Paddle ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:31

Geen hele duidelijke foto's maar ik zal ze toevoegen. Zelf zit ik door zijn grote bewegingen altijd wat naar voren. Is dus vooral ene puntje waar ik zelf aan moet werken. Komt niet perse door de Paddle dus.
Je wordt heel goed op je zit gewezen. Zit stevig genoeg maar je balans is constant aan het werk. Aan de andere kant door de suède zit, zit je toch wel stevig. Paddle ziet er super netjes uit en heel mooi afgewerkt!
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben overigens ook 1,85 en heb een Paddle maat L

caipirinha

Re: Paddle ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 20:58

Ik heb zovelen signum pad zonder beugels, een Edix Union en een jc cloud. Ik vind de panelen van de signum erg fijn en zacht. De signum zit ook zacht, echter denk ik wel dat hij te zacht is en je daardoor meer druk op de paarden rug krijgt.
De Union gebruik ik of zonder panelen met een merino pad en lange inlagen, of met panelen (signum) en een gewoon dekje. Dan zit je ook niet hoog. Met de Union heb ik ook wedstrijden gereden.
De jc cloud zit iets breder, maar is super zacht, ligt goed op zijn plek en ook weer aanpasbaar bij het kopijzer. De panelen kan je qua vulling wat aanpassen. De pasvorm van de cloud is ook super.
Het is maar net waar je voorkeur ligt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:48

De cloud en de paddle zijn voor mijn gevoel hetzelfde. Maar ik vind de paddle mooier en is ook nog eens 200 euro goedkoper ofzo.

Het lijkt inderdaad net of je op een normaal zadel zit. Dat vind ik dan wel weer belangrijk. Bij sommige boomloze zadels krijg je een stoelzit.

Hulstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 01:52

Ook in het bezit van een paddle. Gekocht voor het zadelmak maken en om de groei en verandering van mijn jonge paard op te vangen. Ideaal. Zit heerlijk, makkelijk zelf aan te passen.
Nu ook een leren aangepast zadel van signum maar de paddle gaat niet meer weg.
Afgelopen zomer in korte broek, zonder de kussens en beugels als barebackpad gebruikt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:24

Dank voor de extra aanvullingen. De JC cloud heb ik ook nog bekeken. Heb nu gewoon een goed passend zadel maar ben toch aan het kijken naar een flexibel zadel. De Edix liep mijn paard heerlijk onder alleen ik zat er voor geen meter op.

Als we de paddle vergelijken met bijvoorbeeld Baloun is dat dan hetzelfde systeem?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:49

Ik zou best graag eens een proefritje maken op zo'n paddle. Maar ja, je moet het gewoon online kopen en dan hopen dat het bevalt. Dat is dan een duur proefritje als het niet bevalt.

Ellekebr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 08:57

Mocht je vrienden in Duitsland hebben dan kun je er een huren. Dat geld wordt dan weer teruggegeven op aankoop van een Paddle. Ik zit er aan te denken om dat te doen, ik twijfel alleen aan de maat. Volgens de tabel moet ik een maat M hebben, maar wil gewoon equivalent van een 17,5 inch zadel

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:45

PreHungaro schreef:
Als we de paddle vergelijken met bijvoorbeeld Baloun is dat dan hetzelfde systeem?

Nee, dat is echt niet te vergelijken. De paddle heeft veel minder structuur. Een Baloun heeft gewoon een boom, maar dan een die uit flexibele lamellen bestaat. Verder is de zit niet te vergelijken. Voor mij reed de paddle niet als een volwaardig dressuur zadel door de brede twist en de zachte zitting waar je echt in wegzakt. De vulling van de kussens en de zit van een Baloun is van thermogel dat na een paar minuten ook heerlijk zacht wordt, maar toch meer stevigheid geeft dan de vulling van de paddle zitting. Het enige dat ik graag in de Baloun had gezien was het verstelbare kopijzer.
Ik heb na een paar ritjes mijn paddle terug kunnen doen naar de verkoper en wacht nu op mijn Baloun *\o/* je hebt veel meer zadel aan een Baloun, maar daar betaal je ook ruim 3x zoveel voor.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:02

Is er van de Baloun boom wel iets van een foto online te vinden toevallig...?
Ik vind dat altijd wel super interessant, ook bij (flexibele) boomzadels trouwens :j

Ik merk dat enige vergelijking tussen verschillende soorten boom / boomloze / flexibele zadels steeds lastiger wordt voor mensen omdat er allerlei dingen gezegd en geclaimd worden over allerlei merken zadels, maar dat er dan geen beeldmateriaal is van wat er nu precies voor soort opbouw in zit.

Terwijl dat eigenlijk hartstikke interessant zou zijn :j

Zo heb ik ook het vermoeden dat veel 'flexibele boom' of 'lederboom' zadels eigenlijk best veel lijken op de opbouw van het VPS van Barefoot maar dat er dan net gedaan wordt of het iets heel bijzonders is. Of dat ze juist hartstikke stijf zijn en je je afvraagt wat daar dan precies in zit en hoe groot de kans is dat dat nog iets soepeler gaat worden....

Ik was van de Baloun jaren geleden in ieder geval erg onder de indruk hoe mooi gevormd, afgewerkt, lichtgewicht en A-kwaliteit dat zadel was. En het is altijd interessant om te zien wat je nu eigenlijk koopt, wat er in zit, maar dat blijft zo mysterieus bij de meeste merken -O-

Ik krijg ook regelmatig vragen van klanten die graag willen weten van wat is nou precies het verschil tussen de opbouw van Barefoot en merk X, Y of Z. Maar daar kan ik dan eigenlijk niks over zeggen omdat het toch wel een beetje een mysterie is waar omheen de diverse zadels nu eigenlijk opgebouwd zijn....

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 19:45

Nee, daar zijn geen fotos van te vinden en ook via mijn dealer kreeg ik maar weinig antwoord. Ik zal er nog eens specifiek naar vragen.

caipirinha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 07:46

Eigenlijk is het vrij simpel met flexibele boom zadels. Als je een kunststof boom hebt wordt die normaal verstevigd met staalveren. Als je dat niet doet is de boom flexibel en kan hij buigen, afhankelijk van het soort kunststof dat je gebruikt. Als je een leder boom zadel hebt dan is bijv de voorkant (soms met wisselbaar kopijzer) en achterkant van kunststof en bestaat het midden gedeelte uit meerdere leder lagen wat zorgt voor flexibiliteit en dat het zadel zich wat kan vormen naar je paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:16

Ja zoiets verwacht je wel. Of wie weet wordt er bij sommige zadels wel echt helemaal een op een authentieke boomvorm lijkend iets gevormd van rawhide, dikkere ledersoorten of diverse laagjes.

Of gewoon een simpele, el cheapo kunststof boom die wat flexibiliteit heeft en waar een lapje leer omheen gedraaid wordt om het een 'lederboom' te kunnen noemen.

Aan de ene kant maakt het ook niet echt veel uit natuurlijk, het gaat er uiteindelijk vooral om hoe het betreffende zadel functioneert, waar zeg maar het schuifje uitkomt tussen flexibiliteit en vormvastheid. Of het uiterlijk je aanspreekt en de pasvorm goed is.

De ene ruiter zal een vrij rigide zadel willen, om welke reden dan ook. En de andere ruiter wil juist graag een zadel dat wat soepeler is. Maar als je niet weet wat er nu eigenlijk in zit, is het toch wat lastiger voor de beeldvorming van hoe een zadel werkt en zich op langere termijn zal gaan gedragen.

Ik vind dat 'lederboomzadel' door de diverse merken een beetje wordt gebracht als een soort ideaal ofzo, van dit is beter dan een boomzadel, beter dan een boomloos zadel. Terwijl diverse modellen wellicht net zo weinig aanpassingsvermogen hebben als gewone boomzadels, of eigenlijk een heel vergelijkbare opbouw hebben als boomloze / flexibele zadelmerken die geen leer in hun kern hebben maar 1 of andere flexibele kunststof / foam opbouw die eigenlijk hetzelfde functioneert.

En is het het dan waard om voor een stukje leder in de kern, zomaar 1000+ euro meer neer te tellen vraag ik me dan af. Je hebt geen idee hoe / waarop de beugelophanging vastzit en dat soort dingen...

Misschien ben ik ook wel gewoon een zeikerd dat het niet okee voelt, al die claims die je her en der bij verschillende merken leest zonder gewoon even te laten zien wat je nou daadwerkelijk verkoopt.

Hoe moet je nou dingen zoals de Paddle, Union en andere op het oog vergelijkbare dingen met elkaar vergelijken, als je niet weet waar het omheen gebouwd is.... -O-

Zo ook met die semi-boomloze zadels en lederboomzadels, flexibele (boom-)zadels... je hebt eigenlijk geen idee hoe het er vanbinnen precies uitziet. Ik vond het persoonlijk altijd wel fijn dat je dat bij de al veel langer meedraaiende merken en types wel altijd had.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:54

Tja, dan moet je 1 kopen en dan slopen pmarena. ;)

Maar even zonder gekheid, ik denk dat als een fabrikant een foto van het binnenwerk online zet, of als dat algemeen bekend is dat het dan zo nagemaakt gaat worden in China e.d. En het daarom een beetje 'geheim' moet blijven.
Maar als natuurlijk de zadels ouder worden, dan zal er wat gesloopt worden, dus over 10 jaar weet je wel wat er in zit moet je maar denken.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

@Pmarena: het houd mij wel tegen een Paddle te kopen dat ik niet weet hoe dat in schoftgebied/ stijgbeugelophanging werkt.
De singelophanging van de voorste singelstoot ligt ook vrij ver naar voren in vergelijking met bijvoorbeeld Barefoot of Torsion. Dat kan fijn zijn tegen naar voren schuiven maar qua druk telt het mogelijk (afhankelijk van de rest van de opbouw van het zadel) wel op aan de voorzijde (“voorboogje” + stijgbeugelophanging + voorste singelstoot)… (en ik twijfel dus heel erg of dit een goed idee is icm de bouw van mijn pony)

Ik zou graag zelf weten hoe het gedacht wordt te werken en mis de openheid die er wel was over de traditionele boomloosjes.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit een optie is voor mijn merrie. zij heeft gedurende de seizoenen zo'n wisselend lichaam dat ik altijd rond deze tijd een tot ongeveer maart niet meer kan rijden maar dat betekend ook dat we in maart weer opnieuw moeten beginnen met het opbouwen van haar conditie.
Zou een paddle deze veranderingen op kunnen vangen? makkelijker dan een zadel?

twee weken geleden met de les merkte ik dat mijn zadel weer enorm gaat schuiven. Dus weer gestopt want om 3x per jaar de zadelmaker te laten komen vind ik ook wat duur worden.
Ik heb wel een pittige merrie die buiten nog eens wat ongeduldig wil worden wat zich ook wel eens uit in stuiterpartijen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:19

ik zou als ik jou was gewoon eens kijken wat voor boomloos / flexibel zadeltje je aanspreekt om die maanden op te vangen, er is vast iets dat als oplossing kan werken :j

Nile: nou precies, dat bedoel ik dus... je kan toch niet fatsoenlijk beoordelen of vergelijken als je geen beeld hebt van hoe 1 en ander nou eigenlijk opgebouwd is -O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:05

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Voor dat geld kan je op zich wel een gokje wagen als je zou willen, wie weet is het leuk voor erbij.
Ik ben niet kapot van de vorm van de kussens, maar heb wel eens een boomloos westernzadeltje van ze gekocht om te checken wat het is en die was best okee.

Natuurlijk wel eenvoudig, maar wel okee qua kwaliteit. Geen topper, maar ook geen troep ofzo.
Kussens er onder vandaan gehaald en in plaats daarvan goede pad met goede inlages en dan was het best een prima ding.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 48 min geleden

Die link hierboven zijn die singel stoten nou zo ver naar achteren geplaatst? Dan ligt het voor alles met een singelgroeve die meer naar voren ligt gok ik verschrikkelijk.
Ik ben ook niet kapot van 2x v singelstoten, ook grotere kans dat alles gaat schuiven.

Op de eerste foto denk ik, tof net een look a like van deuber

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 8 min geleden

Het is gewoon natuurkundig een zadel met 2 stoten hoor. Die V stukjes doen niets, hebben alleen maar het makkelijk gemaakt om het leer er aan te zetten gok ik zo en je hebt minder druk direct op de rug, dat wordt nu wel beter verdeeld.

Ik ben alleen niet blij met de stijgbeugelhaak, dat is zo'n onding. Dat moet in mijn ogen altijd gewoon RVS zijn met zo'n omhoog te doen stukje zoals een kwaliteitszadel ook heeft. Of moet gevormd zijn zoals bij de huidige wintecs. Deze ga je verliezen met springen ben ik bang voor.

Wel fijn dat je geen irritante boomloze pads nodig hebt bij dit zadel. Twijfel alleen of het überhaupt op mijn paard zou passen, want die heeft wel degelijk een schoft. Niet extreem hoog, maar wel echt een schoft.

Om te proberen vind ik 450 euro nog veel geld voor iets wat je niet nodig hebt, maar ik kijk toch al een paar jaar af en toe naar juist dit zadel omdat ik het zo mooi vind. Maar mijn paard heeft al een westernzadel, een springzadel, en een dressuurzadel. En die worden ook allemaal al af en toe gebruikt. Dus het is niet echt nodig.

Ik herken er overigens weer geen Deuber in, zie toch duidelijk verschillen.

Als ik het over het mooiste zadel heb, dan vind ik die paddle van Signum het mooiste om te zien. Of je moet inderdaad gewoon naar boomzadels kijken.