Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Letizia schreef:funnyhorses schreef:Ohzo nou volgens mij is het wel een A merk?Maar zeker weet ik het niet.
Ik heb hiervoor Ainsley en Prestige gehad en het valt zeker niet in de zelfde categorie
betadine schreef:Mijn merrie heeft ook een korte rug, maar ik red me prima zonder franse kussens. Het is wel wat zoeken naar het zadel die net goed ligt, maar naar de foto's te zien kan op jouw tinker prima een iets langer zadel.
Ik zou eens vragen in het tinker topic wat voor zadels ze daar gebruiken, want sowieso zijn ze wat meer rondgeribt met minder schoft waardoor je al veel zadels moet laten liggen, maar je hebt standaard modellen die wel populair zijn bij hen. Zo las ik vaak veel positiefs over de ainsley bij friezen bvb. De tinker bevolking zal ook zo wel zijn zadel ervaringen hebben en dan is et nog een kwestie van passen en zien welk zadel zowel jou en je paard goed past. Ik persoonlijk heb nog nooit een zadelmaker gehad voor mijn 3 paarden. Wel altijd een zadel uitgezocht die goed zat en nog nooit druk of wrijvingswondjes gehad. Ook geen rugproblemen. Wel zoek ik enkel zadels uit die gekend zijn voor hun goede pasvorm en enkel a-kwaliteit zadels. Momenteel door financien wel enkel 2de hands zadels aangekocht, maar liever een goed passende 2de hands als een nieuw zadel in mindere kwaliteit.
Bonita_Bon schreef:Getver wat word er hier naar afgegeven op zadelpassers/zadelmakers. Ik ben blij dat er geen namen genoemd worden. Want ik vind het wonderlijk dat mensen zonder het hele verhaal kunnen zeggen dat de passer slecht werk heeft geleverd. Ik ben het ermee eens dat de ruiter op dit moment niet lekker zit in dit zadel en dan heb ik het niet over de lengte van de zit want dat lijkt mij meevallen, maar door het strak zijn in het heupgewricht duwt ze zich naar achter, dit kan aan het zadel liggen maar ook aan de ruiter. Dit zal een zadelmaker de geen instructeur is moeilijk kunnen zien in eventjes rijden. dit zal in een andere keuze zadel misschien beter gaan. Dus ja, ik zou zeker je zadelmaker contacten.
Wij weten niks van het budget, lengte van de rug, breedte van de wervelkolom, bouw van de schouderpartij etc, zo kom je soms op zeer beperkt aantal zadels uit. Waarschijnlijk kun je hier prima over praten met je zadelfitter. Met de meeste wel in elk geval, 1 van mijn goede vriendinnen is zadelmaker/zadelpasser (hoogst gecertificeerd, Master opleiding in Engeland met goed gevolg afgesloten) en geloof mij zij doet alles behalve zakken vullen. Sterker nog, ik vraag me regelmatig oprecht af wat ze overhoud aan haar consulten en verkoop (met alle aftrekposten). Er zit absoluut tuig tussen zadelmakers/zadelpassers, net als dat er tussen de stratenmakers klootzakken zitten, en niet alle advocaten even betrouwbaar zijn en breek me de bek niet open over docenten en zijn alle groenteboeren wel helemaal kosjer? Ga ik daarom stellen dat de groente-business een link zaakje is? Nee, natuurlijk niet.
Niks zo veranderlijk als een paardenrug (gevoelig voor zooooveel factoren, zoals voeding, training, mugjes, stress etc), en dan ook nog een andere factor die veranderlijk is als de jaargetijden: de ruiter. Dus net als instructeurs (ondergetekende), hoefsmeden, dierenartsen, krijgen ook zadelmakers vaak de wind van voren.
funnyhorses schreef:Bonita_bon je bent het met me eens dat mijn houding in dat zadel knudde is he?
Hoe wil je eigenlijk zien of weten dat ik strak ben in mijn heup gewricht zo vanuit een foto?
Feit is gewoon dat als ik ga zitten zoals de vorm van het zadel dat wil je dit beeld krijgt en dat rijd niet fijn.Ga ik zitten zodat ik kan ontspannen dan steken mijn benen voor het zadel uit.
en de bijbehorende foto. Bonita_Bon schreef:funnyhorses schreef:Bonita_bon je bent het met me eens dat mijn houding in dat zadel knudde is he?
Hoe wil je eigenlijk zien of weten dat ik strak ben in mijn heup gewricht zo vanuit een foto?
Feit is gewoon dat als ik ga zitten zoals de vorm van het zadel dat wil je dit beeld krijgt en dat rijd niet fijn.Ga ik zitten zodat ik kan ontspannen dan steken mijn benen voor het zadel uit.
Precies met de tekst die je geeften de bijbehorende foto.
,zeg me dan eens waar men een strak heupgewricht aan ziet?funnyhorses schreef:Ik heb het zadel in juni gekocht,is dus net 4 maanden oud.
Wat mij ook opvalt is dat het kussenkanaal zo smal is terwijl ik bij elke beschrijving van Massimo zadels lees dat ze zo'n fijn breed kanaal hebben? Wat is dan breed????
Bij mijn zadel is het net 3vingers en ik heb maar kleine smalle handen,in cmters is het 5cm.
Lijkt mij smal voor zo'n zadel?

funnyhorses schreef:Bonita_Bon schreef:
Precies met de tekst die je geeften de bijbehorende foto.
Dat is een beetje flauw antwoord,zeg me dan eens waar men een strak heupgewricht aan ziet?
Hoe herken je dat dan bij jezelf?
Dat ik zo zit op de foto ligt aan het zadel daar kan ik helaas niks aan veranderen.