Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 19:52

CapeS schreef:
Hannanas schreef:
Wel gek dat hij niet aan komt, wat gaat je nieuwe plan worden en hoeveel kilo geef je dan van alles?

Normaliter zie je na een week al verschil namelijk.

Ik heb wel eens een oudje extra gevoerd. Twee keer per dag 2 kilo fibrebeet (droog gewogen, dus 6 liter water erbij) met 1,5 kilo 18+ en 50 ml olie, en als extra nog iedere dag 4 uur op een stal met onbeperkt hooi. Je zag het paard binnen een week al 'vullen" dwz dat de droge harde vachtlijnen om botten en ogen al iets zachter staan en na twee weken zie je de buik wat toenemen waarop vervolgens de weken daarna je echt wel een "laagje" over het gehele lichaam ziet komen. Dus als je na een week nog geen verschil ziet zou ik echt gaan ophogen.

Huidig is zijn voer per dag:
1kg speedibeet (droog)
1kg sportbrok
1kg seniores prioress
Lijnzaadolie
Bodybuilder
Een beetje sojaschroot
Onbeperkt hooi (eet volgens mij rond de 13kg als ik terugreken) met 24/7 weidegang (niet erg lang gras naar het word gewaterd en begint te groeien)
Een aantal wortels

Iemand tips voor verbetering? Sportbrok moet nu nog opgemaakt worden en daarna wilde ik overgaan op iets gericht op oude paarden. Hopelijk heb ik over een week of twee een goede foto en anders moet ik opzoek naar redenen waarom het niet werkt

Ik zou in ieder geval 2 x 2 kilo fibre/speedi/seniore gaan geven.

hoeveel geef je van de lijnzaad, bodybuilder en sojaschroot?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 20:02

Hannanas schreef:
CapeS schreef:
Huidig is zijn voer per dag:
1kg speedibeet (droog)
1kg sportbrok
1kg seniores prioress
Lijnzaadolie
Bodybuilder
Een beetje sojaschroot
Onbeperkt hooi (eet volgens mij rond de 13kg als ik terugreken) met 24/7 weidegang (niet erg lang gras naar het word gewaterd en begint te groeien)
Een aantal wortels

Iemand tips voor verbetering? Sportbrok moet nu nog opgemaakt worden en daarna wilde ik overgaan op iets gericht op oude paarden. Hopelijk heb ik over een week of twee een goede foto en anders moet ik opzoek naar redenen waarom het niet werkt

Ik zou in ieder geval 2 x 2 kilo fibre/speedi/seniore gaan geven.

hoeveel geef je van de lijnzaad, bodybuilder en sojaschroot?

2kg ervan maken kan ik zeker proberen heb het nu toch liggen bedoel je dan 4kg van alles per dag? Dan is wel erg veel niet? 8kg droog en die moeten met veel water geweekt, zou best kunnen overigens
100ml lijnzaad
450 gram bodybuilder
300 gram soja (is opgebouwd overigens)

siskeh

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:04

Sportbrok lijkt me niet gepast, dat zorgt voor meer "energie" maar vooral in de zin van heter/actiever.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 20:08

siskeh schreef:
Sportbrok lijkt me niet gepast, dat zorgt voor meer "energie" maar vooral in de zin van heter/actiever.

Deze wordt alleen opgemaakt nog ongeveer 10kg over. Hierna wil ik over op senioren brok. Is het dan slim om de sportbrok gewoon weg te gooien en over te gaan op de andere?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 20:58

nee hoor dat is zonde, maar gewoon minder van geven. Ik geef die van mij merriebrok erbij voor de eiwitten, ook maar max 1 kg omdat ze er anders te "heet" van wordt

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 21:25

Desi_2409 schreef:
nee hoor dat is zonde, maar gewoon minder van geven. Ik geef die van mij merriebrok erbij voor de eiwitten, ook maar max 1 kg omdat ze er anders te "heet" van wordt

Ahh oke dus de andere zak kopen en dan half half? Hij kan nu inderdaad ook niet echt zijn energie kwijt. Ookal als hij zich verveelt gaat hij gewoon de pony's vervelen :j
Maar over het algemeen is hij er nooit eerder heet van geworden, ook toen hij nog fit was. Hij is over het algemeen erg koel in zijn hoofd, ging er zo bitloos mee het bos in racen (alhoewel zonder andere paarden want dan is ineens alles een wedstrijd)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:48

TS, echt petje af hoe je alles hier opvat! Je opent een topic over heel wat anders maar ik vind echt dat je heel netjes met alle adviezen omgaat! Echt top.

Dat gezegd hebbende: ik zou sowieso de seniores priores ophogen. Als paarden helemaal niks anders meer kunnen eten, mogen ze een kilo per gewenst lichaamsgewicht. Een paard dat 600 kilo moet wegen kan dan dus 6 kilo SP eten per dag. Je kan daar dus wel wat meer van voeren dan 1 kilo.

Verder geven wij paarden die schraal/mager binnen komen altijd breeding mix van equifirst. En dan komen ze toch eigenlijk wel vrij vlot aan.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:54

prugelpiet schreef:
TS, echt petje af hoe je alles hier opvat! Je opent een topic over heel wat anders maar ik vind echt dat je heel netjes met alle adviezen omgaat! Echt top.

Dat gezegd hebbende: ik zou sowieso de seniores priores ophogen. Als paarden helemaal niks anders meer kunnen eten, mogen ze een kilo per gewenst lichaamsgewicht. Een paard dat 600 kilo moet wegen kan dan dus 6 kilo SP eten per dag. Je kan daar dus wel wat meer van voeren dan 1 kilo.

Verder geven wij paarden die schraal/mager binnen komen altijd breeding mix van equifirst. En dan komen ze toch eigenlijk wel vrij vlot aan.

Dat is heel lief dankje :) is ook wel fijn om even een positief berichtje ertussen te hebben :p maar dan met 6kg kom je uit op 18 liter water erbij. Dat is dus ongeveer 2 grote emmers excl de slobber zelf Krijgt hij dat op? Ik zal het zeker proberen, of in 4x te geven?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:14

Krijgen ze wel op hoor :j paarden hebben altijd honger :D

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:16

Ik gaf mijn pony toen hij moest aankomen 1 grote volle emmer geweekte bieten pulp per dag, daarnaast 1 kilo basismeuslie en 1 kilo basisbrok. Ook nog een emmer vol met lucerne of grasmix.
Verder een scheut lijnzaad door de bietenpulp heen.
Ik gaf geen senioren priores, voor mijn paard was bovenstaand menu genoeg

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:17

de producenten adviseren maximaal 2 kilo droog gewogen te geven per voerbeurt.
Dus wanneer je 6 kilo drooggewogen wilt voeren moet dat minimaal in 3 beurten.
echter als hij gewoon die 13 kilo serieus aan hooi weg eet per dag lijkt het me ergens niets doen als je naar 6 kilo sp zou willen. aan ruwvoer alleen heeft hij blijkbaar niet genoeg. En kwa droge stof krijgt hij voldoende binnen.

Ik zou eerst eens die 2 x per dag 2 kilo (met al die liters water erbij heb je al een hele dikke emmer topvol) gaan proberen ipv de 1 kilo.

Verder geef je eigenlijk alles al wat hij nodig heeft. Eiwitten (soja en bodybuilder), 100 ml vet (lijnzaad), koolhydraten (sportbrok, is prima). eventueel zou je kunnen denken aan een tekort aan voedingsstoffen omdat 1 kilo sportbrok niet de totale behoefte dekt, en in de soja, lijnzaad en dergelijke dat ook niet zit. Je zou er aan kunnen denken toch de brok op te hogen, of een volledig supplement zoals pavo vital etc te geven.

Je voert wel veel afwillende producten, misschien is her wel handiger om wat af te schalen daar in. In plaats van en speed en seniores bijv gewoon overgaan op totaal de seniores, en ipv zowel bodybuilder als soja alleen soja. Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld tegen 1 van je producten niet goed kan, dat hij bijvoorbeeld beter lucerne kan eten ter eiwit verhoging ipv soja. Of dat je al teveel eiwitten en vet voert, dat het niet verwerkt raakt.

Heb je onlangs bloed en urine onderzoek laten doen? Denk bijvoorbeeld aan lever en nieren.
En hoe ziet zijn mest er uit? Heeft hij evt maagzweren? Wanneer is hij voor het laatst ontwormt? Heeft hij pijn door de sarcoid?

Maar an zich kwa voer zijn er wel mensen die minder uitgebreid voeren, je hebt al best specifiek producten aangeschaft zonder dat het iets lijkt te doen.
Het is mij dan ook een raadsel waarom hij nog zo ziek en mager is.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:29

Hannanas schreef:
de producenten adviseren maximaal 2 kilo droog gewogen te geven per voerbeurt.
Dus wanneer je 6 kilo drooggewogen wilt voeren moet dat minimaal in 3 beurten.
echter als hij gewoon die 13 kilo serieus aan hooi weg eet per dag lijkt het me ergens niets doen als je naar 6 kilo sp zou willen. aan ruwvoer alleen heeft hij blijkbaar niet genoeg. En kwa droge stof krijgt hij voldoende binnen.

Ik zou eerst eens die 2 x per dag 2 kilo (met al die liters water erbij heb je al een hele dikke emmer topvol) gaan proberen ipv de 1 kilo.

Verder geef je eigenlijk alles al wat hij nodig heeft. Eiwitten (soja en bodybuilder), 100 ml vet (lijnzaad), koolhydraten (sportbrok, is prima). eventueel zou je kunnen denken aan een tekort aan voedingsstoffen omdat 1 kilo sportbrok niet de totale behoefte dekt, en in de soja, lijnzaad en dergelijke dat ook niet zit. Je zou er aan kunnen denken toch de brok op te hogen, of een volledig supplement zoals pavo vital etc te geven.

Je voert wel veel afwillende producten, misschien is her wel handiger om wat af te schalen daar in. In plaats van en speed en seniores bijv gewoon overgaan op totaal de seniores, en ipv zowel bodybuilder als soja alleen soja. Het kan zijn dat hij bijvoorbeeld tegen 1 van je producten niet goed kan, dat hij bijvoorbeeld beter lucerne kan eten ter eiwit verhoging ipv soja. Of dat je al teveel eiwitten en vet voert, dat het niet verwerkt raakt.

Heb je onlangs bloed en urine onderzoek laten doen? Denk bijvoorbeeld aan lever en nieren.
En hoe ziet zijn mest er uit? Heeft hij evt maagzweren? Wanneer is hij voor het laatst ontwormt? Heeft hij pijn door de sarcoid?

Maar an zich kwa voer zijn er wel mensen die minder uitgebreid voeren, je hebt al best specifiek producten aangeschaft zonder dat het iets lijkt te doen.
Het is mij dan ook een raadsel waarom hij nog zo ziek en mager is.

Bloedonderzoek is nog niet gedaan, wil ik wel best even een afspraak voor maken. Is helemaal niet zo duur (100euro ofzo) en wormen is hij pas voor getest maar ik ga nu in het voorjaar weer komende week mestonderzoek doen. Ik had er inderdaad al over gedacht dat hij misschien door de sarcoid niet aankomt maar hij laat niks merken in zijn humeur of gedrag. Zijn mest ziet er over het algemeen echt perfect uit. Goed gekauwd en niet te nat of droog nette kleur etc. Die sarcoid gaat namelijk echt nog wel een aantal maanden duren met de huidige behandeling. Zelfs de kleinere kostten 4 maanden.

En ja hij gaat door zijn 400kg baal in +- 4 weken misschien ieeetsje langer en hij knabbelt aan het groeiende gras.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:32

Ik zou bloed onderzoek zelf niet doen maar gewoon extra ontwormen en idd sp op eigen

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:33

Maar ik ga nu een week doorvoeren en als ik geen effect zie bloedonderzoek etc laten doen. Lijkt dat een goed plan? Ik krijg namelijk wel veel verschillende adviezen dus moet uiteindelijk toch gewoon actie ondernemen :j ik zal over een weekje foto's maken van hoe hij er uit ziet. Dan kunnen mensen misschien objectief vertellen of er verschil is.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:34

snorkel1986 schreef:
Ik zou bloed onderzoek zelf niet doen maar gewoon extra ontwormen en idd sp op eigen

Zou ik mogen vragen waarom? Echt gewoon nieuwsgierig en probeer informatie te verzamelen. Lijkt mij dat er geen negatieven aan zitten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:36

CapeS schreef:
Maar ik ga nu een week doorvoeren en als ik geen effect zie bloedonderzoek etc laten doen. Lijkt dat een goed plan? Ik krijg namelijk wel veel verschillende adviezen dus moet uiteindelijk toch gewoon actie ondernemen :j ik zal over een weekje foto's maken van hoe hij er uit ziet. Dan kunnen mensen misschien objectief vertellen of er verschil is.

Klinkt als een goed plan :j en uiteindelijk moet je zelf een keus maken wat je doet :) je kunt niet alle adviezen volgen he.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:37

fijn dat zijn mest goed is! En zie je nog iets raars aan zijn urine of de manier van urineren?

Ik zou zeker bloedonderzoek laten doen, misschien er toch iets met een orgaan of zijn er tekorten.
Hoe gaat het met zijn kudde genoten? Zijn die te dik of te dun? Mag jou paard genoeg slapen/liggen? Eten deze paarden/pony's ook zoveel? etc.

gedrag is lastig in te schatten, je verteld dat je hem al mager kocht. Vaak zijn ze dan sowieso een schim van zichzelf. Als je hem ooit fit en rond gezond krijgt sta je misschien versteld van het bommetje kernenergie die hij oorspronkelijk kan zijn.

Hopelijk voelt hij zich snel beter, aan jou inspanningen ligt het lig niet. :knuffel:

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 23:38

Om dat eitjes ( wormen eitjes) na mijn mening niet altijd uigescheiden worden
En je zal niet de eerste zijn die een mis onderzoek heeft dus toch wormen vooral om dat je idd vrij compleet voert zo te zien had er echt meer vlees op je paard moeten zitten vind ik

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:44

Hannanas schreef:
fijn dat zijn mest goed is! En zie je nog iets raars aan zijn urine of de manier van urineren?

Ik zou zeker bloedonderzoek laten doen, misschien er toch iets met een orgaan of zijn er tekorten.
Hoe gaat het met zijn kudde genoten? Zijn die te dik of te dun? Mag jou paard genoeg slapen/liggen? Eten deze paarden/pony's ook zoveel? etc.

gedrag is lastig in te schatten, je verteld dat je hem al mager kocht. Vaak zijn ze dan sowieso een schim van zichzelf. Als je hem ooit fit en rond gezond krijgt sta je misschien versteld van het bommetje kernenergie die hij oorspronkelijk kan zijn.

Hopelijk voelt hij zich snel beter, aan jou inspanningen ligt het lig niet. :knuffel:

Hij is al echt opgepept sinds ik hem heb, veel minder shuw en echt een knuffelbeesten. Maar hyper is hij niet, kan natuurlijk ook aan zijn sarcoiden liggen geen idee natuurlijk. In het bos is hij wel echt een bommetje.

Ik zie hem niet vaak plassen maar hij ziet er voor mij niet anders uit als de anderen.

Zijn kuddegenootjes zijn een shet en een pony dus die worden sowieso al van niks dik, die krijgen alleen in de winter hooi mee, maar in de zomer doen ze het perfect op gras.

Ik zie ze wel vaak samen in het zonnetje liggen, ze liggen soms zelfs samen in een cirkel helemaal plat, god daar schrok ik de eerste keer van. Weet niet of dat een slecht teken is?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 23:46

snorkel1986 schreef:
Om dat eitjes ( wormen eitjes) na mijn mening niet altijd uigescheiden worden
En je zal niet de eerste zijn die een mis onderzoek heeft dus toch wormen vooral om dat je idd vrij compleet voert zo te zien had er echt meer vlees op je paard moeten zitten vind ik

Zou bloed onderzoek dan juist niet meer inzicht geven? Vooral samen met mest onderzoek

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 00:12

Toen ik mijn paard net had moest hij ook erg aankomen. Kwam niet uit de rensport, maar de drafsport. Ongeveer gelijk gebouwd als de jouwe, atletisch paard met snel metabolisme. Beetje cultuurshock voor hem, ineens totaal andere dingen doen dan hij zijn hele leven deed - en waar hij voor gefokt is. Dat heb ik als volgt aangepakt:
- bloed- en mestonderzoek
- tandarts erbij
- veel bijvoeren. Uiteraard onbeperkt ruwvoer. Daarnaast gaf ik 4x 1 volle schep fibrebeet per dag. Droog gewogen. Equifyt Zupa heb ik ook gevoerd, zette prima aan. Seniores Priores deed naar mijn idee niet bijzonder veel. Coolstance Copra ook geprobeerd, op basis van kokos. Mooi spul maar paard vrat het niet :)) Daarnaast kreeg hij lijnzaadolie over zijn voer heen en krachtvoer erbij.

Ik zag al snel verschil, maar het heeft best even geduurd tot hij écht naar mijn zin was. Hij had het 'ongeluk' dat de winter net te vroeg kwam voor hem waardoor het beetje reserve dat hij had opgebouwd, er toch weer wat af ging.

Inmiddels is hij prima op gewicht en voer ik hem dus ook niet meer bij. Hij kwam van 4 kilo sportbrok per dag (van voordat ik hem had, dat was zijn 'default-instelling'), ik kon er in pompen wat ik wilde maar druk werd ie niet. Nu hij goed op gewicht is, heeft hij genoeg aan een vitaminebrokje en gaat hij enorm stuiteren van krachtvoer. Hij redt het prima op enkel onbeperkt ruwvoer, maar dat heeft echt wel even geduurd. Had ik dat twee jaar terug gedaan, dan had hij dat niet getrokken. Je hebt het geluk dat de zomer er aan komt met het weideseizoen. Lekker dik worden op het weiland! Gras werkt voor die van mij echt het allerbeste. Geef het tijd maar geef hem tegelijkertijd ook wat hij nodig heeft. Mijn ervaring is dat je ruwvoervervangers kunt bijvoeren, maar als je dit niet in voldoende mate doet, gebeurt er ook niet zo heel veel.

Toen hij slecht was, heb ik hem overigens absoluut niet gereden. Eerst eens alle energie steken in aankomen en zich comfortabel voelen. Ik heb er denk ik zo'n drie maanden naast gelopen. Als ik jou was, zou ik het rijden ook echt laten voor wat het is. Succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:26

Even ter aanvulling. Hier staat een 33 jarige hengst die geen krachtvoer hooi en amper nog gras kan eten.
Deze krijgt 3x per dag een volle emmer slobber (gras brok + all in soup) en hij krijgt het dus echt wel op. :) (is zeker meer dan 4kg per keer)
Hij is er ook goed van bijgekomen toen hij te mager stond.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 07:58

Sportbrok lijkt me ook niet zinvol (teveel suikers). Je kunt dan beter nog een goede merriebrok voeren (pavo podo lac of subli); daar zit extra eiwit in, Voor drachtige merries, hengsten in het dekseizoen en ook dus voor paarden die schraal zijn en wat bij moeten komen.
https://www.paardenvoer.nl/subli-merrie ... gIs1PD_BwE

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 08:03

Ik heb je topic even meegelezen. :)
En ik wil je aanraden om niet te voeren en af te wachten, maar gewoon een maagscopie te laten doen bij de dierenarts, zo snel mogelijk.

Het gewicht wat hij heeft is niet normaal en met het voorregime wat je hebt zou hij al bij aan het zetten moeten zijn. Onze Fries zou van 4 weken zo'n dieet uit elkaar knallen.

Helaas heb ik ervaring met de situatie, zie de link in mijn onderschrift. Ik wil niet zeggen dat het dezelfde situatie is (dat hoop ik heel erg hard van niet), maar uitsluiten dat er maagzweren of andere zaken in het verteringsstelstel niet kloppen zou voor mij prioriteit hebben boven extra supplementen aanschaffen.

Voor wat betreft je zadel; het lijkt alsof je paard een neerwaartse bouw heeft. Daardoor kan het zijn dat je zadel altijd iets naar voren en naar beneden gericht is. Mijn oude paard had ook een Fairfax en die liep eronder als een zonnetje, mijn nieuwe paard (ook neerwaarts gebouwd) vond het zadel drie keer niks. Dus de Fairfax is snel de deur uit gegaan. :)

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:02

Een maagscopie is echt een heel vervelend onderzoek voor een paard. Ze moeten lang vasten, ze krijgen die scoop door hun neus... ik zou dat echt alleen doen als de dierenarts vindt dat het nodig is en hij duidelijk klachten heeft -> dus bijten met aansingelen, enzo...
Ik vind dat men dat soort onderzoeken zo snel aanraadt, als je zelf iets hebt, begin je toch bij het begin van de "puzzel" ipv direct allerlei heftige onderzoeken te doen?