rijd je met of zonder sperriempje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rijd je met of zonder sperriempje?

Met (hoge neusriem)
218 (46%)
Zonder (hoge neusriem)
137 (29%)
Bitloos
36 (7%)
Lage neusriem
31 (6%)
Mexicaanse neusriem
9 (1%)
Anders
40 (8%)

Totaal aantal stemmen: 471

Appelmoes_11

Re: rijd je met of zonder sperriempje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:42

Ik reed de eerste paar maanden dat ik pony had met sperriem. Toen raakte ik deze kwijt en toen ik 'm weer vond, was het leer zo stug dat ik het maar gelaten heb. Nooit een verschil gemerkt. Later heb ik het ding nog eens gebruikt als kinriempje voor de sidepull. Daar was het ding nog het meest geschikt voor. :j

Ik rijd ondertussen alweer jaren bitloos. Van sperriempjes dus geen last meer. :')

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 02:03

Ik zie veel mensen met ' een losse neusriem' dit is net zo onprettig voor een paard als een strakke neusriem, vanwege het schuren wat hij dan gaat doen.
Ik had eerst ook namelijk de neusriem te los, en toen is mij dat verteld :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 09:04

Zolang je je materiaal goed soepel houdt, lijkt me dat niet het geval. Armbanden en halssieraden gaan, als het goed is, toch ook niet schuren? Je materiaal netjes soepel houden is voldoende om dit te voorkomen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 21:51

Of het halster die ze hele dagen om hebben? Schuurt harder dan een zacht leren neusriem ;)
En in de endurance hebben de meesten een halster/hoofdstel. Die zit ook vrij los.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:06

Ik zeg er ook niet voor niks bij: dat is mij verteld!!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:26

Ik rijd überhaupt zonder neusriem: westernhoofdstel.
verder, als ik met neusriem reed, los genoeg om te kunnen knabbelen op het bit, maar strak genoeg zodat hij niet leerde dat hij tijdens het knabbelen kon klieren met het bit.

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:31

Zonder hoofdstel heeft geen lusje, anders had ik ik het lusje afgeknipt :D zolang hij niet te strak zit vindt ik het prima, voor de mooi en vriendelijkheid spreekt zonder mij meer aan.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 22:35

Ik zit er niet diep in en ik vraag me nu het volgende af: heeft een lage neusriem dan een zelfde soort werking als een spierriem bij een hoofdstel met een gecombineerde/hoge neusriem?
En hoe zit het met de rambo micklem bijvoorbeeld?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:29

Ik rij met een lage neusriem.

Reed altijd met gecombineerde neusriem maar sinds mijn paard die gesloopt heeft en de lage eraan hangt bevalt het mij wel! Niet zoveel geschud om het hoofd en het is makkelijk.

Heb nog wel een gecombineerde neusriem hoofdstel maar daarvan is de sperriem weg

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:31

Met.

Simpelweg om de reden dat de mijne niet van het hoofdstel af kan..
Ik heb een rondgedraaid hoofdstel met rondgedraaide sperriem.
Ik heb ze wel los zitten, dus snoer ze niet aan.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:43

Ik rijd zonder. Voornamelijk bitloos trouwens, maar verder een hoge neusriem, zonder sperriem.
Het eerste wat ik bij een nieuw hoofdstel doe is vakkundig dat sperriemlipje uit de neusriem peuteren :D

domosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 11:44

Met, het zit aan mijn hoofdstel. Als je hem weglaat zit het lusje er voor niets en dan is het hoofdstel volgens de regels niet compleet. Snoer ze verder niet strak aan ofzo.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:07

Met hoge neusriem en sperriem gewoon vast met 2 vingers ruimte ertussen. Ik heb ook een tijd zonder sperriem gereden en had het idee dat het bit minder stabiel lag, maar hier verder prima mee kunnen rijden. De micklem bridle lijkt mij overigens ook een superfijn hoofdstel. Vooral de klemmetjes welke je weer aan de neusriem kunt bevestigen zodat de teugeldruk verdeeld word over neus en bit. Dat is in ieder geval wat ik ervan begrepen heb, en dat lijkt me erg fijn.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 13:00

Ik rijd met een hoge neusriem+sperriempje. de neusriem maak ik vast, zodat er 2 vingers tussen passen, bij de sperriem kan er 1 vinger tussen.

Waarom ik een sperriem gebruik? voor mijn gevoel ligt het bit 'beter op zijn plek', en sommige paarden willen nog wel eens de tong over het bit gooien, ik ken een meisje met een pony, die had de sperriem te los zitten, toen gooide de pony de tong over het bit. de pony is er al heel vaak vandoor gegaan. toen ging er een professional op zitten, die trok de sperriem wat aan, de pony deed niks meer, was gewoon hardstikke braaf!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:14

Goh tong over bit duidt in mijn ogen op protest ivm evt pijn... logisch dat pony niks meer doet, want hij kan zich niet meer verzetten.
snoeren sperriem maar aan, dan is ie braaf...
Een bit ligt echt niet stabier met een sperriem... een sperriem is symptoombestrijding & ik heb dr een hekel aan..

Ik rij zelf hoge neus riem zonder sperriem met kneveltrens. Jong paard. Wanneer stuur bevestigd is op been en zit (en de eigenaar het het liefst ook kan) gaan we over op bitloos...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:21

Ik rij nu zonder, maar dat is toeval.

Normaal reed ik altijd met omdat dat ding nou eenmaal aan mijn hoofdstel zat. Nooit strak, maar net zo dat hij achter de kin bleef hangen.

Voor de keuring heb ik hem er even afgehaald omdat ik dat mooier vind en daarna heb ik hem er nooit meer aangedaan en merk met rijden geen verschil.
Het past sowieso niet bij mijn rijstijl om een paard te behangen met dwingende hulpmiddelen. Ik rij wel met bit maar altijd van achteren naar voren en daardoor altijd een lichte aanleuning. Mijn paard heeft dus geen reden om uit verzet zijn mond open te doen.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:24

Zo lees ik dat graag :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:25

Met, maar zorg altijd dat ik 2 vingers op de neus, onder de neusriem kan hebben.

Maar met lange lijn (enkele, lijkt op longeren maar minder afstand dan longeren) met een kaptoom