Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:31

Celebi schreef:
Heb je van Ikonic de dressuurzadels al geprobeerd? Zeker het light model is erg smal en de verplaatsbare wrong is erg handig. Het zadel is ook wat meer naar voor uitgesneden.

Ik heb deze dit is de Ikonic hybrid light dubbelflap

Ik ben er verliefd op. De vorm. De bies. Licht gewicht. Helemaal top. Maar helaas kan ik mijn kont niet zo goed kwijt. Bij intresse kan ik filmpje prive sturen
Afbeelding

Afbeelding

beline1

Re: Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 19:52

Ik heb een Albion Revelation Red Label dressuurzadel met een licht ondersteunende zit met individuele knierolmaat en positionering.
2e hands gekocht (nieuw belachelijk duur) en nalaten kijken op pasvorm door een zadelmaker, en toen het paard ging groeien in bespiering bij Country Mill nog fijner passend laten maken op ons paard.
Met dit zadel ga ik rustig een 3 uur durende buitenrit maken zonder centje pijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:19

Michelle: ik denk dat een langer zadel voor jou fijner is :) Je zadel lijkt te kort voor je, maar ik zeg dat zo van een foto he, dus kan een momentopname zijn :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:38

Avalanche schreef:
Michelle: ik denk dat een langer zadel voor jou fijner is :) Je zadel lijkt te kort voor je, maar ik zeg dat zo van een foto he, dus kan een momentopname zijn :)

Ik heb dit zadel gehad en hier had ik dat probleem ook in :+ mijn paard kan helaas max 17.5 inch hebben helaas
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 21:56

Zitlessen kunnen je ook helpen denk ik, maar een 18" zadel lijkt mij beter passen. Ik zie echt niet zoveel mis met je zit :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:05

Avalanche schreef:
Zitlessen kunnen je ook helpen denk ik, maar een 18" zadel lijkt mij beter passen. Ik zie echt niet zoveel mis met je zit :)

Nee in stap niet maar in draf wel helaas haha

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-23 22:35

rozebadeend schreef:
MyWishMax schreef:
Het is gewoon enorm persoonlijk en wat er eerder gezegd werd; wat op het ene paard vreselijk zit kan op een ander fijn zitten. 9 van de 10 zadels met diepe zit en wrongen kan ik niet in zitten zonder door de grond te gaan van de pijn. Maar mijn eigen zadel wel, die dwingt mij helemaal niet. Mijn been ligt achter de wrong als het gewoon natuurlijk afhangt en als ik gewoon normaal ga zitten voel ik niks qua diepe zit. Zet er een ander in die een ander lijf heeft en die wordt wel gedwongen, omdat het niet bij het lijf past. Of wanneer zadel niet lekker meer ligt, dat voel ik meteen. Zelfs plattere zadels zonder wrong kunnen nog dwingen als het niet geschikt is voor lijf. Ik zocht ook iets wat absoluut niet dwong, slechte ervaringen mee. Moest letterlijk van het paard getild worden en op stoel gezet, zelf kon ik het niet meer. Maar het zadel liet me op een onnatuurlijke manier zitten, je kon wel anders maar automatisch ging ik op de manier zitten die zadel uitnodigde voor mijn lijf.

Dat zie je dus bij de foto van jouw zadel. Die past niet bij jouw lijf, dus word je in een houding gedwongen.

Dat is ook het lastige aan zulke topics. Je kan eigenlijk niks zeggen van wat geschikt is en zelfs zadels waar je ervaring mee hebt op paard 1 kunnen enorm anders zijn bij paard 2.

Helemaal eens met dit. Het is heel persoonlijk en ook nog eens per paard afhankelijk hoe je zit in een zadel. Op het moment dat een zadel jou past, zit je niet 'gedwongen'. Op het moment dat jij wel een houding gedwongen word, is het gewoon geen passend zadel voor jou.

Ik ben persoonlijk erg fan van WOW, omdat het modulair is. De basis (boom, kopijzer, kussens) word aangepast aan jou paard, en de zweetbladen en zitting aan wat voor jou het beste past en zit.

Je kan je uiteraard oriënteren aan de hand van tips in dit topic, maar de enige optie is ga testrijden, en uitproberen!
Je moet opstappen en gelijk de eerste pas goed zitten, zo niet? Door naar de volgende, want dan gaat het over het algemeen ook niet komen.

Eens met jullie beide: zoek een zadelmaker bij wie je meerdere merken kan testen, liefst voor een maandje ofzo…. Ik heb toen ik een passend zadel voor m’n paard vond m ook helemaal aan mijn bouw laten aanpassen; ik ben 1.85 en heb hele lang benen; dus verstelbare beugelophanging, verlengde zweetbladen, weinig wrong zodat ik m’n benen goed af kon laten hangen, smalle twist…. Dat was een Frank Baines…prachtig fijn zadel…. Tot ik me stuk reed…Ik en m’n zadelmaakster snapte er niks van, maar goed dit was niks dus heb maanden op een leenzadel gereden (een Ideal/Crown) maar dat lag minder goed op m’n paard. Dus nieuw zadel; een Ninon Schutte is het geworden, paard liep meteen ruim weg en ik zat lekker, maandlang test gereden en exact het testzadel besteld. Maar qua type zadel zou ik daar nooit voor gekozen hebben; vrij korte zweetbladen, iets meer naar voren geplaatst ook en vrij diepe zit…Maar ligt super op m’n paard en ik heb eindelijk geen pijn meer, dus laat je goed adviseren en test zadels uit. En denk out of the box, het is niet perse zo dat wat anderen hier of jijzelf denkt dat passend is voor je lijf dat het ook echt zo is in de praktijk :D :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:36

Avalanche schreef:

Nee de zit is niet goed. Michelle heeft nog veel ruimte voor in het zadel en tussen knie en zadel en zit op de lepel. Zo kun je je bekken ook niet kantelen.
Beugels een paar gaatjes langer en op het juiste punt in het zadel gaan zitten (in het midden).
Dus beugels uit. Ga (voor je gevoel) voorin het zadel zitten kantel je bekken en laat je benen hangen. Dan zul je zien dat de beugels langer moeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 09:40

Je noemde m al in je OP. Passierzadels hebben nog wel close contact modellen met weinig wrong.
Wij hebben zelf een Childeric zadel, omdat mijn dochter ook graag niet gedwongen wil zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 10:00

Babootje schreef:
Avalanche schreef:

Nee de zit is niet goed. Michelle heeft nog veel ruimte voor in het zadel en tussen knie en zadel en zit op de lepel. Zo kun je je bekken ook niet kantelen.
Beugels een paar gaatjes langer en op het juiste punt in het zadel gaan zitten (in het midden).
Dus beugels uit. Ga (voor je gevoel) voorin het zadel zitten kantel je bekken en laat je benen hangen. Dan zul je zien dat de beugels langer moeten.

Ze hoeft haar bekken ook niet te kantelen, benen zijn in een prima positie. Als ze nu nog haar bekken gaat kantelen krijgt ze last van haar onderrug. Ik vind die al te hol op de foto, idealiter stapel je die blokken recht op elkaar. Ze mag de onderbenen nog iets meer terugleggen en handen dragen en schouders laten vallen. Maar bovenbenen moeten niet in een andere positie zo en dus de hoek van het bekken ook niet.
Ik denk dat als ze doet wat jij zegt, ze heel geforceerd gaat zitten en dat moet je niet willen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 16:44

Bedankt voor de tips! Als ik van de week weer ga rijden dan zal ik eens proberen meer voor in het zadel te zitten

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 17:20

IrishDraught schreef:
Sizzle schreef:
Van welk merk is je springzadel?
Daaruit kun je samen met een zadelpasser eerst eens proberen uit te vinden wat voor soort zitting bij je past.
Passier GG is inderdaad een fijn zadel maar ik rij me daarin kapot. Dat heeft niets met het zadel te maken maar met mijn lichaam. Als je eerst een idee hebt van het soort opbouw dan kun je wat gerichter zoeken.
Wel zul je voor jouw soort type paard waarschijnlijk moeilijker slagen bij de Italiaanse en Franse zadels. Dat is ook iets om in het achterhoofd te houden.

Heb een Ikonic eventing zadel met MW boom. Maar ook een Prestige Versailles met 33 boom.
Paard is rond geribt met schoft

Passier ben ik idd bang dat dat minder bij mn paard past. Mijn vorige paard had een passier en daar zat ik wel prima in.

Ik heb de Ikonic dressage light. Heerlijk zadel, geen gedwongen zit en je rijdt al een Ikonic. De twist is heel smal.
Zeker een aanrader

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 18:51

Babootje schreef:
Avalanche schreef:

Avalanche schreef:
Ze hoeft haar bekken ook niet te kantelen, benen zijn in een prima positie. Als ze nu nog haar bekken gaat kantelen krijgt ze last van haar onderrug. Ik vind die al te hol op de foto, idealiter stapel je die blokken recht op elkaar. Ze mag de onderbenen nog iets meer terugleggen en handen dragen en schouders laten vallen. Maar bovenbenen moeten niet in een andere positie zo en dus de hoek van het bekken ook niet.
Ik denk dat als ze doet wat jij zegt, ze heel geforceerd gaat zitten en dat moet je niet willen.

TS sorry voor off topic :D :D

AvA met bekken kantelen bedoel ik naar voren kantelen, niet naar achteren. Doordat Michelle nu op de lepel zit, zit ze met een holle rug.
Dus als ze wat meer in het middelpunt van het zadel gaat zitten en haar bekken naar voren kantelt, krijgt ze meer ruimte achter in het zadel. Daarvoor moeten de beugels op de juiste lengte. Haar benen liggen ruim achter de wrong. Daar is nog genoeg ruimte.
Dus ik denk dat het zadel groot genoeg is en dat Michelle met wat aanpassingen er goed in kan zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-23 19:05

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Avalanche schreef:

TS sorry voor off topic :D :D

AvA met bekken kantelen bedoel ik naar voren kantelen, niet naar achteren. Doordat Michelle nu op de lepel zit, zit ze met een holle rug.
Dus als ze wat meer in het middelpunt van het zadel gaat zitten en haar bekken naar voren kantelt, krijgt ze meer ruimte achter in het zadel. Daarvoor moeten de beugels op de juiste lengte. Haar benen liggen ruim achter de wrong. Daar is nog genoeg ruimte.
Dus ik denk dat het zadel groot genoeg is en dat Michelle met wat aanpassingen er goed in kan zitten.

Ja, dan snap ik je. Ze zou idd de bovenbenen daar misschien nog meer laten vallen.

Al ben ik wel voorstander van nog iets een hoek in de knieën houden, zodat alles rondom het bekken wel los blijft :)