Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe strak heb jij de neusriem

Ik rij zonder neusriem
141 (14%)
Meer dan 2 vingers ruimte bovenop de neus
252 (26%)
2 vingers bovenop de neus
325 (33%)
1 vinger bovenop de neus
136 (14%)
De neusriem aansluitend
91 (9%)
De neusriem aangesnoerd
16 (1%)

Totaal aantal stemmen: 961

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:56

Ik deed me neusriem ook altijd gewoon strak! Verbaas me toch dat iedereen braaf zegt dat er 2 vingers tussen zitten omdat het zo moet :')

FFDP

Re: Hoe strak heb jij je neusriem (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:56

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:02

Ik zie ook maar heel weinig mensen die 2 vinger op het neusbot er tussen krijgen. Wel er naast, maar daar loopt het hoofd ook terug.

Ik heb dat dus NET wel maar vraag mij dan ook wel eens af waarom ik dat ding nog om doen. Want hij hangt er maar wat bij. Mijn sperriem bungelt wel eens los omdat hij dan afschiet. Daar kan een paard toch ook niet blij van worden.

En bij een paar hoofdstellen heb ik dus de sperriem er (thuis) maar af gehaald. Hoef ik de kwijl er ook niet maar af te poetsen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:05

Ik heb mijne nooit te strak zitten, er kan altijd 1 vinger tussen, maar bij het lezen van al deze berichten, ga ik ze nog eens losser proberen. want schijnbaar, leer je het overal verkeerd en ach, iets losser kan zeker geen kwaad als die maar goed blijft zitten. Ik rijd met lage neusriem, dus sperriem heb ik al niet. Als ik met hoge aansnoer rijd, dan zit die ook op 1 vinger en zit de sperriem eigenlijk voor de sier, omdat hij niet strakker kan(geen gaatjes).

Daarbij zorgt mijn merrie er netjes zelf voor dat ik hem niet strak krijg, door gewoon haar mond te bewegen/kauwen word ik elke keer herinnert aan het feit dat ze dat ook moet kunnen als hij vast zit.

Maar net als de reactie boven mij, dan heeft zo'n ding toch geen zin meer? Het is toch ook een stukje vaster leggen van het bit? Dus niet vastzetten, maar stiller liggen? Of heb ik dan echt 20 jaar overal alles verkeerd geleerd?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:10

2 vingers zoals het zou moeten.
Te strak kan niet en minder dan 1 vinger ook niet. Neusriem is mzzt full terwijl rest van kopstuk maat cob is.
Maar de cob neusriem kon ik amper sluiten dus een full gehaald (gewisseld) en deze kan op het laatste gaatje, dan past er nog ruim 1 vinger tussen. Hetzelfde met de sperriem.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:19

Wendy bij mij is die ook om het bit stil in de mond te laten liggen. Ieder z'n eigen mening en helemaal prima.
Ik ben er wel op gaan letten sinds ik dit topic zag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:25

Ik ben van de oude stempel en vroeger werd daar echt op gelet.
2 vingers tussen de neusriem een vuist bij de keelriem.
En als een instructeur twijfelde controleerde hij dat wel even.
En had je dat te strak kreeg je een uitbrander, dus dat liet je wel uit je kop.
Aansnoer had je toen niet. Al vind ik ze nu wel fijn. Niet om te snoeren, maar ik vind ze zachter.
Plus je kunt er een langer kin gedeelte aanzetten.
Mijn vorige paard had een lang en smal hoofd, daar had ik nooit moeite met passen.
Maar mijn huidige en een ander vorig paard hebben allebei full op zijn kort zitten, maar het kin gedeelte past niet altijd op zijn grootst, daar heb ik al eens een groter kin riempje op moeten plaatsen.
Ideaal bij de aansnoer neusriemen, even riempje wisselen en klaar.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:30

Ik rij wel altijd met 2 vingers ruimte , liever te veel ruimte dan te weinig :o

DaniqueM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:33

Ik heb ook altijd twee vingers ruimte, heb hem liever te los zitten dan te strak :o

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:35

NikkiDeKerf schreef:
Ik vind het toch bijzonder dat ik bijna nooit iemand zie, met twee of meer vingers tussen de neusriem - maar dat ze hier allemaal op bokt wel gereageerd hebben op de poll. :+

Dat. Ikzelf houd altijd een vinger aan, omdat dit bij dit paard het fijnste werkt. Ligt ook aan de neusriem, maar ik ben wel een hoge neusriem met sperriem gewend.
Laatst bijgewerkt door AlwaysH op 05-01-17 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:37

Ik rij bitloos en heb de neusriem gewoon losjes om (3 vingers tussen de neus en de neusriem).

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:42

Ik leg altijd twee vingers tussen de neusriem en de neus zelf voor controle

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:49

Als ik mijn twee vingers op het neusbot tussen de neusriem prop, dan heb ik aan de zijkanten ook nog steeds plek voor een halve vuist aan elke kant. En zo stug is mijn neusriem, of eigenlijk die van Paard, nou ook weer niet. Weet dus niet zo goed wat ik van die twee vinger regel vind eigenlijk. Las een tijdje terug een blog van een dierenarts hierover en die zei dat een paard in elk geval goed moest kunnen kauwen en een koekje weg moest kunnen happen met zijn neusriem vast, dat kan die van mij altijd en hij weet ook erg goed bij wie hij dat soort dingen kan vinden tijdens het rijden. :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:50

@Dreamybol, denk dat de sperriem ook vaker een probleem vormt, die zit vaak nog veel strakker.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:51

Dreamybol schreef:
Als ik mijn twee vingers op het neusbot tussen de neusriem prop, dan heb ik aan de zijkanten ook nog steeds plek voor een halve vuist aan elke kant. En zo stug is mijn neusriem, of eigenlijk die van Paard, nou ook weer niet. Weet dus niet zo goed wat ik van die twee vinger regel vind eigenlijk. Las een tijdje terug een blog van een dierenarts hierover en die zei dat een paard in elk geval goed moest kunnen kauwen en een koekje weg moest kunnen happen met zijn neusriem vast, dat kan die van mij altijd en hij weet ook erg goed bij wie hij dat soort dingen kan vinden tijdens het rijden. :+

exact de regel die ik hanteer: heb geen sperriem en de neusriem zit zo strak datie gemakkelijk een koekje kan kauwen ;) als ik hem losser doe, kan hij er evengoed af, want dat ziet er niet uit

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:09

Hoe zit dat dan eigg met zware neusriemen? Die aan mijn.hoofdstel die ik dus gewisseld heb voor een full neusriem was een brede van 5cm, hard en best zwaar ook.
Die hebben toch meer druk op de neusrug lijkt mij?

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 11:34

Ik heb alles echt op standje paard natuurlijk :) Anders gaat ie toch mopperen en ontspannen ho maar, dus lekker zo !

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:25

Ik moest wel een beetje grinniken om de drukmeter die gebruikt kan worden om objectief te meten. Echt super dat dit gedaan kan worden nu, maar als ik met mijn semi-kopschuwe merrie voor de proef een controle zou krijgen zou ik mooi een rondje terrein (of lucht) erbij krijgen :') .

Ik denk dat mensen het ook wel onderschatten, ik dacht dat ik ook wel 2 vingers ertussen zou hebben (al is het mij geleerd aan de zijkant, dus moest mijn visie sowieso even aanpassen). Maar het was er maar 1. Aan de andere kant is het 50/50 dat ik wel of niet met neusriem werk en merk ik geen verschil. Heb het nu wel een beetje losser gedaan.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:32

Bij de keelriem heb ik er een vuist tussen zitten, bij de neusriem 2 vingers of meer zelfs, en de sperriem zit ook los. Kan er ook wel af eigenlijk :P Rij niet graag met aangesnoerde riemen... Welke dat dan ook is. Kreeg laatst zelfs commentaar dat ik m'n sperriem te los had zitten :') Maar hij zit al op het strakst. Maar nog steeds heel los dus :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 12:49

Ik rij al heel mijn leven zo met die 2 vinger ertussen en ik heb nog nooit raar zittende hoofdstellen gehad.
Vroeger de smalle modellen niet, nu de brede niet.
De smalle zakte soms wel een soort van af, dus daar waar de sperriem zit dat er een boogje in kwam, net als in de frontriemen met een boogje :)
Dat voordeel heb je met de brede neusriemen niet.
Maar aan de zijkant niets raars te zien.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:07

Ik vraag me af of hierin ook verschil zit tussen een hoge en een lage neusriem. Is iemand die hier meer van weet?

Want ik heb me laten vertellen dat een lage neusriem ook zorgt voor stabiliteit van het bit.

De neusriem past bij mij één a twee vingers tussen, is een lage neusriem. Ik heb het laatst een gaatje losser gedaan, maar het leek me toen alleen maar hinderlijk.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:08

Wesco schreef:
Bij mijn hoofdstel kan er veel meer dan 2 vingers tussen de neusriem. Ik heb de neusriem voor de sier er aan.

Ik ook! en zonder sperriem!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:10

Bij alle neusriemen horen die 2 vingers op elkaar op de bovenkant van de neus.
ook bij de lage.
De lage neusriem heeft in de zin dezelfde werking als de sperriem, het bit stabieler laten liggen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:12

We rijden met Micklem Rambo hoofdstellen met twee vingers tussen neusriem. Fijn hoofdstel met mooie pasvorm en de kaken niet blokkeert.

Menhoofdstel heeft Engels neusriem, ook met twee vingers ertussen. Geen sperriem.

Geen aansnoerneusriemen.

Ik heb vroeger met de oude stempel leren rijden. Alles werd bij begin les gecontoleerd. Neusriem niet te strak, bit goede hoogte, etc. En 40 jaar later rijd ik nog steeds zo.

Bij Working Equitation wedstrijd is bij begin proef en na afloop proef ook controle op neusriem strakte, bit, sporenscherpte etc. Goede zaak.
Laatst bijgewerkt door janouk op 06-01-17 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 13:16

femo schreef:
Wesco schreef:
Bij mijn hoofdstel kan er veel meer dan 2 vingers tussen de neusriem. Ik heb de neusriem voor de sier er aan.

Ik ook! en zonder sperriem!

Ik rij met beide, maar beide hebben bij mij ook geen werking eigenlijk. Dus ook 'voor de sier' :P