waarom aansnoerneusriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:41

Ik heb ook een aansnoerriem, maar alleen voor het mooie!! Ik vind het verschrikkelijk als een paard amper zn mond kan bewegen, en bij mij kan er dus ook bijna een hand tussen haha. Maar waarom niet?

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:43

BasjeGuwrl schreef:
Kimdj19 schreef:
Nou ik blijf bij mijn uitspraak. Mijn paard is 17 jaar ze is altijd verkeerd gereden en nu gaat het steeds beter. Niet omdat ik haar aansnoer maar omdat ik nu heel goed les krijg. Ik vind het mooier en het heeft voordelen. Ze kwijlt niet, schuimt niet en heeft geen afdruk op haar hoofd. Dus ik blijf m gebruiken. Mijn discussie is hopelijk hier gesloten.

Kwijlen en schuimen heeft niets met de neusriem te maken.
Een paard dat schuimt ontspant en knabbelt op het bit.

En als je paard niet beter loopt met een aansnoerneusriem, maar doordat je goed les hebt, snap ik niet waar jij dan in dit topic een probleem van maakt?

Ik weet ook wel dat dat niks met een aansnoerneusriem te maken heeft, maar dat zei iemand hier boven vandaar..... En ik heb ik het bit gelezen dat een paard schuimt doordat het bit op het tong drukt en niet kunnen slikken. En ik maar er geen probleem van maar ik wil gewoon mijn mening geven. Dat is toch niet verboden???

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:43

Ik rijd sinds kort ook met een aansnoerneusriem,
ik vind het gewoon mooier, en ik vind dat ''brede'' fijn.
het is niet zo dat ik hem ''aansnoer'' ik vind dat zo'n negatieve naam.
ik heb hem altijd heel los, iedereen zegt altijd dat ik er te ''lief'' mee ben, maar ik vind het vreselijk als die zn mond amper open of iets kan doen.

en hij is ook minder scherp, er zitten bij veel hoofdstellen scherpe randjes aan, en bij die ik heb een soort zacht kussentje onder het leer.. ( k weet niet hoe dat heet )

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:47

Kimdj19 schreef:
Ik weet ook wel dat dat niks met een aansnoerneusriem te maken heeft, maar dat zei iemand hier boven vandaar..... En ik heb ik het bit gelezen dat een paard schuimt doordat het bit op het tong drukt en niet kunnen slikken. En ik maar er geen probleem van maar ik wil gewoon mijn mening geven. Dat is toch niet verboden???

Natuurlijk is dat niet verboden.
Dat verhaal dat het bit op de tong zou drukken heb ik nog nooit gehoord, ik heb altijd begrepen dat het paard gaat schuimen als het op het bit knabbelt.
Als ik de theorie op de praktijk zou toepassen zou het raar zijn dat mijn paard voorheen niet schuimde, en nu (hij ontspant en geeft na) doet hij het wel.
Zelfde bit, zelfde neusriem.

roxiie

Re: waarom aansnoerneusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:51

Wat denk je dat een gewone neusriem voor effect heeft als je die gigantisch strak aansnoerd, dan kan je beter met een normaal aangesnoerde neusriem rijden..
Mensen die weten hoe ze er mee omkunnen gaan, doen dat heus op een vriendelijke manier, en inderdaad mensen die dat niet kunnen, moeten er vanaf blijven..
Maar heel vaak hoor ik van die dingen: "Jaa dat is slecht daar verknoei je je paard mee" Terwijl ze zelf niet eens zo'n neusriem hebben..
Oordeel niet over dingen die je zelf nog nooit gebruikt hebt..

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:52

Kimdj19 schreef:

Ik weet ook wel dat dat niks met een aansnoerneusriem te maken heeft, maar dat zei iemand hier boven vandaar.....
En ik heb ik het bit gelezen dat een paard schuimt doordat het bit op het tong drukt en niet kunnen slikken.

En ik maar er geen probleem van maar ik wil gewoon mijn mening geven. Dat is toch niet verboden???

Daar heb ik nog nooit van gehoord
Helm schuimt ook als hij lekker ontspannen loopt, (hij kwijlt dus niet! dat is iets anders..) en hij kan anders prima drinken met z'n bit in, dus dat ze niet kunnen slikken is onzin

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:24

Ik heb ook al die heorie gehoord, dat als je de neusriem te strak aansnoert, het paard zijn speekselklieren blokkeren en het speeksel niet goed meer kan inslikken, dat zie veel op hoger niveau terugkeren toch.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:19

DeadxStar schreef:
Kimdj19 schreef:

Ik weet ook wel dat dat niks met een aansnoerneusriem te maken heeft, maar dat zei iemand hier boven vandaar.....
En ik heb ik het bit gelezen dat een paard schuimt doordat het bit op het tong drukt en niet kunnen slikken.

En ik maar er geen probleem van maar ik wil gewoon mijn mening geven. Dat is toch niet verboden???

Helm schuimt ook als hij lekker ontspannen loopt, (hij kwijlt dus niet! dat is iets anders..) en hij kan anders prima drinken met z'n bit in, dus dat ze niet kunnen slikken is onzin

Goed gezegd , als ze niet kunnen slikken hoe kunnen ze dan wel drinken!
Voor mijn jong paard heb ik ook een aansnoerneusriem , loopt ze super.
Ding staat op het eerste gaatje , en sperriem is meer dan los , en zo hoort het ook!

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:51

[/quote]
[/quote]

Goed gezegd goed, als ze niet kunnen slikken hoe kunnen ze dan wel drinken!
Voor mijn jong paard heb ik ook een aansnoerneusriem , loopt ze super.
Ding staat op het eerste gaatje , en sperriem is meer dan los , en zo hoort het ook!
[/quote]

Niet goed kunnen slikken bedoelden ik duh. Niet slikken lijkt me ook niet maar ja. Jullie snappen toch wel wat ik bedoel of niet? En ik heb het ook maar in het bit gelezen.... Mijn paard geeft ook goed na en speelt met het bit maar ze heeft nog nooit eigenlijk geschuimt met haar mond. Ik doe mijn sperriem niet strak.

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:01

@ Kimdj19: Dat kan idd best verschillen per paard, de een schuimt wel en de ander niet.. Maar het kwam op me over alsof je bedoelde dat het door die neusriem kwam, snap je

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:38

bij mijn paardje hangen de laatste tijd ook kwijldraden uit haar mond. Als ze ontspannen is zit er ook een randje schuim op haar lippen. Die kwijldraden zitten er door het wisselen . Ik heb ook wel eens gehoord van dat niet kunnen slikken. Maar komt dat nou doordat de (aansnoer)neusriemen te strak aan worden gesnoerd of gaan we hier offtopic?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 21:01

misschien wel een beetje, maar het heeft wel veel met de neusriem te maken. Van mij mag je!
Ik geloof niet zo in het bitverhaal. Op een koperen bit schuimt mijn paard best wel, op een rvs bit niet of nauwelijks.
Al kan ik me voorstellen dat de overvloedige schuimbaden die je soms ziet, wel een gevolg zijn van moeilijker slikken.
Of is het stomweg een gevolg van de lippen niet gesloten kunnen houden met al dat ijzerwerk erin??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:02

Je ziet ook paarden schuimen, gereden op een halster

Maar dat is idd erg offtopic hier

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 22:42

Er stond idd een artikel in de Bit dat paarden KUNNEN gaan schuimen doordat HUN bit op de tong prikt.
Schuimen hoeft dus niet PERSE te betekenen dat je paard zich ontspant.

Overigens heb ik ook een tijdlang met een aansnoerneusriem gereden. Ook voor de mooi. Ik was er alleen vrij snel achter dat Des in protest kwam bij het vast maken van de neusriem. Aangezien ik destijds ook met een westernhoofdstel reed (met een gewone trens eraan) en zij daarbij geen gewoonte maakte van het openen van de mond, heb ik bij mijn enngesle hoofdstel ook de neusriem eraf gehaald. Des was ineens weer veel prettiger met hoofdstel aandoen!
Terwijl ik ook niet erg vast aansnoerde! (Eerder te los!)

Kimdj19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:49

DeadxStar schreef:
@ Kimdj19: Dat kan idd best verschillen per paard, de een schuimt wel en de ander niet.. Maar het kwam op me over alsof je bedoelde dat het door die neusriem kwam, snap je

OOOh haha nee nee dat bedoelde ik niet

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:33

Ik heb nu een westernhoofdstel gekocht zonder neusriem, ben eens beniuewd naar het verschil

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:00

Schuimen kan idd komen doordat een paard niet (goed) kan slikken. Ik heb laatst een pony gezien die een zeer ernstige reactie ergens op had en ook niet meer kon slikken de dierenarts zei dat daar ook door kwam. Maar kwijlen, kan dat te maken hebben met de neusriem te strak aantrekken (het paard dat ik eerder genoemd heb kwijlt namelijk ook best erg... k ga het de mensen als ik ze weer bezig zie met paard het maar eens voorzichtig voorleggen dat de neusriem best wat losser mag naar mijn mening ). Ik denk dat als het paard echt niet meer kan of de moeite niet doet om te slikken, dat het dan kwijlt en als het wel wil maar niet lukt dat het dan schuimt. Natuurlijk zijn er ook andere oorzaken zoals tanden verwisselen enz. maar ik heb het puur om technische redenen.

Junior_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 18:04

Ik gebruik mijn aansnoerneusriem omdat hij zijn tong over het bit kan gooien met een "gewone" neusriem. Met een aansnoerneusriem lukt het hem ook nog wel eens, maar wel een stuk minder.

Kimdj19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 08:34

Stybba schreef:
Schuimen kan idd komen doordat een paard niet (goed) kan slikken. Ik heb laatst een pony gezien die een zeer ernstige reactie ergens op had en ook niet meer kon slikken de dierenarts zei dat daar ook door kwam. Maar kwijlen, kan dat te maken hebben met de neusriem te strak aantrekken (het paard dat ik eerder genoemd heb kwijlt namelijk ook best erg... k ga het de mensen als ik ze weer bezig zie met paard het maar eens voorzichtig voorleggen dat de neusriem best wat losser mag naar mijn mening ). Ik denk dat als het paard echt niet meer kan of de moeite niet doet om te slikken, dat het dan kwijlt en als het wel wil maar niet lukt dat het dan schuimt. Natuurlijk zijn er ook andere oorzaken zoals tanden verwisselen enz. maar ik heb het puur om technische redenen.

Nou hehe zo bedoel ik het!