waarom die zadels zo ver naar voren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: waarom die zadels zo ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:32

Grappig topic. Ik verwonder me ook vaak.
Toch blijkt dat het nog niet duidelijk is voor velen waar het zadel moet liggen.

Vaak lees ik: zadel ligt op de schoft. Dat kan ook (zeer slecht), maar hier gaat het om de schouder. De zadels liggen op de schouders en knellen (en ruiter komt achterop de lepel wat voor te veel druk zorgt).

Het is 'simpel' om een zadel van voren goed te leggen. Voel met je vingers waar de schouder loopt. En leg dan het zadel tegen je vinger aan. Dat is zo ongeveer ter hoogte van de wrongen bij een dressuurzadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:39

Goed topic
Zie het idd zo vaak, ook als ik in profielen kijk
Nee dan kan een paard nooit vanuit de schouders bewegen..
Soms is het ok anatomisch niet mogelijk om het zadel op de goede plaats te houden
Vooral bij paarden die de singelplek vlak achter het voorbeen hebben , steile/smalle schouder komt dit probleem voor

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:57

Nou dan zal ik het maar toegeven; ik vind het vaak lastig om te kijken of het zadel goed ligt. Mijn instructrice zei het laatst al, je mag 'm wel iets meer naar achteren leggen..
Toch blijf ik dat wel lastig vinden. :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:59

Het is inderdaad best lastig om je zadel op de juiste plek te houden als je een wat buikig paard hebt met de singelplek dicht tegen de voorbenen aan.
Vaan kun je dan je zadel wel goed naar achteren leggen bij het opzadelen, maar schuift het uiteindelijk weer naar de makkelijkste plek toe...

Maar er zijn ook nog zat mensen die gewoon al te ver naar voren opzadelen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:33

Een paard wat het middelpunt vlakbij de voorbenen heeft (diepste punt van de rug) wat veel voorkomt bij de huidige kwpn ers. (neerwaarts gebouwd) zullen altijd de zadels naar dat punt duwen. En je hoort als ruiter boven het middelpunt van het paard te zitten, dus zit je automatisch al meer boven de schouders.
Als je een paard hebt, waarbij het diepste punt van de rug verder naar achteren hebt, heb je daar minder problemen mee. Dan spelen natuurlijk de boommaat weer mee. Een te smalle boommaat voor het paard zal ook het zadel naar voren duwen (doordat de druk achter groter is)

Verder zie ik hier foto's voorbij komen, waarbij het zadel op de goede plek ligt, maar de kussenkanaal zo breed dat de kussens naast de rugspieren dragen en een paard daar nooit de rugspieren kan gaan ontwikkelen. (ze knikken een beetje bij het bekken)
Of zadels die idd veel te smal zijn.

Voor paarden die kort in de rug zijn, zijn er tegenwoordig zadels die een uitsparing extra bij de kussens bij de schouders hebben, zodat deze niet belemmerd wordt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:40

Dat van KWPN'ers met ik inderdaad ook. Mijne heeft zijn singelplek zowat in zijn oksel :')
Mijn dressuurzweep lag dus ook wat meer naarvoren hierdoor. Hopelijk blijft mijn nieuwe vzh zadel wel mooi naar achteren

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:44

Nouvel schreef:
Het is inderdaad best lastig om je zadel op de juiste plek te houden als je een wat buikig paard hebt met de singelplek dicht tegen de voorbenen aan.
Vaan kun je dan je zadel wel goed naar achteren leggen bij het opzadelen, maar schuift het uiteindelijk weer naar de makkelijkste plek toe...

Dat is denk ik waar we tegenaanlopen, maar brand gerust los:
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:42

MartineC1711 schreef:
Nou dan zal ik het maar toegeven; ik vind het vaak lastig om te kijken of het zadel goed ligt. Mijn instructrice zei het laatst al, je mag 'm wel iets meer naar achteren leggen..
Toch blijf ik dat wel lastig vinden. :o

Dat kun je toch voelen? Voel waar de schouder eindigt en leg je zadel daarachter.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:43

i.m.o. ligt hij te ver naar voren. Te ver over het schouderblad

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:50

Nouvel schreef:

Mijn paard heeft ook zo'n lastige bouw, hoge schoft, breed in de schouders, singelplek die erg ver naar voren ligt.

Ik heb nu een zadel waarbij de voorste singelstoot ook door de wrong gehaald kan worden, dit scheelt zeker al een cm of 5, daarnaast rij ik met een gebogen comfortsingel, zadel ligt echt perfect achter de schouder nu en blijft daar ook liggen :)

Foto van leenzadel met singelstoot in normale positie:
Afbeelding

Leenzadel met voorste stoot door de wrong
Afbeelding

En mijn zadel icm comfortsingel:
Afbeelding

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:17

Ik ben misschien van een ander kader omdat ik western rijd. Vroeger wel dressuur gereden maar nul komma nul verstand van die zadels.
Maar ook ik zie het vaak voorbij komen, ook op manages, zadels die echt te ver naar voren liggen. Mij is altijd geleerd dat zadels niet op de schouders mogen liggen, hiermee beperk je namelijk de bewegingen van een paard.

Bij alle zadels, dressuur en western, is het belangrijk dat deze goed zijn aangemeten, en ook goed worden neergelegd. Bij westernzadels mag de achterkant niet verder komen dan 2 dike vingers voor het heupgewricht, en vooraan moet ie achter de schouder zitten. Soms is dat moeilijk, omdat met name Quarters een heel korte rug kunnen hebben.

Als ik mijn zadel op mijn pony leg, kan ik ook altijd voelen wanneer hij op zn plek ligt. Ik wrik er altijd even aan, een goed passend zadel blijft dan goed stevig liggen. Ik zou in principe zonder singel kunnen rijden zonder dat het zadel verschuift. Sterker nog, dat is wel eens gebeurd. De singel was losgeschoten (hoe is me nog steeds een raadsel) en ik heb het absoluut niet doorgehad totdat iemand zei dat de singel zeker 3 cm onder de buik van mijn paard hing :D
Goed, hoe dat precies bij dressuurzadels zit weet ik niet, maar kan me niet voorstellen dat dat heel anders is.

Wat ik altijd met name zonde vind, is dat sommigen een te klein zitvlak hebben voor hun bips. Dan komt ook wel eens het argument naar voren dat de geen groter zitvlak kunnen hebben omdat dat niet op het paard past. Ik denk dat je dan per definitie te groot of zwaar bent voor het paard. Ik heb nog geen uitzonderingen gezien in ieder geval.

Maar goed, dit zal altijd een eindeloze discussie blijven, iedereen wil het goed doen voor zijn paard, maar sommigen zijn niet bereid te accepteren dat wat ze doen onjuist is. Mensen zouden wat opener moeten staan voor anderen die het goed bedoelen.
Maar ook dan, ieder paardenmens heeft zijn Eigen uitgesproken mening, en velen vinden alleen hun manier goed. Moet je dan maar naar iedereen luisteren?

Ik kies er zelf voor om goed om mij heen te kijken, research te doen, en te leren van mijn omgeving.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:51

Starbreeze schreef:
Nouvel schreef:

Mijn paard heeft ook zo'n lastige bouw, hoge schoft, breed in de schouders, singelplek die erg ver naar voren ligt.

Ik heb nu een zadel waarbij de voorste singelstoot ook door de wrong gehaald kan worden, dit scheelt zeker al een cm of 5, daarnaast rij ik met een gebogen comfortsingel, zadel ligt echt perfect achter de schouder nu en blijft daar ook liggen :)

Foto van leenzadel met singelstoot in normale positie:
[ [url=m/K4IBsU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leenzadel met voorste stoot door de wrong
[ [url=m/LpqsPI.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mijn zadel icm comfortsingel:
[ [url=m/Ct4vyW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch voelt dit voor mij niet goed.
Het zadel vind ik nog steeds te ver naar voren liggen en bij de oksels ook te strak. Het hele plaatje geeft mij het gevoel dat rondom de voorkant van je zadel er een strak geheel om je paard zit, knellend. Zowel bovenkant als onderkant (buik).

Wel prachtig zadel trouwens!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 15:25

lastig inderdaad zo, dat voorsingelsysteem maakt het wel mogelijk om het zadel iets naar achteren te plaatsen terwijl de singel wel naar voren ligt op de singeplek, maar het zadel lijkt inderdaad hier nog in z'n geheel ietsje teveel naar voren te liggen en de voorkant van de singel lijkt ook wat veel druk te geven.

ik heb zelf ook zo'n paard hoor, blijft gewoon heel lastig en steeds weer passen en meten en proberen...
ik merk bij die van mij ook dat hij gelijk minder gaat lopen als ik de voorste stoot te strak trek...

hier mijn wow op mijn buikige lusitano met naar voren liggende singelplek...
hij heeft een vrij lange rug voor een lusitano waardoor het ook nog wel wat moeilijk in te schatten is en soms ook lijkt dat 'ie meer teveel naar voren ligt dan hij werkelijk ligt...
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:55

@Hannanas en Nouvel, dat lijkt misschien zo door het dekje maar mijn zadel ligt daar enkele cm achter de schouders ;) en is voor hem op maat gemaakt (Schutte). Ik zal morgen een foto zonder dekje maken.

De kleine singelplek wordt niet groter helaas dus dit is het best haalbare. De stoot loopt recht naar beneden en er knelt niets, hij heeft een bol buikje :)) dat lijkt zo wel idd. Wanneer het bij hem niet goed ligt laat hij dat direct merken. Het zadel is op zijn breedte gemaakt maar hij gaf zelfs aan dat niet prettig te vinden. Na een verbreding van enkele mm's vond meneer het wel goed.
Prins op de erwt is het haha.

Er zitten zelfs uitsnedes in het kussen voor zijn grote schouders.

Afbeelding

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:12

Interessante vraag. Ik zorg altijd dat mijn zadel achter de schouderbladen liggen, op het moment dat die vrij liggen vind ik mijn zadel ver genoeg naar achteren.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:27

Interessant topic. Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijne vaak ook te ver naar voren leg.
Door dit topic ga ik er wel wat meer op letten.. Dank jullie daarvoor +:)+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:30

Mijn zadel is ook net iets te lang.
Echter ligt het diepste punt een heel stuk naar voren. Ik rijd er al 12 jaar mee, en niks te merken aan de pony.
Dierenarts checkt hem jaarlijks en vind helemaal niks...

Denk toch echt dat ik na 12 jaar wel iets gemerkt zou moeten hebben ....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:42

1. Meeste zadels schuiven omdat ze niet goed passen, soms kan een goede singel helpen. Welke singel is afhankelijk van het type paard.
2. Sommige mensen leggen ze per ongeluk op de schouderspier die vrij moet liggen
3. Welk type zadel past is per paard verschillend

Een zadel mag niet te ver naar voor of naar achter liggen en het diepste deel van de "stoel" moet zo zijn dat de voor en achterkant in balans zijn anders zijn je kussens sowieso niet goed.

Op mijn paard past gewoonweg geen 18 inch. Liefst een 17 inch ondanks het een paard is van 1.70 met een vrij lange rug.
Hoe korter de lepel hoe korter de kussens. Ik heb een 17,5 inch die nog nét kan met speciale kussens voor de drukverdeling.

Voor het allerbest passende zadel had ik eigenlijk 10/15 kilo af moeten vallen en op mijn huidige zadel mogen mijn billen niet groter worden dan nu omdat ik anders te ver achterop de lepel zit.

Als er mensen op mijn paard zitten die wel achterin de lepel komen wil mijn paard niet meer nageven en blokkeert ze haar schoft rug en bekken.

Zo komen we weer op de discussie "ben ik te dik om op mijn paard te passen" omdat veel mensen denken dat een groot paard ook meer gewicht kan dragen. Ik denk dat een passend zadel die goed ligt bij paard EN voor de ruiter een matching pair moet zijn.

Natuurlijk zijn er ook stevigere meiden die hun paard geweldig laten lopen en daar ben ik hartstikke jaloers op, die hebben blijkbaar een perfecte balans gevonden!

Het kan dus wel!

Nu ontopic; ja, veel zadels liggen te ver naar voren. Maar alles waar te voor staat is nooit goed.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:43

Starbreeze schreef:
@Hannanas en Nouvel, dat lijkt misschien zo door het dekje maar mijn zadel ligt daar enkele cm achter de schouders ;) en is voor hem op maat gemaakt (Schutte). Ik zal morgen een foto zonder dekje maken.

De kleine singelplek wordt niet groter helaas dus dit is het best haalbare. De stoot loopt recht naar beneden en er knelt niets, hij heeft een bol buikje :)) dat lijkt zo wel idd. Wanneer het bij hem niet goed ligt laat hij dat direct merken. Het zadel is op zijn breedte gemaakt maar hij gaf zelfs aan dat niet prettig te vinden. Na een verbreding van enkele mm's vond meneer het wel goed.
Prins op de erwt is het haha.

Er zitten zelfs uitsnedes in het kussen voor zijn grote schouders.

[ [url=m/WnCp7g.jpg]Afbeelding[/url] ]

oke het is ook lastig te zien op een foto, dan zal het vast goed zijn!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:45

Ik vind hem nog te ver naar voren liggen... Maar dat is mijn idee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:50

Het zadel ligt enkele cm's achter de schouders, hoe ver moet ie dan terug liggen volgens jou?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 18:56

Starbreeze schreef:
Het zadel ligt enkele cm's achter de schouders, hoe ver moet ie dan terug liggen volgens jou?

Als je het voorbeen omhoog trekt, moet het zadel alsnog vrij liggen.
Check daar maar eens op.
Zo ver, moet volgens mijn mening, het zadel achter de schouder liggen.

Verder, zonder dat ik kan voelen, kan ik geen oordeel geven of het zadel correct licht, of dat hij past, de ja of de nee.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:06

Maar hoe doen jullie dat met een veelzeidigheids zadel?
Daar is mij geleerd dat je met je hand eronderdoor moet voelen en dan voelen of er ruimte is om onderdoor te bewegen of dat het allemaal strak voelt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:07

Even een pagina terug gaan bruitje123, daar heb ik het kopijzer in het rood in de verschillende soorten zadels na gebootst, waar je deze kunt vinden :D

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:08

Ja dat had ik gezien. Het koppijzer er achter. Dat is gelijk met andere zadels.
Maar hoe dan ook de schouder zal wel onder het zweetblad door moeten kunnen schuiven.