wel. Maar al had ik hem volgende week gehad, hij moet toch eerst rust en wat longeren.

Wat wordt pijnlijke bevalling Cer? Verward

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:55

Cer schreef:
*dat wordt een pijnlijke bevalling* Haha!

Van het zadel?? Scheve mond

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:57

Eerder van mijn portomonnee Clown

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:59

6 weeen voordat een zadel er is... lijkt mij niet prettig Tong uitsteken

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:26

Tja, als het gewoon heel goed zadel is en het past op je paard gewoon super heb je het er wel voor over.

Zeker nu ik zoveel ellende heb gehad met mijn zadel. En kans groot is dat ik het met een regulier zadel niet goed kan oplossen.

En je kan het ook treffen dat ruitersport zaak het zadel dat en goed past op jou paard en voor jou ook moet bestellen en bij sommige merken gaat daar nog langer over heen dan 6 weken.

En het feit dat als ik het zadel gister nog had gehad, hij toch eerst rust had moeten hebben en meer gewerkt had moeten worden aan de longe. En als ik wil kan ik met mijn vzh nog rijden.

Het is maar wat een probleem je er zelf van maakt denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:27

ik vind nog wel een verschil zitten tussen weeen en weken, kan aan mij liggen...

maar ik begrijp dat mijn grapje niet gesnapt wordt Tong uitsteken

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:38

Oh ik dacht dat het gewoon spellingsfout van jou was ipv Mrijn Haha! Clown

*lampje brand*

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:47

Cer schreef:
ik vind nog wel een verschil zitten tussen weeen en weken, kan aan mij liggen...

Persoonlijk vind ik je grap alleen maar grappiger worden nu hij niet erg begrepen wordt!! Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:53

Haha!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:02

Maar nu graag weer ontopic Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:28

Maar wat kost zo'n pompje dan en waar kun je dat bestellen?

Heeft iemand ervaring met het in laten bouwen van Flair door Harnessmaker?
Of door Beerens in Scharnegoutum?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:16

Ik kan alleen maar volledig met Skipper meegaan. Ik heb mijn flairzadel nu een tijdje en hij loopt niet leeg ofzo... het controleren is enkel ter compensatie van veranderingen in het paard.

Ik vind het erg lekker zitten op een flairzadel. Ik heb het gevoel dat ik veel meer feeling heb met mijn paards. Gewichts en zithulpen komen in mijn idee nog gewoon goed door. Als ik zwaarder ga zitten en knijp dan maakt hij gewoon een overgang terug. Ik merk daarin geen verschil met een wolgevuld zadel. Het enige verschil is dat mijn paard schoftbespiering begint te krijgen en makkelijker zijn rug loslaat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:06

Sansje schreef:
Het enige verschil is dat mijn paard schoftbespiering begint te krijgen en makkelijker zijn rug loslaat.

das het grote voordeel Ja
Cool Cool Cool