Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 12:11

Ik ben 180 met lange benen :) lengtemaat 36... en confectiemaat 36

Ik ree (paard is overleden) met een kieffer inzell 18 inch. Zat als een huis.

Afbeelding

Janine1990

Re: Welk dressuurzadel heeft de bokker van 1.80m+?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 14:13

Bedankt voor je foto! Geeft een heel duidelijk beeld. Maar weet je zeker dat het een 18 inch is? Ik vind dat je nogal ver achter op de lepel zit en veel meer ruimte heb je ook niet.

Als ik naar mezelf kijk, confectiemaat 42, heb ik een stuk meer ruimte...
Misschien zijn er hier meer mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 14:39

Ik ben 182 met hele lange benen en heb een KN Symphonie, Dit zadel heeft redelijk platte wrongen. Ik vind dit zelf prettiger omdat ik best lange bovenbenen heb. Voor mij zitten dikkere wrongen erg vervelend, ik voel me dan in een houding gedrukt zeg maar.
Hiervoor had ik niet echt zadelproblemen.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 15:03

Ik zweer bij Vivary. Ik ben zelf een "gewone 1,70 m" maar naar verhouding heb ik lange benen. Voor een vriend van mij is het zadel dusdanig aangepast dat hij met zijn lange benen goed kan zitten in het zadel. Met andere woorden er kan nogal wat aangepast worden. Daarbij een erg goed zadel voor de rug van je paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:29

Pieneliene schreef:
Ik ben 182 met hele lange benen en heb een KN Symphonie, Dit zadel heeft redelijk platte wrongen. Ik vind dit zelf prettiger omdat ik best lange bovenbenen heb. Voor mij zitten dikkere wrongen erg vervelend, ik voel me dan in een houding gedrukt zeg maar.
Hiervoor had ik niet echt zadelproblemen.

Opzich mijn idee, maar ik merk dat ik niet goed kan zitten met het beetje wrong dat ik nu heb. :( Thuis gaat het dan nog wel redelijk, maar van huis kruipt hij wat achter het been en moet ik alle zeilen bijzetten, wat er logischerwijs in resulteert dat hij alleen maar langzamer gaat. :+ Je ziet dit overigens niet echt hoor, ik voel alleen een compleet ander paard. :+ :')

Wanneer ik steviger zit, zal ik mijn paard minder in de weg zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 15:30

nickynicole schreef:
Ik zweer bij Vivary. Ik ben zelf een "gewone 1,70 m" maar naar verhouding heb ik lange benen. Voor een vriend van mij is het zadel dusdanig aangepast dat hij met zijn lange benen goed kan zitten in het zadel. Met andere woorden er kan nogal wat aangepast worden. Daarbij een erg goed zadel voor de rug van je paard.

Is vrij prijzig geloof ik en nog niet echt tweedehands te krijgen? Want ik ben niet van plan om een splinternieuw zadel aan te schaffen. Tenzij ik het juiste oudejaarslot heb :D

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 19:46

Haha dan hoop ik dat je wat wint met je oudejaarslot. Ze zijn €2700 maar iedere euro waard.

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:16

Ik rijd met een Butterfly zadel. Specifiek de Christine. Ik ben zelf 1.82 maar vind het echt een superfijne zadel. Voordeel voor de ruiter is dat de wrongen met zeer stevige klitteband vastzitten, maar je kunt het dus zo instellen dat het voor jouw fijn rijd, er zijn ook heel veel verschillende soorten wrongen erbij te bestellen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:05

Afbeelding

180, met in verhouding lange stelten. Lengtemaat 34-36. Confectiemaat 38.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:54

Janine1990 schreef:
Bedankt voor je foto! Geeft een heel duidelijk beeld. Maar weet je zeker dat het een 18 inch is? Ik vind dat je nogal ver achter op de lepel zit en veel meer ruimte heb je ook niet.

Ja zadel is een 18 inch... had eigenlijk vanachter weer opgevuld moeten worden dan zat ik meer in het midden van het zadel... is echter niet meer gebeurd i.v.m. ziek paard

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 00:05

merelberfe schreef:
Ik rijd met een Butterfly zadel. Specifiek de Christine. Ik ben zelf 1.82 maar vind het echt een superfijne zadel. Voordeel voor de ruiter is dat de wrongen met zeer stevige klitteband vastzitten, maar je kunt het dus zo instellen dat het voor jouw fijn rijd, er zijn ook heel veel verschillende soorten wrongen erbij te bestellen.

Wat een rare zadels zeg, zijn gewone boomzadels?
Zie wel dat ze vrij prijzig zijn, dat is hetzelfde verhaal als wat ik tegen nickynicole zei helaas... Ik wil het er op dit moment niet aan uitgeven :o

maaikemuis schreef:
[ [url=m/D5LCzr.jpg]Afbeelding[/url] ]

180, met in verhouding lange stelten. Lengtemaat 34-36. Confectiemaat 38.

Dat ziet er heel erg aangenaam uit! Ik zie inderdaad dat je lang bent, maar het past gewoon heel erg mooi. Welke inchmaat heb jij? Ziet er nog vrij krap uit, althans, als ik het naar mijn billen moet vertalen :o

Neon schreef:
Ja zadel is een 18 inch... had eigenlijk vanachter weer opgevuld moeten worden dan zat ik meer in het midden van het zadel... is echter niet meer gebeurd i.v.m. ziek paard

Kan me bijna niet voorstellen dat dat had geholpen eerlijk gezegd. Heb zelf iets soortgelijks gehad toen ik mijn huidige zadel op het paard legde. Dit deed ik bij de zadelmaker, deze vond het zadel prima liggen en daar moest ik vooral niets aan veranderen (zadel was pas geheel opnieuw gevuld). Maar ik vond dat ik niet lekker zat. Terwijl ik genoeg ruimte had, kwam ik telkens achterin. Zadelmaker heeft toen boom en kussens losgehaald en daar iets tussen gezegd zodat de lepel hoger kwam en de kussens niet veranderden, maar ik wel beter in het midden kwam zitten. Maar de ruimte was er ook. Althans, nu lijkt het erop dat ik vooral met mijn benen over het zweetblad kom :+

Meest recente foto is deze:
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58E9ECE4

Goede weergave van wat er gebeurd tijdens het rijden... En dit is natuurlijk een lelijke momentopname. Maar de ruimte is er om dit te doen en dat zou niet moeten :n
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58EC56C6

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:27

Dit was een 17,5 inch en zat voor mij goed. Het was een vrij gesloten zadel. Inmiddels rij ik niet meer.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:23

Het is een kwestie van proberen. Heb bij country Mill de albion getest. Hier konden diverse wrongen op geplaatst worden dmv klittenband. Korte, lange, dikke, dunne, meer naar voren geplaatst of wat schuiner, alles was mogelijk. Aan de hand daarvan hebben we het zadel uitgezocht en rijd ik voor het eerst fijn en blijven mijn knieeen en bovenbeen achter de wrong.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 02:08

Ik ben 1,81 met lange benen en een vrij lang bovenbeen. Nou kom ik eigenlijk van een springzadel af en kwam met mijn Stubben dressuur zadel (Tristan) wel weg omdat ik met vrij korte beugels reed. Het had wel een vrij kort zweetblad. Ben nu over op een Tekna dressuur zadel, 18" (geen idee welk model) en ik ben verkocht. Zelf ik, die normaal met te korte beugels rijdt voor een dressuurzadel, kan hier op zitten met lange beugels! Alle ruimte voor mijn been, blijf prima in balans zitten, geen diepe zit of heel veel wrong. Je kan de wrongen wel stellen dmv klitteband.

Veel het eerst in mijn leven een zadel wat me echt goed past, waar ik me comfortabel in voel en als een huis kan zitten :D

pb even als je wil als je het type wil weten. Zal ik dat voor je op zoeken.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 10:43

Janine1990 schreef:

Ik heb ook confectie maat 40/42 en heb ruimte te veel in een kieffer 18 inch, ik had de Ulla slazbereger echt een heeerlijk zadel maar helaas niet meer passend op mijn paard. maar als die paste was die er nog :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:46

Heb ik ooit ook gehad IvankBacardi, een Kieffer Lusitano, zat ook heel erg veel ruimte in! Maar dat was een compleet ander paard, dus ik betwijfel of het te vergelijken is. Daarbij hoor ik veel over Kieffers die scheef zakken...

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:09

1.76, maar met lange benen hier: ik rijd eigenlijk voornamelijk in springzadels (Prestige), maar heb daarnaast nog een Kent & Masters dressuurzadel. Ik zit er prima in, maar dat komt omdat de wrong vrij klein is (wat ik niet erg vind omdat ik meestal in vlakke springzadels zit). Persoonlijk zou ik netter zitten in een zadel met meer wrong. Het is dat ik dat zadel bijna nooit gebruik, anders had ik hem al lang ingeruild voor een ander.

Bijvoorbeeld een Anatomica. Heb een paar keer in een Octant met een verleng zweetbad gezeten en daar zit ik dus echt prima in: fijne wrongen waar je mooi je been tegen kunt leggen. :j

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:26

Ik ben ook dik 1.80 m. Lange benen, pas ook nooit de standaard laarzen :+
Op mijn ene paard heb ik ook een stubben maestoso en op mijn andere een rossner Montréal. Beide 18" en naar mijn mening allebei hele fijne zadels...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 12:40

punk143 schreef:
Op mijn ene paard heb ik ook een stubben maestoso en op mijn andere een rossner Montréal. Beide 18" en naar mijn mening allebei hele fijne zadels...

Die eerste heb ik nu dus, maar daarin beweeg ik veel te veel.
Rossner zie ik eigenlijk niet echt zitten, omdat ik eerder een JC heb gehad (uit dezelfde fabriek, feitelijk hetzelfde zadel alleen heeft Divoza er zelf een merk aan willen geven) en dit totaal niet goed zat. Ik ging achter in het zadel zitten, ging krom zitten. Echt één groot drama!

punk143

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:48

Janine1990 schreef:
punk143 schreef:

Die eerste heb ik nu dus, maar daarin beweeg ik veel te veel.
Rossner zie ik eigenlijk niet echt zitten, omdat ik eerder een JC heb gehad (uit dezelfde fabriek, feitelijk hetzelfde zadel alleen heeft Divoza er zelf een merk aan willen geven) en dit totaal niet goed zat. Ik ging achter in het zadel zitten, ging krom zitten. Echt één groot drama!

Je moet vooral veel proberen, ik heb ook eerst wel 10, misschien wel 15 zadels geprobeerd voor ik de juiste gevonden had.. Ik zit in mijn rossner rechter en beter dan in mijn stubben.. Moest wel heel erg aan de stubben wennen, vind het nu wel een erg fijn zadel, maar toen ik hem net gekocht had dacht ik echt, waar ben ik aan begonnen :') al hoef ik de zadels niet te wisselen van paard, dat zit ook écht voor geen meter..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 12:38

Gisteravond met een Fryso Legacy gereden. Een vriendin heeft dit zadel en bood me aan het eens te proberen. Paste ook nog best heel mooi op mijn paard.
Was er heel erg over te spreken, het zat lekker en ik had voor het eerst het gevoel weer contact met mijn paard te hebben. Ik kon nota bene weer drijven met mijn kuiten! Ik verloor het contact met de beugels niet. En wilde ik m'n paard eventjes aanprikken hoefde ik mijn hakken niet op te trekken. Bizarre gewaarwording!

Enige waar ik niet 100% tevreden over was waren de wrongen die tot onder het rokje gingen, of dat voelde zo. Bij de beugelophanging.

Denk wel dat ik een goed begin heb gemaakt met mijn zoektocht, ik was anti-Fryso omdat ik ooit op een verkeerd type heb gezeten waarbij m'n heup bijna uit de kom werd gedrukt. Maar dit was echt heel erg fijn!

Wie kan mij zeggen hoe dit zadel is in verhouding tot de Hulsebos WB3/4/Balance?

Edit: Voor liefhebbers heb ik vanavond wel een foto :)
Laatst bijgewerkt door Janine1990 op 13-12-16 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 12:40

punk143 schreef:
Je moet vooral veel proberen, ik heb ook eerst wel 10, misschien wel 15 zadels geprobeerd voor ik de juiste gevonden had.. Ik zit in mijn rossner rechter en beter dan in mijn stubben.. Moest wel heel erg aan de stubben wennen, vind het nu wel een erg fijn zadel, maar toen ik hem net gekocht had dacht ik echt, waar ben ik aan begonnen :') al hoef ik de zadels niet te wisselen van paard, dat zit ook écht voor geen meter..

Grappig, best herkenbaar. Nu vind ik 'm echt lekker zitten. Hoewel, na gisteravond zie ik er toch wel weer tegenop. Zonder serieus te hebben gereden voor mijzelf, heb ik toch wel een fijn bewegend paard onder me gehad. Waar ik aan kon werken, zonder mezelf en hem in de weg te zitten.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:46

Fryso zadels lijken mij ook heel fijn, ben benieuwd naar een foto! :)

Janine1990 schreef:
Esaqar schreef:
Ik heb de laatste twee maanden met een Daaleman gereden en paste opzich prima. Ik kon alleen niet de overstap maken van een veelzijdigheidszadel (dus kortere beugels) naar een dressuurzadel naar 2 maanden niet gereden te hebben, een paard wat ook 2 maanden stil stond en dat met lange beugels, dus heb met kortere beugels gereden. Maar ben zelf ruim 1.80 en met lange beugels was het een perfect zadel! :) Wel weinig wrong, maar daar hou ik van.

Dat lijkt me inderdaad heel erg lastig. Ik heb de afgelopen 10 jaar maar één keer met een springzadel gereden en vond dat verschrikkelijk rijden! :P Omdat ik zo kort zat. Dus andersom lijkt het me ook een erg lastige overgang!

Maar heb verder nog problemen met je beenligging vanwege je lengte? Ik ben ook wel fan van mij Stubben, ik vind het lekker zitten. Echter zodra het wat moeilijker wordt, dan beginnen mijn benen enorm te wapperen en daarmee kom je natuurlijk in een vicieuze cirkel terecht en wordt het eerder slechter dan beter.
Anders had ik ook geen afstand willen doen van mijn zadel natuurlijk. Instructrice gaf aan dat het een goed idee was om te kijken naar een zadel met wat meer wrong.

Ik heb verder wel vaak last van mijn beenligging vanwege mijn lengte.

Heb trouwens vorige week het paard van een vriendin uitgestapt (wou haar zadel 'voelen') zij heeft een op maat gemaakt zadel van Hulsebos bij haar paard gekregen toen ze deze kocht. De bladen zijn extra lang, wát HEMELS. Dat is wel echt iets wat ik ook ooit zou willen, wát een fijn zadel. Ik kon eindelijk mijn beugels lang hebben zonder knieën die toch over de wrongen gaan of zwabberende benen. Geweldig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:41

Afbeelding

Zie hier de foto met het Fryso zadel.

Gisteren heb ik weer met mijn eigen zadel gereden en het viel me enorm tegen. Ik merkte dat ik mijn paard gigantisch tegen begon te werken. Dat is voor beide partijen natuurlijk niet leuk... :n

Dus ik ga wel wat actiever op zoek en wil binnen nu en twee maanden wel iets hebben. Zou nog heel erg graag een Hulsebos willen proberen.
Gisteren mocht ik op een andere Fryso rijden, die ga ik nog wat langer uitproberen en tevens ook te koop is. Want het zadel dat ik maandag heb geprobeerd was een 18,5 inch en die van gisteren was een 18 inch.

Maar ben nu op zoek naar een Hulsebos om uit te proberen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:46

Ik ben 1.78m met binnenbeenlengte van ruim een meter en een kort bovenlichaam, confectiemaat 40/42 met lengtemaat 34/36. Eigenlijk qua model net zoals Janine1990, en heb ook een Fries :D . M'n paard heeft een moeilijke rug (badkuipmodel) en daarom een heel scala aan zadels uitgeprobeerd afgelopen 12,5 jaar. Wintec, Hulsebos, Wow en Custom gehad. Rij nu boomloos omdat we voornamelijk alleen nog 2x per week buitenrijden en dit het beste past inmiddels, paard is met 16,5 jaar eigenlijk 'op'. Van alle zadels beviel de Custom mij het beste, was een Icon Flight 17,5" met halve wrongen. Dit model is erg geschikt voor friezen en kon een demo model kopen die perfect paste. Het zit gewoon superfijn en m'n benen passen prima zonder extra verbouwingen of verlengingen. En m'n benen liggen er superstil mee aan m'n paard. Bewaar deze nu voor m'n jonge paard voor over een paar jaar, als hij is uitgegroeid kijken of ie passend gemaakt kan worden op hem. En anders wordt het weer een nieuwe Custum. Verder zweer ik bij m'n Petrie's, heb een paar Elegances en een paar oude Anky's. Doordat ze echt goed stug zijn worden m'n benen in de goede houding gedwongen en liggen ze mooi stil. Hulsebos zat iets minder en ben absoluut niet over de service te spreken, heb heel wat ellende met dat merk gehad (Jan himself). Custom is net zo duur, service echt super en je hebt een veel grotere keuze uit modellen. Ze doen ook 2e hands, zit daar geen passend zadel tussen dan je kan een leenzadel gebruiken voor tussenliggende periode totdat het nieuwe zadel klaar is. Succes ermee!