[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 01:06

Handig een zadel wat nat kan worden, ik ben nu van kunstof zadel die ik nooit hoef te poetsen naar leer gegaan. Vind het nu al jammer. :') :P

Horsefreak

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:33

Ik vind het ook ideaal dat drytex. 2 Weken geleden zeiknat geregend, maar wel genoten van strandritje. Even handdoek of borstel over zadel heen om zand eraf te halen en klaar. En ik rijd meestal 1x in de week op strand, dus dan vaak ook wel wat zeewater spetters op zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:54

Het is ook echt supermakkelijk, DryTex :j

Alleen dan het nadeel dat het toch echt wel mindergoed tegen schurende beugelriemen kan...leer kn dat veel beter verdragen :j

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:38

Kan iemand mij vertellen wat het gewicht van de torsion zadels is? Ik kan het nergens op internet vinden
Ook zou ik wat ervaringen willen horen?
Ik kan er een over nemen voor een gunstige prijs :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:40

Torsion is prima merk hoor :j

Zijn ook lichte zadels, qua type vergelijkbaar met de Barefoot van voor het VPS. Vaak een wat lagere cantle en wat kortere zitting. Mij irriteerde dat achterste randje van de zitting dat een stuk voor de cantle eindigde, maar anderen hebben daar veelal geen last van :)

Is het er 1 die op Marktplaats staat?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 13:43

Ja ik zal je ff een linkje sturen

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:24

Het gewicht van een Torsion hangt een beetje van het model en het gebruikte leer af.... inderdaad nergens iets over het gewicht? Maar even uit mijn hoofd zo rond de 3-4 kilo

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:58

ilangok schreef:
Vandaag mijn nieuwe Cheyenne maat 1 gepast, op de foto trouwens niet aangesingelt. Ik ga er nog wel een andere pad bij kopen, gewoon de pad van barefoot of een andere bruine/zwarte pad die het zadel wat beter aansluit (als iemand nog een pad kwijt wilt, graag, haha).

De bedoeling is dat er nog endurancefenders en westernbeugels aankomen, en misschien ook nog een fork ipv een pommel.
[ Afbeelding ]

Je hebt er nog geen singel aan, maar hij kijkt wel erg hoog te liggen. Is de pommel niet te smal?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:28

Ik heb een torsion ijsland en heb een western en een standaard gehad.
Kwaliteit is meer dan prima(mag ook wel als je de nieuwprijs ziet)
Qua gewicht... ik vind ze niet zwaar, de western was een stukje zwaarder dan de ijsland maar dat was ook een stuk meer materiaal.
Het randje waar Pmarena last van had voelde ik helemaal niet zitten en het huidige zadel heeft dat randje niet want de ijsland heeft een andere zitting als de meeste andere modellen

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:36

TinePine schreef:
ilangok schreef:
Vandaag mijn nieuwe Cheyenne maat 1 gepast, op de foto trouwens niet aangesingelt. Ik ga er nog wel een andere pad bij kopen, gewoon de pad van barefoot of een andere bruine/zwarte pad die het zadel wat beter aansluit (als iemand nog een pad kwijt wilt, graag, haha).

De bedoeling is dat er nog endurancefenders en westernbeugels aankomen, en misschien ook nog een fork ipv een pommel.
[ Afbeelding ]

Je hebt er nog geen singel aan, maar hij kijkt wel erg hoog te liggen. Is de pommel niet te smal?

Ja klopt, het scheelt dat ik nog niet kan rijden omdat hij net is hersteld van hoefbevangenheid, dus ik heb nog even om de juiste maat e.d. te kopen :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:38

tjaakje schreef:
ilangok schreef:

Bij gebrek aan is dat ook wat lastig, zo te zien :+

Gebrek aan wat? De singel ligt daar nog op het zadel haha.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 22:39

Hallo,

Mag ik mij melden? Rijd sinds kort een tinkertje die boomlooszadel heeft met westernbeugels...
Ik vond boomloos eerst zooo raar. Onwennig, waaar is mijn balans. Maar sinds ik een keer met losse teugel gedraafd heb & dus weinig houvast heb, heb ik mijn balans hervonden & wil ik niet anders meer als boomloos. Zit zoo lekker ^^
Ben alleen geen fan van de westernbeugels, maar gelukkig komen er voor mij een dezer dagen normale beugels ^^

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:13

ilangok schreef:
Gebrek aan wat? De singel ligt daar nog op het zadel haha.

-O- Ik zag de singel aan voor stijgbeugelriem -O-

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:20

Vanavond derde keer gereden met de Trekker luxus. Het went al aardig en ik ben er heel blij mee! :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:25

Hey een nieuw deel :)
Inmiddels is de Ghost Roma naar mij onderweg, ben heel benieuwd hoe deze bevalt :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:19

Iemand hier ervaring met de combinatie boomloos zadel en een paard met een holle rug? Blijft het zadel mooi de rug volgen en de druk goed verdelen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:30

Meert schreef:
Iemand hier ervaring met de combinatie boomloos zadel en een paard met een holle rug? Blijft het zadel mooi de rug volgen en de druk goed verdelen?

Dat ligt aan het soort zadel(merk).

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:34

Meert schreef:

Ik heb een fries gereden met een holle lange rug met hoge schoft. Ik heb een barefoot cherokee maat 1, een ghost en een Hidalgo Venice II op haar gehad. Alle zadels volgde haar rug goed en liep ze super onder! Wel alle zadels met een goede pad met inlagen gebruikt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:44

Ik heb een Ghost en een Hidalgo voor mijn Andalusiër met holle rug (én klein beetje overbouwd), dat gaat allebei prima. De Hidalgo had wel wat meer tijd nodig om zich naar de rug te vormen, maar dat ging uiteindelijk ook goed.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:30

Meert schreef:

Bij een boomloos zadel is nooit sprake van drukverdeling. Wel van drukpuntvermindering. Daar waar bij een paard met holle rug een boomzadel drukpunten zal veroorzaken aan voor en achterkant (waar het gewicht zich op twee punten in je paard 'boort' omdat het zadel in het midden zweeft) zullen de meeste boomzadels zich wat voegen naar de holling van de rug van je paard, zodat dit soort bridge-drukpunten vermeden worden. Uiteindelijk zal het toch een kwestie van proberen zijn. Gelukkig kan dit bij de meeste boomloze zadelverkopers :j :D

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:30

Geryon schreef:
Meert schreef:

Dat ligt aan het soort zadel(merk).

Ik zat zelf te denken aan een Barefoot Cheyenne.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 17:33

nienke07 schreef:
Meert schreef:

Bij een boomloos zadel is nooit sprake van drukverdeling. Wel van drukpuntvermindering. Daar waar bij een paard met holle rug een boomzadel drukpunten zal veroorzaken aan voor en achterkant (waar het gewicht zich op twee punten in je paard 'boort' omdat het zadel in het midden zweeft) zullen de meeste boomzadels zich wat voegen naar de holling van de rug van je paard, zodat dit soort bridge-drukpunten vermeden worden. Uiteindelijk zal het toch een kwestie van proberen zijn. Gelukkig kan dit bij de meeste boomloze zadelverkopers :j :D

Bij drukpuntvermindering MOET er toch wel sprake zijn van drukverdeling? :+ De druk wordt immers zo verdeelt dat de drukpunten minder worden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:58

Ik heb daar prima ervaring mee..een overbouwd paard met wat holle rug en hoge schoft. Barefoot !

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:36

Meert schreef:
Meert schreef:

Ik zat zelf te denken aan een Barefoot Cheyenne.

ik heb nog een barefoot cheyenne te koop <<)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:37

Lol, ik ook <<) <<) (nja een justadjust dan :+)