MyWishMax schreef:Het is gewoon enorm persoonlijk en wat er eerder gezegd werd; wat op het ene paard vreselijk zit kan op een ander fijn zitten. 9 van de 10 zadels met diepe zit en wrongen kan ik niet in zitten zonder door de grond te gaan van de pijn. Maar mijn eigen zadel wel, die dwingt mij helemaal niet. Mijn been ligt achter de wrong als het gewoon natuurlijk afhangt en als ik gewoon normaal ga zitten voel ik niks qua diepe zit. Zet er een ander in die een ander lijf heeft en die wordt wel gedwongen, omdat het niet bij het lijf past. Of wanneer zadel niet lekker meer ligt, dat voel ik meteen. Zelfs plattere zadels zonder wrong kunnen nog dwingen als het niet geschikt is voor lijf. Ik zocht ook iets wat absoluut niet dwong, slechte ervaringen mee. Moest letterlijk van het paard getild worden en op stoel gezet, zelf kon ik het niet meer. Maar het zadel liet me op een onnatuurlijke manier zitten, je kon wel anders maar automatisch ging ik op de manier zitten die zadel uitnodigde voor mijn lijf.
Dat zie je dus bij de foto van jouw zadel. Die past niet bij jouw lijf, dus word je in een houding gedwongen.
Dat is ook het lastige aan zulke topics. Je kan eigenlijk niks zeggen van wat geschikt is en zelfs zadels waar je ervaring mee hebt op paard 1 kunnen enorm anders zijn bij paard 2.
Helemaal eens met dit. Het is heel persoonlijk en ook nog eens per paard afhankelijk hoe je zit in een zadel. Op het moment dat een zadel jou past, zit je niet 'gedwongen'. Op het moment dat jij wel een houding gedwongen word, is het gewoon geen passend zadel voor jou.
Ik ben persoonlijk erg fan van WOW, omdat het modulair is. De basis (boom, kopijzer, kussens) word aangepast aan jou paard, en de zweetbladen en zitting aan wat voor jou het beste past en zit.
Je kan je uiteraard oriënteren aan de hand van tips in dit topic, maar de enige optie is ga testrijden, en uitproberen!
Je moet opstappen en gelijk de eerste pas goed zitten, zo niet? Door naar de volgende, want dan gaat het over het algemeen ook niet komen.