maralyn schreef:Mijn rug wordt hol getrokken. Mijn heupe niet op de juiste hoek en mijn knieen worddn uit een getrokken.
Mijn tenen gaan naar buiten en ik kan mij niet meer bewegen.
Dát gebeurd er met mij op een diep zadel net veel wrong.
Wég ermee...
Platte zit.. minder wrong en ik zit weer heerlijk.
Zachte zit? Dat is een must! Maar diep? Noooooo way.
Ik krijg daar pijn van.
Leren zitten moet je maar leren zonder steun...
Idem hier, met als bijkomend nadeel dat mijn bekken komt vast te zitten en ik nog nauwelijks kan afstijgen.
Kniewrongen (heb er nu met velcro, maar weet niet of ze echt juist zitten, zadel is nog maar op proef) vind ik wel handig om mij er attent op te maken als mijn benen teveel naar voor gaan.
Wel vind ik, als je op een bepaald zadel fijner kan zitten - ook al is dat uit gemakzucht - dat dit ook ten goede komt aan het paard, dus voor mijn part mag dit.
Helaas zie ik - vooral in het dressuurplaatje - heel weinig ruiters die aan mijn ideaalbeeld beantwoorden: hebben een te holle rug en leunen teveel achterover. Ik heb het meer voor het centered riding plaatje.
Ik vind een echt diepe 'vaste' zit niet fijn maar kan er gewoon op rijden. De zadels die ik zo nu en dan zie echter heb ik toch ook mijn twijfels over of die mensen, als ze zo'n zadel nodig hebben (en die dan ook effectief niet meer op een ander zadel kúnnen rijden naar eigen zeggen) niet beter dat geld voor minstens de helft geïnvesteerd hadden in zit-lessen en de andere helft in een normaal zadel.