swatch schreef:Wat mij vaak opvalt is dat het altijd dezelfde ruiters zijn waarbij zadels niet passen op hun paarden.
Kritisch kijken naar eigen zit, houding en hun eigen rijkunst wordt vaak overgeslagen.
Zadels worden ook hierdoor scheef gereden.
Het paard moet ook correct opgezadeld en aan gesingeld worden.
Als je het zadel te ver naar voren legt,dan krijg je ook problemen.
Je merkt aan je paard of hij er fijn in balans mee kan lopen.
Te lang of te smal dat kun je volgens mij best wel zelf beoordelen net als het zwaartepunt in het zadel en of de kussens gelijkmatig gevuld zijn. Dan kun je ook wat zeggen of het misschien voor of achter iets aan de vulling aangepast moet worden.
Daarnaast moet het zadel ook de goede maat en model voor de ruiter zijn. Dus zwaartepunt en wrongen moeten ook samenvallen met de bouw en houding van de desbetreffende ruiter. Het gaat dan niet (alleen maar) over de zachte zitting en mega wrongen (die vaak onbalans van de ruiter maskeren)
Het is wel fijn als je iemand hebt die mee kan kijken of het zadel kiept in beweging met de ruiter.
Volgens mij zouden bijna alle paarden met een confectiezadel prima zonder klachten gereden kunnen worden.
M.i. is de invloed van de ruiter veel groter dan men denkt.
Ik denk trouwens ook dat paarden die ook dagelijks veel buiten lopen minder klachten hebben in het algemeen.
Hier ben ik het ook wel heel erg mee eens. Dan krijgt de zadelmaker/passer de "schuld" van het niet goed passen of vaker moeten aanpassen als een zadel "weer" niet goed ligt, terwijl de ruiter het zadel "scheef" rijdt of het zadel scheef wordt doordat het paard kreupel is en compenseert.
Dat is ook de reden waarom Van Rijs nieuwe zadels vrijwel alleen nog maar aan meet in Bodegraven.
Als er twijfels zijn aan de gezondheid van het paard waarvoor een zadel wordt aangemeten, kan meteen een DA mee kijken.
Behalve dat het paard gezond en de zadelpasser vakkundig moet zijn, is dus ook voorlichting aan de ruiter/amazone van belang. Die moeten zelf ook leren zien en voelen hoe het zadel moet liggen. Dat helpt voor een zadelpasser ook een flink stuk mee.
Dat is ook nog wel een probleem. Want van mensen blijven rondrijden op kreupele paarden zonder dat ze dat in de gaten hebben, kun uberhaupt al niet verwachten dat ze dat kunnen beoordelen.
Rugproblemen door een zadel is niet nodig, als de ruiter/amazone zelf ook goed kan beoordelen.
Zo ben ik er ooit 2 x in geslaagd om verkeerd aangemeten zadels terug te laten nemen.