hwn schreef:Je zegt dat ie bij het longeren de singel ook over de schoft trekt, dus ik maak hieruit op dat je hem bijgezet longeert? Dat zou ik niet doen, zo leert ie alleen nog maar harder trekken. Dubbele longe, waarbij je kan teugel geven als ie het goed doet, lijkt me beter. En idd gaan rechtrichten.
En mss iets vergezochter: je werkt met je knieën omdat je je kuiten niet kan aanleggen. Maar als je je knieën knijpt rond het paard, blokkeer je de lange rugspier en gaat ie de rug vastzetten, wat ook een verklaring kan zijn van het hanggedrag. Mijn instructrice gebruikte ooit een citaat van één van de "grootmeesters" van de klassieke dressuur (weet niet meer dewelke): "everything you are feeling in your hands, the horse is not doing in the back". Dus paard kan niet meer over de rug lopen, dit voelt niet comfortabel, dus gaat ie aan de kletter. Mss wat vergezocht, maar toch es het overwegen waard (de mijne gaat trouwens in de staak als je je knieën sluit of met 2 benen tegelijk aandrijft).
Reageert ie trouwens goed op stemhulpen aan de longe? Kan je dan eventueel toepassen onder het zadel.
Dat is inderdaad ook een belemmering niet alleen in de klassieke dressuur maar eigenlijk ook in de allerdaagse sport.
Alles bijelkaar werkt gewoon wat tegen, de benen zijn we goed op weg.
Ik heb hem al lopen met een pessoa op lichte druk dat hij gewoon relax kan lopen over de rug. Soms heeft hij onder het zadel ook mooie losse stukken zitten maar dit is vaak maar 2% van de hele rit.