Ervaringen met koordsingels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:20

En dekjes kunnen ook gaan schuiven omdat ze niet passen bij de vorm van het zadel. Die Ankydekjes vond ik op de meest uiteenlopende manieren terug als ik afsteeg #)

superpony

Re: Ervaringen met koordsingels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:24

Vroeger zaten sjabrakjes ook vast aan je zadel. Konden ze ook wel schuiven en dat kon ook echt per sjabrakje verschillen en lag niet altijd aan een niet passend zadel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 15:44

Zie foto die ik onlangs postte. Die is uit anno 1988.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:00

Kim_W schreef:
Ik heb geleerd dat je zadel niet goed past als je dekjes schuiven. Vooral als dit heel vaak gebeurt :)

Tenzij je een ronde haflinger neemt zonder schoft, dan heb je gewoon kans bij een rare sprong etc dat je toch naar voren schuift of opzij. Zadel blijft hier eigenlijk altijd goed liggen, maar met cross training en dan vooral de afsprongen schuiven wij nog wel eens een stukje naar voren. :j

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:16

Maddy_Paola schreef:
Kosten bij kramer geen drol en kan ze zelf makkelijk in wasmachine wassen.

Rekken ze echt zoveel uit (10cm) zoals ze bij kramer in de webshop aangeven?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:21

Ja dat lijkt me voor een nieuwe koordsingel wel normale rek. Je moet ze in elk geval korter kopen dan bij voorbeeld een leren singel.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:25

Koper schreef:
Ja dat lijkt me voor een nieuwe koordsingel wel normale rek. Je moet ze in elk geval korter kopen dan bij voorbeeld een leren singel.

Maar ik zou bijvoorbeeld 65 cm moeten hebben, nu verkopen zij ze allen in 50 of 60. Welke zou dan goed zijn?

Foto afgelopen dinsdag met dun dekje, komt de mattes 65 (gesp - gesp) tot op het dekje. Ik verwacht dat ze komende winter nog wat meer gaat afvallen, ik neig naar 60cm, maar die rekt dan tot 70cm. Of zou 50 cm dan beter zijn, twijfel, twijfel. En rekt alleen een nieuwe singel of een gebruikte ook zodra je gaat aansingelen?

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:56

Koordsingel rekt inderdaad wat uit, maar bij mij (singel van Kieffer) zeker geen 10 cm. Zou dus eerder de langere nemen. Je weet toch nog niet hoeveel ze afvalt, en hij moet nu passen. Zelf heb ik wél dezelfde lengte als mijn leren singels gekocht, dat past prima.

Er zit ook enige rek in tijdens het rijden, ik moet echt nog een keer na-singelen als ik niet wil schuiven bij rare sprongen (jong paard). Aan de andere kant: die rek vind paard duidelijk prettig en als hij wat meer doorgereden is, verwacht ik dat het na-singelen niet eens meer nodig gaat zijn.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:01

miereneter schreef:
Koordsingel rekt inderdaad wat uit, maar bij mij (singel van Kieffer) zeker geen 10 cm. Zou dus eerder de langere nemen. Je weet toch nog niet hoeveel ze afvalt, en hij moet nu passen. Zelf heb ik wél dezelfde lengte als mijn leren singels gekocht, dat past prima.

Er zit ook enige rek in tijdens het rijden, ik moet echt nog een keer na-singelen als ik niet wil schuiven bij rare sprongen (jong paard). Aan de andere kant: die rek vind paard duidelijk prettig en als hij wat meer doorgereden is, verwacht ik dat het na-singelen niet eens meer nodig gaat zijn.

Precies om die rek tijdens rijden lijken ze me ook erg fijn. Net ook nog even de mattes echt nagemeten, totaal 80 cm en van gesp tot gesp nu 68cm. Dus de 60cm kijkt me dan prima met zo’n bescherm ding eronder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:31

Mattes heeft toch elastiek bij de gespen, dus die rekt ook al wat tijdens het rijden, toch?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:39

Marije_jiplover schreef:
Mattes heeft toch elastiek bij de gespen, dus die rekt ook al wat tijdens het rijden, toch?

Nee mattes heeft geen elastiek

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:48

Mijn Mattes heeft absoluut wel elastiek, aan beide zijdes aan de gespen :j
Zonder elastiek blokkeert mijn paard in zijn lopen, dus ik heb dat heel zorgvuldig uitgezocht toen ik een singel zocht.

Zowel de asymmetrische die ik eens tweedehands heb besteld als de nieuw bestelde Crescent.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:50

Ik heb zo'n koordsingel in mohair. Erg fijn ding. Hij rekt inderdaad wat uit, maar met het wassen komt hij dan telkens terug op zijn oorspronkelijke lengte.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:57

Ik ervaar de rek in de koordsingels die ik maak als minimaal. Zal hooguit om een paar cm gaan maar zeker geen 10 cm. Voordeel daarvan vind ik juist dat het voor het paard juist wat extra bewegingsruimte geeft door dat kleine beetje rek.
Ander voordeel van een koordsingel is ook dat deze in de breedte meebeweegt met het paard door die koorden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 10:58

10 cm rekt die van mij ook niet, hoor. Denk max een cm of 2-3.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:39

Ik was nu ook wel benieuwd naar de rek van mijn koordsingel.
Hij is nu 73cm en hij was oorspronkelijk 70cm.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 12:41

Toch denk ik dat dat ook een reden is dat paarden hem vaak goed accepteren. De rek is fijn voor ze denk ik :)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:02

Voor de liefhebber verkoop ik mijn nieuwe koordsingel, zwart, katoen, 70 cm met singelpatches.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 12:26

Ik wacht nog even een reactie af, anders heb ik er wel belang bij. :)

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 17:45

Klinkt allemaal erg positief. :) Ik wil er een bestellen om het uit te proberen, ze zijn niet super duur dus als het mijn paard niet bevalt ligt de koordsingel zo weer terug in de kast.

Ik twijfel nog wel waar ik hem moet bestellen. Ik heb een 120 cm nodig. En van wat ik hier lees mohair of katoen.
Ooteman, Equistore en Kramer verkopen de singel die ik nodig heb. Het materiaal staat echter niet op de sites vermeld. Behalve bij kramer, maar kramer heeft er lusjes aanzitten en dat heb ik niet persee nodig.

Iemand ooit een koordsingel bij ooteman of equistore besteld? Waren die van fijn materiaal/ katoen?
Laatst bijgewerkt door Rensje21 op 25-09-23 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 17:49

Rensje21 schreef:
Klinkt allemaal erg positief. :) Ik ga er een bestellen om het uit te proberen, ze zijn niet super duur dus als het mijn paard niet bevalt ligt de koordsingel zo weer terug in de kast.

Ik twijfel wel waar ik hem moet bestellen. Ik heb een 120 cm nodig.
Ooteman, Equistore en Kramer verkopen de singel die ik nodig heb. Het materiaal staat echter niet op de sites vermeld. Behalve bij kramer, maar kramer heeft er lusjes aanzitten en dat heb ik niet persee nodig.

Iemand ooit een koordsingel bij ooteman of equistore besteld? Waren die van fijn materiaal/ katoen?

Ik dacht precies hetzelfde dus ik heb er ook eentje besteld :j

Hier een dressuur singel nodig, dus die van mij bij Kramer besteld. Ik ben heel erg benieuwd, normaal kan mijn Haf geen rechte singel hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:22

Maar dat zijn dus de katoenen ( of mix met nylon). Mohair singels zijn een beetje duurder ;-). Katoen kan soms nog wel al kan dat wel wat "harder" worden, nylon is vreselijk, dat kan echt snijden.
Echt mohair is superzacht maar enorm sterk met dus een klein beetje rek; katoen rekt niet.

Rensje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 18:24

ElCid schreef:
Maar dat zijn dus de katoenen ( of mix met nylon). Mohair singels zijn een beetje duurder ;-). Katoen kan soms nog wel al kan dat wel wat "harder" worden, nylon is vreselijk, dat kan echt snijden.
Echt mohair is superzacht maar enorm sterk met dus een klein beetje rek; katoen rekt niet.

Als mijn paard de koordsingel fijn vind kom ik er eentje van mohair bestellen :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 18:52

Rensje21 schreef:
Als mijn paard de koordsingel fijn vind kom ik er eentje van mohair bestellen :D

Dat dus _/-\o_

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 19:06

Rensje21 schreef:

Ik ga het nog druk krijgen ;-).
Die van Kramer zijn overigens van elastisch katoen wat dus inderdaad ca. 10 cm uitrekt.