Kortste zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:03

Ik heb er geen idee van of je de Massimo Wandern had of echt het veelzijdigheidszadel van hun, maar de Wandern in 17,5 inch met Franse Kussens heeft een draagvlak van 41 cm. https://www.massimo-sattel.de/wandern-fk.html . Die lijkt in 16,5 inch wel niet te bestaan.
De veelzijdigheid is wel in 16,5 inch te koop, maar die zit echt heel anders... https://www.massimo-sattel.de/vielseitigkeit-fk.html .
Dat 16,5 inch niet geschikt is voor jouw billen snap ik best en dat je daardoor niet fijn in dat zadel zit lijkt me dan ook heel begrijpelijk.

Maar wie weet, is er wel een IJslanderzadel te vinden dat zowel voor jou als voor Nala geschikt is. Succes met je zoektocht hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 00:06

Jet schreef:
Ik heb er geen idee van of je de Massimo Wandern had of echt het veelzijdigheidszadel van hun, maar de Wandern in 17,5 inch met Franse Kussens heeft een draagvlak van 41 cm. https://www.massimo-sattel.de/wandern-fk.html . Die lijkt in 16,5 inch wel niet te bestaan.
De veelzijdigheid is wel in 16,5 inch te koop, maar die zit echt heel anders... https://www.massimo-sattel.de/vielseitigkeit-fk.html .
Dat 16,5 inch niet geschikt is voor jouw billen snap ik best en dat je daardoor niet fijn in dat zadel zit lijkt me dan ook heel begrijpelijk.

Maar wie weet, is er wel een IJslanderzadel te vinden dat zowel voor jou als voor Nala geschikt is. Succes met je zoektocht hoor!

Zoals ik hierboven al schreef, heb ik het er met de best aangeschreven ijslander zadelpasser over gehad. Hij zegt dat 17" en een draagvlak van 42cm of korter niet mogelijk is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:08

De lengte is niet alles.
Soms kan een wat langer zadel fijner liggen dan een kort zadel met franse kussens.
Des te korter het zadel, des te meer druk op een kleiner oppervlak, dus staar je daar niet blind op.
Verder is het gewoon onmogelijk om vanaf een foto te zeggen of iets goed zit.
Zelf heb ik een duur zadel wat ontzettend fijn is, een Barnsby van 43cm lengte, ik ben toch wel van mening dat een kwaliteitszadel geen weggegooid geld is.
Maar wat goed op je paard past, geen idee.
Hopelijk vind je wat!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 00:12

MirandaFuego schreef:
De lengte is niet alles.
Soms kan een wat langer zadel fijner liggen dan een kort zadel met franse kussens.
Des te korter het zadel, des te meer druk op een kleiner oppervlak, dus staar je daar niet blind op.
Verder is het gewoon onmogelijk om vanaf een foto te zeggen of iets goed zit.
Zelf heb ik een duur zadel wat ontzettend fijn is, een Barnsby van 43cm lengte, ik ben toch wel van mening dat een kwaliteitszadel geen weggegooid geld is.
Maar wat goed op je paard past, geen idee.
Hopelijk vind je wat!

Tuurlijk, dat zou kunnen, maar tussen haar schouder en haar laatste rib heeft ze gewoon écht geen plek voor meer als 42cm.

Mungbean

Re: Kortste zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:22

Probeer eens een startrekk, zelfs als ze een fractie te lang zijn dragen ze door de leren boom niet over de hele lengte en daardoor vaak geschikt voor korte paarden. Een kennis van mij heeft dat ook als enige oplossing voor haar merens kleine maat.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 00:28

Sizzle schreef:
Probeer eens een startrekk, zelfs als ze een fractie te lang zijn dragen ze door de leren boom niet over de hele lengte en daardoor vaak geschikt voor korte paarden. Een kennis van mij heeft dat ook als enige oplossing voor haar merens kleine maat.

Ik zal er zeker eens naar kijken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 00:35

Herkenbaar probleem, heb zelf een kruising Fjord met extreem korte rug.... Na een lange zoektocht, zijn we al twee jaar dolgelukkig met onze Trekker True Talent (heeft ook veel schoudervrijheid). Ik ben zelf 'maar' 55 kg, licht gebouwd. Mijn pony is stevig, maar erg compact gebouwd. Ik heb er korte kussens onder, gaat prima en ik vind het een heerlijk zadel. De zitmaat kun je aan passen.... maar het blijft zoiers persoonlijks, een zadel. Succes met je zoektocht!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 00:38

Twiggy2008 schreef:
Herkenbaar probleem, heb zelf een kruising Fjord met extreem korte rug.... Na een lange zoektocht, zijn we al twee jaar dolgelukkig met onze Trekker True Talent (heeft ook veel schoudervrijheid). Ik ben zelf 'maar' 55 kg, licht gebouwd. Mijn pony is stevig, maar erg compact gebouwd. Ik heb er korte kussens onder, gaat prima en ik vind het een heerlijk zadel. De zitmaat kun je aan passen.... maar het blijft zoiers persoonlijks, een zadel. Succes met je zoektocht!!

Ik ben nu inderdaad ook de trekker zadels op het spoor als volgende zadel. Ik heb er goede hoop voor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 10:47

Nala, ik begrijp precies je gevoel over de zadellengte. Bij mij zeiden ze ook (de verkopers) dat het geen kwaad kon, omdat er geen druk zat op het achterste deel. Maar het is ook gewoon niet optimaal, een te lang zadel. Punt. Ik kon al die zadels weer verkopen. Het viel me ook op dat de schoudervrijheid nooit of nauwelijks benoemd werd. Ik kwam zelf de Trekker tegen. Eerst de Pro Endurance, dat is nu een iets ander zadel met een andere naam (vergeten) en toen de Trekker True Talent. Ik moest even wennen aan de ontbrekende zweetbladen, maar ik zat er snel als een huis in. Het zijn degelijke zadels met de korte kussens. En je zit met een smalle zit, ook niet onbelangrijk. Hoop dat je een fijn zadel vindt, zo'n zoektocht is best gedoe (en zadels zijn duur)....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:31

Wil je persee een IJslandszadel?
Want de Thorowgood Endurance (vzh zadel met dressuur gerichte zweetbladen) is bij 17.5 inch slechts 42cm.
Ik heb deze lang om mijn tinker x haflinger gehad voordat ze er uiteindelijk uitgroeide.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 11:38

Twiggy2008 schreef:
Nala, ik begrijp precies je gevoel over de zadellengte. Bij mij zeiden ze ook (de verkopers) dat het geen kwaad kon, omdat er geen druk zat op het achterste deel. Maar het is ook gewoon niet optimaal, een te lang zadel. Punt. Ik kon al die zadels weer verkopen. Het viel me ook op dat de schoudervrijheid nooit of nauwelijks benoemd werd. Ik kwam zelf de Trekker tegen. Eerst de Pro Endurance, dat is nu een iets ander zadel met een andere naam (vergeten) en toen de Trekker True Talent. Ik moest even wennen aan de ontbrekende zweetbladen, maar ik zat er snel als een huis in. Het zijn degelijke zadels met de korte kussens. En je zit met een smalle zit, ook niet onbelangrijk. Hoop dat je een fijn zadel vindt, zo'n zoektocht is best gedoe (en zadels zijn duur)....

Precies om die redenen ben ik inderdaad ook bij de trekker zadels uitgekomen. Helaas hebben de meeste mensen ze alleen secondhand met de lange in plaats van de korte kussens, dus dat is balen, haha.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 11:51

Nala schreef:
Twiggy2008 schreef:

Precies om die redenen ben ik inderdaad ook bij de trekker zadels uitgekomen. Helaas hebben de meeste mensen ze alleen secondhand met de lange in plaats van de korte kussens, dus dat is balen, haha.

Kun je de kussens niet laten veranderen door een zadelmaker?
Al weet ik dat de franse kussens niet zaligmakend zijn, het moet maar net geschikt zijn voor je paard.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 12:05

MirandaFuego schreef:
Nala schreef:

Kun je de kussens niet laten veranderen door een zadelmaker?
Al weet ik dat de franse kussens niet zaligmakend zijn, het moet maar net geschikt zijn voor je paard.

Dat zou ik wel kunnen vragen, maar ik ga er vanuit dat dit super precies meet bij de trekker zadels en dus moeilijk is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 16:47

Nala schreef:
Jet schreef:

Zoals ik hierboven al schreef, heb ik het er met de best aangeschreven ijslander zadelpasser over gehad. Hij zegt dat 17" en een draagvlak van 42cm of korter niet mogelijk is.

Zou dat niet in IJslanderzadels zijn, dat dat niet mogelijk is? Ik zie hier toch verschillende zadelmerken voorbij komen waarbij het wel zo is.

Maar nogmaals: veel succes met je verdere zoektocht hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 16:57

Jet schreef:
Nala schreef:

Zou dat niet in IJslanderzadels zijn, dat dat niet mogelijk is? Ik zie hier toch verschillende zadelmerken voorbij komen waarbij het wel zo is.

Maar nogmaals: veel succes met je verdere zoektocht hoor!

Dat zou goed kunnen. Massimo kan het blijkbaar wel, maar daar zit ik niet zo lekker in, helaas.

Voor nu blijft mijn hoop even gevestigd op trekker.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 17:09

Ik ben heel benieuwd of je in/op de Trekker-zadels wel lekker zit.

Het is jammer dat je alleen een veelzijdigheids/springzadel hebt geprobeerd/kunnen proberen vind ik. De dressuur zit sowieso al heel anders en die ik heb, de Trail/Wandern, zit ook weer anders, heeft wel een fijne kniewrong, en je kan je benen ongeveer net zo houden als met een dressuurzadel.
Het zal sowieso wel even wennen zijn om van een Wintec op leer over te stappen, leer is over het algemeen toch net weer iets gladder.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-20 17:12

Jet schreef:
Ik ben heel benieuwd of je in/op de Trekker-zadels wel lekker zit.

Het is jammer dat je alleen een veelzijdigheids/springzadel hebt geprobeerd/kunnen proberen vind ik. De dressuur zit sowieso al heel anders en die ik heb, de Trail/Wandern, zit ook weer anders, heeft wel een fijne kniewrong, en je kan je benen ongeveer net zo houden als met een dressuurzadel.
Het zal sowieso wel even wennen zijn om van een Wintec op leer over te stappen, leer is over het algemeen toch net weer iets gladder.

Sowieso veel gladder inderdaad als mijn huidige zadel, want dat is helemaal van een nep suède, dus ruw plakkerig "leer".

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 14:40

Zo, vandaag het zadel even uit kunnen proberen!

Het zit heerlijk, en ik pas er ook goed in (al lijkt het door de hoge achterkant wat kort, maar tot die achterkant, die bijna kaarsrecht is, is ie zo goed als plat).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:40

Is de schoft wel vrij? Je zadel lijkt ontzettend naar voren te kieperen en op de schoft te liggen, maar misschien ligt dat aan de hoek waaronder de foto's genomen zijn.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 18:55

Ik had ook het idee dat hij enorm naar voren kiept. Hij komt zelfs los vanachter op de foto’s?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 18:58

Hij komt in ieder geval niet los van achter, er zit een korter kussen onder die ongeveer 3cm korter is dan het zadel. Daarom lijkt het zo. Maar ik ga 'm sowieso de volgende keer wat smaller zetten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 19:38

Ik denk dat hij zoals deze zou moeten liggen: https://www.bokt.nl/markt/ad/446957/boo ... ssic-zadel . Dan komt de kniewrong ook op een logischer plek te liggen. Voor mijn idee loopt die nu naar onder toe naar achter en dat lijkt me niet te kloppen. Hij is verder wel heel mooi hoor!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 20:28

Klopt, ik vond het al niet zo heel logisch :+
Het was ook maar een super kort testritje, de volgende keer stel ik 'm beter in.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 20:43

En mogelijk ook een boomloos-pad eronder. Ondanks de kussens is dat vaak wel fijner.
Nu staat hij te wijd van voor of de kussens te breed. Mogelijk moet je spelen met en breedte boom en de kussens smaller of breder zetten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-20 21:31

Ik moet er inderdaad even mee gaan puzzelen, maar dat komt zeker goed!