Wildgirl schreef:Wat ís dat toch met al die mensen die lopen te schreeuwen "er past maximaal 17 inch op mijn paard".
Ik zie in topics op bokt maar ook irl de ene na de andere ruiter voorbij komen in een te krap zadel.
Om over de blessures van ruggen nog maar te zwijgen als de befaamde franse kussens eronder zitten.
Ik help wel eens wat mensen aan een nieuw zadel en het is standaard :" 18 inch is te lang".
En dat terwijl we dan naast een gelderse staan van 170. Mijn eigen zadelpasser; western maar dat terzijde, zegt altijd: een zadel moet goed liggen en m.n de druk goed verdelen. Indien het zadel dit doet maar officieel 5 cm te lang is, is dat nog altijd minder erg dan een korter zadel met een verkeerde verdeling van de druk.
In deze uitspraak kan ik me volledig vinden; sterker nog..gevoeligheid op de rug en lendenen zie ik bijna altijd bij paarden met een "volgens de bokt maatstaven" kort genoeg zadel.
Waar dan vervolgens de maat 40 of 42 vd ruiter niet in past.
Merken meer mensen dit of ben ik nou zo bijzonder?
Toen ik een zadel nodig had voor mijn paard, heb ik ook een 18" genomen. Ze had een super korte rug en was heel rond, maar volgens de zadelpasser was het juist beter om een grotere maat te nemen vanwege de drukverdeling. Lag ook inderdaad super en ze liep er heel goed onder. Zelf reed ik echter veel liever zonder zadel (barebackpad), dus niet veel gebruikt.