Maar okee, we nemen de vraag van Noordje;
Citaat:
Mag ik hier even een vraag stellen over de KN zadels?
Ik vraag me nl af hoelang deze zadels zijn. Ik heb een koudbloed met een korte rug en volgens de zadelpasser ook een vrij moeilijke rug
Aangezien hier meerdere type KN voorbijkomen, vroeg ik me af of jullie de lengte zouden kunnen meten voor mij
Ik doe dan de aanname (misschien geheel onterecht) dat de zadelmaker, of iemand anders, die mooie lijntjes van de schouder en de 18de rib mentaal tekent en die ruimte meet. Dat is dan bijvoorbeeld 45cm. En dan doe ik nog een aanname maar daar kan iemand vast uitsluitsel over geven, dat die ruimte recht wordt gemeten en niet met de vorm van de rug mee.
Dan roept zo'n zadelmaker, je kunt wel naar een ander zadel zoeken maar die mag ab-so-luut niet langer zijn dan 45cm! De 18de rib discussie laat ik er dan buiten
Dan wil je dus weten hoe lang een zadel is en stel er is een zadel met een boom zoals op mijn afbeelding, dan is die boom misschien wel 44cm van voor tot achter maar staat er een lepel op van 10cm, dan kom je ineens uit op 48cm als je op die manier meet. En die cijfers zijn geen feiten, absoluut niet, maar je komt dan wel over de 44cm heen terwijl de boom niet langer is dan dat
Dus ik denk echt dat de manier van het andere topic een hele mooie manier is om het zitvlak te meten, maar niets te maken heeft met of het wel of niet te lang is voor een paard
Hopelijk leg ik zo wel uit wat ik bedoel 
En @Babootje, ik ben het met je eens hoor. Het grote voordeel aan KN (is zelfs een beetje ontopic
) is naar mijn mening dat ik in het midden zit en niet achterin waar ik bij veel andere zadels terecht kom doordat ze het dieptepunt verder naar achteren hebben geplaatst. Maakt mijn paard en mij erg blij!