Ander bit voor enorm sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 17:15

dynara schreef:
josien_m_ schreef:
Hoe loopt hij als je hem helemaal los, zonder bit, halster of kaptoom en longeerlijn longeert?
Je ontdekt zo misschien waarvoor hij vlucht.

Dan loopt hij gewoon zoals enkel ander paard. Eerder als een grote sukkel die zo een manege les kan mee draaien.
Alleen met bijzet eraan trekt/ hangt hij ook zodanig dat de singel over zijn schoft gaat.

Dat vertelt een hoop, wat zegt het jou?

BigOne

Re: Ander bit voor enorm sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:16

Dynara, dit paard lijkt voor pijn te vluchten. En dan kun je Adelinde, Jan Peter of Anky heten, ook die krijgen een paard met pijn niet op de rit. Misschien een grote tegenvaller voor je, financieel gezien maar je hebt hem gekocht en verkoopbaar is hij niet dus moet je toch een oplossing zoeken en mijn gevoel zegt dat je dit niet in het rijden vind maar eerder in een aandoening die verergert is de afgelopen maanden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:19

Waarom is hij eigenlijk terug gekomen?
Meestal komen ze na verkoop ook niet terug.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:26

bruintje123 schreef:
Waarom is hij eigenlijk terug gekomen?
Meestal komen ze na verkoop ook niet terug.

Even hele topic lezen?? Door het vluchtgedrag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:28

De meeste ruiters kunnen slechter om met een vluchter dan met een bokker. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 18:33

Ik heb het hele topic gelezen maar daar toch overheen gelezen.

Vluchten dan gaan veel ruiters nog wat meer met de benen klemmen en nog wat harder met de teugels trekken waarop het paard nog harder vlucht.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:15

Vluchtgedrag wordt in de hand gewerkt door de ruiter...elk paard vind het spannend van de groep weg te gaan en zich volledig op zijn leider die er op zit en er niet voor loopt, te laten leiden.

Het wordt spannend, ruiter komt heel klein beetje uit zadel en houd adem in, paard gaat aan de kletter eer je je bewust bent dat JIJ hem hebt verteld dat het eng is en de leider zich al klaar aan het maken was om te vluchten..paard rent, ruiter klemt, ruiter trekt.

Een onzeker paard zelfvertrouwen geven, daar zijn mooie oefeningen voor en die beginnen aan de grond.

Paardentrainers zorge eerst dat op de grond het paard gedesensibiliseerd is, op de ruiter vertrouwd, op zijn lichaam vertrouwd en er rust uit weet te halen door zich. bewust te zijn dat ze zich zelf rustig kunnen maken en nog steeds balans hebben. En de ruiter dient aan zich zelf te werken dat zij geen spanning in haar lichaam heeft, maar zachte spieren, rustige ademhaling en rustige hartslag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:27

Als het alleen maar vluchten is en geen bokken, dan gewoon laten lopen, ze worden vanzelf moe.
Er moet uiteraard geen gevaarlijk rennen met risico op bokken of omdraaien bij komen, maar meestal is puur rennen minder link dan bokken. Het voelt voor de ruiter wel enger.
Je kunt het dier ook eerst een longetraining geven voordat je er op gaat, dan is er ook al wat energie uit. Klinkt misschien wat hard, maar als je zelf ook angst ontwikkelt zul je er nooit komen. Je moet dat zien te doorbreken. Een paard rijden op de knieën en niet op de kuit, dat gaat niet werken, want je raakt echt geregeld per ongeluk de buik hoor. Dus desensibiliseren, lastig, maar dat gaat voor de aanleuning.

Als er een bit te vinden is waarop het paard wel remt, dan is dat mooi en kun je dat gebruiken om het dier te leren de kuit te accepteren. Maar het moet natuurlijk niet zo'n scherp bit zijn wat zorgt dat het paard juist bang voor het bit wordt.

En ga naast het rijden veel andere dingen doen met je paard zodat het je leert vertrouwen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:38

Ik heb ooit een vluchtgevoelig paard gehad en buiten kan dat best eng zijn, ze zijn niet meer stuurbaar..ik heb er toen heel veel werk in gestoken en uitendelijk, bizar, maar was hij een paard geworden die bange paarden meenam op buitenrit en rustig maakte..

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 19:53

@indestal
Ik ben de enigste die erop kan rijden, nouja naast het sterk maken is hij redelijk goed rustig bij mij en ben zeker niet bang voor hem.
Ik longeer hem veel omdat ik grondwerk ook belangrijk vind, maar het rijgedeelte vind ik ook belangrijk.

@bigone
Mocht het echt zo zijn dat hij echt niet meer rijbaar is dan blijft hij tot zijn dood hier.
Bij ons is geen een paard financieel een tegenvaller. Zo zijn we niet :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:09

Je zegt dat ie bij het longeren de singel ook over de schoft trekt, dus ik maak hieruit op dat je hem bijgezet longeert? Dat zou ik niet doen, zo leert ie alleen nog maar harder trekken. Dubbele longe, waarbij je kan teugel geven als ie het goed doet, lijkt me beter. En idd gaan rechtrichten.

En mss iets vergezochter: je werkt met je knieën omdat je je kuiten niet kan aanleggen. Maar als je je knieën knijpt rond het paard, blokkeer je de lange rugspier en gaat ie de rug vastzetten, wat ook een verklaring kan zijn van het hanggedrag. Mijn instructrice gebruikte ooit een citaat van één van de "grootmeesters" van de klassieke dressuur (weet niet meer dewelke): "everything you are feeling in your hands, the horse is not doing in the back". Dus paard kan niet meer over de rug lopen, dit voelt niet comfortabel, dus gaat ie aan de kletter. Mss wat vergezocht, maar toch es het overwegen waard (de mijne gaat trouwens in de staak als je je knieën sluit of met 2 benen tegelijk aandrijft).

Reageert ie trouwens goed op stemhulpen aan de longe? Kan je dan eventueel toepassen onder het zadel.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 20:24

hwn schreef:
Je zegt dat ie bij het longeren de singel ook over de schoft trekt, dus ik maak hieruit op dat je hem bijgezet longeert? Dat zou ik niet doen, zo leert ie alleen nog maar harder trekken. Dubbele longe, waarbij je kan teugel geven als ie het goed doet, lijkt me beter. En idd gaan rechtrichten.

En mss iets vergezochter: je werkt met je knieën omdat je je kuiten niet kan aanleggen. Maar als je je knieën knijpt rond het paard, blokkeer je de lange rugspier en gaat ie de rug vastzetten, wat ook een verklaring kan zijn van het hanggedrag. Mijn instructrice gebruikte ooit een citaat van één van de "grootmeesters" van de klassieke dressuur (weet niet meer dewelke): "everything you are feeling in your hands, the horse is not doing in the back". Dus paard kan niet meer over de rug lopen, dit voelt niet comfortabel, dus gaat ie aan de kletter. Mss wat vergezocht, maar toch es het overwegen waard (de mijne gaat trouwens in de staak als je je knieën sluit of met 2 benen tegelijk aandrijft).

Reageert ie trouwens goed op stemhulpen aan de longe? Kan je dan eventueel toepassen onder het zadel.

Dat is inderdaad ook een belemmering niet alleen in de klassieke dressuur maar eigenlijk ook in de allerdaagse sport.
Alles bijelkaar werkt gewoon wat tegen, de benen zijn we goed op weg.
Ik heb hem al lopen met een pessoa op lichte druk dat hij gewoon relax kan lopen over de rug. Soms heeft hij onder het zadel ook mooie losse stukken zitten maar dit is vaak maar 2% van de hele rit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 09:06

Ik geloof niet in paarden waar maar 1 persoon op kan rijden. Je hebt een andere juiste persoon nog niet gevonden. Maar ik zou daar wel eens naar zoeken. Iemand met lef, wie weet heeft die in 1-2 keer het paard om. Klinkt raar, maar ik heb dat wel eens meegemaakt. Een loperige haflinger die bang was voor het been. Die heeft mij inderdaad flink door de bak geraced, maar omdat ik niet bang was was het na een uurtje over. Daarna nog een keer of 5 teruggeweest en toen was het klaar.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 21:15

Ander bit was geen optie, heb het probleem achterhaald komt helemaal goed!
De handelaar heeft hem zelf gechipt en heeft hij dus wat verkeerd gespoten, niet ontsmet van te voren ect... nu lekker wat rustig aan en wat medicatie moet het goed komen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:25

? Zelf gechipt?
Kan dat voortaan ook al en dat op die leeftijd.
Wat voor paspoort had hij eerst dan?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 21:33

bruintje123 schreef:
? Zelf gechipt?
Kan dat voortaan ook al en dat op die leeftijd.
Wat voor paspoort had hij eerst dan?

Hij is duits gefokt en geboren voor juni 2009 was een chip nog niet nodig en was zijn brandmerk en nummer genoeg.
Maar hij vond voor de verkoop in nederland dat er een chip in moest... hij mag het officieel niet maarja... handelaar...

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:43

Klinkt ook als pijn in mijn oren. Een paard dat hangt en als je de teugels lost in halve paniek wegspurt wijst sterk die richting op. Probeer eens te letten op wat het paard je duidelijk probeert te maken tijdens het rijden. Zowel tijdens het tegenhouden en hangen als wanneer je de druk wat lost en het paard ervandoor wil. Dat gaat je veel informatie geven over in welke richting je moet gaan denken.
Dit gedrag heeft een reden. Het is al heel goed dat je geen scherper bit wil gebruiken. Maar pijn uitsluiten (aan de hand van het lezen van je paard, of uitgebreid lichamelijk onderzoek en liefst nog beide) is wel van belang.
Wat doet dit paard als je zonder bit rijdt? Wat doet het paard als je met bit in grondwerk doet? bvb aan de dubbele longe of zo.
Dat kan al meer een idee geven waar het probleem juist ligt (berijder, zadel, bit,...) En probeer daarna in te schatten of de probleemzone uit pijn voort komt of uit iets anders.
Daarna kan je verder.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 21:49

Jensvl, lees es de voorlaatste post van TS. Ze heeft de oorzaak ontdekt (fout geplaatste chip door handelaar).

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:04

Oh, sorry.
Bedankt om erop te wijzen hwn.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 22:11

Ik weet niet of je al een bitfitter gevonden had, maar Natascha van Eijk is echt een goede:
https://www.passendbitshop.nl

Edit: ik lees net dat de oorzaak gevonden is, fijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:28

Toch iets lichamelijks. Gelukkig iets dat op te lossen is. Hoop voor je dat hij snel weer opknapt.