Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:00

Ik gebruik nooit peesbeschermers met neopreen aan de binnenkant. Liefst met kalfsleer oid, daar wordt het merkelijk minder warm onder!
Het is wel wat duurder, maar ik doe nu al jaren met dezelfde, wedstrijden, thuis, springen, SGW, buitenritten,... Voor kwaliteit moet je nu eenmaal wat meer betalen

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:08

Ik gebruik altijd peesbeschermers met rijden. In de bak of buiten.

Rachelle302

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:09

Ik ry altyd met peesjes.. In de wei heeft ze geen peesjes om.. maar meestal als ze in de bak los is wel.. dan heb ik net gereden en dan mag ze meestal nog wel ff los..

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:17

Heel veel mensen geven aan dat ze peesjes gebruiken maar met welke rede? Sommige zeggen vanwege dat het paard aantikt maar ik kan me niet voorstellen dat bijna alle paarden aantikken. Dus gebruik je ze omdat je denkt dat het hoort, als ondersteuning, voor de zekerheid. Als ik de voordelen opweeg tegen de nadelen dan denk ik toch dat je peesjes beter kan laten.

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:18

Ik rijd weinig met peesbeschermers alleen met springen of bij een bosrit.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:19

Altijd met springen en met de cross, verder niet

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:22

Sylleke schreef:
Ik gebruik altijd peesbeschermers met rijden. In de bak of buiten.
Omdat ze zich soms inderdaad aantikt. Bij springen heb ik er liever toch iets bij dat wat bescherming bied, kan altijd wat mislopen, idem voor buiten.

_Rebec

Re: Waar en wanneer gebruiken jullie peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:10

In de wei/ tijdens harddraven en springen.
ik heb een draver als die harddraven en als ze een beetje frans staan raken ze zich aan de binnenkant. daarom heb ik dat in de wei als voorzorg. en als ik der later ga snelrijden aan met rijden anders raakt ze zich. voor springen zou ik ze gewoon om doen ter bescherming.

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:16

Ik rijd altijd met peeskappen

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:38

Sha_ schreef:
Ik rijd altijd met peeskappen

Ik ook, en met strijklappen.
Met springen/cross gaan er alleen nog extra springschoenen (4kant) omheen.

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:43

Met rijden en bij voltigeren in de training altijd peesbeschermers en strijklappen. In het land / paddock ook peesbeschermers en strijklappen.

Op wedstrijden bandages, bij voltige mogen deze ook in de ring omblijven.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:56

Altijd...
Dressuur , springen , bosrit
Behalve op de wei en als ik over de baan ga draven (dat doe ik om hun pezen sterk te houden)

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:10

Altijd behalve op de wei. Ook als ik losgooi heeft ze peesbeschermers en strijklappen om.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:43

Tot een jaar geleden gebruikte ik bij mijn tuigertje alleen met springen peesjes en strijklappen.

Tegenwoordig heeft ie bij elke training peesbeschermers om ook als ik hem longeer of losgooi.
Hij struikeld wat vaker tegenwoordig, en heb geen zin dat ie met zijn achterbeen zijn pezen voor raakt.

Paarden die wat vaster op hun benen staan rij ik gewoon zonder.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:46

Dressuur, springen, bosrit, longeren. Alleen in de wei dus niet.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 11:55

Ik gebruik alleen bescherming als het paard het nodig heeft, bijvoorbeeld bij een afwijkende been/hoefstand of een afwijkend loopje waardoor aantikken en strijken tot de risico's behoren. Ook als het risico op blessures hoog is, bijvoorbeeld als je weet dat een paard helemaal uit zijn plaat gaat.
Nee als een paard goed op z'n poten staat, nuchter in het hoofd is en acceptabele gangen heeft...

Bijna nooit eigenlijk je blijft aan de gang, het is geen kerstboom. Kijk er kan altijd wat gebeuren, maar als het risico zeer klein is neem ik dat maar voor lief. Daarbij, als er echt wat gebeurd helpt zo'n flapje toch niks en vaak zit het meer in de weg dan wat anders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:11

Vanavond moet mijn paardje toch weer voor één keer met peesbeschermers in de wei... Voor het eerst op de wei met een paard wiens weidevriendinnetje op vakantie is, dus gaat [***] even af en toe met haar op de wei als het goed gaat

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:15

Gebruikt er iemand van jullie ook peesbeschermers met longeren? of gaat dat niet?

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:44

Ja, ik gebruik het ook met longeren, inclusief strijklsppen.
Ik gebruik ze trouwens omdat mijn paard achter strijkt en voor op ijzers staat en er een handje van heeft om zichzelf tijdens de training dan aan te tikken.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:27

Lientjee schreef:
Gebruikt er iemand van jullie ook peesbeschermers met longeren? of gaat dat niet?

Peesbeschermers en strijklappen tijdens het longeren en rijden.

StOoRzEnDeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:39

napie schreef:
Heel veel mensen geven aan dat ze peesjes gebruiken maar met welke rede? Sommige zeggen vanwege dat het paard aantikt maar ik kan me niet voorstellen dat bijna alle paarden aantikken. Dus gebruik je ze omdat je denkt dat het hoort, als ondersteuning, voor de zekerheid. Als ik de voordelen opweeg tegen de nadelen dan denk ik toch dat je peesjes beter kan laten.

hier gaan de peesjes om omdat mijn paard een schieffel heeft...en dan vind ik het net iets fijner om ze om te hebben achter strijkt hij...en soms trapt hij zich de ijzers af dus ook springschoenen....tja lijkt veel maar ik vind het beter dan iedere week de hoefsmid op de stoep hebben staan...

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:08

ik gebruik altijd peesbeschermers en strijklappen, of bandages rondom. En nu ook weer springschoenen omdat ze nogal heet is met rijden en in haar fanatieke nog wel eens zichzelf aantrapt. Gebruik ze met rijden en losgooien en longeren. Nu op de wei alleen springschoenen, vorige week is ze zo uit haar dak gegaan in het land dat ik haar 's avonds binnen haalde en overal zaten bloedspetters, ze had haar kootholte opengetrapt.

In het begin van het weide seizoen staat ze met peesbeschermers erop. Nu ze allemaal wat rustiger staan in de kudde alleen met springschoenen en volgende week helemaal kaal. Is toch het fijnste voor haar.

Spuit overigens na het rijden altijd de benen af, daarna afdrogen en insmeren met gel. Vergelijk het altijd maar met mezelf, als ik heb gesport vind ik het ook heerlijk om daarna mn voetjes te wassen en in te smeren met voetengel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:17

Lientjee schreef:

Ik gebruik ze wel. Maar bekijk het wel per paard, de mijne wel omdat die zichzelf soms aantikt in de draf, jonge paarden altijd met peesbeschermers, zelfde geldt voor erg onstuimige paarden of paarden die ook aantikken of strijken ofzo. Maar over het algemeen niet, wanneer ze ze met rijden ook niet dragen.

Jennyzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:23

Nou het liefst zo weinig mogelijk, maar bijvoorbeeld met springen of longeren wel.
Soms heeft ie wel eens last van lompigheid en dat soort dingen.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:06

Als ik ga rijden met micky doe ik ze altijd om.
en als hij los gaat in de bak of bij longeren ofzo doe ik ze ook altijd om.
In de wei niet.
Ik weet niet waarom, maar zo is het mij uitgelegd.