Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wwillemijn

Re: Zadelzoektocht:Dressuur, schoudervrijheid, korte kussens enz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:04

jouwe is in aanschaf al duurder, dus je kunt het proberen.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 14:11

Ja inderdaad, maar eerst eens even kijken of de ruitersportzaak waar dit zadel vandaan komt bereid is mee te helpen. Is toch een iets te dure hobby om zo iedere keer financieel flink te moeten schokken.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:08

Belangrijkste is dat je een zadel neemt waarbij de kussens doorlopen naar de schouder zodat niet al het gewicht van de voorkant op 1 plek terechtkomt, maar ook gedeeltelijk door het deel achter de schouder wordt gedragen.

Hopelijk wil de ruitersportzaak er wat mee doen.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:21

JC heeft hele fijne zadels, betaalbaar, fijne pasvorm.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 15:59

Ik las op de vorige pagina dat er boomloos rijden werd getipt. Mij lijkt dat een paard met hoge schoft daar ZEKER geen baat bij heeft. Bovendien geven boomloze zadels een puntbelasting wegens het ontbreken van de drukverdelende boom. Iemand zei ooit tegen mij: als je schoenen aanhebt die te klein zijn, ben je blij als je op sokken kunt lopen buiten. Maar op den duur ga je daar last van krijgen. Zo vergelijk ik het ook maar met boomloos rijden.
A_nouk: hopelijk wil de ruitersportzaak je helpen. Ik ben er van overtuigd dat er ook veel goedkopere en goede alternatieven zijn. Is het niet nieuw, dan is het wel tweedehands.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:13

Ik zie dat je in eindhoven zit, ik heb een zadelmaker uit aken.. hele goede man, werkt zelfs voor de duitse spring en dressuur team. ik zou je hem zeker aanraden om hem eens op te zoeken..

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:18

Ja ik heb er evt. Ook 1 liggen. Een donkerbruine. Het is heel lastig. Bij de ene ligt ie als een huis en bij de ander is het drama.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 16:25

Ik bedoel een equestor dan hè.
Zelf heb ik voor mijn merrie een jc saphir. Een 17,5" en die is 43 cm lang had zelf beter in een 16,5/17 gepast maar dit kwam op mijn pad en ligt goed.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 20:59

A_nouk schreef:
Unaniem, op de een of andere manier vind ik de ondertoon van je bericht ergens kriebelen ;)
Als je mijn berichten had gelezen, had je denk ik je bericht wat anders geformuleerd aangezien uit mijn berichten naar voren komt dat ik me meer als bewust ben van het feit dat de bespiering op de rug van mijn paard niet in orde is en dat de oorzaak bekend is, daarnaast is het paard op het moment van de foto in de openingspost net behandeld door de osteopaat... Niet te snel conclusies trekken dus :)

Daarnaast dank voor je toevoeging wat betreft de merken helaas zonder onderbouwing en waarom deze in mijn zoekplaatje zouden moeten passen, helaas weet ik dat alle 3 de merken niet in mijn budget passen..
Maar toch bedankt :)

Mijn onderbouwing is dat ik erg veel paarden tegen kom met rugproblemen door de door mij genoemde zadels.
En ik zie en voel heel wat paarden af per week..

Het valt echt niet mee om een zadel te vinden die vrij is van druk op de rug van je paard.
Zeker als het zadel gepast wordt met de kussens er al onder (confectiezadel) is de kans heel klein dat de boom goed passend is
Dit kun je nl nooit zien met de kussens eronder.

Dat er een osteopaat is geweest heb ik gelezen vandaar ook mijn reactie.
Een osteopaat maakt geen spieren los, spierproblemen blijven daarom aanwezig.
De oorzaak zijn de spieren zelf!
Deze zijn prima oplosbaar!
In mijn profiel zul je daarom geen paarden tegenkomen met arme bespiering of een onderhals
en ook geen platte oren of zwiepende staart.
Zadeldwang is ook een veel voorkomend probleem, zo sneu en niet nodig..

Het is geheel aan jou wat je met mijn advies doet :)
Succes en sterkte met het vinden van een passend zadel!

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 21:50

Sorry maar waar zie je platte oren en een zwiepende staart?

Ik vind ook deze post van je niet te begrijpen in relatie tot het zadel probleem dat ik heb, zadeldwang hier ook niet aan de orde. Wel aan de orde weggevallen spieren door een niet passend zadel...

Je geeft een reactie zonder daadwerkelijk in te gaan op het uitgebreide antwoord wat ik je in twee verschillende post heb gegeven... En ik snap dan eigenlijk ook niet de noodzaak hoe je bovenstaand bericht plaatst.

Afgezien van het feit dat ik nergens noem ook maar een van deze zadels te willen gaan passen.. Maar ja je kan veel paarden zien en voelen in de week maar dan nog zie ik geen onderbouwing van je reactie ik zie een mening ;) en een mening mag je hebben alleen vind ik het wel belangrijk dat als je deze mening uit je de bijbehorende onderbouwing erbij zet anders heeft je antwoord geen toegevoegde waarde.

Je verhaal met betrekking tot passen met kussens op een zadel, hiermee doel je dat de boom binnen in het zadel niet passend is met de vorm van het paard. Kan inderdaad zo zijn, ben ik met je eens :j maar de doorvraag dan aan jou, waarom passen de merken dan niet op veel paarden en wat zorgt er dan precies voor wat 'schade' toe brengt aan de paarden en pony's die jij behandeld :) het antwoord daarop zou ik graag van je zien !

Dan nog een antwoord op de oorzaak spieren die je aangeeft, heb je mijn tweede reactie op je vorige post gelezen ? :)

Citaat:
Wat betreft het erop rijden van de juiste bespiering dit hangt volledig samen met in hoeverre de ruiter hiertoe in staat is. Ik ben geen wereldruiter, ik rij dan ook geen wedstrijden op Wereld niveau, en dat is ook helemaal niet nodig. Wel ben ik met mijn paard en met mijn instructrice en met mijn osteopaat bezig mijn paard op een dergelijke manier te ontwikkelen zodat hij zijn onderhals kwijt raakt en zodat hij zijn bovenlijn lost laat zodat er ook bespiering op zijn rug kan komen. Dit is een leerproces voor zowel paard als de ruiter die erop zit, en ook dit heeft tijd nodig.

Vat mijn reactie asjeblieft niet op als een aanval daar is deze namelijk niet voor bedoeld, maar ik wil je aangeven dat je mening in een topic melden geen toegevoegde waarde heeft zonder dat je er een onderbouwing bij voegt :) waarom iets zo is en waardoor zoiets komt. Ik wil alles begrijpen en vooral ook leren !

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:18

Anouk, kun je anders goede foto's maken van zijn rug? Zijkant en van boven als je er recht achter staat. Of even met een flex liniaal/ijzerdraadje zijn rug op papier uittekenen. Op de website van passier en fryso staat hier oa wel uitleg voor.

Ik heb niks tegen stubben en passier, vooral passier heeft nog wel wat mogelijkheden voor verschillende paarden. Ben zelf minder fan kieffer en prestige die vanwege hun "dakbormige" boom mijn inziens voor de meer volbloedtypes zijn. Prestige had altijd foam kussens ook altijd moeilijk aanpassen.

Passier heeft korte takken aan de voorboom en een paar verschillende opties in kussens. Tevens kun je passier nieuw krijgen met een verbreed kopijzer. Voor de bredere schoften.

Maar al deze zadels zijn waarschijnlijk te lang als je echt een kort zadel moet hebben.

K&M is ook niet kort te noemen en ook niet te krijgen met framse kussens oid. De s-line en gewone versie vind ik echt zadels voor een gemiddeld gebouwd paard. Heb je echt een breed paard dan is alleen de cob versie misschien een optie.

Maar zonder duidelijk beeldmateriaal is het moeilijk om een suggestie te doen voor naar wat voor soort boom je zou kunnen kijken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:40

Ts Zelf vind ik dat ik duidelijk genoeg geweest ben dus laat ik het hierbij anders val ik in herhaling.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 22:48

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 23:16

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:38

Heeft idd redelijk wat spieratrofie. Zou eens zoeken op zadels met een dropped panel als ik jouw was. En neem niet een te smalle boommaat. Hij moet eigenlijk een beetje ruimte daar hebben om te groeien. Een dropped panel zorgt dan voor wat meer draagoppervlak.

Ik vind hem verder op de rug niet extreem breed maar je moet wegblijven bij de echt dakvormige zadels. Als je van achteren naar de kussens kijkt moeten die evenwijdig lopen met zijn rug.

Of hij echt kort in de rug is is van deze foto's moeilijk te beoordelen. En hoewel een belangrijk punt denk ik niet dat dat je grootste probleem is voor het vinden van een passend zadel.

Hoop dat je er wat aan hebt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:40

Op zich ziet het er echt niet vreselijk uit bij je paard maar er is wel bij de schoft atrofie aanwezig.
Dit is waarschijnlijk ontstaan door een te smalle kamer van het zadel waardoor de spier die achter de schouder loopt totaal geen kans krijgt om goed te bewegen en te ontwikkelen.Helaas een veel gezien probleem bij veel paarden.
Ben het dus wel redelijk eens met Unamie dat er voornamelijk spierproblemen ontstaan bij paarden vanwege slecht passende zadels,alleen vind ik niet dat men bepaalde zadels in een hokje kan stoppen om af te stempelen tot slecht.Wat bij de een bagger zit en rijd is voor een ander weer het je-van-het.

Kijk eens de filmpjes van Schleese gewoon zodat je zelf even met andere ogen naar het huidige zadel doet kijken mbt je paard.
http://www.schleese.com/Schleese-Saddle ... Tree-Width

Daarom heb ik bijv voor een zadel als de Butterfly gekozen omdat deze goed mee kan gaan in de beweging van het paard en dan met name de schouderpartij.
Geef het zoeken in ieder geval niet op,zoek net zo lang tot je voor jullie het perfecte zadel hebt gevonden.
Probeer ook eens met zo'n Butterfly te rijden ik denk dat het jou en je paard wel zal aanstaan.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 23:53

Ook ivm met je budget denk ik dat een k&m high wither best het proberen waard is.

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 01:21

Mischien een Ainsley Integra dressuur,is een zadel speciaal voor atrofische paarden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 08:56

A_nouk schreef:
Foto's heb ik gemaakt vanavond :)
Centimeter had ik helaas niet bij |o

Het aanzicht van zijn rug ivm de breedte van het tussen kanaal:
https://www.dropbox.com/s/ydqy37f3qh5ks ... 0.jpg?dl=0

Zij aanzicht 1:
https://www.dropbox.com/s/oo4flp0jfefyq ... 7.jpg?dl=0

Zijaanzicht 2: https://www.dropbox.com/s/6er2hs87xm4is ... 9.jpg?dl=0

En een laatste bovenaanzicht :\
https://www.dropbox.com/s/uk9h9ykghl7vy ... 0.jpg?dl=0

duidelijk dat er een te krap zadel op heeft gelegen.
Verder moet je op zoek gaan naar een zadel die het middelpunt iets verder naar voren heeft dan de meeste zadels. Zijn dieptepunt ligt redelijk ver naar voren richting voorbeen.
Er moet zeker, wel een zadel voor je te vinden zijn, wel 1 ,die ruimte geeft bij de schoft en schouder om te groeien!
Ik denk zeker wel (bij goed zoeken) dat je een 2 e hands zadel kunt vinden voor je paard.
medium kussenkanaal (zeker niet breder dan 7 cm)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:35

Ik heb vandaag een kent en master gekocht, kan er nog niet veel over zeggen, behalve dat de pasvorm voor mijn cob perfect is, hij mij in prijs meeviel, 1250 voor een nieuwe, en hij lekker zacht en licht is!

Karin de Boer is bij mij geweest vandaag.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:05

Dankjewel voor de reactie wederom.
Gisteren langs de ruitersportzaak geweest welke me mijn wintec hebben verkocht.

Gesprek leek heel goed te gaan we waren ook bijna bij een oplossing, tot het gesprek omsloeg.. Erg jammer ze zeggen me vandaag of morgen te gaan bellen. Het zal me benieuwen.

Zadel zoektoch gaat nog steeds verder, heb wel besloten hem voorlopig eens wat weekjes gewoon lekker aan de longeerlijn te houden zodat zijn schoft 'bespiering' ( wat daar nog van over is) wat rust krijg en weer wat kan ontwikkelen.

Heb naar aanleiding van jullie reactie al veel gezocht op het internet en heb denk ik al wel een paar oplossingen gezien waar ik een zadelpasser mee langs wil laten komen!

Heel erg bedankt voor jullie input :j

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:28

Wat ik zou doen als ik jou was TS; Ninon bellen voor een afspraak, je paard laten opmeten en dan op zoek gaan naar een tweedehands schutte zadel. Die zijn er namelijk wel.
Overigens heb ik na al mijn (S.chleese ellende -->nóóit aan beginnen is mijn tip. Wil in pb wel uitleggen waarom) het geluk gehad dat ik een tweedehands schutte kon aanschaffen op bovengenoemde manier. Je weet niet of het jou ook zo zou kunnen lukken! En een pasconsult is maar €55,-

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 09:37

Olympia, ik had je verhaal al ergens in stukjes gelezen geloof ik op bokt :j heb al wat af gegoogled.

Verhaal blijft alleen dat ik mijn eigen Wintec kwijt moet om iets anders te kunnen kopen, heb ook al gekeken of ik Ninon sowieso niet kon bellen voor een nieuw zadel maar dat zit me gewoon een paar honderd euro te hoog qau budget...

IK wil sowieso even aankijken wat zijn bespiering doet met wat zadelrust, en dan kan ik (en vooral mijn man) nog even goed nadenken wat we financieel gezien willen met een zadel. Het blijft gewoon een gigantisch aankoop, en wil natuurlijk ook niet aan blijven modderen vandaar dat er nog behoorlijk wat opties overblijven :)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 09:58

Heel veel succes! En ik ben erg benieuwd wat uiteindelijk je keuze is geworden!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 10:12

Ik heb net een contour gekocht. Misschien is dat wat voor je paard?
Ik heb het via MP.
Breed kussenkanaal, brede kussens voor een groter draagvlak , schouder vrijheid en zit erg lekker.
Brugt niet bij mijn paard.