Maakt een bitfitter nou echt het verschil?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 18:01

TinGu schreef:
Ja die kant zat ik ook op te denken, maar ja, welke dan? Er is zoveel keus! Met tongboog, zonder tongboog, verschillende materialen, die enkel gebroken 'breken' ook allemaal op een andere manier...

Ga op stal wel ff rond vragen wie wat allemaal in de kast heeft hangen denk ik.

Enkel gebroken kan je idd mss proberen van bij jou op stal.
Ongebroken vind ik deze wel fijn, al gebruik ik die zelf met een bitbandage rond:

https://www.agradi.nl/harrys-horse-bust ... gLUwfD_BwE

trysteffy

Re: Maakt een bitfitter nou echt het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:37

Ooit een bitfitter langs laten komen en nooit een rekening gehad :+
En ben nog eens tevreden over het bitje wat we hebben

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 19:50

Ik heb in de zomer een bitfitter laten komen voor mijn merrie die toch echt moeite had met het vertrouwen van de hand. Was een eerlijk mens, had allerlei verschillende bitten in verschillende prijsklassen.

Eerst heeft ze de tanden en mond gecheckt, hoofd gevoelt en hoofdstel nagekeken. Toen heb ik gereden met mijn eigen bit en constateerde ze meteen al wat verbeterpunten.
Na twee van haar gepast te hebben was het al duidelijk dat metaal niet ging werken en een trust bit ingebroken in gehangen en dit was een enorme verbetering, meteen in het wegstappen al.

Ze heeft echt haar tijd genomen en alles uitgelegd, wat ze zag en dergelijke. Ze heeft toen ook Eerlijk aangegeven welk bit ik moest hebben en waar ik ze zou kunnen krijgen, dus vind zeker niet dat ze uit was op geld.

Mocht het bit een maand uitproberen en heb hem gehouden, man wat een verschil. Zelfs manege houder zag meteen dat er wat anders was toen ze en dag later langs liep.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:02

alice0cullen schreef:
Ik heb in de zomer een bitfitter laten komen voor mijn merrie die toch echt moeite had met het vertrouwen van de hand. Was een eerlijk mens, had allerlei verschillende bitten in verschillende prijsklassen.

Eerst heeft ze de tanden en mond gecheckt, hoofd gevoelt en hoofdstel nagekeken. Toen heb ik gereden met mijn eigen bit en constateerde ze meteen al wat verbeterpunten.
Na twee van haar gepast te hebben was het al duidelijk dat metaal niet ging werken en een trust bit ingebroken in gehangen en dit was een enorme verbetering, meteen in het wegstappen al.

Ze heeft echt haar tijd genomen en alles uitgelegd, wat ze zag en dergelijke. Ze heeft toen ook Eerlijk aangegeven welk bit ik moest hebben en waar ik ze zou kunnen krijgen, dus vind zeker niet dat ze uit was op geld.

Mocht het bit een maand uitproberen en heb hem gehouden, man wat een verschil. Zelfs manege houder zag meteen dat er wat anders was toen ze en dag later langs liep.

Mag ik weten wie jij hebt laten komen?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:04

Hanneke van der Lee van perfect bit fit, je kunt haar vinden op Facebook.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:27

Hanneke is top! Dat is mijn stalgenootje, die heeft mij ook goed geholpen!
Vooral het feit dat je gewoon kan testen is heel prettig, ik heb geen zin om allerlei bitjes te moeten kopen en weer te moeten verkopen. Uiteindelijk verlies je daar toch altijd op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:57

Iemand ervaring met bit fitters die in Belgisch Limburg komen?

Ik rij sinds kort opnieuw met bit maar paardje wil altijd de tong erover doen. Behalve als we hem bezig houden (figuren en overgangen rijden) maar bij uitstappen of instappen doet hij de tong er ook overheen.
Heb enkel gebroken en dubbel gebroken geprobeerd in d trens, watertrens en bustrens. Dikker en dunner (onderlegtrens) anderen heb ik niet liggen, stalgenootjes hebben ook geen andere soorten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:17

Zou ik eerder een andere kant op denken; ongemakken in de rug.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:24

Janine1990 schreef:
Zou ik eerder een andere kant op denken; ongemakken in de rug.

Loopt bitloos zonder moeilijk doen. Heb een zeer kundige trainster en zij denkt ook eerder aan het bit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:31

Ja dat denk je, omdat je dan het symptoom niet ervaart. Maar als hij het op zoveel bitten doet, zou ik toch ergens anders gaan kijken.

Je wilt natuurlijk geen oogkleppen op inzake het welzijn van je paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:16

En waarom denk jij dan aan de rug? Hij doet nergens moeilijk om. Althans niet meer sinds ik nieuw zadel en lesgeefster heb.
En inzake welzijn ben ik op mijn stalling de enige die zadelmaker, osteopaat en nu ook bitfitter laat komen. En snel bezorgd is als paardje sneetje heeft of even hoest. Allemaal redenen om over mij te roddelen op stal hélaas.

Dus qua welzijn komen ze niks tekort. Als het de rug was zou Limo gaan protesteren door te gaan vluchten zoals die voorheen deed. En née voor je het gaat zeggen... Ik hou hem niet vast vanvoor, ik moet juist met losse teugel rijden van de lesgeefster zodat limo op eigen benen leert lopen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:33

Ik roep niet lukraak iets zonder een filmpje over jouw rijden. Maar het is een redelijk algemeen gegeven dat tongproblemen doorgaans uit de rug komen.

Problemen die je niet verhelpt met een ander bit. Als je al veel bitten hebt geprobeerd zoals jij schetst, dan lijkt mij een minimale verandering geen oplossing. Want dat is het bitfitten: een minimale verandering. En daar heb je er al meerdere van gedaan.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:01

Nou,bij mijn paard maakte het wel degelijk een groot verschil! Ze gooide ook vaak de tong er over, door oa stress. Een bitfitter laten komen,en elk bit wat we probeerde in stilstand al klepperen. Ik zat er nog niet eens op.
Behalve met een anatomisch gevormd bitje. Meteen de mond stil, waren er beide verbaast over!
Als je niets probeert weet je ook niets..
Maar het kan wel degelijk het verschil maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:07

sh4e schreef:
Nou,bij mijn paard maakte het wel degelijk een groot verschil! Ze gooide ook vaak de tong er over, door oa stress. Een bitfitter laten komen,en elk bit wat we probeerde in stilstand al klepperen. Ik zat er nog niet eens op.
Behalve met een anatomisch gevormd bitje. Meteen de mond stil, waren er beide verbaast over!

Uitzondering bevestigt de regel ofzo toch?

Ik ken heel wat combinaties die zijn opgeknapt met een correct aangemeten bit. Maar tongproblemen werden er niet minder of anders van. Het ging om hele subtiele veranderingen. Bij mij een nog stillere aanleuning op de loodlijn in plaats van er net achter.

Ik denk sowieso dat je in het begin van de africhting geen wonderen moet verwachten van bitfitten, wat volgens mij het geval is bij artficious.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:12

Janine1990 schreef:
sh4e schreef:

Uitzondering bevestigt de regel ofzo toch?

Ik ken heel wat combinaties die zijn opgeknapt met een correct aangemeten bit. Maar tongproblemen werden er niet minder of anders van. Het ging om hele subtiele veranderingen. Bij mij een nog stillere aanleuning op de loodlijn in plaats van er net achter.

Ik denk sowieso dat je in het begin van de africhting geen wonderen moet verwachten van bitfitten, wat volgens mij het geval is bij artficious.

Mijn tong probleem werd er wel degelijk anders van, is een hele hoop verbeterd, en de rest is inderdaad rij technisch.
Maar als je met een jong paard al een verkeerde start maakt met een bit wat niet fijn past kom je ook nergens..
Gewoon proberen en dan merk je t vanzelf.. of niet..

JanneJ2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:37

ik vind dit echt een ontzettend goed topic!
Ik twijfelde ook al heel lang. Nog steeds niet helemaal erover uit.
Maar wel nieuwe inzichten!
Thanks guys!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:47

alice0cullen schreef:
Hanneke van der Lee van perfect bit fit, je kunt haar vinden op Facebook.

Heb de FB-pagina gevonden, maar kan niet zien waar ze gevestigd is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 16:51

Harvey1 schreef:
Ik heb er een jaar geleden ook een bitfitter bij gehad, ze raadde mij een heel dun onderlegtrensje van Neue Schule aan. Je gaat daar in mee omdat je verwacht dat ze het beter weet maar achteraf gezien heb ik 150 euro weggegooid. Mijn paard gaat zeer obsessief kauwen op dit bit en probeert de druk te ontwijken. Ik heb uiteindelijk zelf uitgevonden dat mijn paard veel fijner loopt op een enkelgebroken bustrens. Hij is altijd gereden op dubbelgebroken (bus en watertrens) maar enkelgebroken bevalt stukken beter.. Veel rustiger in de mond. Ik heb nu een Trust bit.

Als we straks hopelijk Z mogen dan vind ik het wel weer een lastige... Want welke stang is nu geschikt? Met of zonder tongboog? Maar ik zou er niet zo snel weer iemand bij halen.

Waarom zou je overgaan op stang en trens? Het hoeft niet meer, je mag tot aan de Grand prix op trens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:01

Het probleem met bitfitters is dat ze niet alle merken voeren. Er zijn wat bitten die ik graag eens uitproberen zou, maar dan ook langer dan 10 minuten. 1-2 soorten van Trust, 2 soorten van Neue Schule, dat koperkleurige BR bitje. Maar helaas is dat dan weer onmogelijk.
Zelf heb ik vaker gehad dat ik in de eerste rit dacht ja, fijn bit, en na een paar keer rijden was het het toch niet .
Ook zijn er nog wat bitloze optomingen die ik graag eens zou proberen. Tot nu toe loopt mijn paard gewoon het beste bitloos. En dan maakt het niet uit of het kaakgekruist of een sidepull is. Een academische sidepull vind ik zelf het fijnst op dit moment. Die zijn net wat dunner op de neus, nog wel knhs toegestaan, maar hebben niet van die stabilisatiestukken aan de zijkant en daardoor zitten de ringen net iets anders en dat is fijner vind ik. Ook tussen merken sidepulls zit verschil heb ik al gemerkt.
De ideale bitfitter: een hele winkel vol bitten en hoofdstellen en maanden de tijd om het uit te proberen, haha.
Maar ik vind het wel interessant wat voor bitten sommigen aangeraden krijgen. Neue Schule is een merk wat veel bitfitters voeren. Zou het daarom ook vaker aangeraden worden? Lijkt mij wel.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 19:04

Volgens mij komt ze bijna door het hele land, ik heb haar een bericht gestuurd met waar ik zat en of ze daar kwam en voorrijkosten waren nog geen 35 euro.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 21:11

Hanneke heeft juist heel veel merken vind ik, ook van Harrys Horse bv. Dus niet alleen maar hele dure. En je mag je gekozen bit een week uitproberen maar als je na die tijd er nog niet uit bent, is ze altijd bereid om mee te denken.