Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:43

Nouvel schreef:
Ik heb een wow en die heeft al op verschillende paarden gelegen, tot nu toe al heel veel plezier van gehad!
ook als je paard veranderd van model is een wow eenvoudig aan te passen.

Idem hier, heb hem al een aantal keer moeten aanpassen voor mijn huidig paard en dat is altijd gelukt. Hij valt nu precies tussen 2 boommaten in maar dat wordt dan opgelost met lucht. Ik hoop later op mijn ander paard ook een Wow te hebben, helaas zijn ze wel duur.

Mirjam

Re: Zadel dat op elk paard aan te passen is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:28

Een ander merk dat ik volgens mij nog niet voorbij heb zien komen is Strada. Zelf heb ik zo'n zadel voor mijn paard dat van haar 4e tot 7e jaar enorm veranderd is, maar het zadel past nog steeds. Deze zadels hebben een flexibele boom en schuimkussens, opvullen is dus niet nodig. Nadeel is wel dat ze in de winter in eerste instantie wat hard zijn vanwege de kou (even wachten voordat je opstapt dus :-)). Een ander nadeel kan zijn dat ze weinig steun geven aan de ruiter, maar dat vind ik juist een voordeel. Je hebt er veel bewegingsvrijheid in en persoonlijk vind ik ze prettig zitten, maar er zijn ook mensen die het hier niet mee eens zijn en graag meer gedwongen zitten.

Er zijn verschillende bomen, dus niet alleen de kop is anders maar de gehele boom. Als het zadel echt niet meer past, kan je er een andere boom in laten zetten. Je hoeft dan niet een ander zadel te kopen, want dit merk is wel vrij duur. Soms zijn er tweedehands zadels te koop, maar overleg dit wel met de verkoper zelf zodat je zeker weet dat het zadel aangepast kan worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:35

Seltje schreef:
Kent en masters is niet aan te passen, ik zoek echt een zadel waar veel aan te passen is, zodat ik het gewoon aan een volgende paard kan (laten) aanpassen.

Ehh, wel? Ik heb zo'n zadel en de boom is verwisselbaar en het zadel is wol gevuld. Leren zadel ook nog. Heerlijk!

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:35

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:00

Ben zo benieuwd hoe die bevalt, vind het zo een raar zadel.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 19:06

Seltje schreef:
In mijn geval is geld het probleem niet, dus ik wil nu echt een zadel dat past voor dit paard en dat binnen 3 jaar nog aan te passen is. Ik woon in België, maar dicht tegen Breda, en zoek nu weeral een ander zadel na een blessure,dat ben ik gewoon (kots) beu. Als ik schoenen voor mijzelf koop, en ik heb een tijd thuis gezeten met een knieprobleem, dan passen die schoenen nog steeds. Dat 3 zadels niet meer passend te maken zijn kan gewoon niet...

Maar dat is toch geen vergelijking? Je voeten veranderen niet meer na je jeugd. Voor mijn kinderen moest ik soms ook na 3 maanden alweer nieuwe kopen omdat ze niet meer pasten. Een paard groeit, wordt meer of minder bespierd en meer of minder dik. Dan is het toch logisch dat je geen zadel kan kopen wat eeuwig bij ieder paard zal passen? Toen mijn vorige merrie 2 veulentjes gehad had en weer in training ging, heb ik het eerste jaar een Thorrowgood zadel gebruikt met verwisselbare boom en wolvulling, zadelmaker moest dit iedere 3 maanden aanpassen. Na een jaar een Kentauer Medea gekocht tot tevredenheid.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 17:34

Ik ga dit topic even omhoog gooien, want ik zit nog steeds met 3 zadels die niet aan te passen zijn(maar wel ooit gepast hebben) , en ondertussen 8 'zadelpassers' langsgeweest, maar geen enkele met een voor mijn paard (en mij) goed passend zadel.

Dus iedereen die een zadelpasser kent met veel kennis, en die tot de grens België - Nederland komt (regio Antwerpen), gooi hieronder maar namen. Het probleem is vooral dat elk dressuurzadel naar voor blijft schuiven, paard is rondgeribt, staat achteraan iets hoger dan vooraan (ja 12j en nog steeds licht overbouwd), redelijk korte rug (maar ik pas gemakkelijk in een 17inch). Daarbovenop moet ik weinig kniewrong hebben, en gewoon zadels kunnen uittesten op bewegingsvrijheid.

Graag betaalbare consultaties, want als ik elke keer 150 euro moet betalen, en dan nog geen passend zadel heb, houdt het voor mij ook op.

Budget zadel: tot 2500€

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:53

Eleonora van westebring komt uit Essen belgie, ben zeer tevreden over haar.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 20:59

Seltje schreef:
Ik ga dit topic even omhoog gooien, want ik zit nog steeds met 3 zadels die niet aan te passen zijn(maar wel ooit gepast hebben) , en ondertussen 8 'zadelpassers' langsgeweest, maar geen enkele met een voor mijn paard (en mij) goed passend zadel.

Dus iedereen die een zadelpasser kent met veel kennis, en die tot de grens België - Nederland komt (regio Antwerpen), gooi hieronder maar namen. Het probleem is vooral dat elk dressuurzadel naar voor blijft schuiven, paard is rondgeribt, staat achteraan iets hoger dan vooraan (ja 12j en nog steeds licht overbouwd), redelijk korte rug (maar ik pas gemakkelijk in een 17inch). Daarbovenop moet ik weinig kniewrong hebben, en gewoon zadels kunnen uittesten op bewegingsvrijheid.

Graag betaalbare consultaties, want als ik elke keer 150 euro moet betalen, en dan nog geen passend zadel heb, houdt het voor mij ook op.

Budget zadel: tot 2500€

Wat vervelend zeg!

In antwoord op je openingspost moest ik denken aan een Prestige. Het is natuurlijk niet zo dat het zo simpel is. Maar Prestige heeft een boom wat goed aan te passen is.

Wellicht kun je eens bellen met Willem van Wijk uit Barneveld (NL)? Gewoon om eens informatie in te winnen want wie weet kan hij je verder helpen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:49

Ik ben op Flanders horse expo naar een lezing geweest van Filip Martens https://www.facebook.com/profile.php?id=100006732347907

Van oorsprong osteophaat,maar omdat hij in zijn vak zoveel problemen tegen kwam die te maken hadden met zadels heeft hij zich omgeschoold.Hij heeft ook een thermografisch apparaat.Een pasbeurt kost 60 euro als hij blokade's moet weg werken 20 euro en dan komen er nog voorijkosten bij.

Ik ga hem zelf ook laten komen, vond zijn uitleg wel een duidelijk verhaal.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:50

Zo een zadel bestaat niet! Elk paard is anders. Je kan een paard hebben met veel schoft, of juist weinig, je hebt ze rondgeribt en smal...

Zadels zijn als schoenen. Sommigen zweren bij Nikes en ik bij mijn Lowa, maar zelfs bij Lowa hebben ze 3 breedtes te koop! En die zijn weer anders dan dat andere bekende merk (Ik kan even niet op de naam komen). En zadels zijn zeer modegevoelig. Een zadel dat nu helemaal hot is, kan volgend jaar overvloedig aanwezig zijn op internet. Kijk maar naar bijvoorbeeld MacRider. Of Euroriding Diamant. Daar kan je de zee momenteel ook mee dichtmaken. Heel goede zadels overigens. Ga gewoon voor een goed passend zadel op dit paard en wees er zuinig op? Dan is het zadel tzt nog wat waard. Met wat geluk past hij op het volgende paard en anders heb je een heel net zadel om in te ruilen voor weer een goed passend zadel op het volgende paard.