Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Re: Paard heeft steeds kapotte mond hoeken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:37

Ja dat zijn die cavallo bitringen. Maar die hielpen dus niet

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:38

Wat vervelend TS. Helaas gebeurt het vaker. Wij (professionele stal) doen inderdaad ook voor het rijden een flinke lik vaseline op de plekjes, en na het rijden weer. Zoals al eerder genoemd is het veel voorkomend bij net beleerde paarden, de huid moet er nog aan wennen. Vooral bij paarden met veel wit gaat het eerder stuk, is onze ervaring. Liever eerst geen sperriempje gebruiken, wél vaseline smeren is eigenlijk het enige wat helpt. Succes!!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:42

Ze is schimmel. Heeft dus zwarte huid. Ik gebruikte idd geen sperriem had al gemerkt dat dat scheelde. Maar alleen dat en vaseline was niet voldoende. Nu heb ik dat rambo hoofdstel. Heeft soort van lage neusriem wel. Maar vooral die klipjes lijken te helpen

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:48

ik heb het ook bij een paar paarden gehad.
Een had gewoon een gevoelige huid, daar moest ik voor zorgen dat ik elke keer na het rijden zijn hele hoofd goed schoonmaakte, zodat er geen speeksel of zweet op het hoofd zat. Dit paard kreeg ook plekken van de neusriem. Ook reed ik hem met een bus- of D trens, die gaven iets minder wrijving.
Een ander paard kreeg alleen plekken als je hem op een watertrens reed, dus dat was met een bus- of D trens zo opgelost.
Dit paard heeft een tijdje in training gestaan en daar heb ik dit probleem aangekaart. De trainster zei dat hij gewoon eelt moest aanmaken, maar ik kreeg hem 4 weken later terug met open en ontstoken mondhoeken. Dus eelt aanmaken was bij dat paard niet een oplossing...

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:50

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden.
De mijne doet het nog steeds goed op de ongebroken trens.
Durf zelfs 2x per week met st&tr te rijden,gaat voorlopig goed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:02

Ongebroken heb ik nog niet geprobeerd. Wel ongebroken appel bit. Maar die was te dik. Ze kon de mond niet meer dicht doen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:21

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:10

Al mijn paarden lopen op ongebroken en nooit kapotte mondhoeken gehad ook de jonkies niet

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:19

Ik heb niet het hele topic gelezen maar het voordeel van dat je een Rambo Micklem hoofdstel hebt is dat je ook heel gemakkelijk uit kan proberen of bitloos een optie zou zijn

De Micklem heeft diverse opties om bitloos te rijden die je allemaal uit kan proberen zonder een nieuw hoofdstel te hoeven kopen :)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:15

keona schreef:
Al mijn paarden lopen op ongebroken en nooit kapotte mondhoeken gehad ook de jonkies niet

Ik heb er zelf ook nog nooit eerder last van gehad, maar het gaat bij haar ook niet zo maar een beetje kapot. het bloed komt er nog net niet uit maar het gaat echt open.

jetm schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen maar het voordeel van dat je een Rambo Micklem hoofdstel hebt is dat je ook heel gemakkelijk uit kan proberen of bitloos een optie zou zijn

De Micklem heeft diverse opties om bitloos te rijden die je allemaal uit kan proberen zonder een nieuw hoofdstel te hoeven kopen :)

Ja bitloos heb paar keer geprobeerd maar vond het niet heel fijn bij haar. me vorige paard reed ik vaker bitloos met dit hoofdstel en dat ging prima.
Maar mijn huidige pony is kei fanantiek en ook wel beetje een door drammer daar in.

Maar zo met die bitklips er aan hoop ik dat ik eet kan kweken en zo ook een keer een wedstrijd dressuur kan starten. en anders houd dat op. houden we het enkel bij alleen endurance.
Ik hoop ook beetje van die klips dat ze die druk op de neus leert herkennen als Halt en sturen. zodat dat bitloos alsnog mogelijk word

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:38

vivana schreef:
Ik zou persoonlijk toch ook liever een 12,5 gebruiken,mijn Welsh mountain van 118cm heeft een 11,5cm bit en m'n NF van 146,5cm heeft 12,5 in...

Mijn B pony (1.22) heeft maat 10,5 :')

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:52

12,5 van de gewone bitten was een ramp. Die deden nog meer kwaad als de 11,5.daar tegen heeft ze nu een myler en door de vorm van het mondstuk past 12,5 nu wel het beste

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:48

Welke dikte ongebroken trens gebruiken jullie? Mag je daar wel mee op wedstrijd?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 19:50

Ja mag je ik had een goedkope vrij dunne van harrys horse denk 16 mm dik of zo

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:54

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:00

Ja die heb ik. Maar die is te groot voor mijn huidige paard

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:03

koetjeboe schreef:
Ik heb mijn paardje nu 6 weken geleden zadelmak gemaakt.
Ik heb hier een hele verzameling bitten liggen maat 12,5.
Maar helaas paardje heeft een klein bekkie.
Dus nieuw bit gekocht 11,5 cm een namaak van de hs sprenger dynamic de dubbel gebroken bustrens variant.
Ze loopt er heerlijk op, is licht in de hand.....maar

Ze heeft elke keer bijna wel na het rijden aan de buitenkant roze plekjes.
Niet de mondhoek zelf maar waar je normaal de rimpeltjes ziet zullen we maar zeggen.

Gisteren een zelfde bit geprobeerd maat groter en toen waren de plekjes wel minder maar bit ging echt van links naar recht door de mond.
Ze liep ook echt niet lekker...

Wie heeft dit wel eens mee gemaakt en hoe heb je het opgelost. Ik zat al te denken aan ouderwetse bitringen.

Of is dit kwestie van eelt krijgen :o

En bitloos? Kun je ook proberen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 20:04

Lees de laatste berichten eens

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:35

Een zeempje eromheen naaien?

Bij de action kan je goedkoop echt natuurzeem kopen (ligt bij de schoonmaakdoekjes). Je kan dit tot ver over de bitzijkanten erop naaien met vlosdraad. Is echt zacht. Ik vind het ideaal, mijn jonge paardje had ook zo'n gevoelig mondje en dit was de oplossing voor hem.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 11:24

Mm heb ik ook al aan zitten denken. Hou het ingedachten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:28

Niet alle reacties gelezen, maar mijn paard heeft eenzelfde reactie gehad door allergie voor koper. Geswitched naar Trust bit met sweet iron en probleem was opgelost (gewoon rvs kan natuurlijk ook).

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:45

iemand nog tips hierover? Welke bitten nog te proberen?

@ TS: hoe gaat het nu?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 16:44

Ik rij nu bitloos om in elk geval het rust te geven en ga over een week of drie een myler proberen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:49

Er zijn verschillende bitloze optomingen, wellicht werkt een andere bitloze optoming beter. En heb je dus niet dat probleem met haar mond. Verder kun je t/m de L2 dressuur wedstrijden rijden. Zover is het ook nog niet, dus wellicht tegen die tijd als je M1 startgerechtigt bent zijn er wellicht alweer veranderingen in de regelgeving gekomen of heb je een bit gevonden dat geen kwaad of weinig kwaad kan en kun je er wellicht voor kiezen alleen tijdens de proef een bit te gebruiken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:35

Maar mag je al bitloos wedstrijden starten dan. Ik dacht alleen maar bepaalde "bitloze" wedstrijden. Ik rij nu met een S hackamore dat gaat tot nu doe het beste