Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:11

pol1 schreef:
Na zeer veel zadelleed en dan m.n bij een zeer bekende zadelmaker in Emst nu met een schone lei beginnen! Heb mijn scheve tig maten te kleine zadel eergisteren verkocht en moet nu op zoek naar wat anders.. Geen idee waar te beginnen..vertrouw vrijwel niemand meer in zadelland. Als t goed is krijg ik een fairfax en kent en masters om uit te proberen. Verder zit ik nog te denken aan een ideal of een tribal zadel..Weet gewoonweg niet waar en bij wie ik moet zijn. Mijn paard is rondgeript met weinig schoft..schijnt nogal lastig te zijn hier een goed passend zadel op te vinden..

Ik heb ook een rondgeribte tante met weinig schoft en heb nu een jeffries zadel dat goed blijft liggen. IDeal heb ik gehad maar was qua lengte voor ons niet goed.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:36

Wat mij vaak opvalt is dat het altijd dezelfde ruiters zijn waarbij zadels niet passen op hun paarden.
Kritisch kijken naar eigen zit, houding en hun eigen rijkunst wordt vaak overgeslagen.
Zadels worden ook hierdoor scheef gereden.
Het paard moet ook correct opgezadeld en aan gesingeld worden.
Als je het zadel te ver naar voren legt,dan krijg je ook problemen.
Je merkt aan je paard of hij er fijn in balans mee kan lopen.
Te lang of te smal dat kun je volgens mij best wel zelf beoordelen net als het zwaartepunt in het zadel en of de kussens gelijkmatig gevuld zijn. Dan kun je ook wat zeggen of het misschien voor of achter iets aan de vulling aangepast moet worden.
Daarnaast moet het zadel ook de goede maat en model voor de ruiter zijn. Dus zwaartepunt en wrongen moeten ook samenvallen met de bouw en houding van de desbetreffende ruiter. Het gaat dan niet (alleen maar) over de zachte zitting en mega wrongen (die vaak onbalans van de ruiter maskeren)
Het is wel fijn als je iemand hebt die mee kan kijken of het zadel kiept in beweging met de ruiter.
Volgens mij zouden bijna alle paarden met een confectiezadel prima zonder klachten gereden kunnen worden.
M.i. is de invloed van de ruiter veel groter dan men denkt.

Ik denk trouwens ook dat paarden die ook dagelijks veel buiten lopen minder klachten hebben in het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:49

swatch schreef:
Te lang of te smal dat kun je volgens mij best wel zelf beoordelen net als het zwaartepunt in het zadel en of de kussens gelijkmatig gevuld zijn. Dan kun je ook wat zeggen of het misschien voor of achter iets aan de vulling aangepast moet worden.

In praktijk valt het zelf opmeten van de lengte die je paard heeft nogal tegen: halverwege de romp is de laatste rib vaak nog wel te voelen, maar waar die aansluit op de ruggengraat is minder makkelijk te ontdekken, zeker als je paard wat gevulder is.
Wat het hele lengteverhaal ook lastiger maakt is dat daar in elke rijcultuur weer andere gewoontes voor lijken te zijn. Bij Engelse zadels is het duidelijk: niet langer dan de laatste rib en de kussens moeten alleen op de rugspier liggen want bredere kussens vallen ook op de ribben en dat is pijnlijk voor het paard.
Ga je naar Spanje dan worden daar veel langere zadels gebruikt (bijvoorbeeld de (Doma) Vaquero zadels, en worden er ook veel bredere kussens gebruikt die ver buiten de lange rugspier op de ribbenkast drukken.
Ga je naar western zadels dan zie je ook veel langere zadels.
Dat maakt het nog lastiger om richtlijnen op te stellen, want iedereen preekt vanuit zijn eigen richting (en zegt dat zijn/haar richtlijn de enige juiste is 8-) ) - dus voor een leek die vanuit alle hoeken ervaringen voorbij hoort komen is het dan bijna ondoenlijk om erachter te komen wat dan precies voor zijn specifieke paard geldt.

maralyn

Re: Zadelfrustraties? Meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 08:28

Nou ik kan wel vloeken.
Februari op maat laten maken. Paard zo afgevallen en veranderd met spier en bouw.
Zadel schuift naar achteren
Ja ik hoor je denken... te smal van voren. Nee... dus niet! Het gekke is... hij is te ruim.
Maar die dikke pokkel is weg. Zadel ligt achterover... en haar ruime beweging maakt het ook niet beter..

Dus weer op zoek naar wat anders.
Amper mee gereden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:08

swatch schreef:
Wat mij vaak opvalt is dat het altijd dezelfde ruiters zijn waarbij zadels niet passen op hun paarden.
Kritisch kijken naar eigen zit, houding en hun eigen rijkunst wordt vaak overgeslagen.
Daarnaast moet het zadel ook de goede maat en model voor de ruiter zijn. Dus zwaartepunt en wrongen moeten ook samenvallen met de bouw en houding van de desbetreffende ruiter. Het gaat dan niet (alleen maar) over de zachte zitting en mega wrongen (die vaak onbalans van de ruiter maskeren)
Het is wel fijn als je iemand hebt die mee kan kijken of het zadel kiept in beweging met de ruiter.
Volgens mij zouden bijna alle paarden met een confectiezadel prima zonder klachten gereden kunnen worden.

Ik denk trouwens ook dat paarden die ook dagelijks veel buiten lopen minder klachten hebben in het algemeen.

Hier ben ik het ook wel heel erg mee eens. Dan krijgt de zadelmaker/passer de "schuld" van het niet goed passen of vaker moeten aanpassen als een zadel "weer" niet goed ligt, terwijl de ruiter het zadel "scheef" rijdt of het zadel scheef wordt doordat het paard kreupel is en compenseert.
Dat is ook de reden waarom Van Rijs nieuwe zadels vrijwel alleen nog maar aan meet in Bodegraven.
Als er twijfels zijn aan de gezondheid van het paard waarvoor een zadel wordt aangemeten, kan meteen een DA mee kijken.

Behalve dat het paard gezond en de zadelpasser vakkundig moet zijn, is dus ook voorlichting aan de ruiter/amazone van belang. Die moeten zelf ook leren zien en voelen hoe het zadel moet liggen. Dat helpt voor een zadelpasser ook een flink stuk mee.
Dat is ook nog wel een probleem. Want van mensen blijven rondrijden op kreupele paarden zonder dat ze dat in de gaten hebben, kun uberhaupt al niet verwachten dat ze dat kunnen beoordelen.
Rugproblemen door een zadel is niet nodig, als de ruiter/amazone zelf ook goed kan beoordelen.
Zo ben ik er ooit 2 x in geslaagd om verkeerd aangemeten zadels terug te laten nemen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:22

Ik heb ook veel gelazer gehad met het vinden van het juiste zadel. Er zaten zelfs zadelpassers tussen die een medium boom als goed hebben beschouwd op mijn paard hoewel ze toch echt medium wijd heeft.

Ik heb uiteindelijk een zadel op maat laten maken bij zadelatelier Schutte. Hun werkwijze is werkelijk fantastisch. de ene boom is de andere niet, zij hebben dus heel veel verschillende bomen in medium wijd (en andere maten natuurlijk). Kijken welke vorm van boom er het beste op je paard past en daar maken ze een zadel omheen naar jou wensen. Ik kan hun echt zeker aanbevelen!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:30

Wat mij altijd opvalt is dat ruiters heel erg veel verwachtigen hebben over de ontwikkeling van hun paard, maar in werkelijk maar bar weinig aan het lijf zitten. Er wordt op vrij grote schaal zo ontzettend slecht gereden dat daar waarschijnlijk de kern ligt van zadelleed. Er moet meer zitles gegeven worden en ook betere rijles eigenlijk. Daarnaast valt me op dat teveel zadelmakers de zadels passen op het stilstaande paard, ik zou het liefst zien hoe het zadel ligt in galop of draf.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:47

Tja mijn paard heeft een lastige bouw kort, rond en dan een zadel erop.
Mijn 1e zadel een KN bleek te lang, 2e zadel een MSFC lag goed maar na blessure en revalidatie veel te wijd geworden(paard was aardig afgevallen en heel anders in bespiering)
En mijn MSFC bleek ook nog niet recht te zijn fabriek af.
Nu een WOW ja duur en voor mij niet altijd ideaal maar paardlief vindt het de beste keus, zadelfitter komt 2x per jaar en als er maar een pompje teveel of te weinig inzit laat paardlief dit direct merken.
Persoonlijk al heel veel geleerd over zadels en pasvormen, en ook goed leren kijken naar mijn paard en wat gebeurt er met het zadel als hij loopt.

Ik ben geen geweldige ruiter en laat mijn paard regelmatig checken of alles nog goed is omdat ik weet dat mijn rijden invloed heeft op zijn lijf, en daarom ook 2x per jaar een zadelcheck.

Laatst eens gevraagd aan andere zadelpasser wat hij voor mijn paard zou adviseren qua zadel, nou dat was een lastige want bouw dit, bouw dat enz.
Dus er zijn ook echt paarden waar weinig zadels goed op passen.

Ik ben blij met mijn WOW omdat dit voor hem makkelijk aan te passen is, maar snap de frustratie van veel mensen over prijzen, onkunde, snel veranderende paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:49

Wat ik leuk zou vinden is als je zadelpassers zou hebben die zowel boomzadels als boomloze zadels in het busje hadden liggen én drukmetingspads om zo helemaal op basis van het paard en de ruiter te onderzoeken of een boomzadel of boomloos zadel het beste ligt. Nu moet je als klant eigenlijk zelf eerst al de keuze hebben gemaakt voordat je de boomloze zadelpasser of boomzadelpasser uitnodigt. Een beetje kruisbestuiving kan denk ik helemaal geen kwaad.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 14:59

swatch schreef:

Ik ben het hier grotendeels mee eens..
Echter heb ik uit Emst in totaal 5 zadels gehad, het springzadel altijd naar tevredenheid mee gereden ( laten testen op de symetriebok van Zuidweg ) niks mis mee..Laatste dressuurzadel was zo krom als een hoepel.. Dit was ook duidelijk te zien op de symetriebok.. overigens is mijn springzadel t meest gebruikt en is t oudste van al mijn zadels.. Hoe verklaar je dat dan?

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:44

Het kan natuurlijk dat een zadel scheef is of scheef gevuld. Staat of valt met de kunde van de zadelmaker die het maakt.
Overigens zie ik wel vaker paarden die onder een springzadel beter bewegen omdat de schouder vrijer kan bewegen. De kussens lopen dan minder ver door naar beneden.
Overigens vind ik vouwen in het zitvlak niet normaal en een teken van een onrustige zit.
Mijn Hulsebos springzadel van bouwjaar 2000 is nog als nieuw en een prima zadel. Jongere zadels van hetzelfde merk vind ik wisselend in kwaliteit.
En bij de Faq vragen op de site meen ik gelezen te hebben dat ze een verklaring hebben voor bulten op de rug, vouwen in de zitting e.d.
Laatst bijgewerkt door swatch op 10-10-16 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:56

Mijn laatste opmerking moet ik even herzien. Dat is niet meer terug te vinden op de site.
Maar bij garantie wel 3 jaar garantie op de boom en geen garantie op de pasvorm.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:59

Dat springzadel was waarschijnlijk van een ouderwets goede kwaliteit.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:41

Heb ik ook met mijn al wat oudere springzadel. Ligt altijd goed en hoeft nooit opgevuld te worden. Komt omdat de kussens van de dressuurzadels van tegenwoordig ontworpen zijn om licht ingedrukt te kunnen worden. Veel luxer maar ook veel bewerkelijker omdat je deze kussens dus wel ieder jaar bij moet vullen.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:01

Ik vraag me ook daadwerkelijk af waar zadelproblemen de laatste jaren vandaan komen? Is dat een hype of waren de zadels zo anders vroeger, of de paarden?

Ik doe er rustig aan mee hoor, ik laat met regelmaat mijn zadels nakijken de laatste jaren (overigens zelden tot nooit problemen)

ikzelf en de generatie voor mij (en nog daarvoor ;) ik heb leren rijden van de 'oude stempel' garde), had al deze zadel problemen niet.
We hadden vroeger gemiddeld 5-6 paarden op stal op ieder moment van soms wisselende samenstelling, en 4-5 verschillende ruiters. Er lagen als ik moet schatten zo'n 5-6 verschillende zadels, veelal oude stubben en kieffers (dressuurmodellen).
Al deze paarden waren of werden opgeleid tot gemiddeld Z-niveau (M2 t/m ZZ-L o.a), en daar meestal ook op uitgebracht, alle warmbloedpaarden (KWPN, trakehner, hannoveraan, Gelders) met verschillend postuur.....
Echter heb ik in die tijd echt nooit een zadelmaker gezien. Natuurlijk pastte er wel eens een zadel niet helemaal lekker op een paard, dan nam je een van de anderen.
Ik heb in die tijd ook nooit een paard op stal gezien met een daadwerkelijk zichtbaar/merkbaar rugprobleem, of een probleem wat aanwijsbaar aan het zadel lag.
De ruiters waaronder ikzelf waren wel in staat om met een onafhankelijke zit te rijden en hadden enige kennis en kunde wat betreft het rijden en rechtrichten onder het zadel.

Dus waar gaat het nu dan mis? Ik kan mij niet voorstellen dat wij grote problemen zomaar over het hoofd zagen, en tevens hadden deze paarden geen moeite te presteren op het gevraagde niveau.
De zadels waren natuurlijk wat stugger, harder, minder gedwongen etc. Maar er zat een boom in, net als de moderne zadels, waarom lijkt er dan nu zoveel meer variatie hierin?
Waren de paarden soms anders? Uniformer in model, waardoor alles beter uitwisselbaar was? Misschien minder sensibel, of gewoon keihard?

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar het nu aan ligt. Ik heb de laatste 5 jaren meer aan mijn zadel laten aanpassen dan in de 20 jaar ervoor (als in: nooit een zadelmaker gezien). en velen met mij van die generatie....

En dan idd de zadelmakers/passers.... erg moeilijk om te bepalen wie kundig is of niet? het MFSC kenmerk zegt mij persoonlijk niet zo heel veel, vooral omdat deze groep zich onder elkaar ook graag afkraakt. Niet erg professioneel.... -O-

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:21

Maar vroeger zag je toch echt wel heel wat meer paarden met soms gigantisch grote witte littekens bij de schoft. Dat zie ik nu minder dan pakweg 25 jaar geleden. Maar verder herken ik wel het fenomeen, dat je vroeger één keer een zadel-leverancier liet komen en vervolgens deed je dan 15 jaar met dat zadel. In mijn eigen geval zonder ook maar één opvulbeurt. En zonder problemen voor paardlief.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:29

Ik kan me wel herinneren dat ik voor een van mijn paarden 15 jaar geleden van oud barrel (waar hij geen rugpijn van had) naar nieuw, 'moderne boom' Euroriding Diamant ging en dat maakte een wereld van verschil in zijn balans: van de voorhand op de achterhand.
Het lag dus toch niet aan mij maar aan het zadel, was toen mijn conclusie. Maar inderdaad 30 jaar geleden reden we alles naar de Z met Duitse planken, en er kwam inderdaad nooit een zadelmaker. De paarden met de rugpijn en de witte vlekken waren de manegepaarden die de stuiterende beginners op hun rug hadden, de prive- en handelspaarden die ik reed kan ik me geen witte vlekken van herinneren.
Over de sensibele ruggen: die ruggen waar letterlijk alles in beweegt zag je vroeger al bij de tuigers, en juist die Gelders reden we achter elkaar naar de Z. Ik heb er nu weer een met ergens in de voorouders een Gelder en dus een hele beweeglijke rug: ik rij ondertussen boomloos, heb het hele boomverhaal opgegeven omdat niets echt lekker past. Misschien moet ik bij haar ook weer terug naar een 30-40 jaar oud zadeltje. :)

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:13

dianaw33 schreef:
Ik kan me wel herinneren dat ik voor een van mijn paarden 15 jaar geleden van oud barrel (waar hij geen rugpijn van had) naar nieuw, 'moderne boom' Euroriding Diamant ging en dat maakte een wereld van verschil in zijn balans: van de voorhand op de achterhand.
Het lag dus toch niet aan mij maar aan het zadel, was toen mijn conclusie. Maar inderdaad 30 jaar geleden reden we alles naar de Z met Duitse planken, en er kwam inderdaad nooit een zadelmaker. De paarden met de rugpijn en de witte vlekken waren de manegepaarden die de stuiterende beginners op hun rug hadden, de prive- en handelspaarden die ik reed kan ik me geen witte vlekken van herinneren.
Over de sensibele ruggen: die ruggen waar letterlijk alles in beweegt zag je vroeger al bij de tuigers, en juist die Gelders reden we achter elkaar naar de Z. Ik heb er nu weer een met ergens in de voorouders een Gelder en dus een hele beweeglijke rug: ik rij ondertussen boomloos, heb het hele boomverhaal opgegeven omdat niets echt lekker past. Misschien moet ik bij haar ook weer terug naar een 30-40 jaar oud zadeltje. :)

Ik heb gewoon een oud type kieffer gekocht voor mijn huidige niet echt oude-type paard. Loopt er lekker onder :j Ik kon niet wennen aan boomloos.....Zadelloos ok, maar boomloos nee :')

Die witte drukplekken, ja die zag je wel vaker op manegepaarden.... maar ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik die nooit op een van onze paarden op stal gezien heb in die tijd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 10:08

Die witte plekken kwamen meestal doordat de deken niet goed gevouwen was, er te weinig tijd was om het paard goed te poetsen en ook doordat het te warm onder de zadeldeken werd na 3 uur lopen en opgezadeld te staan. Maar sinds de uitvinding van de gelpad ging het rap beter met de zadelwondjes.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:12

:D
Pipodipo schreef:
Die witte plekken kwamen meestal doordat de deken niet goed gevouwen was, er te weinig tijd was om het paard goed te poetsen en ook doordat het te warm onder de zadeldeken werd na 3 uur lopen en opgezadeld te staan. Maar sinds de uitvinding van de gelpad ging het rap beter met de zadelwondjes.

O ja gelpads! En die gekke schuimrubberen dingen. Ja die zag je opeens veel verschijnen.

Eerlijk waar vind ik de moderne zadels in vergelijking met vroeger een hele verbetering. De drukverdeling is beter en de kussens passen zich veel beter aan aan de vorm van de rug. Juist door deze "verbeteringen" wordt er veel meer kennis en kunde verlangt van de zadelpasservice en ook de ruiter. Doordat de kussens sneller van vorm veranderen is het aan de ruiter om dit ook snel te kunnen herkennen.

Heeft mij ook een aantal jaar gekost, een aantal zadels en een aantal verschillende zadelpas services, eer ik kennis had hoe mijn zadels goed passend te houden. Ben ontzettend blij met mijn huidige zadelpasser en leer ook van haar. Ze legt alles netjes uit.

Dat de paarden vroeger minder gevoelig waren geloof ik niet zo in. In ieder geval 20 jaar geleden hielp ik op een stal Engels volbloeds of kruisingen tussen volbloeds en arabs met inrijden en doorrijden. Die beesten hadden dan niet de swung van een getalenteerde kwpn'r maar waren wel verrekte sensibel. Hadden ook niet veel zadels en als het niet helemaal paste, ging er een gelpad of schuim onder :D. Maar verzakkende kussens e.d nooit last van.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 11:32

Heb niet alles gelezen, maar het ligt toch wel aan jezelf en dat op verschillende manieren.

Het is ten eerste niet zo moeilijk om zelf te kijken als het zadel past of niet past. Met een beetje gezonde interesse kom je al een heel eind. Dan kun je ook meteen in de gaten houden indien het zadel past op het moment dat de zadelmaker komt. En indien het zadel blijft passen, zodat je ook op tijd de zadelmaker kan laten komen om kleine ongelijkheden bij te vullen.
Laat je niet verleiden door een zadelverkooper. Zoek iemand waar je uitleg bij kan vragen. Indien je niet voldaan bent met de antwoorden, koop geen zadel.
Investeer in jezelf en je paard. Leer recht zitten, maak je paard recht. Maar sla ook niet helemaal erin door, want elk zadel is altijd beetje scheef. Van moment 1 dat je opstapt trek je het al scheef (ook met een opstap). En geen enkele ruiter is 100% recht, en geen enkel paard is 100% recht. Een kleine scheefheid is niet abnormaal. Wees wel tijdig erbij om kleine verschillen bij te vullen, zodat het zadel niet helemaal uit balans raakt, opvullen heeft dan ook geen zin meer als je te lang mee wacht.
Ken je paard: niet omdat het schoentje past dat het paard het comfortabel vind.
En merk heeft er niets mee te maken. Maar het is wel aangeraden om op te zoeken voor je een bepaald type zadel gaat passen. Sommige bomen zijn meer opgebouwd voor rondere paarden en andere voor meer de warmbloed-types.
Ik weet dit nu, omdat ik vroeger genoeg tegen de lamp ben gelopen :'). Ooit eens 5 zadels moeten kopen in 2 jaar tijd. Omdat ik niet keek en goed oplette en me makkelijk liet overtuigen.
Nu een 2dehandszadel van op internet gekocht. Een zadel van hetzelfde merk gepast die van iemand op stal was. Die was iets te smal, die op internet was 1 breder. Op de gok gekocht, want zadel kon inderdaad zo scheef zijn en gebroken (gelukkig was dit niet het geval). Zadelmaker laten komen en schoentje paste, en paard vind het comfortabel :-D.

EDIT: Waarom dat er precies vroeger minder zadelproblemen waren, ik denk dat dit komt omdat vroeger paardrijden een elitesport was. Mensen met paarden hadden altijd wel iemand die er verstand van had. Of ze hadden er zelf verstand van.
Nu kan iedereen een paard kopen, maar weten ze vaak niet wat er allemaal bij komt kijken.
En de paarden zijn natuurlijk ook wel veranderd over de jaren. Maar het ligt zeker niet aan de paarden alleen. :o