Mannenzadels en vrouwenzadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:04

In deze materialistische maatschappij: hoe groter het logo en het bedrag op het prijskaartje, des te populairder, lijkt het. Maar het zegt helaas weinig over de kwaliteit.
Voor mij is een A merk een merk wat staat voor kwaliteit, ongeacht de prijs.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:04

Geen idee wat ze kosten, maar idd, prachtig.

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:08

_San87_ schreef:
Geen idee wat ze kosten, maar idd, prachtig.

Destijds vanaf 4500

Maar eerlijk, het is het mooiste leer wat er is en ze zitten fantastisch, ok hier heb je ook een model waarbij je vast zit, maar ook plattere modellen.

Ik koop het ook niet hoor! Mij te duur!

Lante

Re: Mannenzadels en vrouwenzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:14

Jee, bestaan die nog, Max Benz ja! Heul vroeger verkocht Divoza ze (duurste die ze hadden). Prachtig zijn ze inderdaad! Heb ooit één tweedehands gepast, maar lag helaas niet goed op mijn paard. Vond ik toen heel erg jammer!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 20:57

Wintec is ook een A-merk. De kwaliteit is absoluut super. 10 jaar garantie op de boom (bij sommige andere 'A-merken' krijg je maar 2 jaar). En de leren variant heeft dezelfde boom, is alleen duurder. Mensen vergeten dat wel eens.

Zadels uit Argentinie vallen gemiddeld genomen onder 'B-merk'. Dus Riuz Diaz, maar ook Massimo. Wil niet zeggen dat deze zadels slecht zijn overigens.
Riuz Diaz is echt wel goed is mijn ervaring. Maar Kentauer, tja, een vriendin van mij kocht eentje, 3 keer terug wegens scheve boom. Dus uiteindelijk maar een Zaldi gekocht.
Rossner is ook een absoluut B-merk.

Fryso (Ryder) een echt A-merk, Stubben ook. Deze 2 merken zijn echter totaal niet met elkaar te vergelijken. Ze zijn beiden goed, maar stubben zit hard, ook de nieuwere modellen nog vind ik. Fryso/Ryder is gemaakt van erg zacht leer, soms veel te zacht in mijn ogen. ZElf ben ik geen liefhebber van kalfsleer, ik heb liever sterk en wat stugger rundleer. Maar dat is ook weer persoonlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-19 21:04

Bij Kieffer kreeg ik ook levenslange garantie op de boom :j
Bates (de leren versie) heeft niet helemaal dezelfde boom, Bates is lateraal flexibel, en Wintec niet. En Bates heeft een teruggesneden boom in de zijkant, dus meer schoudervrijheid. Ik vond het voor de paarden ook een verschil, ze liepen echt ruimer met de Bates.
Kentaur hoor ik meer klachten van.

Ik had toen een redelijk nieuwe stubben, maar ik vond hem niet hard. Maar ik ben Kieffer gewend :') dus mijn oordeel is wat gekleurd. Maar ik kon er niet fijn op zitten, maar dat had meer te maken met de wrongen en de brede twist. En het was niet eens een echt diepe zit...... :=

De Euroriding Diamant zat lekker zacht. Die zat echt super lekker, maar ik was niet blij met hoe ik zat.
Ik moet erbij vertellen, ik heb op zich niet eens een probleem met wrong, zolang die wrongen je maar niet vast zetten. De Bates Dressage, en de Caprilli (ook Bates) hebben afneembare wrongen, maar die zitten voor je been, je been komt er niet eens tegenaan. Daar hoor je mij niet over.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:14

Wat ik verder echt topzadels vind, zijn Höpfner zadels. Topkwaliteit leer en een hele mooie zit. Ze worden in Nederland niet veel meer verkocht en dus gebruikt. Ze zijn ook duur nieuw en doen niet mee met kitcherige modetrends en mega wrongen. De Ahlerich (rijdt Ingrid Klimke alles mee qua dressuur) is een mooi vrouwenzadel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:07

Mijn allereerste dressuurzadel was een 2e hands Höpfner zadel. Heeeeerlijk zadeltje, hele vlakke zit, kniewrongen, wat zijn dat? Maar wat heb ik daar op leren zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 10:17

germie schreef:
Wintec is ook een A-merk. De kwaliteit is absoluut super. 10 jaar garantie op de boom (bij sommige andere 'A-merken' krijg je maar 2 jaar). En de leren variant heeft dezelfde boom, is alleen duurder. Mensen vergeten dat wel eens.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vind de kwaliteit van Wintec in principe goed voor wat je ervoor krijgt.

Maar ik ben niet heel tevreden over de kussens en hoe het zadel in elkaar gezet is. Nu meermaals meegemaakt dat de gele inzetstukken gaan schuiven (vooral bij de cair zadels), het ijzerwerk om onverklaarbare reden loslaat of roest, het zadel scheef wordt en/of gaat schuiven.

Ook vind ik niet dat het zadel fijn passend te maken is voor paarden die een iets andere rug hebben dan gemiddeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:24

Afbeelding
Afbeelding

Mijn zadel. Net even nagekeken, zadel is op een maand na 18 jaar oud :).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 16:28

Mooi! Idd een smalle twist zo te zien :) prachtig in conditie!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:02

Avalanche81 schreef:
Mooi! Idd een smalle twist zo te zien :) prachtig in conditie!

Dank je. Ik ben enorm zuinig op mijn spullen.

Donderdag komt de zadelmaker om te kijken of het zadel goed ligt en eventueel aangepast moet worden. Dit is er eentje die blijft tot ie op is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 17:19

Nou, ik ben na nog een gesprek met de Kieffer meneer ervan overtuigd dat ik weer voor een Kieffer ga. Eventueel laat ik flair inbouwen, maar ze bouwen dus nog gewoon zadels zonder diepe zit en weinig wrong!!! En daar word ik gewoon echt heel blij van. De smalle twist is niet veranderd :+:

Hoe lang had je dat zadel al? Nou idd gewoon houden tot ie op is, ik was ook erg verdrietig toen mijn Kieffer overleed, maar hij is 40 jaar geworden :) dus ik klaag niet. Met een beetje geluk doe je er nog heeeeel lang mee.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:57

Ik verbaas me altijd aan zadels, wel met gips-afdruk etc aanpassen aan het paard, maar waar is de gipsafdruk van de ruiter en geometrisch opgemeten maten van heupen, zitknobbels, bovenbenen etc. Gewoon wiskunde. Ipv alleen maar kiezen welke zitting, waar de beugelriem en welke wrong.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 18:04

Hannanas schreef:
Ik verbaas me altijd aan zadels, wel met gips-afdruk etc aanpassen aan het paard, maar waar is de gipsafdruk van de ruiter en geometrisch opgemeten maten van heupen, zitknobbels, bovenbenen etc. Gewoon wiskunde. Ipv alleen maar kiezen welke zitting, waar de beugelriem en welke wrong.

Precies. Dat is de spijker op de kop.

Plus, als het zadel goed ligt op jouw paard, maar jij kunt er niet in zitten, heb je nog steeds geen passend zadel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 19:55

Interessant topic!

Ik heb sowieso last van mijn onderrug en bekken, het resultaat van een breuk èn van hypermobiliteit in die regio.

Nu was ik laatst een nieuw paard gaan proberen wat best breed gebouwd was. De eerste keer had ik gereden met het zadel van de eigenaresse. Ik was erg enthousiast over het paard maar teleurgesteld omdat ik er ongeveer gebroken afkwam: pijn in mijn onderrug en lies, niet normaal! Omdat ik het paard zo geweldig vond, wilde ik het nog een kans geven met mijn eigen zadel dat destijds op een toch ook vrij brede pony had gelegen. Mijn zadel paste het paard en ik had dit keer na het rijden geen pijn. Een zadel kan echt een wereld van verschil maken!
Het zadel van die eigenaresse had ook flinke wrongen trouwens, iets wat ik blijkbaar absoluut niet aangenaam vind. Of het een brede twist had, weet ik eigenlijk niet maar dat zou best kunnen natuurlijk.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 20:38

Waarschijnlijk wel, omdat je het over pijn in je bekken en onderrug hebt :) met een smalle twist kun je als vrouw je bekken rechtop houden, en hoef je dus je rug niet te forceren. Heel belangrijk hoor, dat het zadel paard en ruiter past. Ik roep zo vaak: als je zadel je paard past, maar jou niet, heb je geen passend zadel. Zadel moet beide passen, als jij niet goed zit, krijg niet alleen jij, maar ook je paard op lange termijn klachten, want je kunt nooit zo met de beweging meegaan als dat je dat kunt met een zadel waar je goed in zit.
Het nadeel van veel wrong is eigenlijk: je been wordt naar voren geduwd door het zadel (met een brede twist) en dan weer teruggeduwd door de wrong, en dat veroorzaakt frictie.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:06

_San87_ schreef:
Maar maakt de prijs of iets een A merk is :?.

Want naar mijn weten is Kieffer ook altijd een goed merk geweest.

kieffer past bijna altijd op iedere paard vooral ze met open kamers hebben. Wij reden altijd op kieffers zadels ,met open kamer . Zelfs op de manegepaarden lagen ze op.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-19 23:08

Ja klopt. Ik snap nog nooit hoe ze dat doen, maar het ligt haast altijd goed.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:16

Dat klopt helaas echt niet, idem met Stübben. Zelf als ik zie dat het gewoon niet goed is blijven Stübben en Kieffer eigenaars hardnekkig verdedigen.
Het ergste wat ik tot nu toe met Stübben heb meegemaakt is dat het paard helemaal naar het zadel gevormt is en alleen nog maar kon struikelen. Paard door de hele medische molen, maar aan een Stubben kan het toch niet liggen -O-

Ik ben vroeger ook zo ‚opgegroeid‘ met die gedachte dus kocht een Kieffer voor mijn paard. Op het oog lag hij prachtig hoor, maar achteraf gezien (nadat ik een opleiding gedaan had) zat hij helemaal niet zo prima, paard was gewoon veel te braaf.

In Zwitserland zijn er ook een aantal merken die ‚op ieder paard passen‘ die juist in NL helemaal niet populair zijn. Gewoon oogkleppen en marketing.
Heb bij een springruiter gereden die 1 zadel had. Het leek inderdaad op al zijn paarden perfect gek genoeg. Tot in het voorjaar de jonge beesten kwamen. Binnen korte tijd lag het zadel inderdaad weer perfect.......nadat het paard zich ernaar gevormd had :+

Nadat ik enkele Kieffers gevuld heb zou ik er zelf ook nooit meer 1 kopen. Er steken altijd wel schroeven uit door de boom de wol in. Door de hoeveelheid kunsstof is er ook amper ruimte voor de wol achterin en daarom zijn ze vaak al snel hard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 00:40

Sizzle, hier schrik ik wel van. Overigens laat ik wel altijd door de fitter goed kijken hoor, maar dank u voor de wake-up call en dat meen ik echt :)

Wat voor merken ben jij wel fan van?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 01:38

Mag ik vragen wat precies de twist is? :) interessant topic, ik heb twee Bates zadels. Volgens mij allebei caprilli. Langzaam een beetje aan het oriënteren voor een ander zadel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 01:51

Het stuk waar het bovenste deel van je bovenbeen tegenaan ligt.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 03:35

Sizzle schreef:
Dat klopt helaas echt niet, idem met Stübben. Zelf als ik zie dat het gewoon niet goed is blijven Stübben en Kieffer eigenaars hardnekkig verdedigen.
Het ergste wat ik tot nu toe met Stübben heb meegemaakt is dat het paard helemaal naar het zadel gevormt is en alleen nog maar kon struikelen. Paard door de hele medische molen, maar aan een Stubben kan het toch niet liggen -O-

Ik ben vroeger ook zo ‚opgegroeid‘ met die gedachte dus kocht een Kieffer voor mijn paard. Op het oog lag hij prachtig hoor, maar achteraf gezien (nadat ik een opleiding gedaan had) zat hij helemaal niet zo prima, paard was gewoon veel te braaf.

In Zwitserland zijn er ook een aantal merken die ‚op ieder paard passen‘ die juist in NL helemaal niet populair zijn. Gewoon oogkleppen en marketing.
Heb bij een springruiter gereden die 1 zadel had. Het leek inderdaad op al zijn paarden perfect gek genoeg. Tot in het voorjaar de jonge beesten kwamen. Binnen korte tijd lag het zadel inderdaad weer perfect.......nadat het paard zich ernaar gevormd had :+

Nadat ik enkele Kieffers gevuld heb zou ik er zelf ook nooit meer 1 kopen. Er steken altijd wel schroeven uit door de boom de wol in. Door de hoeveelheid kunsstof is er ook amper ruimte voor de wol achterin en daarom zijn ze vaak al snel hard.

zijn die Zwitserse merken ook hier te koop.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 03:36

Sizzle schreef:

er zijn idd ook kieffer zadels bij als je daar 1 uurtje mee heb gereden dan heb je toch pijn in je reet .