Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:11

dresjoepie schreef:
Niet mailen maar bellen en heel snel! Zadel gaat ook niet aangepast kunnen worden op jou paard compleet ander model dan jou paard. Ik hoop heel erg voor je dat de fitter het zadel terug neemt. Heb je instructie die volgende x mee kan kijken als je zadels past?

Wel mailen! Al-tijd!
Alle communicatie zwart op wit.
En ook bellen, en direct een bevestiging sturen per mail met leesbevestiging.

Dit zadel ligt hondsberoerd...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:18

Het is eerder een niet-op-maat zadel. Wat een flop.
Hopelijk kun je snel met hun afhandelen en op zoek gaan naar een zadel wat wel past.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:20

melody7 schreef:
Ts als ik je een tip mag geven; snel handelen.

Mijn zus heeft ook een niet passend zadel aangesmeerd gekregen. De zadelpasser bleef de afspraak vooruit schuiven, de tweede keer ook en vervolgens kon ze niets meer omdat er te veel tijd tussen zat en omdat geen enkele zadelpasser een onafhankelijke beoordeling durft of wil geven.

Vervolgens kreeg ze ook nog twee rekeningen om het zadel 'passend' te maken met wederom consult en reiskosten terwijl de afspraak zogenaamd steeds vooruit werd geschoven omdat de zadelpasser in de buurt moest zijn. Het zadel was al betaald en deze rekeningen kwamen daar dus nog bovenop terwijl het zadel nooit gepast heeft en niet passend te maken is. Ook met de geschillencommisie en het juridisch loket kwam ze hier niet vanaf.

In theorie heb je rechten, maar dit in praktijk voor elkaar krijgen valt vies tegen.

Een gecertificeerd zadelpasser zal altijd een onafhankelijk beoordeling kunnen en durven geven, en kan dit ook onderbouwen door middel van een rapport!

In Europa heb je 2 jaar recht op garantie, soms moet je wel binnen 2 maanden na aankoop een klacht indienen. Dus bij twijfel, altijd schriftelijk reageren zodat je bewijs hebt. En alweer: blijf sterk in je schoenen staan!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:21

Inderdaad zeker ook mailen en duidelijke woorden als koop ontbinden gebruiken. Maar daarnaast zou ik ook zo snel mogelijk bellen zodat ze weten dat er een belangrijke mail klaarstaat en ongeacht wat er gezegd wordt dat je graag wil dat ze per mail je (ook) te antwoord staan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:33

Jolliegirl schreef:
dresjoepie schreef:
Niet mailen maar bellen en heel snel! Zadel gaat ook niet aangepast kunnen worden op jou paard compleet ander model dan jou paard. Ik hoop heel erg voor je dat de fitter het zadel terug neemt. Heb je instructie die volgende x mee kan kijken als je zadels past?

Wel mailen! Al-tijd!
Alle communicatie zwart op wit.
En ook bellen, en direct een bevestiging sturen per mail met leesbevestiging.

Dit zadel ligt hondsberoerd...

Je kunt het telefoontje gewoon opnemen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:41

Wat een slecht advies. Als je juridische stappen zal moeten gaan nemen is een dossier veel waardevoller dan een opgenomen telefoongesprek.

Ik spreek helaas uit ervaring....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 13:43

journee schreef:
melody7 schreef:
Ts als ik je een tip mag geven; snel handelen.

Mijn zus heeft ook een niet passend zadel aangesmeerd gekregen. De zadelpasser bleef de afspraak vooruit schuiven, de tweede keer ook en vervolgens kon ze niets meer omdat er te veel tijd tussen zat en omdat geen enkele zadelpasser een onafhankelijke beoordeling durft of wil geven.

Vervolgens kreeg ze ook nog twee rekeningen om het zadel 'passend' te maken met wederom consult en reiskosten terwijl de afspraak zogenaamd steeds vooruit werd geschoven omdat de zadelpasser in de buurt moest zijn. Het zadel was al betaald en deze rekeningen kwamen daar dus nog bovenop terwijl het zadel nooit gepast heeft en niet passend te maken is. Ook met de geschillencommisie en het juridisch loket kwam ze hier niet vanaf.

In theorie heb je rechten, maar dit in praktijk voor elkaar krijgen valt vies tegen.

Een gecertificeerd zadelpasser zal altijd een onafhankelijk beoordeling kunnen en durven geven, en kan dit ook onderbouwen door middel van een rapport!

In Europa heb je 2 jaar recht op garantie, soms moet je wel binnen 2 maanden na aankoop een klacht indienen. Dus bij twijfel, altijd schriftelijk reageren zodat je bewijs hebt. En alweer: blijf sterk in je schoenen staan!

In praktijk was dit dus niet het geval. Mijn zus heeft meerdere zadelpassers benaderd en geen enkele wilde een beoordeling op papier zetten omdat hun naam dan genoemd zou worden en het om een bekende passer ging. Daarom zou ik er dus vooral zo snel mogelijk achteraan gaan. Als er weinig tijd tussen de aanschaf en klacht zit is het misschien makkelijker te bewijzen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:04

Jolliegirl schreef:
Wat een slecht advies. Als je juridische stappen zal moeten gaan nemen is een dossier veel waardevoller dan een opgenomen telefoongesprek.

Ik spreek helaas uit ervaring....

Geluidsopnamen hebben ons dan weer heel erg geholpen. Naast schriftelijke dossiervorming. Ik zeg ook nergens dat je niet moeit mailen/aangetekend sturen. Het kan prima en-en.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:14

karuna schreef:
-O- nou dat is echt een van de meest beroerde "maatzadels" die ik ooit heb gezien. Heeft de "passer" het zadel persoonlijk zien liggen?en de hobbels bobbels en knobbels ook kunnen verklaren?

Zadel terug geld terug en heel snel ergens anders heen gaan

Nou dit dus

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:19

melody7 schreef:
journee schreef:

In praktijk was dit dus niet het geval. Mijn zus heeft meerdere zadelpassers benaderd en geen enkele wilde een beoordeling op papier zetten omdat hun naam dan genoemd zou worden en het om een bekende passer ging. Daarom zou ik er dus vooral zo snel mogelijk achteraan gaan. Als er weinig tijd tussen de aanschaf en klacht zit is het misschien makkelijker te bewijzen.

Iemand die gecertificeerd is bij MSFC heeft altijd de gezondheid van het paard voor ogen en kan zonder problemen een zadel eerlijk beoordelen.

Een gecertificeerd zadelpasser zal altijd een eerlijk rapport kunnen geven. Soms zal dit zijn dat een zadel wel past, soms dat er een aanpassing nodig is, maar ook als een zadel niet voor een paard geschikt is. Dat betekent niet automatisch dat een bepaald merk of type zadel slecht is, maar wel dat de combinatie van een bepaald zadel niet geschikt is voor een bepaald paard.

Iemand die niets op papier wil of durft te zetten is of niet gecertificeerd, of geen knip voor de neus waard en kan in mijn optiek beter een ander beroep gaan kiezen.

Mijn eigen ervaring met onafhankelijke zadelpasser die MFSC gecertificeerd was is erg goed. Na beoordeling bleek het zadel niet geschikt voor mijn paard en dit werd ook onderbouwd. Verkopers hebben het zadel toen ook terug genomen en stuurde mij nog een bos bloemen met excuses, terwijl zij vooraf bleven volhouden dat het zadel gewoon goed op het paard lag. Wel heb ik voor de second opinion bij verkopers aangegeven dat deze er zou komen en dat ik van verkopers verwachtte dat zij ook wat met het resultaat zouden doen.

daffodil

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:25

Oef wat een drama van een zadel zeg, maar.....als er niet gereageerd wordt op mail en/of telefoon, schakel gerust ook alle socialmedia kanalen in. Mijn ervaring is dat er dan ineens wel gereageerd kan worden omdat zo'n bericht openbaar staat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 14:37

Lastig hoor ts, dit is niet waar je op hoopt met een nieuw maatzadel.
Het lijkt er op dat ze heel hoog en smal zijn gaan zitten om wellicht boven de schoft te komen? Heeft hij een hoge schoft?
Maar dat betekend dan eigenlijk gewoon dat de boom niet past. Hij heeft een andere vorm boom nodig.
Je singel lijkt qua lengte wel goed te zijn, zou iets langer kunnen mogelijk... maar ook daar heb je niet heel veel speelruimte, en met een passend zadel die goed op je paard ligt (ipv er boven) heb je dat ook helemaal niet nodig.
Denk dat je het advies alleen achterste singel stoten hebt gekregen omdat het zadel achter op komt. Maar dat komt door de krapte imo. Dat zou je niet hoeven op te lossen met alleen de achterste stoten te gebruiken of een pad er onder.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:00

Oef, dit en dan 4000 euro af hebben moeten tikken. Singel anders moeten vastmaken is een noodoplossing om het passender te laten lijken. Maar voor 4000 euro verwacht je echt wel dat het én op alle sloten moet passen, je zonder dekje ook een goede ligging moet zien én dat het niet scheef trekt. Dit is prutswerk.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:35

Hij was niet zo blij dat ik z’n warme jas uit trok. :+Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:37

Het is lastig om het zadel op de juiste plek te houden, het schuift zodra ik aan singel (op de manier zoals mij is verteld) vrij direct naar voren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 15:51

Wat een verschrikking beide :x

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:00

Ook al te hoog, dus te smalle boom en kopijzer, en zie ik ongelijke kussens? Ook is dit zadel, zo op de foto, te lang.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:07

Jong17 schreef:
Nora1202 schreef:
Dit kan echt niet.
Dit zadel lijkt op de foto niet correct te liggen.

Als ze recent is geweest en niet met een oplossing komt zou ik een geschil aanmelden bij de geschillencommissie van de vztd. Dit is de beroepsgroep waar grazioso is bij aangesloten.

https://vztd.nl/geschil/

Succes ben benieuwd naar de voortgang

Ja heb zadel sinds vrijdag, 2x geprobeerd met rijden, heb weer mee naar huis genomen., ga hier mijn paard niet mee rijden ! Ben ook benieuwd, gisteren gelijk gemaild maar nog geen reactie.

Toen ik zag hoe het zadel ligt wist ik meteen wat het merk is... zeker na het verhaal wat de zadelmaakster erbij vertelt... zorgen dat je er vanaf komt, desnoods via rechtsbijstand.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:11

Jong17 schreef:

Ik vind de kussens wel zo slecht afgewerkt dat het net een zadel uit een oostblok land lijkt...

Begrijp ook echt niet dat iemand dit zo af wil leveren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:12

melody7 schreef:
journee schreef:

Iemand die gecertificeerd is bij MSFC heeft altijd de gezondheid van het paard voor ogen en kan zonder problemen een zadel eerlijk beoordelen.

Een gecertificeerd zadelpasser zal altijd een eerlijk rapport kunnen geven. Soms zal dit zijn dat een zadel wel past, soms dat er een aanpassing nodig is, maar ook als een zadel niet voor een paard geschikt is. Dat betekent niet automatisch dat een bepaald merk of type zadel slecht is, maar wel dat de combinatie van een bepaald zadel niet geschikt is voor een bepaald paard.

Iemand die niets op papier wil of durft te zetten is of niet gecertificeerd, of geen knip voor de neus waard en kan in mijn optiek beter een ander beroep gaan kiezen.

Mijn eigen ervaring met onafhankelijke zadelpasser die MFSC gecertificeerd was is erg goed. Na beoordeling bleek het zadel niet geschikt voor mijn paard en dit werd ook onderbouwd. Verkopers hebben het zadel toen ook terug genomen en stuurde mij nog een bos bloemen met excuses, terwijl zij vooraf bleven volhouden dat het zadel gewoon goed op het paard lag. Wel heb ik voor de second opinion bij verkopers aangegeven dat deze er zou komen en dat ik van verkopers verwachtte dat zij ook wat met het resultaat zouden doen.[/quote]
Heb je aandelen is MSFC? MSFC zadelpassers zijn echt niet heilig hoor. Daar zitten ook mensen tussen die geld boven de gezondheid van het paard zetten. Daarnaast moet je na je opleiding ook nog werkervaring opdoen om jezelf verder te ontwikkelen.

Ik zou wel kijken voor een zadelpassers die aangesloten is bij de VZTD, maar ook dat geeft teen garantie.

De betreffende zadelpasser uit dit topic is een voorbeeld hiervan. Die is gecertificeerd (Saddle Professional) en lid van VZTD

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:20

De garantie zit op het product, niet op het passen/aanmeten, dat zijn wel 2 verschillende dingen die je uit elkaar moet houden. Dus ergens mag je hopen dat de boom hartstikke scheef is, want dan heb je een goede reden om hem terug te doen.

Zelf ook wisselende ervaringen met MSFC, dus dat is voor mij állang niet meer zaligmakend. Heb daar echt waardeloze adviezen van gekregen die in hetzelfde straatje passen als dat van TS.

Ik ben heel benieuwd naar de reactie die je krijgt TS want ik vind dit wel echt heel schokkend qua foto's en de adviezen die je hebt gekregen. Ik heb inmiddels aardig wat passessies gehad met verschillende zadelmakers, maar zoiets als dit heb ik echt nog nooit gezien. Sterkte!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:25

_San87_ schreef:
Ook al te hoog, dus te smalle boom en kopijzer, en zie ik ongelijke kussens? Ook is dit zadel, zo op de foto, te lang.

Ongelijke kussens kun je niet zien op een scheef genomen foto. Te lang wil ik ook niet direct zeggen. Maar dat het niet lekker ligt, eh ja, dat zeker.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:33

manzano schreef:
De garantie zit op het product, niet op het passen/aanmeten, dat zijn wel 2 verschillende dingen die je uit elkaar moet houden. Dus ergens mag je hopen dat de boom hartstikke scheef is, want dan heb je een goede reden om hem terug te doen.

Zelf ook wisselende ervaringen met MSFC, dus dat is voor mij állang niet meer zaligmakend. Heb daar echt waardeloze adviezen van gekregen die in hetzelfde straatje passen als dat van TS.

Ik ben heel benieuwd naar de reactie die je krijgt TS want ik vind dit wel echt heel schokkend qua foto's en de adviezen die je hebt gekregen. Ik heb inmiddels aardig wat passessies gehad met verschillende zadelmakers, maar zoiets als dit heb ik echt nog nooit gezien. Sterkte!

Nou dat zou dan mooi bagger zijn als het op het product zit. Het product dat een zadelmaker (even in het algemeen dan) verkoopt = passend zadel. Dat is dus een zadel uit een fabriek (meestal) en zijn eigen kunsten.
Dan kan een zadelpasser dus een extra wide zadel aanmeten, een Medium narrow zadel laten bouwen in de fabriek. Zadel wordt netjes recht geleverd maar past van geen kant en een passer kan dan zeggen: "Tja, zadel is recht, kussens recht, zoek het uut!"???

Voor mij (en dat is dus een mening en niet juridisch gestaafd of onderbouwd) is het product van de zadelmaker dus zijn/haar kennis icm hetgeen ze laten bouwen = het zadel zelf. En daarmee zijn ze intermediair tussen de aanvrager en de fabriek. Het pasconsult + het advies zit daarmee in het product en daar betaal je ook voor.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:42

Celebi schreef:
Als het een nieuw product is die nog niet heel lang in gebruik is en duidelijk niet passend is kun je een zadelmaker in gebreke stellen en het geld terug vragen. Heb ik uiteindelijk ook gedaan met het zadel dat 4 kopijzers te klein was aangemeten (eerste paard, weinig ervaring, veel vertrouwen in de professionals) en het passende kopijzer paste er niet meer in dan had ik een breder type nodig. Heb dus een officiële brief gestuurd en gemaild dat ik de koop ongedaan wilde maken omdat me een niet passend product verkocht was wat wel passend had moeten zijn en daadwerkelijk schade bracht aan mijn paard. Heb toen alles behalve de 2 consult kosten terug gekregen gelukkig.

Mijn zadel van een ander merk was helaas ook niet passend, meermaals de zadelmaker erbij gehad en ik als groene, naïeve jonge meid heb deze persoon vertrouwd. Helaas bleef ik erin naar voren kieperen en daardoor besloot ik naar een andere zadelmaker te gaan, wat bleek? Het ‘op maat gemaakte’ zadel was qua boom zo’n 5 cm, dus meerdere boommaten, te wijd. Deze zadelmaker wilde mij wel ondersteunen en desnoods een verslag schrijven over zijn bevindingen, dus ook ik heb het geprobeerd via de rechtsbijstand op te lossen. Helaas niet gelukt. Dus het zegt helaas niet altijd alles.. ik heb daarin mijn verlies genomen en het zadel ingeruild tegen een ander nieuw daadwerkelijk passend zadel voor mijn paard. Ontzettend zuur, maar ik wilde het betreffende zadel écht niet meer op mijn paard zijn rug leggen. Tijdens het proces bleek ook dat tegenpartij altijd kans moet krijgen het zadel alsnog passend te maken, maar daar had ik écht geen vertrouwen en trek meer in, vooral met alles wat ze erbij vertelden. Sowieso zat er geen verwisselbare boom in en zo’n groot verschil krijg je dan eigenlijk nooit goed..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-25 16:46

germie schreef:
_San87_ schreef:

Ongelijke kussens kun je niet zien op een scheef genomen foto. Te lang wil ik ook niet direct zeggen. Maar dat het niet lekker ligt, eh ja, dat zeker.

Er staat niet voor niets een vraag, en geen constatering vwbt de kussens :D.