Korte rug, lange schoft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:06

Afbeelding
Nog een beroerde foto te paard.

elbony

Re: Korte rug, lange schoft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:21

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 00:09

@ Zorro; heel chique zadel, precies mijn kleur ook. <3
Ik wist helemaal niet dat anderen ook op K&M/Fairfax bomen bouwden. Hoeveel kost deze versie daarvan?

@ Elbony: super, die link, bedankt voor het delen! _/-\o_ Ik heb hem gelezen en vond hem enorm interessant. Wel denk ik als ik de blog zo lees dat dit een zadelkeuze is die je pas echt kunt maken als je de merken goed proef kunt rijden, want deze amazone ontdekte tijdens tussen de verschillende modellen van hetzelfde merk flink verschil. Het lijkt mij zonde als je zo'n chique en duur zadel aanmeet in een passessie waarin je er maar 5 minuten in stap op kunt zitten, om er dan achter te komen dat je eigenlijk als je echt gaat rijden toch beter op een ander type past. Maar Pura Nobleza komt absoluut op het lijstje met eventuele 'definitieve zadels'. :j

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:10

Citaat:
@ Elbony: super, die link, bedankt voor het delen! _/-\o_ Ik heb hem gelezen en vond hem enorm interessant. Wel denk ik als ik de blog zo lees dat dit een zadelkeuze is die je pas echt kunt maken als je de merken goed proef kunt rijden, want deze amazone ontdekte tijdens tussen de verschillende modellen van hetzelfde merk flink verschil. Het lijkt mij zonde als je zo'n chique en duur zadel aanmeet in een passessie waarin je er maar 5 minuten in stap op kunt zitten, om er dan achter te komen dat je eigenlijk als je echt gaat rijden toch beter op een ander type past. Maar Pura Nobleza komt absoluut op het lijstje met eventuele 'definitieve zadels'. :j

Om nog maar niet te spreken van een paard dat er na een paar dagen achter komt dat het dure maatzadel he le maal niks is. Om die reden doe ik dat nooit, want zo'n paard heb ik. Ik vind dat je echt minimaal een week een zadel moet kunnen testen alvorens tot koop over te gaan. Het uurtje wat de meeste zadelverkopers aanbieden is gewoon onvoldoende, en hoe moet je in vredesnaam een nieuw aangemeten zadel uittesten? Dat kan niet.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:21

Volgens het consumentenrecht heb je altijd een proefperiode van 2 weken, dus dat zou geen probleem moeten zijn dianaw33.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:22

Geldt dat ook op maatzadels? Ik dacht dat iets op maat bestellen en laten maken in feite ook meteen kopen is, en veel duurdere zadels worden pas gemaakt als je de bestelling plaatst. Als ik een zadel zou bestellen met verkorte boom en extra korte [***]-kussens (om maar even een voorbeeld te noemen), dan zou de fabrikant anders zomaar opgescheept kunnen worden met maatzadels die retour gaan en die zij aan de straatstenen niet meer kwijtraken omdat niemand nou eenmaal zo is gebouwd als [***]

Ik meende trouwens ook dat je wettelijk gezien spullen 2 weken op zicht hebt, niet dat je ze twee weken mag gebruiken om te zien of ze bevallen.
Zijn er veel zadelpassers die hun zadels ook voor een proefperiode uitlenen/verhuren na een passessie? Want dat klinkt voor paarden als die van Dianaw33 wel essentieel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:39

Ik was altijd enorm nerveus bij het leveren een uniek maatzadel, ik gaf namelijk wel garantie dat het zou passen :=
Ik heb bij 1 zadel 6 maanden moeten wachten en toen hadden ze ook nog een fout gemaakt en is het weer retour gegaan. Gelukkig paste het daarna.

Niet iedereen wil zo‘n risico nemen wat ik ook goed begrijp aangezien het geen exacte wetenschap is. Sommige paarden zijn ook gewoon nog eens stink eigenwijs. Een keer meegemaakt dat een paard enkel tevreden was als het zadel minstens 3 maten te breed was >;)

Voor mijn eigen korte ponybeest zonder schoft en alles op de schouder schuivende talent had ik destijds een combinatie van een ijslander zadel met een copy van bepaalde JC kussens en een blad dat bij mijn lange benen paste. Dat was helemaal met tekeningetjes en foto‘s besteld en wonder boben wonder ook goed gekomen. Nu peerd niet meer leeft raak ik het echter nooit meer kwijt :+

Een week of 2 weken proefrijden kan bij veel zelfrespecterende zadelpassers wel.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:45

Ik heb het destijds (2011) wel kunnen regelen met Esther Groen van Green Distance om een Gaston Mercier Doline van haar te huren op proef voor 1 of 2 weken. Dat kon ze toen doen omdat ze dat zadel "over" had. Dat zal niet altijd het geval zijn, ben ik bang. Het was voor mij een goede manier om uit te vinden of het op eerste gezicht zo geweldige zadel, wel voor mij en paard zou werken. Helaas kwam daar toen uit dat ik een giga schuurplek van de beugelriem op mijn scheenbeen kreeg, vanwege toch te veel aanwezige wrong op een voor mij niet ideale plaats. Dus dat heeft mij behoed voor een serieuze miskleun.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:19

xyzutu2 schreef:
@ Zorro; heel chique zadel, precies mijn kleur ook. <3
Ik wist helemaal niet dat anderen ook op K&M/Fairfax bomen bouwden. Hoeveel kost deze versie daarvan?

Gaaf he :j ik wist ook niet dat het kon, en mijn paard moest perse een cob boom, maar ik wou geen cob zadel omdat ze rond was, dat zag er echt belachelijk uit, met die korte zweetbladen. Toen kwam helen met dit idee en ik heb maar gewoon een besteld.

Pakte super uit, mooie en degelijke kwaliteit, echt een zadel voor het leven.. destijds heb ik er 1800 euro voor betaald geloof ik.

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 00:14

Ik zou ook eens kijken naar Gaston Mercier zadels, zij hebben ook behoorlijk wat opties dacht ik. Of Massimo?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:55

Over het testen van zadels: Ik heb nu een Zaldi die ik inderdaad eerst een paar weken heb kunnen huren. Ik ben zelfs zo extreem voorzichtig dat ik het pasmodel heb gekocht, omdat ik niet het risico wilde lopen dat er bij een nieuw te maken zadel ergens iets een millimeter anders zou zitten. Erg fijn dat het op deze manier opgelost kon worden!

Nieuw aan te meten: de wet kan nu wel zeggen dat je een proefperiode van 2 weken hebt maar de werkelijkheid is dat er is tot nu toe geen zadelmaker geweest die dat aan mij wilde leveren voor mijn crusado, vanwege explosiegevaar na langere tijd. Men wil inderdaad niet met een maatzadel blijven zitten wat vervolgens niet te slijten is vanwege de afwijkende moeilijke maten. Ik begrijp dat volledig.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:00

Herkenbaar punt, ik heb zelf hele goede ervaringen met Zaldi.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:37

Ik lees je nu pas Sizzle: mijn paard loopt ook onder anderhalve boommaat te breed. 'Passend' is hier een no go, dat wordt direct al rodeo. Nadeel vind ik wel dat een zadel zo nooit helemaal stil ligt. Als ik het opvul met een onderlegger, bontje, of vulling totdat het stil ligt krijg ik direct verzet, het moet allemaal heel ruim zijn voor haar rugbespiering. Ik ben dan ook blij met het flexibele en lichte van Zaldi en hoop dat mijn stronteigenwijze paard zichzelf er niet mee in de weg zit op de lange duur.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:46

Ik lees ook even mee.. voor ons valkje ook nog niet het ideale zadel gevonden, ook een hoge lange schoft en rechte rug en nog wat hoog liggende ruggengraat... nu is wat nog het beste past een heel oud, kort vzh wintecje met een lamvelpad eronder, heb er helaas geen verwisselbare bomen bij... maar dat zou evt voor jou ook wat kunnen zijn? Iig voor die beginperiode, zijn licht en goedkoop tweedehands te koop en met die bomen goed aanpasbaar..
Dit is mijn paardje:
Afbeelding
Afbeelding

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:59

Vandaag dit zadel tegengekomen: kan ook op je lijstje xyzutu2 :-)
van Ninon Schutte Zadelatelier:
Deze week willen we de Upriser uitlichten;
De Upriser heeft als uniek kenmerk dat het geschikt is voor paarden met zeer hoge schoften. Ook een lang doorlopende schoft heeft profijt van dit model. Het geeft ruimte in de hoogte maar er is ook plaats genoeg naast de schoft. Het zogenaamde knijpen van het zadel rondom de schoft wordt met dit model voorkomen. Uitvoerbaar met keil- en balanskussen.
foto van Ninon Schutte.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B5F8823

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:22

Volgens mij heb ik een zadel gevonden! Ik heb hem nu 2 weken als testzadel dan ga ik hem toch maar bestellen denk ik, ook al is hij erg duur voor een boomloos zadel... Maar goed, [***] lijkt erg overtuigd te zijn en zijn Deuber zadel is net verkocht en het Trekker met bontzalea heb ik ook op de Bokt Markt gezet, dus dan komen we weer een heel eind in de goede richting. :)
Ik ga zaterdag weer rijden en zal hier een verslagje posten als daar interesse voor is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 14:30

Wel fijn dat er een zadel gevonden lijkt te zijn! Wat is het nu eindelijk geworden?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:51

Ik ben ook heel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:30

Het zadel is een Prince Orion zadel, oorspronkelijk een Italiaans boomloos springzadel waar ze vervolgens ook een dressuurmodel van hebben gemaakt. Het heeft een leren 'boom' die tot ongeveer halverwege de zweetbladlengte loopt en het paard dus als het ware omarmt, bij alle drie de zitmaten een kussenlengte van 46cm, verder naar achteren bevestigde beugelriemhaken, geen kopijzer en kussens die heel hoog tegen de schoft sluiten. Over dat laatste was ik sceptisch, maar [***] liep er vanaf de eerste stap mee weg alsof ik niet eens op zijn rug zat:

Afbeelding
Afbeelding
Dit was trouwens een Prince Orion zitmaat 1 van http://www.boomlooszadelpasservice.nl met beugelriemen die te kort waren, wat dus te kort en te klein voor mij was, maar zelfs met die mankementen zat het zalig, ook voor mij.

Dit is het zadel dat we nu 2 weken mogen testen, een zitmaat 2 en met langere beugelriemen:
Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 07:24

Ah een prince zadel. Dat dacht ik al wel toen je over de prijs typte :') Het lijkt op de foto’s of het zadel wat voorover valt, klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:24

De onderste twee foto's zijn vooral bergaf genomen, dus ik vermoed dat het vooral daar aan ligt. Als [***]'s kont even hoog of hoger ligt dan zijn schoft dan is er iets mis met de foto want het probleem bij hem is juist dat dat altijd andersom is. ;)
De bovenste foto is wel horizontaal genomen, maar daar lijkt de voorkant van het zadel laag doordat mijn voerzakje eroverheen hangt. Dit is een iets betere foto van hoe het in het echt ligt:

Afbeelding

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:11

Hoe bevalt de Prince Orion? Blijft hij stabiel liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 12:50

Ik stap met een opstapblok of via het hek op, dus of hij blijft liggen als ik van de grond opstap weet ik niet, maar hij lijkt super stabiel op de rug. Wel is het zo dat op [***] met zijn sharkfin schoft alles altijd zijdelings stabiel blijft liggen, de Trekker kon ik zonder singel op zijn rug leggen tijdens het grondwerk en dan lag hij er een half uur later nog steeds op, dus wij zijn voor links/rechts stabiliteit niet echt een goede graadmeter. 8-) Grappig is wel dat het zadel echt zijn eigen plekje op de rug heeft en daar ook niet weg wil, dus het schuift totaal niet naar voren terwijl de Trekker, Ghost en Deuber bij [***] wel allemaal naar voren schoven doordat [***] weliswaar die hoge schoft heeft, maar ook hele smalle schouders.

Zelf vind ik het zadel lekker 'ouderwets' om in te zitten qua vorm, geen diepe zit of hoge lepel of knieblokken die je dijbenen en dus kont naar achteren duwen, en daardoor zit het erg vrij. En omdat de hele zitting plus lepel is opgebouwd uit een soort foam zit het zalig zacht. <3
De enige nadelen die ik tot nu toe kan ontdekken is dat het stikwerk vrij grof is (dikke draad, grote gaten, een stuk minder subtiel dan een Trekker, laat staan Deuber), ik vind het geen mooi zadel om te zien (de achterkant van de kussens vind ik wat minder mooi afgewerkt) en het is alleen maar te krijgen in zwart of zeer saai donkerbruin. -O-