Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:31

Die haakjes werken alleen als 'achter' je paard valt en ze er dus uit kunnen roetsen, val je evenwijdig aan je paard dan werken ze niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:29

Bijzonder. Ik heb deze beugels al jaren, stap ook zo af maar nog nooit deze ervaring gehad. Zou het materiaal van de zool van ts haar laarzen anders zijn dan van normale laarzen? Ik heb echt al 4 jaar een paar maar geen enkele schade of iets van dat metaal op de zolen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:29

DubbelFun schreef:
Die haakjes werken alleen als 'achter' je paard valt en ze er dus uit kunnen roetsen, val je evenwijdig aan je paard dan werken ze niet.

Precies.

Maar bij de oude wintecjes verloor je de beugelriemen vrij gemakkelijk. En ik heb ooit een paard gereden waarbij ik die haakjes met ijzerdraad vastgezet had, want ik was meer dan eens bij de afzet met springen bij dat paard de beugelriem kwijtgeraakt omdat die uit de haak schoot.

De haakjes konden ook lam worden, dan ging je ze met wat soldeertin definitief vastzetten. Bij Kieffer was er dan niets meer aan te doen.

Er kan altijd wat gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:02

manzano schreef:
Gini schreef:
Stijgbeugels kunnen nooit helemaal veilig zijn. Vandaar dat het zo belangrijk is om op de correcte manier op en af te stappen. En zelfs dan zullen er nog wel ongelukken gebeuren. Ik vind een veiligheidswaarschuwing alleen nodig wanneer je een product correct gebruikt en het loopt alsnog mis. Afstappen met de voet in de stijgbeugel is niet echt hoe het hoort. Meestal gaat het wel goed, totdat het niet goed gaat.

En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.

Als ik op stap heb ik mijn zadel vast. Worst case trek ik me op en maak ik dat ik zit. Maar het feit is dat paardrijden geen veilige sport is.
Je kan risico’s beperken zoals met afstappen je beugels uit doen voor je af stapt. Helpt dat als je valt of op stapt? Nee. Maar het had wel dit geval voorkomen.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:24

niet echt slim zoals je je laat vallen als je laars vast zit.... je voet is ook in no time los... zonder veel kracht... dus wat het probleem nou is???

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:46

JeanneV schreef:
niet echt slim zoals je je laat vallen als je laars vast zit.... je voet is ook in no time los... zonder veel kracht... dus wat het probleem nou is???

Denk je nou dat ts zich expres liet vallen :')

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:11

Die liet zich echt niet expres vallen :')

Ayasha: dat werkt meestal prima. Tot je net dat ene geval hebt, waar je net je rechterbeen er over wilt zwaaien en je paard schrikt van n geluid op t dat en dus op datzelfde moment op 2 benen naar boven en voren springt.
Ik kon er alleen maar af, er op was echt onmogelijk helaas. Met gestrekt linkerbeen naar achteren. Dacht in die seconde: beugel uit. Maar of ik daar ook echt zelf invloed op had ?

Dan moet je dus niet blijven hangen en er niet uit kunnen komen. Al ging ik misschien harder en was ie dan hopelijk open gegaan.

Ik had geen acavallo, maar sprenger bow balance waar ik dus de goede kant uit gleed.
Geen idee hoe of wat als het andere beugels waren geweest

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:13

Ik vind de bow balance ook geen veiligheidsbeugel.
Ik weet dat ze zo genoemd worden. Maar ben het daar ook nooit mee eens geweest.

Al zijn ze erg fijn voor mijn enkels.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:21

Ayasha schreef:
manzano schreef:

En hoe stap jij op dan? Dat kan dan ook niet veilig als je niet vanaf de grond met 1 voet in de beugel mag staan zonder dat het onveilig is.

Als ik op stap heb ik mijn zadel vast. Worst case trek ik me op en maak ik dat ik zit. Maar het feit is dat paardrijden geen veilige sport is.
Je kan risico’s beperken zoals met afstappen je beugels uit doen voor je af stapt. Helpt dat als je valt of op stapt? Nee. Maar het had wel dit geval voorkomen.

Ging mij erom dat er werd beweerd dat de beugels niet op een juiste manier gebruikt werden en daarom een waarschuwing niet terecht was.
Ik stond dus met 1 voet in de beugel om op te stappen. Paard schiet weg door iets en ik zat muurvast. Zelfde positie in feite als TS alleen opstappen ipv afstappen. Vandaar de vraag; hoe stap je op, want volgens mij is dit gewoon juist gebruik en toch onveilig. Ik heb de beugels aan de kant gegooid want ik vind het echt niet ok.

Ik ben blij met de waarschuwing. Ik ga denk ik nu maar voor de Sprenger Aero ZONDER spikes.
Laatst bijgewerkt door manzano op 28-12-24 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:21

DuoPenotti schreef:
Ik vind de bow balance ook geen veiligheidsbeugel.
Ik weet dat ze zo genoemd worden. Maar ben het daar ook nooit mee eens geweest.

Al zijn ze erg fijn voor mijn enkels.

Nee dat snapte ik ook nooit waarom ze die kwalificatie hebben.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:54

Oh die zie ik ook niet als veiligheidsbeugels hoor , m'n bow balance.

Maar schreef vooral ,dat ik blij was, dat ik eruit vloog .

Vroeg me tegelijkertijd af , of met flink wat snelheid dit was TS nu heeft meegemaakt niet gebeurd was.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:28

Volgens mij zijn beugels met een korf/toestoppen het veiligste. Dan kun je niet door de beugel heen met je voet. Ook niet om aan te blijven hangen etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:32

manzano schreef:
Gini schreef:
Op een paard stappen is inderdaad niet veilig. In een stijgbeugel kan je helaas altijd vast komen te zitten, wat fabrikanten ook bedenken, het is en blijft een gat waar je je voet insteekt.

Ik stap bij een aantal paarden af door mijn been voorlangs over de hals te slingeren. Dat gaat goed, tot het waarschijnlijk op een keer niet goed gaat.

Dat is niet mn punt. Ik zat dus met opstappen hardstikke vast met die spikes toen mn paard zich verplaatste. Ik gebruikte de beugels exact zoals ze horen. Dus jouw punt dat je dingen moet gebruiken zoals het hoort gaat niet op.

Dat is mijn punt niet. Ik zeg dat een veiligheidswaarschuwing enkel op zijn plaats is als je materiaal correct gebruikt. Voor de rest mag iedereen op- en afstappen zoals die wilt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 22:47

fransje23 schreef:
Volgens mij zijn beugels met een korf/toestoppen het veiligste. Dan kun je niet door de beugel heen met je voet. Ook niet om aan te blijven hangen etc.

Die heb ik inderdaad nu aan mijn combinatie gehangen omdat de beugelriem in een ring zit en niet aan een haak. Vond dit het meest veilige in dat geval. Maar rij nog steeds het allerliefste met mijn BR of Horka beugels met breed voetbed en metalen open voetbed qua grip met zand en modder.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 00:34

Ik ben toch blij dat ik het topic geopend heb, het maakt toch nog wat los en bewustwording was mijn doel. Gebruik de beugels nog gewoon, maar wel onder het metalen plaaatje. Dat kan je er makkelijk afschroeven, en de grip is prima. Vroeger hadden we ook geen extra grip op de beugels en dat werkte toen ook. Ik had altijd van die spelgladde uitgedroogde rubber blokjes :')

De schoenen zijn zeker niet te breed, ik heb centimeters over aan de kanten.

Het is niet zo dat mijn teen bleef hangen. Het metaal van het voet-deel zat gewoon vast in het rubber. Dit had niets met het open-klap mechanisme te maken. Ik raakte de hele beugel niet, maar mijn zool zat gewoon ongelukkig vast.
Rij al een jaar met deze beugels, met allerlei schoenen, van mijn cowboylaarzen tot outdoorlaarzen, tot peperdure rijlaarzen. Het is gewoon pech geweest.

Zonder het metalen plaatje met de punten kan dit niet gebeuren, dus ik blijf ze zonder gebruiken.
Zal Acavallo wel mailen dat ze het misschien iets minder scherp maken, want die punten zijn net scheermessen gewoon. Zo scherp is echt niet nodig voor grip denk ik.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 00:59

Zonder metalen plaatje heb je toch helemaal geen voetbed meer? :o?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 01:07

eilleen333 schreef:
Ik ben toch blij dat ik het topic geopend heb, het maakt toch nog wat los en bewustwording was mijn doel. Gebruik de beugels nog gewoon, maar wel onder het metalen plaaatje. Dat kan je er makkelijk afschroeven, en de grip is prima. Vroeger hadden we ook geen extra grip op de beugels en dat werkte toen ook. Ik had altijd van die spelgladde uitgedroogde rubber blokjes :')

De schoenen zijn zeker niet te breed, ik heb centimeters over aan de kanten.

Het is niet zo dat mijn teen bleef hangen. Het metaal van het voet-deel zat gewoon vast in het rubber. Dit had niets met het open-klap mechanisme te maken. Ik raakte de hele beugel niet, maar mijn zool zat gewoon ongelukkig vast.
Rij al een jaar met deze beugels, met allerlei schoenen, van mijn cowboylaarzen tot outdoorlaarzen, tot peperdure rijlaarzen. Het is gewoon pech geweest.

Zonder het metalen plaatje met de punten kan dit niet gebeuren, dus ik blijf ze zonder gebruiken.
Zal Acavallo wel mailen dat ze het misschien iets minder scherp maken, want die punten zijn net scheermessen gewoon. Zo scherp is echt niet nodig voor grip denk ik.

Gelukkig is het metalen plaatje er dus af te schroeven, ik kan me voorstellen dat je daar niet meer mee wil rijden, het scherpe plaatje lijkt me ook best link voor je handen of je kleding. Goed idee om Acavallo te mailen over het voorval. Het vast blijven zitten had ook kunnen gebeuren met opstijgen, of "normaal" afstijgen, en dan niet los kunnen komen omdat je je beugels niet uitkrijgt...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 01:33

Celebi schreef:
Zonder metalen plaatje heb je toch helemaal geen voetbed meer? :o?

Jawel, daaronder zit gewoon de rest van de beugel. Plaatje zit er los op geschroefd.
Zal proberen er aan te denken morgen foto’s te maken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 01:36

Ik heb de BR Lavarone stijgbeugels (als ik een keer met zadel rijd, meestal rijd ik met bareback pad en dus zonder beugels), die hebben ook van die punten. Tot nu toe altijd goed gegaan, maar die zijn ook scherp genoeg inderdaad. Daar heb ik in het begin ook wel eens bij gedacht "ik hoop dat ze mijn schoenen heel laten", tot nu toe dus gelukkig niet gebeurd en ook niets te zien aan de schoenen. Ik heb er nooit bij nagedacht dat je er ook in vast kunt blijven zitten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 02:34

Hebben ze geen milder/stomper plaatje beschikbaar?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:25

Hutcherson schreef:
Hebben ze geen milder/stomper plaatje beschikbaar?

Ik heb dezelfde en die zijn helemaal niet scherp. Bij mijn stalgenoten ook niet. Ik kan gewoon er met hand op hangen en overheen wrijven zonder enige schade aan huid en die is kwetsbaar en ligt juist snel open :')

Dus ik vraag me echt af hoe die van ts zo scherp kunnen zijn. Zo dan eerder denken aan of productiefout of slijtage door verkeerd gebruik oid.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-12-24 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:27

Helaas had ik ook een probleem met deze "veiligheidsbeugels". Ik viel eraf en de beugel ging niet open. Gelukkig was er hulp, want mijn pony begon al te rennen..
Echt veilig vind ik deze beugels niet, maar het is bij deze beugels extra belangrijk om goed te letten op het type schoenen/ zool die je aanhebt, al zou dat niet moeten hoeven met "veiligheidsbeugels".

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 08:40

sanne1221 schreef:
Helaas had ik ook een probleem met deze "veiligheidsbeugels". Ik viel eraf en de beugel ging niet open. Gelukkig was er hulp, want mijn pony begon al te rennen..
Echt veilig vind ik deze beugels niet, maar het is bij deze beugels extra belangrijk om goed te letten op het type schoenen/ zool die je aanhebt, al zou dat niet moeten hoeven met "veiligheidsbeugels".

En daar maak je en denkfout dat moet ten alle tijden juist wel. Je kunt niet met brede dikke schoenen oid in de beugels en dan verwachten ze veilig zijn. Zulke beugels zijn gebaseerd op rijlaarzen of jodphurs.

Overigens hier ook 2 paar en die zijn totaal niet scherp.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:02

Het punt is dat met dit ontwerp, de gebogen opstaande randjes, er iets tussen die randjes kan komen wat vervolgens klem kan komen te zitten. Daarvoor hoeft het niet heel scherp te zijn, het moet alleen op de verkeerde manier tussen die randjes kunnen zitten. Daarna wrikt het zich tijdens het rijden vast en laat het niet zo makkelijk meer los.

Als je die piramide-puntjes hebt bijvoorbeeld kan dat niet. Die kunnen wel heel scherp zijn, maar omdat de opening altijd wijder wordt kan daar in principe niets tussen blijven zitten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 10:08

Maar inprincipe kan dat niet omdat je rijlaarzen een gladde zool hebben.