Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Die haakjes werken alleen als 'achter' je paard valt en ze er dus uit kunnen roetsen, val je evenwijdig aan je paard dan werken ze niet.
manzano schreef:Gini schreef:Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.
En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.
Ayasha schreef:manzano schreef:
En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.
Als ik op stap heb ik mijn zadel vast. Worst case trek ik me op en maak ik dat ik zit. Maar het feit is dat paardrijden geen veilige sport is.
Je kan risico’s beperken zoals met afstappen je beugels uit doen voor je af stapt. Helpt dat als je valt of op stapt? Nee. Maar het had wel dit geval voorkomen.
manzano schreef:Gini schreef:Op een paard stappen is inderdaad niet veilig. In een stijgbeugel kan je helaas altijd vast komen te zitten, wat fabrikanten ook bedenken, het is en blijft een gat waar je je voet insteekt.
Ik stap bij een aantal paarden af door mijn been voorlangs over de hals te slingeren. Dat gaat goed, tot het waarschijnlijk op een keer niet goed gaat.
Dat is niet mn punt. Ik zat dus met opstappen hardstikke vast met die spikes toen mn paard zich verplaatste. Ik gebruikte de beugels exact zoals ze horen. Dus jouw punt dat je dingen moet gebruiken zoals het hoort gaat niet op.
fransje23 schreef:Volgens mij zijn beugels met een korf/toestoppen het veiligste. Dan kun je niet door de beugel heen met je voet. Ook niet om aan te blijven hangen etc.
eilleen333 schreef:Ik ben toch blij dat ik het topic geopend heb, het maakt toch nog wat los en bewustwording was mijn doel. Gebruik de beugels nog gewoon, maar wel onder het metalen plaaatje. Dat kan je er makkelijk afschroeven, en de grip is prima. Vroeger hadden we ook geen extra grip op de beugels en dat werkte toen ook. Ik had altijd van die spelgladde uitgedroogde rubber blokjes![]()
De schoenen zijn zeker niet te breed, ik heb centimeters over aan de kanten.
Het is niet zo dat mijn teen bleef hangen. Het metaal van het voet-deel zat gewoon vast in het rubber. Dit had niets met het open-klap mechanisme te maken. Ik raakte de hele beugel niet, maar mijn zool zat gewoon ongelukkig vast.
Rij al een jaar met deze beugels, met allerlei schoenen, van mijn cowboylaarzen tot outdoorlaarzen, tot peperdure rijlaarzen. Het is gewoon pech geweest.
Zonder het metalen plaatje met de punten kan dit niet gebeuren, dus ik blijf ze zonder gebruiken.
Zal Acavallo wel mailen dat ze het misschien iets minder scherp maken, want die punten zijn net scheermessen gewoon. Zo scherp is echt niet nodig voor grip denk ik.
Hutcherson schreef:Hebben ze geen milder/stomper plaatje beschikbaar?
sanne1221 schreef:Helaas had ik ook een probleem met deze "veiligheidsbeugels". Ik viel eraf en de beugel ging niet open. Gelukkig was er hulp, want mijn pony begon al te rennen..
Echt veilig vind ik deze beugels niet, maar het is bij deze beugels extra belangrijk om goed te letten op het type schoenen/ zool die je aanhebt, al zou dat niet moeten hoeven met "veiligheidsbeugels".