Korte rug hype?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 23:58

Sizzle schreef:
Deuber doet dat meestal door in de breedte te werken. Albion doet dat ook.
Maar dan gaan mensen weer zeuren dat de twist niet smal genoeg is en komen dan zo'n verl te ver ingekorte massimo met heftige puntdruk achterop.
Ik heb nog ergens foto's van een drukpad van zo'n zadel, shocking.

Is dat door de combi zadel en ruiter of bij alle massimo zadels? Hoe zat de ruiter erop?

Tessebes

Re: Korte rug hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 00:24

Mijn zadel van Ninon Schutte heeft ook wat bredere kortere kussens,ze heeft echt met een meetlint erbij gekeken wat ze kwijt kon om toch optimaal draagvermogen te krijgen.

Bij franse kussens zie je idd vaak dat ze kort zijn, maar niet breder, dus dan is de puntbelasting veel hoger.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 05:35

Dank jullie voor het antwoord en de uitleg waarom. Blij dat ik dat destijds niet gedaan heb toen een zadelpasser dat als optie voorstelde. Achteraf ook helemaal niet nodig omdat ik ook in een 16 inch kan zitten. Het is alleen geen gezicht als mijn lange benen onder se zweetbladen uitpuilen omdat ik niet achter op de lepel ga zitten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 07:11

xyzutu2 schreef:
lailapri schreef:
Wat vinden jullie van zadels met wel de juiste inchmaat voor de ruiter maar als zadel dan te lang wordt voor het paard dat zadelkamer er dan een korter kussen onder zetten.

Ik vind dat vaak niet goed kunnen. Dan heb ik het wel over het inkorten van normale kussens, niet over het inkorten van die extreem naar achteren uitstekende kussens. Het probleem is vooral dat het zwaartepunt van de zitting is aangepast aan de kussenlengte; bij langere kussens kan het zwaartepunt van de ruiterzit verder naar achteren liggen zonder de achterkant te overbelasten

Stel de zitting van de ruiter (noem het 17 inch) heeft normaalgesproken 55 cm aan onderboom/kussenlengte nodig om de druk goed te verdelen, de ruiter netjes in het midden van het zadel te houden en puntdruk aan de achterrand van de boom te verminderen. Stel, je snoei er 5 cm aan de achterkant af omdat het paard maar 50cm ruimte heeft. Dan haal je die 5 cm bij wijze van spreken onder de kont van de ruiter weg. Het zwaartepunt van de zit van dat type zadel is gebouwd op een boomlengte van 55 cm; haal je die laatste 5 cm aan kussens weg, dan zit het zwaartepunt van de ruiter nog steeds te ver naar achteren voor de kussenlengte van dat zadel.
Op die kussenlengte van 50cm zit normaalgesproken bijvoorbeeld een 16inch zitting, wat betekent dat het zwaartepunt van het ruitergewicht ook verder naar voren ligt.

Ik ben zelf erg fan van Deuber zadels, maar die prijzen zichzelf tegenwoordig omdat ze in staat zijn om size 4 zittingen (lees: broekmaat 48-56) te leveren zonder dat de kussens langer worden... :x

Broekmaat 48 tot 56 ???
Wat ga je dan op een paard doen in hemelsnaam ?
( shocking )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:38

Mennen is ook erg leuk!

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:43

Citaat:
Broekmaat 48 tot 56 ???
Wat ga je dan op een paard doen in hemelsnaam ?
( shocking )

[/quote]

dat zijn gewone mannenmaten Diaan, even omdenken :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:50

Maar dat is niet hoe xyzutu2 het brengt. Dan lijkt het om dames maten te gaan.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:51

Ik ben nu voor een custom aan het kijken en die zeggen ze dat ze wel pony kussens onder een 17 inch kunnen zetten?
Verstandig of niet?
Wil namelijk geen Franse kussens nadat ik dit heb gelezen

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 08:53

FenixJL schreef:
Ik ben nu voor een custom aan het kijken en die zeggen ze dat ze wel pony kussens onder een 17 inch kunnen zetten?
Verstandig of niet?
Wil namelijk geen Franse kussens nadat ik dit heb gelezen

Ik heb dat gehad met een MSFC zadeltje, dat ging bij mij prima.

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:20

nog even terug op de ligging van een zadel, ik heb altijd geleerd dat je het zadel ietsjes te ver naar voren moet leggen en het vervolgens naar achteren schuiven totdat het een beetje 'stopt' of tegenhoudt.
Klopt dit dan wel, of heb ik het nu al gewoon 8 jaar verkeerd gedaan? :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:30

Met Franse kussens is niets mis mits het normale zijn.
Echte franse kussen lopen doorgetrokken naar achteren en zijn helemaal niet perse korter dan een keilkussen. Keil is niets anders dan een echtra naad zodat je meer diepte hebt.
Echter wordt dit misbruikt door bepaalde merken door een kort kussentje te creeeren waar vaak te weinig diepte in zit zodat het ook nog eens achterover komt te liggen. Ik zie vask ook franse kussens op een holle rug die dan zo knoerthard gevuld zijn om niet achterover te kiepen dat je net zo goed op een baksteen kunt gaan zittenk kwa schokdemping.
Er zijn ook hele korte zadels met keilkussens te krijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:41

Wildgirl schreef:
Wat ís dat toch met al die mensen die lopen te schreeuwen "er past maximaal 17 inch op mijn paard".
Ik zie in topics op bokt maar ook irl de ene na de andere ruiter voorbij komen in een te krap zadel.
Om over de blessures van ruggen nog maar te zwijgen als de befaamde franse kussens eronder zitten.

Ik help wel eens wat mensen aan een nieuw zadel en het is standaard :" 18 inch is te lang".
En dat terwijl we dan naast een gelderse staan van 170. Mijn eigen zadelpasser; western maar dat terzijde, zegt altijd: een zadel moet goed liggen en m.n de druk goed verdelen. Indien het zadel dit doet maar officieel 5 cm te lang is, is dat nog altijd minder erg dan een korter zadel met een verkeerde verdeling van de druk.

In deze uitspraak kan ik me volledig vinden; sterker nog..gevoeligheid op de rug en lendenen zie ik bijna altijd bij paarden met een "volgens de bokt maatstaven" kort genoeg zadel.
Waar dan vervolgens de maat 40 of 42 vd ruiter niet in past.

Merken meer mensen dit of ben ik nou zo bijzonder?

Toen ik een zadel nodig had voor mijn paard, heb ik ook een 18" genomen. Ze had een super korte rug en was heel rond, maar volgens de zadelpasser was het juist beter om een grotere maat te nemen vanwege de drukverdeling. Lag ook inderdaad super en ze liep er heel goed onder. Zelf reed ik echter veel liever zonder zadel (barebackpad), dus niet veel gebruikt.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:54

Wat ik nog mis in het plaatje is dat verschillende type zadels een verschillende drukverdeling hebben, een meer op naar voren de andere meer naar achteren.
Ik heb ooit een Ideal zadel gehad wat qua maten perfect lag en pastte voor ruiter en paard maar waar de balans meer naar achteren lag, dit vond mijn merrie niet fijn. Weer terug naar een KN Symfonie waar de balans meer naar voren ligt maakt een wereld van verschil.

Dus het is niet alleen maar zo dat voor een passend zadel alleen naar de maten gekeken moet worden maar ook naar het type en hier gaat het ook nog wel een fout in mijn ogen.
En ja, soms is dat voor de ruiter niet het fijnst zittende zadel maar als je paard er beter onder loopt zit je uiteindelijk ook het lekkerst.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:56

Afbeelding
Ik heb ook Franse kussens onder m'n springzadel. Niks mis mee. Creeert ruimte boven de sprong.

FenixJL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 09:57

Sizzle schreef:
Met Franse kussens is niets mis mits het normale zijn.
Echte franse kussen lopen doorgetrokken naar achteren en zijn helemaal niet perse korter dan een keilkussen. Keil is niets anders dan een echtra naad zodat je meer diepte hebt.
Echter wordt dit misbruikt door bepaalde merken door een kort kussentje te creeeren waar vaak te weinig diepte in zit zodat het ook nog eens achterover komt te liggen. Ik zie vask ook franse kussens op een holle rug die dan zo knoerthard gevuld zijn om niet achterover te kiepen dat je net zo goed op een baksteen kunt gaan zittenk kwa schokdemping.
Er zijn ook hele korte zadels met keilkussens te krijgen.

Welke merken zadels? (korte zadels met keilkussens)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:31

Bijv. Thorowgood Endurance.
Maar ook ESTA (MFSC) extreem, Euroriding Jade en Topas, verschillende van JC, bij Ideal hebben ze er volgens mij ook een paar en natuurlijk sommige ijslander zadels.
Ook nog enkele met flexibele boom.

Olympia, daar zit toch ook een naad in? Dan is het gewoon een keilkussen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:41

Huh? Dan ben ik verkeerd voorgelicht denk ik haha. Klopt er zit een naad in. Ik dacht dat keilkussens zich onderscheidden door dat ze niet afgerond omhoog lopen zoals Franse kussens? Dat is mij verteld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:44

Nee, zadels met origineel franse kussen hebben geen naad en lopen doorgaans tot op de lepel door. Devoucoux springzadels bijvoorbeeld (in iedergeval de oude).
Keil is niets anders dan dat een stukje extra materiaal zodat je meer ruimte hebt om de vulling beter naar het paard aan te passen.
Bij de betere zadelmerken kun je dan ook precies aangeven hoe hoog dat moet zijn.
Dat kan dus ook heel plat zijn zoals bij een close contact kussen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-05-17 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:48

Zoals deze dus? (Zadel van m'n vorige paard, dat even op m'n -toen nog- jonkie heeft gelegen.)

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:49

Ja, zonder naad, maar deze is al modern ingekort.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:51

Dat kan goed inderdaad. M'n vorige paard had een kortere rug. Zadel inmiddels verkocht, omdat deze wel een normale ruglengte heeft en ik daar liever gebruik van maak. Bovendien groeide deze al snel uit de MW boom haha.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:52

Dit is een typisch klassiek Frans kussen (de 2e foto van de zijkant laat dat goed zien).
Deze zadels zijn overigens ook extreem kort in de boom en van zeer goede kwaliteit (nieuwprijs wel rond de 4000 euro).
http://marktplatz.reitsport.ch/de/5032/ ... pirig.html

Equinomic is ook een merk dat doorgaans traditioneel blijft in de kussen vorm (tenzij specifiek anders besteld). Dit is een voorbeeld van een merk dat franse kussens heeft maar absoluut niet specifiek kort is (en bovendien ook heel duur).

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:07

Afbeelding
Ook extreem kort. Korter dan kort. Maat '17,5'

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:10

Wat voor zadel is dat olympia? Naar mijn idee is er toch wel ruimte voor een iets langer zadel?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:25

maar nu valt mij iets op de zitting maat 15,16,17, 18, 19 inch zegt toch eigenlijk iets over de maat van zitting voor de ruiter , maar toch niets over de kamer breedte en de kussens en de ruimte van het kanaal tussendoor de kussens. Dus leuk alle foto's maar dat zegt toch niets over de juiste pasvorm voor het paard?
de lengte kun je beoordelen op zicht en of zitting maat maar dat is slechts een beperkt klein deel van het goede passen voor je paard?