Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:34

Van de meeste zadels die mensen hier plaatsen (van hun eigen zadels dus) ben ik vaak vooral benieuwd naar hoe de ruiter er in zit. Want ook ruiters verschillen van bouw en wat voor de ene werkt, hoeft dat voor een ander niet te doen (zoals hier in dit topic ook door meerdere mensen aangehaald is). Maar van een foto van een zadel (vaak ook nog los liggend) op een paardenrug zonder foto van ruiter, vind ik het bar lastig zeggen of het passend is of niet (áls je dat al van een foto kan zeggen). En of het dus onder badkuipzadels valt of niet.

En sowieso, wat is de definitie van een badkuip zadel? Is dat een zadel waar je in zit, maar wat wel passend is voor ruiter en paard? Of is dat per definitie een zadel waar je in zit, waar de ruiter in een houding vast gezet wordt? Want als dat laatste het geval is, kan een zadel voor de een een badkuipzadel zijn en voor de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:37

MyWishMax schreef:
Jawel, want als het zadel recht zou liggen zouden ook bepaalde lijnen ander getekend moeten worden. Zoals laagste gedeelte van de zit bijvoorbeeld. Nu het achterover ligt op een bok zit dat verder naar achteren als wanneer het recht zou liggen.
Ik heb hem gedraaid in Photoshop en ik zou dit plaatje zo laten. :') Ik werd er niet vrolijker van om hem wel "recht" te zien liggen.

Wat er zo te zien gebeurd is, is dat de afbeelding juist speciaal gedraaid is om het zadel meer horizontaal te krijgen en het juist te kunnen vergelijken met het andere zadel. Dit verklaart namelijk wel meteen waarom mensen nauwelijks rechtop kunnen zitten in dit soort zadels:
Afbeelding

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:39

En plaats nou op dat plaatje eens iemand met een lang bovenbeen en de positie van de knie dus een stuk lager. Het is een bovenbeenwrong, geen kniewrong. Dus de punt van de knie moet een stuk lager liggen. Dan komen de lijnen heel anders uit.

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van open zadels. En rijbroeken zonder welke vorm van extra grip. Ik kan namelijk zelf zitten. Maar het beeld wat hier geschetst wordt vind ik erg zwart wit en ook nog niet helemaal correct.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:40

Dat verandert nog steeds niets aan het feit dat de ruiter in stoelzit gedwongen wordt, simpelweg doordat de zitting veel meer achterover ligt. Met het zweetblad iets ronder gesneden heb je bijna een renzadelmodel. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:44

Het gaat niet om het plaatje recht zetten, maar het zadel op een paard leggen. Zo'n bok is gewoon niet handig om te vergelijken.

Nu vind ik het ook niet eruit zien als een fijn zadel, nee. Maar bij zulke dingen is het toch eerlijker om gelijke omstandigheden te laten zien. Dus zadel type 1 en 2 beide op een paard te laten zien waar deze op past. Als ze er zo van overtuigd zijn dat het fout is dan wordt het alleen maar duidelijker als je 2 foto's hebt in dezelfde omstandigheden. Als een zadel zo op een paard ligt als op die bok is het gewoon een slecht aangemeten zadel. Maar mijn zadel ligt op zo'n bok ook niet mooi, op het paard juist wel.

Edit, ik heb ook een bovenbeenwrong. Mijn knie ligt aan de onderkant van de wrong.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 08-04-23 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 12:45

996981 schreef:
Veel mensen zitten op het bolle deel van het bovenbeen. Dan kom je meestal te ver achterop de lepel te zitten. Even je beugels uit, benen naar achter brengen richting de flank en dan je benen weer naar voren schuiven zonder los te maken van het zadel. Dat werkt vaak om te voelen waar je moet zitten :)

Wat je hier beschrijft is een goede oefening om de zit en het bewustzijn van de zit te verbeteren. Maar eerlijke vraag: waar leer je dat tegenwoordig nog? Mensen leren ook niet meer om een zadel te kiezen dat past bij hun derriere, je ziet vaak zadels die te klein zijn en dat ruiter teveel op de cantle zitten met de knieën opgetrokken om zichzelf te stutten. Inmiddels zijn er zadels waarbij de lepel recht omhoog gaat, dat maakt dat probleem alleen maar groter. Hier geldt heel simpel: waar een wens is, ligt een markt en zodoende zijn er weinig open zadels meer te vinden. Zonde hoor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 13:06

Even voor de duidelijkheid: het gaat me om de zadels met extreem grote blokken :) Er zit het een en ander tussen geen wrong en een extreem groot blok dat de helft van je zweetblad in beslag neemt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:25

Avalanche schreef:
Even voor de duidelijkheid: het gaat me om de zadels met extreem grote blokken :) Er zit het een en ander tussen geen wrong en een extreem groot blok dat de helft van je zweetblad in beslag neemt.

Ik begrijp wel wat je zegt.
Ook jou zadel vind ik een extreem dikke blok hebben, maar jij zegt, daar zit ik niet tegen aan.
En ik denk dat toen die blokken uitgevonden werden het zo ook bedoeld zal zijn.
Je laat een passer komen, dan ga je in een proef zadel zitten, de blokken worden er tijdens het rijden opgemaakt. Dus het zou je houding niet mogen beïnvloeden. En ze zouden je been ook net niet mogen raken.

Waarom zitten ze er dan, naar mijn idee voor de veiligheid. Voor je eigen gevoel, voor als er iets niet volgens planning loopt.
Ik voeg een foto toe uit het jaar kruik, met mijn springzadel waarop je ziet dat de dikke knoppen tijdens het gewone rijden geen functie hebben. Verder heeft dit zadel geen wrong, dus zit je als op een zadel zonder wrong. Het doet pas wat als je niet goed meer zit. (grappig detail, met dit zadel heb ik mijn eerste M2 winstpunt gehaald en toen pas een dressuur gekocht. Dit paard op de foto was pas een paar keer onder het zadel geweest)

tegenwoordig zie je de zadel die een been in positie duwen. Aan de achterkant ook nog eens een hoge lepel die ook nog vanuit die kant duwen.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit de bedoeling kan zijn.
Een ruiter kan nooit meekomen in de beweging die ook bij de ruiter past. En kan dus nooit ontspannen zitten en daardoor het paard los in de rug houden.

Afbeelding
Kieffer Koof

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:26

Mkango schreef:
Dat verandert nog steeds niets aan het feit dat de ruiter in stoelzit gedwongen wordt, simpelweg doordat de zitting veel meer achterover ligt. Met het zweetblad iets ronder gesneden heb je bijna een renzadelmodel. :')

Het kan best dat als je dit zadel op een paard legt die er de rug voor heeft dat het zwaartepunt wel gewoon in het midden ligt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:04

Elisa2 schreef:
Mkango schreef:

Het kan best dat als je dit zadel op een paard legt die er de rug voor heeft dat het zwaartepunt wel gewoon in het midden ligt.

Dat kan toch nooit! Zodra het zwaartepunt in het midden ligt, kan de ruiter het been nooit meer kwijt, de voorste helft van het zweetblad wordt compleet in beslag genomen door het blok.

Edit:
Hier voorbeelden van het effect van een blok, t.o.v. Een zadel zonder blok.

Ik vind de onnatuurlijke houding van het onderbeen overduidelijk in de zadels met blok.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 08-04-23 14:12, in het totaal 2 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:07

Daphara schreef:
Elisa2 schreef:

Dat kan toch nooit! Zodra het zwaartepunt in het midden ligt, kan de ruiter het been nooit meer kwijt, de voorste helft van het zweetblad wordt compleet in beslag genomen door het blok.

Niet iedereen heeft dezelfde beenvorm hè?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:09

Veronica2 schreef:
996981 schreef:
Veel mensen zitten op het bolle deel van het bovenbeen. Dan kom je meestal te ver achterop de lepel te zitten. Even je beugels uit, benen naar achter brengen richting de flank en dan je benen weer naar voren schuiven zonder los te maken van het zadel. Dat werkt vaak om te voelen waar je moet zitten :)

Wat je hier beschrijft is een goede oefening om de zit en het bewustzijn van de zit te verbeteren. Maar eerlijke vraag: waar leer je dat tegenwoordig nog? Mensen leren ook niet meer om een zadel te kiezen dat past bij hun derriere, je ziet vaak zadels die te klein zijn en dat ruiter teveel op de cantle zitten met de knieën opgetrokken om zichzelf te stutten. Inmiddels zijn er zadels waarbij de lepel recht omhoog gaat, dat maakt dat probleem alleen maar groter. Hier geldt heel simpel: waar een wens is, ligt een markt en zodoende zijn er weinig open zadels meer te vinden. Zonde hoor.

De vraag is ook of mensen dit willen leren :) er zijn echt genoeg instructeurs die hun studenten dit willen leren. Er is echter een hele grote groep die inderdaad eerder geld investeert in een ander zadel (en setjes…) dan in goede les.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:15

misschien er zo lijntjes intekenen?

Afbeelding[/url]

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:16

996981 schreef:
Daphara schreef:

Laat mij een dressuzadel met een dergelijk flink blok zien, zwaartepunt in het midden en dat de ruiter nog onafhankelijk kan zitten, zonder tegen het blok te komen (en dan weer het schommelstoel effect te moeten tegengaan met pointbillets en verlengde kussens)

Dat gaat je in 99 van de 100 gevallen niet lukken!
Maar ik ben benieuwd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:23

Daphara schreef:
Laat mij een dressuzadel met een dergelijk flink blok zien, zwaartepunt in het midden en dat de ruiter nog onafhankelijk kan zitten, zonder tegen het blok te komen (en dan weer het schommelstoel effect te moeten tegengaan met pointbillets en verlengde kussens)

Maar ik ben benieuwd.

Hoezo zou het been niet tegen de wrong mogen komen? Daarvoor zitten ze er. Of iemand onafhankelijk zit lijkt me vanaf een plaatje ook lastig te beoordelen. Daarvoor heb ik in ieder geval bewegend beeld nodig.

Ik zelf heb geen dergelijk zadel en ik vind het niet ok om foto’s van internet te plukken van anderen, maar ik weet dat er mensen zijn die prima in dergelijke zadels passen

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:24

Daphara schreef:
Elisa2 schreef:

Edit:

[ Video ]

[ Video ]

Ik vind de onnatuurlijke houding van het onderbeen overduidelijk in de zadels met blok.

Zit de ruiter zo door het zadel, of ondanks het zadel?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 14:31

996981 schreef:
Daphara schreef:

Je moet wel hele dunne benen hebben om daartussen te passen hoor. De gemiddelde vrouwenmaat in NL is maat 42, niet maat 32.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 14:45

Avalanche schreef:
996981 schreef:

Je moet wel hele dunne benen hebben om daartussen te passen hoor. De gemiddelde vrouwenmaat in NL is maat 42, niet maat 32.

Gemiddeld ja, dat betekent niet dat er geen meiden of vrouwen zijn die een kleinere maat hebben dan gemiddeld. Dit zou bijvoorbeeld een op maat gemaakt zadel kunnen zijn voor iemand met een kleine maat, of een man (die over het algemeen sowieso dunnere benen hebben). Niemand zegt dat dit zadel gemaakt is voor de gemiddelde Nederlandse vrouw toch? Komen we weer op wat volgens mij het belangrijkste is: dat het zadel past bij de ruiter zijn bouw en goed ligt op het paard

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-23 15:30

Dat kan. Maar hoe groot is die kans, zeker als je meeneemt dat bijna de helft van de nieuwe zadels die te koop zijn er zo uitzien? Want als ook bijna de helft van de ruiters maat 32 heeft, kan maat 42 niet de gemiddelde maat zijn, tenzij de andere helft maat 52 heeft of zelfs groter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:40

Avalanche schreef:
Dat kan. Maar hoe groot is die kans, zeker als je meeneemt dat bijna de helft van de nieuwe zadels die te koop zijn er zo uitzien? Want als ook bijna de helft van de ruiters maat 32 heeft, kan maat 42 niet de gemiddelde maat zijn, tenzij de andere helft maat 52 heeft of zelfs groter.

Ik denk dat de populatie mensen met kleiner dan maat 42 groter is onder ruiters, dan onder de algehele bevolking?

Of de helft van alle zadels precies het model heeft als op de foto durf ik niet te zeggen. Ik ben geen zadelverkoper. Ik weet wel dat er veel vergelijkbare modellen zijn, welke wellicht voor 1 model worden aangezien? Even gekeken op de site van Custom, zij hebben bijvoorbeeld 16 verschillende types die allemaal ook nog weer individueel aangepast kunnen worden naar wens.

Dus dat de zadel op het plaatje precies hét zadel is dat veel gekocht wordt zou kunnen, maar denk ik niet

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:50

996981 schreef:
Daphara schreef:

Maar ik ben benieuwd.

Hoezo zou het been niet tegen de wrong mogen komen? Daarvoor zitten ze er. Of iemand onafhankelijk zit lijkt me vanaf een plaatje ook lastig te beoordelen. Daarvoor heb ik in ieder geval bewegend beeld nodig.

Ik zelf heb geen dergelijk zadel en ik vind het niet ok om foto’s van internet te plukken van anderen, maar ik weet dat er mensen zijn die prima in dergelijke zadels passen

Je kunt een openbare foto linken, zo moeilijk is dat niet. Dus laat maar zien wat je wel goed vind passen met een dergelijk blok en de ruiter toch op het midden van het zadel. Ik heb het nog niet gezien.

Waarom je been niet tegen het blok zou moeten komen? Vanwege het hefboom effect, zie enkele posts terug, daar heb ik een video geplaatst wat het hefboom effect is van de ruiter op het blok. Dat effect is wetenschappelijk onderzocht en kan wel degelijk schade brengen aan de paarden rug.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 15:59

Daphara schreef:
Je kunt een openbare foto linken, zo moeilijk is dat niet. Dus laat maar zien wat je wel goed vind passen met een dergelijk blok en de ruiter toch op het midden van het zadel. Ik heb het nog niet gezien.

Waarom je been niet tegen het blok zou moeten komen? Vanwege het hefboom effect, zie enkele posts terug, daar heb ik een video geplaatst wat het hefboom effect is van de ruiter op het blok. Dat effect is wetenschappelijk onderzocht en kan wel degelijk schade brengen aan de paarden rug.

Ja kan, maar dat wil ik niet. Dat een foto op internet staat, betekent niet dat de ruiter er akkoord mee is om uitgebreid besproken te worden op een forum

Tussen contact met de wrong (=tegen de wrong) en met veel gewicht erop hangen is denk ik ook nog een verschil?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 16:12

Daphara schreef:
Elisa2 schreef:

Edit:

[ Video ]

[ Video ]

Dit is appels met peren vergelijken. Beide hulpen zijn totaal anders. Bij de een wordt het paard om het binnenbeen gebogen waardoor de beenligging langer en vertikaler is. De kniewrong staat gewoon toe dat de beenligging vertikaler komt. Of het fraai is dat het bovenbeen dan van achter wat over het zweetblad komt in een ander verhaal. Vroeger waren zweetbladen breder en ronder maar dat geeft optisch in een dressuurplaatje ook een minder fraai beeld. De wrong doet zijn werk om het bovenbeen vertikaler in het zadel te houden. Daarmee de ruiter dwingen meer op zijn/haar gat te zitten en geeft meer stabiliteit en houvast aan het bovenbeen.

Ik ben er geen voorstander van.. maar who cares...

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:22

Ibbel schreef:
Getup schreef:
Verder zie ik ook erg veel naar achteren hangende ruiters / amazones, dat willen "we" toch niet ?

Ik heb zelf altijd het gevoel dat die ruiters de hysterisch-voorbeenzwaaiende gangen van hun paard gewoon niet uit kunnen zitten. Zeker bij paarden waarbij er aan de voorkant van alles gebeurt, maar waar de achterkant (en dus meestal ook de rug) niet meedoet.

Dan kán je als ruiters niet zitten.
Als de motor daadwerkelijk van achteren wat doet, drukt die je als het ware overeind. En die van je weglopende voorkant kiept je naar achteren....

*\o/* *\o/* *\o/*

Precies

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 17:22

Daphara schreef:
Maar welke druk moet verdeeld worden?

Langere kussens zijn nodig om de schommeling van het zadel op te vangen. Dit grapje red je niet in een zadel zonder blok er op. Dat is ook de reden dat al deze zadels met blok een singelstoot aan het kopijzer hebben zitten de zogeheten pointbillets.
In plaats van singelstoten in het midden is het nodig het kopijzer te verankeren. Dat kopijzer kan zich dan weer lekker in de trapezius spier ingraven.

Point billets zijn echt uit den boze bij paarden met een hogere schoft en zouden veelal niet nodig zijn als het zadel geen blok er op had.
Maar je moet iets doen om het idioot schommelen van een zadel tegen te gaan, dus dan maar lange kussens en “punt-stoten”.

Stel je nu even de paarden rug voor onder een zadel als dit en welk verhoogd effect het balans van de ruiter heeft op een paarden rug met zulke blokken op het zadel.

En dan beweren sommigen nog dat ze een onafhankelijke zit hebben. In het geval van een onafhankelijke zit, heb je geen blokken op het zadel nodig.

Ik ben trouwens niet anti wrong, maar echt wel anti blok, in mijn eerste post heb ik een link geplaatst naar wetenschappelijk onderzoek over het gebruik van blokken op een zadel, heeft iemand überhaupt de moeite gedaan dat te lezen?

Druk van de ruiter moet verdeeld worden bedoelde ik daarmee.

En langere kussens is groter oppervlak en zou in theorie dus ook een groter oppervlak hebben om druk te verdelen.