barrye schreef:Waar ik mij in dit topic over verbaas is dat niemand blijkbaar ooit de vulling van kussens met cair heeft gezien , gevoeld heeft. In onze zadelmakerij liggen er genoeg, allemaal eruit gehaald en zadel opgevuld met gewoon engelse wol. Dan wordt die pasvorm gelijk al stuk beter. Natuurlijk is een Wintec 250 of 500 minder mooi aan te passen dan een pro, 2000 of Isabell WErth, gewoon vanwege het materiaal waar de kussens van de goedkopere wintec s van gemaakt zijn.
Cair is meer plastic/kunsstof met wat lucht er in, 4 stukken die gedeeltelijk in midden van zadel over elkaar vallen. Daarop een laag hard kunststof, ik wil dit geen foam noemen. Daarom sluit het zadel op de foto in de openingspost dus ook helemaal niet aan op de rug. Dood gewoon om dat het materiaal zich helemaal niet kan vormen naar de rug zoals bijv. wolvulling. Daarnaast is achterzijde door harde laag kunststof/ foam ook vreselijk stug, hard
Tja en als je dat gezien en gevoeld hebt, snap je direct waarom die Cair kussens op veel paarden niet passen en ook niet pas te krijgen zijn. Kun je bomen verwisselen tot je een ons weegt. De vorm van de boom is vaak nog niet zo slecht, de cair kussens bederven het geheel.. De nieuwste modellen Isabell WErth, Pro, 2000 genieten niet mijn voorkeur. Waarom: kussenkanaal is al behoorlijk breed, zou goed moeten zijn, ware het niet dat de kussen erg " slap " zijn, veel uitzakken naar buiten, weinig volume hebben en heel vaak zakt het kussen dan voorbij de spieren langs de ruggegraat, Dat is nu ook weer niet de bedoeling. Dit even als aanvulling op jullie posten.
Ik heb een uitnodiging om te komen kijken bij Wintec. Ga ik absoluut doen! Gewoon om die zadels meer te begrijpen.
Ik vind de pony met massimo een mooi beest hoor, maar dit plaatje is naar mijn mening geen reclame voor massimo. In het echt kan het er anders uitzien natuurlijk.
Al iemand gaan kijken? Friesland kan ik zowat vliegen.
Maar ik ben nogal nieuwsgierig. Ik ben nog wel geneigd om te gaan kijken.
Als Wintec zo ligt, ligt Tekna hetzelfde. Toevallig laatst staan bekijken. Aan de haren te zien op de foto schuift het zadel inderdaad weinig. Wat me wel verbaast is de droge plek op de schouder. Zeker als ze zegt dat ze met bontje heeft gereden.