Hoofdstel zelf maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:02

Wauw super knap gemaakt, hij staat je paard ook heel mooi. Doet me een beetje denken aan de hoofdstellen die de elfenpaardjes om hadden in de Lord of the Rings films :D

InloveMint

Re: Hoofdstel zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:17

Wauw wat een super chique hoofdstel is het geworden!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:20

Zo dat heb je snel gedaan! Niet mijn stijl, maar vind het zo knap gemaakt! Beterschap!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:47

wat is dit ontzettend gaaf geworden zeg!

vimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:59

Wat is hij ontzettend mooi geworden! Echt heel gaaf :D

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:57

Heel gaaf, staat je paard erg goed! :j
Balen van jullie val, hopelijk snel geen last meer van :(:)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 01:04

Koper schreef:
Zo dan, nu al af! Het is erg mooi geworden maar omdat ik een zeikerige pietlut ben ga ik het toch zeggen: ik vind de bakstukken te kort. Als je ze iets langer had gemaakt had je 'm hoger kunnen gespen, waardoor de riempjes niet zo gek kort lijken en je mogelijk zelfs minder "stil" materiaal hebt tussen het snijwerk in de bakstukken en de bewerkte frontriem.

Ik begrijp je dilemma vwb de teugels. Dikker/langer leer ervoor gebruiken gaat waarschijnlijk net iets anders worden qua kleur als je het verft. Ik heb het destijds wel opgelost met rode teugels met een stuk zwart. Gewoon al omdat ik biothane teugels niet fijn vind om vast te houden. Dus er zitten stukjes springteugel tussen.

Nu nog even een mooi kinriempje er bij als je pols weer hersteld is :) Die gespen gaan daar vast erg mooi op staan.

Absoluut niet mee eens! Ik had het kopstuk wat langer gemaakt. Zodat de gespen lager komen te zitten Als de gespen zo hoog zitten krijg je druk en dat wil je niet op je paard toch??
Verder vind ik het een heel mooi resultaat.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 03:37

Wauw wat onwijs gaaf... echt een bijzonder hoofdstel zo, kicken!

Als je ooit op bestelling gaat maken... ik ben totaal niet creatief of handig dus zit er voor mij niet in :')

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 09:38

Wauw! Echt heel mooi geworden!
Sterkte met je pols

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:14

Wow TS wat ziet het er gaaf uit! Heel knap dat je dat zelf kan :))
Ben benieuwd naar je sidepull foto's. Wat onwijs balen dat je zo naar bent gevallen, ik hoop dat je er snel weer bovenop bent!

PS ik vind het bit er iets minder bij passen, te simpel icm het leer.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:25

Mooi gemaakt! Knap hoor!

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:25

Het kinriempje blijft nog even zo. Ik heb nog twee van deze gespjes die ik liever voor een neusriempje gebruik. Het lijkt me wel leuk om dergelijk rondgevlochten touwtje van leer te vlechten. Geen idee of dat kan..

@koper & idefix4: Bakstuk of kopstuk langer had eigenlijk allebei gemogen. Hoe dan ook: het hoofdstel heeft weinig vlees om het zo maar te zeggen. Ik heb alles echt op hen minimum gesneden en dat moet ik gewoon niet doen. Nu past het perfect hoor voor dit paard. Maar met alleen al een ander bit met kleinere ringen zou ik een probleem hebben.

Daar ligt wel iets aan ten grondslag: Ik vind het heel moeilijk om op de werktafel in te schatten hoe groot het op het paard kijkt. Van te voren had ik het idee dat bijvoorbeeld die frontriem echt heel plomp zou zijn. Dat valt reuze mee. Zo ook het inkopen van gespen: voor de sidepull had ik gespen met een binnenmaat van 1,6cm. Toen ik ze binnen kreeg schrok ik echt van de grote. Maar zo aan het hoofdstel zijn ze heel bescheiden. 1,6 is nog best smal voor bakstuk breedte op een full maat.

Dit is wel echt iets waar ik vind dat ik aan moet werken. Daarnaast is het ook lastig een goed ontwerp te maken. Dit hoofdstel is nog best eclectisch. Ik heb gewoon een aantal dingen uitgeprobeerd wat redelijk bij elkaar past. De sidepull is wel beter, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik er meer uit kan halen. Wat het niet gemakkelijk maakt is dat ik versiering en gespen op internet moet kopen en niet gewoon in handen kan hebben zodat je gelijk een goed idee hebt van wat je er mee kan gaan doen. Maar goed, dit soort dingen hebben ook meer tijd nodig.

@castamickey: haha je zou inderdaad een teugel kunnen verven met een leder-acryl verf. Maar dat ziet er wel erg lelijk uit vergeleken met de rest. De verf die ik nu heb gebruikt trekt echt in het leer en laat de natuurlijke 'stof' in takt. De acrylverf legt echt een laagje op het leer en sluit het volledig af. Het staat direct al een beetje 'nep' en op lange termijn wordt het eigenlijk altijd lelijk.

@Visibreteam: Ik overweeg wel in de toekomst wat opdrachtjes aan te nemen. Voorlopig probeer ik nog wat in elkaar te zetten voor eventuele losse verkoop. Dan krijg je ook meer het idee wat allemaal mogelijk is. Maar als iemand een goed voorstel heeft mag er altijd gepbt worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:11

Moooooi hoofdstel TS! +:)+ <3

Is het mss een idee om een volgende keer een (papieren) 'mal' te maken vd frontriem en die op je paard te passen?
Denk dat je dan nl wel een aardig beeld krijgt van hoe het gaat staan en het is natuurlijk makkelijk aan te passen door notities te maken zoals 1 cm breder, 'punt' groter etc en dan weer een nieuwe 'mal' te knippen/snijden. :)
Idem natuurlijk voor de bakstukken, het kopstuk etc zodat je mss beter kunt inschatten hoeveel leer je nodig gaat hebben.
De gespen zou ik zelf opmeten van een hoofdstel waarvan je de breedte/grootte vd gespen mooi vind en adh daarvan bestellen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:28

Toevoeging op het idee van lor: koop een gordijn en gebruik de stof ipv gewoon papier. Niet zo'n ramp als t nat wordt en scheurt niet als je paard even met zijn hoofd schud.

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:48

Stof of anders een goedkope nep zou inderdaad een goede optie zijn voor een mal! 8-)

Ik heb alvast wat foto's van de sidepull terwijl hij gemaakt werd.
Hij is kastanje bruin met lichtbruine onderleggers, messing gespen, lichtbruine stiksels en gevlochten bakstukken. (Voor wie daar ervaring mee heeft: Eerst vlechten, dan verven?? of eerst verven, dan vlechten? ik had er een beetje ruzie mee. )
En hij is in ijsvogel thema. Ik wilde graag een thema wat goed bij mij en mijn paard past, en een van de meest bijzondere momenten in het bos is altijd wanneer ik een ijsvogel tegen kom. Zo prachtig frivool van kleur terwijl de rest van de omgeving op zijn lelijkst is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:53

Wáánzinnig! Wat een ontzettend mooie neusriem en frontriem heb je alvast! Dat andere riempje is denk ik de kinriem?

Vwb de bakstukken: eerst verven en dan vlechten. Anders blijf je het zien. Houd er ook rekening mee als je het vlecht dat het bakstuk dan uiteindelijk korter is dan het is voordat je gaat vlechten.

Wat ik zelf doe met dingen op maat maken is het gewoon onderdeel voor onderdeel doen. Dus bij voorbeeld eerst de twee kanten van het bakstuk (ik heb 1 gesp in het midden) en dan zorgen dat dat logisch verstelbaar is en inderdaad niet bij alleen 1 paard met alleen 1 bit kan :+ En als dat kan blijven zitten (bakstukken en bit aan paard monteren) houd ik er materiaal voor de andere onderdelen naast. Met dus het paard als paspop. Zo kun je dan bij voorbeeld een kinriempje of oortje knutselen zodat 't precies past en kun je gaandeweg je ontwerp ook aanpassen als het nodig is. Eigenlijk bestel ik zelden of nooit gespen speciaal voor een hoofdstel oid. Wel concho's natuurlijk. Inmiddels heb ik lades vol gespjes, schroefjes, ringetjes en noem het allemaal maar op dus er is altijd wel wat dat past en bij elkaar past. Dat vind ik ook het leukste er aan: van wat je hebt iets nieuws maken :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:10

Kan je niet een al passend hoofdstel erbij pakken en daarvan de maten opnemen, en die aanpassen naar wens?
Vind hem wel super gaaf geworden hoor!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:56

Wauw. Die sidepull is nu al gaaf! Wat een mooie ijsvogels!

daniquend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:59

Wauw wat gaaf!! Zo eentje zou ik ook wel willen!! Ook de sidepull variant ;)
Laatst bijgewerkt door daniquend op 11-03-16 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:00

Wauw! Die ijsvogels!! Dat vind ik nou echt supergaaf, en echt origineel! <3
Ik ben verliefd!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:07

Supergaaf TS!!

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:12

zoo gaaf, ik vind dit echt inspirerend. Helaas ben ik niet geboren zulke talenten ;(

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:24

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:29

Wat knap gemaakt! Echt gaaf... En de heel kleine foutjes (ietsje scheve tooling in je frontriem) maakt dat het juist bijzonder is :) al valt het nauwelijks op...

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:47

Ooh wat ontzettend gaaf, die sidepull! Prachtig geschilderd, ook. Heb je dat allemaal met (intrek) leerverf gedaan? Echt tof hoor :) hoop dat het zo mooi blijft!