Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:35

DuoPenotti schreef:
Bijzonder...
Mijn brede Kwpn-er paste er niet in.
Deken aan mijn vriendin gegeven met smal paard wel.

Hier nu 2 brede koudbloeden.
Als ik de deken netjes op de rug leg past bij de ene met moeite de borst dicht. Maar dus echt te strak. De ander komt 15 cm te kort.
Bij beide zit de sluiting veeel te hoog.

Bij mijn smalle EV ligt hij niet goed hoor. Zij heeft in theorie dezelfde maat als Monster, maar zij is heel smal en langgelijnd, en Monster is veel breder en korter in het lijf.
Bij Monster zit Bucas als gegoten, bij haar trekt het deken scheef, omdat ze hem aan de zijkant niet opvult.

Voor brede koudbloeden kan ik me voorstellen dat hij idd niet de ideale pasvorm heeft, koudbloed-breed is nog wel anders dan warmbloed-breed. Die hebben in het geval van Tinker ook veel minder schoft.
Verder vind ik de Bucas ook niet mooi vallen bij paarden met een lage halsaanzet.

Voor de EV zitten Amigo, Mio en de Weatherbeeta heel mooi.

Ergens jammer, ik had gehoopt dat ze dekens konden delen, maar nee.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 14:35

DuoPenotti schreef:
Bucas is zeker niet voor bredere paarden. Sterker nog. Zie ze alleen maar fijn liggen op smallere paarden.

Mijn erg brede haflinger draagt een Bucas Irish en die past hem ook gewoon goed.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:02

Hier een brede Haf met Bucas Atlantic op, erg blij mee. Hij valt juist mooi om haar brede schouders.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:28

Fijn dat de bucas bij enkele van jullie dus wel past :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:29

Kentucky al eens geprobeerd?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:38

DuoPenotti schreef:
Bucas is zeker niet voor bredere paarden. Sterker nog. Zie ze alleen maar fijn liggen op smallere paarden.

De foto staat in mijn vorige reacties ergens...
Maarem bucas big neck past goed op mijn "warmbloed" tinker....
Die echt extreem extreem breed is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:01

ja een big neck, het ging over een gewone zover ik weet.

Overigens past de big neck hier ook niet, de sluiting zit veel te hoog

Daarnaast, wat is extreem breed.
Gezien we dat niet makkelijk in kaart kunnen brengen krijgen we daar ook nooit antwoord op :)

Kijk ik naar mijn 2 paarden.
Ene heeft Massimo maat 40 op liggen, de ander massimo 39. Maakt dus niet alles.
Maar de breedste betreft zadel heeft een iets smallere borst. De merrie met de brede borst heeft een beetje schoft net wat andere rug en daardoor een net wat kleinere boommaat

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:05

Dat is idd de bouw van je paard. Daarom hou ik ervan het wat specifieker te maken. Met een brede ribbenkast hoef je nog geen brede schouders te hebben.
Maar brede schouders vragen wel om een andere pasvorm dan smalle schouders.

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 17:59

Hier nog wat foto's voor mij om te testen...

Ik vind tinker en pony allebei niet erg breed. Enkel heeft pony een bolle buik.

Afbeelding
Afbeelding

Hier dus de smartex 5,3 waar hij precies heel plotseling veel last van kreeg, waarop hij wel altijd heel zuur was en die nogal een scheef zakte:

Afbeelding

En de nieuwe weatherbeeta 5,6 die dus een beetje groot is:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond op zich de bucas smartex eigenlijk prima liggen qua maat en pasvorm op zowel de tinker als de pony. Maar pony had er dan misschien toch last van, vandaar dat we vorige week op zoek gingen naar iets anders, ene die de schoft zou ontlasten.. Nadeel van de smartex is ook dat er geen loopsplitten in zitten. Daardoor zit het wat strak om de boeg.. Maar dat vindt de tinker geen probleem. Nu trouwens wel een ruime smartex om de tinker, van 5,3 naar 5,9 was misschien wat enthousiast. Maar geen probleem.

Afbeelding

Volgende keer dus allebei weer een maatje kleiner. En nog twee luba dekens onderweg...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:01

De stelling dat Bucas alleen past op smalle dieren met smalle schouders is gewoon 100% onjuist.
En je hebt ook helemaal geen zgn big neck ervoor nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:04

Foto's hierboven: op geen enkele foto is een passende deken te zien. Pony's zijn smal in de borst te noemen.

Beige deken zit gedraaid, geen wonder dat het paard hier een probleem mee heeft.
Die groene is veel te lang, die blauwe lijkt minder te lang, maar is alsnog te lang.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:18

Pony is idd smal in de borst. Model van de weatherbeeta is prima, maar deken is 1 maat te groot.
De Bucas voor de Tinker is ook te groot, en met een maat kleiner past hij niet. Tinker is te smal in de schouders voor de Bucas.

snowsels schreef:
Enkel heeft pony een bolle buik.

Bolle buik hoef je geen rekening mee te houden voor de pasvorm, enkel de buiksingels wat groter maken.

snowsels schreef:
Nadeel van de smartex is ook dat er geen loopsplitten in zitten. Daardoor zit het wat strak om de boeg.

Loopsplitten zijn niet om een deken ruimer om de boeg te laten vallen. Daar zijn die naadjes bovenin voor, bij de hals. En dan zie je dat er bij de Tinker heel veel stof over is bij de schouders.
Loopsplitten zijn om te lopen, maar maken een deken niet breder. Dat is het idee ook, om het deken zo te maken dat hij aansluit bij de boeg (want anders doet hij niets en heeft je paard het alsnog koud) maar aan de onderkant wel ruimte maken om te lopen.

jij hebt hetzelfde probleem als 90% van de mensen: je hebt te grote dekens gekocht, en met de verkeerde pasvorm. Maar de reden dat je pony (niet opeens) last kreeg van het deken is dat het deken te groot is en daardoor drukt op de schoft en gaat trekken op de borst. De oplossing is niet om hem nog groter te kopen, maar een maat én model te kopen dat past, zodat het deken niet naar achter trekt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:27

Weatherbeeta in een maat kleiner was mooier al denk ik dat hij zo ook wel blijft liggen.
Hij kan niet achter de schoft zakken in ieder geval.
Mijn ervaring is ook dat WB niet heel erg schuift als ze te groot zijn

Buik heeft wel invloed op de pasvorm. Bij dekens die aan de zijkant relatief kort zijn heb je dan kans dat het een naveltruitje lijkt.

Denk dat bij deze pony ook wel een Horseware deken met v of disc sluiting zou kunnen passen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 19:52

Je ziet erg goed op de foto dat de hals van die witte pony heel laag begint. Dat in combinatie met de hoge sluiting van Bucas werkt gewoon eigenlijk nooit. Ze trekken namelijk de deken mee naar beneden als ze het hoofd laten zakken en dan trekt het bovenop strak. Op de foto waar de tinker de Bucas aan heeft zie je ook bij de hals dat de deken hoger ligt dan de halsaanzet, maar hoeveel weet ik niet want daar heb je geen blote foto van.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:08

Volgens mij is het bij bucas vaker de boven - onderlengte verhouding die wel of niet past dan de voorsluiting. Bij bucas lijkt de wat meer 'typisch pony' verhoudingen gewoon beter te passen (dus relatief kortere rug tov schofthoogte)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 20:21

DuoPenotti schreef:
ja een big neck, het ging over een gewone zover ik weet.

Overigens past de big neck hier ook niet, de sluiting zit veel te hoog

Daarnaast, wat is extreem breed.
Gezien we dat niet makkelijk in kaart kunnen brengen krijgen we daar ook nooit antwoord op :)

Kijk ik naar mijn 2 paarden.
Ene heeft Massimo maat 40 op liggen, de ander massimo 39. Maakt dus niet alles.
Maar de breedste betreft zadel heeft een iets smallere borst. De merrie met de brede borst heeft een beetje schoft net wat andere rug en daardoor een net wat kleinere boommaat

My Bad... Ik dacht ook over de big neck....
Maar mijn stinker is in borst en rug en kont echt breed breed....

Afbeelding
Foto ff opgezocht... Voor de lol zou ik morgen wel een ongeveer kunnen meten hoe breed ze ca is _O-

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:19

Uiteindelijk heeft het ook met de voering te maken. Een fleece / staydry voering van Bucas beweegt niet zo makkelijk mee met het paard waardoor hij eerder strak zal trekken op de borst en scheef gaat liggen. Een gladde voering heeft dat veel minder, zeker op een stuggere vacht.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:40

Ik heb voor beide Friese merries een 300g deken met halve hals van Imperial Riding.
Gelukkig zie ik geen problemen met de manen en ze blijven erg netjes liggen.
Ook nog geen schuurplekken gehad.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 00:41

Bucas die te hoog sluit of te krap is om de hals (terwijl je wel de “big neck” hebt) is prima op te lossen met een borstverbreder.

Afbeelding
Afbeelding

Bij mij hebben beide paarden er een borstverbreder in zitten.

Daaronder dit jaar een borstbeschermer met beschermingspad (er in vastgenaaid) op de schroft.
Dat voorkomt drukplekken.
Afbeelding

Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 05:20

Daphera, maar met een goed passende deken heb je dat soort hulpstukken helemaal niet nodig. Vind de dekens ook echt niet lekker zitten. Snap dat het met zulke tanken ook lastig is. Maar dit is niet iets wat als algemeen advies zou moeten gelden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 07:25

Idd marjan
En ooit 25 jaar terug in de tijd van de zware dekens had mijn paard ook plekken op de schouders.
Zo'n borst beschermer gekocht en had hij een kapotte schoft. Dus zo'n ding nooit meer.
Toen de dekens kwamen zoals we ze nu een beetje kennen ook bij geen enkel paard meer een kale borst gehad.
Ook al zijn mijn dekens vaak te lang. Overigens nooit zo dat ze achter de schoft trokken.

Ik ben overigens blij nu met mijn bravo xl.
Maar kan me voorstellen dat met zulke tanks dat ook te smal is.

Maar deze dekens met verbreder zitten nog steeds niet te hoog voor. Wat dan zeker ook kracht op de schoft trekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:01

Ik krijg een beetje de indruk dat sommige mensen hier een hekel aan bucas hebben en maar blijven herhalen dat ze geen paarden kennen waarbij het past en alleen horseware mooi ligt. Er lopen echt heel veel paarden met een passende bucas.

Ook al kun je niet geloven dat dat kan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:09

Die zal wel voor mij bedoeld zijn...

Ik heb pas een paar weken een horseware. En voor die tijd paste bucas ook al niet :)
En ben idd blij verrast met de pasvorm van de xl. De gewone past hier net zo min. Dus zal nooit zeggen dat horseware altijd wel past.

En ja bucas ligt zeker op veel paarden prima. Dus de invulling van niet geloven is niet mijn mening...
Mijn vriendin had een smalle pony en daar lag hij prachtig op.
Ze heeft nu een smal op de borst groot paard gekocht. Dat paard is een kopie van een paard dat ze eerder had.
Bij beide ligt de bucas prachtig.
Maar heb haar ooit mijn gekochte bucas gegeven want die lag op mijn even grote paard verschrikkelijk.

Bij de 2 die ik nu heb zit te sluiting te hoog.
Breedte zou ik idd eventueel met een verbreder op kunnen lossen. Maar daardoor word niet de uitsnede van de deken dieper.
Wat bucas zelf ook aangeeft dit niet te willen doen. Want die vinden met de sluiting lager dat het op de borst gaat trekken.
Gemiste kans bij de big neck dekens denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:31

En er zijn ook plenty brede warmbloeden , haflingers fjorden er tinkers waarop het goed ligt.

Je zal dus altijd moeten passen. Ik ben juist ondanks lage halsaanzet blij met de hoge sluiting. Een V hals gaat hier altijd open en dan lopen ze met een kale borst. Het is echt per paard verschillend bucas is niet alleen voor smalle paarden en horseware niet alleen voor brede.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 08:35

Sowieso zijn niet alle lijnen van Horseware voor wat bredere paarden.
Dan kom je op de Rambo, Amigo XL en soms Rhino.