iedereen wil diepe zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:34

maralyn schreef:
Mijn rug wordt hol getrokken. Mijn heupe niet op de juiste hoek en mijn knieen worddn uit een getrokken.
Mijn tenen gaan naar buiten en ik kan mij niet meer bewegen.

Dát gebeurd er met mij op een diep zadel net veel wrong.

Wég ermee...
Platte zit.. minder wrong en ik zit weer heerlijk.
Zachte zit? Dat is een must! Maar diep? Noooooo way.

Ik krijg daar pijn van.

Leren zitten moet je maar leren zonder steun...

Idem hier, met als bijkomend nadeel dat mijn bekken komt vast te zitten en ik nog nauwelijks kan afstijgen.

Kniewrongen (heb er nu met velcro, maar weet niet of ze echt juist zitten, zadel is nog maar op proef) vind ik wel handig om mij er attent op te maken als mijn benen teveel naar voor gaan.

Wel vind ik, als je op een bepaald zadel fijner kan zitten - ook al is dat uit gemakzucht - dat dit ook ten goede komt aan het paard, dus voor mijn part mag dit.

Helaas zie ik - vooral in het dressuurplaatje - heel weinig ruiters die aan mijn ideaalbeeld beantwoorden: hebben een te holle rug en leunen teveel achterover. Ik heb het meer voor het centered riding plaatje.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:39

Ik heb een zadel met een redelijk diepe zit en ook wel wat wrong. Heb dieper gehad en ook met meer wrong maar dan kreeg ik last van mijn knieën en rug. Helemaal vlak vind ik niet fijn. Mijn houding en zit zijn niet de reden dat ik gekozen heb voor dit zadel. Vind het gewoon fijn en het ligt goed. Zonder zadel oid heb ik ook geen problemen mee.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:39

maralyn schreef:
Nou lara silver...
Er zijn ook geen cijfers van ruiters die daadwerkelijk kunnen zitten op n vrij zadel vanuit n gesloten zadel.

Maar ik vind dat als je als ruiter zon zadel aanschaft niet voor comfort maar als vastzetting van houding omdat je niet fatsoenlijk op n paard kan zitten. Omdat jij je als ruter niet bewust bent van de aangespannen spieren en daardoor je lichaam niet kan loslaten in balans kan blijven en het paard volgen...
Nee dan ben je niet goed bezig!

Uiteraard, daar spreek ik je niet tegen. Echter kun je jou bovenstaande uitspraak niet toepassen op álle ruiters die een diep zadel aanschaffen, dat begrijp je zelf toch ook hoop ik? En dat gebeurd nogal vaak in dit topic, door meerdere personen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:45

Starbreeze schreef:
En waarom rij je dan überhaubt niet zonder zadel? Geen steun geen comfort.

Zadel is voor de drukverdeling voor het paard, niet zozeer voor de ruiter.

Ik heb met weinig zadels problemen eigenlijk. :+ Ik vind een echt diepe 'vaste' zit niet fijn maar kan er gewoon op rijden. De zadels die ik zo nu en dan zie echter heb ik toch ook mijn twijfels over of die mensen, als ze zo'n zadel nodig hebben (en die dan ook effectief niet meer op een ander zadel kúnnen rijden naar eigen zeggen) niet beter dat geld voor minstens de helft geïnvesteerd hadden in zit-lessen en de andere helft in een normaal zadel.
Maar goed, dat zijn uitzonderingen. :)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:54

Die zadels met van die grote wrongen.
Ten eerste vind ik het geen smoel als zo iemand de ac lijn op rijd.
Die grote olifants oren bij de knieen.
Heb op een test zadel gereden met diepe zit.
Waardeloos.
Zo vast.
Werd gewoon tegen gehouden in de beweging van het paard.

Nee voor mij is het niks.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:05

Maar de meeste mensen beginnen toch niet met een dressuurzadel met diepe zit en dikke kniewrongen? Tenminste, ik ben als kind begonnen op een manege en daarna kwamen verzorgpony's en bijrijdpaarden. Heb dus altijd gewoon gereden met wat er klaar lag. Pannenkoekzadels, spring, veelzijdigheid, dressuur, boomloos. Nu ik mijn eigen heb na ruim 12 jaar rijden op andermans paarden heb ik pas een zadel naar mijn voorkeur.

Denken jullie dat je dan alles van daarvoor na een poosje weer verleerd of is het net als fietsen? Ik kan mij lastig voorstellen dat mijn zit nu zwaar achteruit ga omdat ik nu een zadel heb met wrong en diepe zit.

Ayasha
Blogger

Re: iedereen wil diepe zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:07

Dat is al lang niet meer zo dat mensen zo beginnen. :) Een boel ruiters hebben nog nooit een plat zadel zonder wrong van dichtbij gezien laat staan er op gezeten.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:09

Oh ik ga er nog altijd vanuit dat het vaker voorkomt dat mensen op een manege beginnen dan dat ze de eerste les op een eigen paard doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:15

Jildau schreef:
Maar de meeste mensen beginnen toch niet met een dressuurzadel met diepe zit en dikke kniewrongen? Tenminste, ik ben als kind begonnen op een manege en daarna kwamen verzorgpony's en bijrijdpaarden. Heb dus altijd gewoon gereden met wat er klaar lag. Pannenkoekzadels, spring, veelzijdigheid, dressuur, boomloos. Nu ik mijn eigen heb na ruim 12 jaar rijden op andermans paarden heb ik pas een zadel naar mijn voorkeur.

Denken jullie dat je dan alles van daarvoor na een poosje weer verleerd of is het net als fietsen? Ik kan mij lastig voorstellen dat mijn zit nu zwaar achteruit ga omdat ik nu een zadel heb met wrong en diepe zit.

De hele suptop/top rijdt tegenwoordig met diepe zit en veel wrong (op het zweetblad), nou die bakken er niks van :7 ;)

ik kan ook niet wachten op mijn invalidezadel, heerlijk zat ie met de testrit, paard liep er ook veel beter onder!
Daarbij heeft de extra diepe zit een gewelfde boom, dat is heel fijn voor mijn paard met gezonken rug en zeer hoge en lang doorlopende schoft.
De platte zadels hier zijn altijd een probleem geweest met de schoft, heb nu een Prestige welke aardig ligt, maar het nieuwe maatwerk zadel past stukken beter!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:12

wat voor zadel heb je aangeschaft listiglistje? Ik ga morgen mijn nieuwe tribal zadel aanmeten. ook een diepe zit. wrongen ben ik nog niet helemaal over uit. dat ga ik morgen testen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:14

ik wilde eerst ook een zadel met diepe zit, maar heb uiteindelijk iets gekocht dat volgens mij iets tussenin is en ik vind het prima zo. Ik weet wel dat mijn zit redelijk goed is in eender welk zadel (vergeef me als dit arro overkomt). Dus ik denk dat het voor sommigen een hulp kan zijn.. doet me denken aan de houten zadels die Gustav Steinbrecht in zijn boek vermeldt, weet iemand waar ik het over heb?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:28

Peelie schreef:
wat voor zadel heb je aangeschaft listiglistje? Ik ga morgen mijn nieuwe tribal zadel aanmeten. ook een diepe zit. wrongen ben ik nog niet helemaal over uit. dat ga ik morgen testen.

Ik heb een Arno Brandt besteld :) helemaal angepast naar mijn paard en naar mijn persoonlijke wensen, dus een uniek zadel!

Ik heb de close contact besteld, met extra grippy leer, dark havanna met lakfacings, extra zachte en diepste zit, dijbeenkussentjes en de dikste wrong met extra aanpassing onder bij de knie, zodat mijn been mooi recht en lang blijft hangen :)

Model (Voor het idee....voor mij geen laklepel en steentjes ;) )

Afbeelding

Afbeelding

+ Extra dijbeenkussen

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:44

Ziet er goed uit!

Tribal is ook helemaal op maat gemaakt, helemaal uniek.

Ik ga voor diepe ziting, suède (grip). Zwart met een bies in zilver, goud of rood, ben ik nog niet over uit. En het zal wel uitdraaien op dikke iets naar voren geplaatste wrongen. Verder glad leer of heel misschien memmel grippy leer.

Ik ga het morgen zien :D

Geen lak of steentjes iig,te mode gevoelig, al is het erg mooi :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:50

Tribal/Custom enz zij mij iets te prijzig en wil je extra komt dat er nog eens bij :$

Deze AB 2150 inclusief alle genoemde opties + Arno zit bij mij om de hoek, ook handig :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:57

Mooi model! Hopen dat ik iets vergelijkbaars kan vinden voor mijn D'tje, maar zoveel diepe passende dressuurzadels met enkel zweetblad zijn er voor hem niet, zeker niet hier. Ik heb een Stubben handelaar in de buurt, maar die had alleen maar met dubbele zweetbladen, de Euroriding en Passier die ik probeerde zaten heerlijk maar ik miste het gevoel bij de zweetbladen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:41

listiglistje schreef:
Tribal/Custom enz zij mij iets te prijzig en wil je extra komt dat er nog eens bij :$

Deze AB 2150 inclusief alle genoemde opties + Arno zit bij mij om de hoek, ook handig :)

Een nieuwe tribal is 2295€ en de kleurtjes zitten bij de prijs in. Lak op de lepel ed is 100€ extra en ander leer 300€

Nijkerk (de counrtymill) is redelijk in de buurt voor mij en ze zijn gewoon heel erg goed.

Maargoed, we dwaalen een beetje af :P

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:49

Even ontopic! Ik zit nu de Internationale GP bij Glock te kijken, ook allemaal diepe zit
met flinke voorknotsen erop :D Deze ruiters dan een slechte zit :P no way...

Mijn mening is dat als je gewoon goed zit je best voor comfort mag gaan :)
Zit je ruk, dan mag dat ook, maar een wonderzadel zal dan niet helpen!
Slecht zitten/rijden dan zit/rijdt je slecht op elk zadel ;)

Voor de rest zoveel mensen, zoveel wensen!

Maar ik vind het een vreemd dat een diep zadel met dikke wrongen wordt gezien als verbloemen van je slechte zit.
Slechte zit/slecht rijden, dan heb je op ieder zadel, daar valt niets aan te verbloemen.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 31-05-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:50

de glock heren zijn nu imo ook niet echt voorbeelden kwa zit. :o
Maar dat is dan vast wel weer "door hun lange benen" hoewel er even grote ruiters zijn die wel overweg kunnen met die lange benen dusja... :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:56

Ayasha schreef:
de glock heren zijn nu imo ook niet echt voorbeelden kwa zit. :o

Valt ook niet mee met die hele lange stelten :D je moet ze ergens laten, zeker als de paarden niet zo groot zijn!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:57

Ja dat dacht ik al dat dat argument zou komen. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:09

Ayasha schreef:
Starbreeze schreef:
En waarom rij je dan überhaubt niet zonder zadel? Geen steun geen comfort.

Zadel is voor de drukverdeling voor het paard, niet zozeer voor de ruiter.

Ik heb met weinig zadels problemen eigenlijk. :+ Ik vind een echt diepe 'vaste' zit niet fijn maar kan er gewoon op rijden. De zadels die ik zo nu en dan zie echter heb ik toch ook mijn twijfels over of die mensen, als ze zo'n zadel nodig hebben (en die dan ook effectief niet meer op een ander zadel kúnnen rijden naar eigen zeggen) niet beter dat geld voor minstens de helft geïnvesteerd hadden in zit-lessen en de andere helft in een normaal zadel.
Maar goed, dat zijn uitzonderingen. :)

Klopt, persoon waar ik op reageerde reed met bbp. Voor drukverdeling kun je imo beter een boomzadel nemen waarin jij als ruiter goed in balans gezet wordt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:30

Ik had eerst een kieffer zadel met weinig wrong en behoorlijk vlakke zit. Hier kon ik prima op zitten. Nu heb ik een nieuw zadel. Een mfsc met behoorlijk wrong en aardig diepe zit. Hier zit ik ook heerlijk op. Ik vind het allebei prima.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:34

Diepe zit maakt met op zich niet veel uit, maar vind het wel fijner als ik op een heet paard zit, aangezien ik er nog al eens van afgevallen ben. Maar rijd ik gewoon in les oid, is een vlak zadel net zo prima.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:40

Ik had een wow dressuur zadel met dikke knie wrongen en een extra diepe zit.
Ik heb dat toen gedaan omdat ik dan tenminste op mijn paard bleef zitten. Maar paard maakte vroeger zo een rare sprongen dat ik echt steun nodig had.
Toen mijn paard braaf was en ik eindelijk ook naar buiten kon met hem begonnen de nadelen naar boven te komen van zo een zadel. Ik kreeg rugpijn, werd stijf na langere ritten en kon mezelf niet eens een keer uitrekken ;-)!
Ik had de behoefte om meer vrijheid te hebben. Ik zit nu op een western zadel en nog nooit zo heerlijk gezeten. Ik kan mijn eigen houding aanhouden, mijn balans is beter en ik heb geen pijn meer aan mijn lijf!

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:45

Ik grote wrongenen diepe zit. Ik zit vrij kort en mijn knieen gaan dan voorbij de wrong. Weet dat het niet correct is. Laatst bij clinic Rien vd Schaft, hij hamerde er nog maar eens op dat een dikke wrong en een diepe zit je in een houding dwingt waardoor je toch niet onafhankelijk en ontspannen zit en dat heeft zo weer zijn uitwerking op je paard. Ik ben het helemaal met hem eens . . . . Maar ja ondertussen ook ik mega-wrong en deep seat, opgesloten voel ik me veiliger, dat is denk ik mijn motivatie. Natuurlijk is niets bestand als je paard het goed in zijn bol krijgt, maar voor de kleine acties lijk je wat stabieler te zitten.