Is dit zadel te klein voor mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:26

Idd Betadine!
Ik zal ook eens rondneuzen in het Tinkertopic eens zien wat een beetje in de buurt kan komen.
Maar ook de zadelfitter even de kans geven om dit probleem voor mij op te lossen.
Ik hoop echt dat ik ga slagen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 17:26

Letizia schreef:
funnyhorses schreef:
Ohzo nou volgens mij is het wel een A merk?Maar zeker weet ik het niet.

Ik heb hiervoor Ainsley en Prestige gehad en het valt zeker niet in de zelfde categorie :)

Hoe bedoel je :o? (sorry ben soms de draad eventjes kwijt)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:29

Letizia schreef:
funnyhorses schreef:
Ohzo nou volgens mij is het wel een A merk?Maar zeker weet ik het niet.

Ik heb hiervoor Ainsley en Prestige gehad en het valt zeker niet in de zelfde categorie :)

ik heb dus ook een ainsley vanguard.Die ligt op mijn brede fries.Ik vind het een heerlijk zadel en daar kun je echt niet verkeerd in zitten,hoe je je best ook doet :D

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:43

Getver wat word er hier naar afgegeven op zadelpassers/zadelmakers. Ik ben blij dat er geen namen genoemd worden. Want ik vind het wonderlijk dat mensen zonder het hele verhaal kunnen zeggen dat de passer slecht werk heeft geleverd. Ik ben het ermee eens dat de ruiter op dit moment niet lekker zit in dit zadel en dan heb ik het niet over de lengte van de zit want dat lijkt mij meevallen, maar door het strak zijn in het heupgewricht duwt ze zich naar achter, dit kan aan het zadel liggen maar ook aan de ruiter. Dit zal een zadelmaker de geen instructeur is moeilijk kunnen zien in eventjes rijden. dit zal in een andere keuze zadel misschien beter gaan. Dus ja, ik zou zeker je zadelmaker contacten.

Wij weten niks van het budget, lengte van de rug, breedte van de wervelkolom, bouw van de schouderpartij etc, zo kom je soms op zeer beperkt aantal zadels uit. Waarschijnlijk kun je hier prima over praten met je zadelfitter. Met de meeste wel in elk geval, 1 van mijn goede vriendinnen is zadelmaker/zadelpasser (hoogst gecertificeerd, Master opleiding in Engeland met goed gevolg afgesloten) en geloof mij zij doet alles behalve zakken vullen. Sterker nog, ik vraag me regelmatig oprecht af wat ze overhoud aan haar consulten en verkoop (met alle aftrekposten). Er zit absoluut tuig tussen zadelmakers/zadelpassers, net als dat er tussen de stratenmakers klootzakken zitten, en niet alle advocaten even betrouwbaar zijn en breek me de bek niet open over docenten en zijn alle groenteboeren wel helemaal kosjer? Ga ik daarom stellen dat de groente-business een link zaakje is? Nee, natuurlijk niet.
Niks zo veranderlijk als een paardenrug (gevoelig voor zooooveel factoren, zoals voeding, training, mugjes, stress etc), en dan ook nog een andere factor die veranderlijk is als de jaargetijden: de ruiter. Dus net als instructeurs (ondergetekende), hoefsmeden, dierenartsen, krijgen ook zadelmakers vaak de wind van voren.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:49

betadine schreef:
Mijn merrie heeft ook een korte rug, maar ik red me prima zonder franse kussens. Het is wel wat zoeken naar het zadel die net goed ligt, maar naar de foto's te zien kan op jouw tinker prima een iets langer zadel.
Ik zou eens vragen in het tinker topic wat voor zadels ze daar gebruiken, want sowieso zijn ze wat meer rondgeribt met minder schoft waardoor je al veel zadels moet laten liggen, maar je hebt standaard modellen die wel populair zijn bij hen. Zo las ik vaak veel positiefs over de ainsley bij friezen bvb. De tinker bevolking zal ook zo wel zijn zadel ervaringen hebben en dan is et nog een kwestie van passen en zien welk zadel zowel jou en je paard goed past. Ik persoonlijk heb nog nooit een zadelmaker gehad voor mijn 3 paarden. Wel altijd een zadel uitgezocht die goed zat en nog nooit druk of wrijvingswondjes gehad. Ook geen rugproblemen. Wel zoek ik enkel zadels uit die gekend zijn voor hun goede pasvorm en enkel a-kwaliteit zadels. Momenteel door financien wel enkel 2de hands zadels aangekocht, maar liever een goed passende 2de hands als een nieuw zadel in mindere kwaliteit.

Je kan niet, ab-so-luut NIET, vanaf een foto zeggen dat het paard een langer kussen kan hebben, no way. Waar haal je die 'wijs'heid vandaan? Ik dacht als instructrice en ruiter (ZZ-zwaar en Z springen) wel wat kennis te hebben over ruggen en zadels, nou ik kan je zeggen ik weet nog geen 20% van wat een goede zadelmaker weet/ziet/voelt. Dat jij nooit rugproblemen hebt opgemerkt, betekend niet dat ze er niet zijn. Alleen dat jij ze niet ziet..... Een tweedehands zadel kan zonder aanpassing in de kussenpartij bijvoorbeeld nooit goed op een ander paard passen dan het paard waarvoor deze is aangemeten, tenzij die rug een exacte copy is van zijn voorganger met precies dezelfde bewegingen. Dit kan enkel een goed opgeleide zadelmaker/zadelpasser meten en aanpassen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:51

funnyhorses schreef:
Maar ook de zadelfitter even de kans geven om dit probleem voor mij op te lossen.
Ik hoop echt dat ik ga slagen.

Juist! dat hoop ik ook!

funnyhorses

Re: Is dit zadel te klein voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:07

Bonita_bon je bent het met me eens dat mijn houding in dat zadel knudde is he?
Hoe wil je eigenlijk zien of weten dat ik strak ben in mijn heup gewricht zo vanuit een foto?
Feit is gewoon dat als ik ga zitten zoals de vorm van het zadel dat wil je dit beeld krijgt en dat rijd niet fijn.Ga ik zitten zodat ik kan ontspannen dan steken mijn benen voor het zadel uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:09

Bonita_Bon schreef:
Getver wat word er hier naar afgegeven op zadelpassers/zadelmakers. Ik ben blij dat er geen namen genoemd worden. Want ik vind het wonderlijk dat mensen zonder het hele verhaal kunnen zeggen dat de passer slecht werk heeft geleverd. Ik ben het ermee eens dat de ruiter op dit moment niet lekker zit in dit zadel en dan heb ik het niet over de lengte van de zit want dat lijkt mij meevallen, maar door het strak zijn in het heupgewricht duwt ze zich naar achter, dit kan aan het zadel liggen maar ook aan de ruiter. Dit zal een zadelmaker de geen instructeur is moeilijk kunnen zien in eventjes rijden. dit zal in een andere keuze zadel misschien beter gaan. Dus ja, ik zou zeker je zadelmaker contacten.

Wij weten niks van het budget, lengte van de rug, breedte van de wervelkolom, bouw van de schouderpartij etc, zo kom je soms op zeer beperkt aantal zadels uit. Waarschijnlijk kun je hier prima over praten met je zadelfitter. Met de meeste wel in elk geval, 1 van mijn goede vriendinnen is zadelmaker/zadelpasser (hoogst gecertificeerd, Master opleiding in Engeland met goed gevolg afgesloten) en geloof mij zij doet alles behalve zakken vullen. Sterker nog, ik vraag me regelmatig oprecht af wat ze overhoud aan haar consulten en verkoop (met alle aftrekposten). Er zit absoluut tuig tussen zadelmakers/zadelpassers, net als dat er tussen de stratenmakers klootzakken zitten, en niet alle advocaten even betrouwbaar zijn en breek me de bek niet open over docenten en zijn alle groenteboeren wel helemaal kosjer? Ga ik daarom stellen dat de groente-business een link zaakje is? Nee, natuurlijk niet.
Niks zo veranderlijk als een paardenrug (gevoelig voor zooooveel factoren, zoals voeding, training, mugjes, stress etc), en dan ook nog een andere factor die veranderlijk is als de jaargetijden: de ruiter. Dus net als instructeurs (ondergetekende), hoefsmeden, dierenartsen, krijgen ook zadelmakers vaak de wind van voren.

het probleem is dat iedereen zich zadelpasser kan noemen.Er zullen goede zijn maar ook slechte.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:12

Dames laten we het thema aub bij mij houden en niet bij zadelpassers end PLEASE anders word het weer een mopper-toppic!!!! Y;(

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:17

Het is trouwens een goed B merk.
Prijzen tussen de 1000 en 1500 euro.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:21

Toch een B merk?Ik heb idd 1500 euro betaald voor het zadel.
Ik hoop echt dat ik kan slagen met iets anders.Ik moet zeggen dat ik voorheen nog nooit dit soort problemen met een zadel heb gehad.
Ik denk dat dit model geschikt is voor een klein aantal ruiters vrees ik.
Wat mij van begin af aan al opviel was dat als mn paard opgezadeld was dat het leek alsof de zweetbladen naar achteren lagen,wat ze dus ook doen weet ik nu.
Is iemand dat al eens opgevallen bij deze zadels?

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:50

Heb je we eens aan een vzh zadel gedacht ? Misschien is dat wel een uitkomst voor je

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:52

Dat ga ik nu ook proberen zoals ik in voorgaande berichtjes al zei,ik sta open voor alles zolang ik er in kan zitten en het mijn paardje goed past.
En daar heb ik helaas niet zoveel keus in vrees ik. -O-

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:29

Bonita Bon. Ik heb ook behoorlijk wat jaren achter de rug in de paarden. Op een stal gewerkt en handelspaarden gereden. Ondertussen mijn 3de eigen paard. Zo is mijn ruin 1m83 en past daar sowieso geen doorsnee zadeltje op, maar zonder zadelmaker heb ik prima een passend zadel kunnen vinden voor hem. Hij loopt er ruimer onder en gebruikt beter zijn rug. Hij heeft genoeg schoudervrijheid en het zadel knelt niet of wrijft niet en nog andere factoren zorgen ervoor dat ik weet dat het goed ligt. Nu momenteel moet van 1 van mijn zadels de kussens terug opgevuld worden omdat ze niet hard genoeg meer zijn en dit breng ik dan naar de ruiterwinkel en wordt daar terug opgevuld. Dat is een zadelmaker, maar geen zadelpasser. Wel laat ik een zadel waar de kussens nog goed van zijn niet bijvullen of wat dan ook. Als ze nog prima in vorm zijn en gelijk staan is het zonde om ze te laten bijvullen. Dat vindt jij en een zadelpasser misschien absurd, maar ik heb op deze manier nog geen zadelmiserie gekend. Wel lijkt het mij logisch dat iemand die minder ervaring heeft er iemand bijhaalt bij aankoop van een zadel of dus een zadelpasser.
Ik zeg niet dat ik het beter weet als de doorsnee zadelpasser, het is tenslotte hun job, maar ik bedoel maar dat je niet pressé een zadelpasser nodig hebt om een goed passend zadel te vinden. Met wat meer budget zou ik zeker een nog beter zadel nemen en dan ook de bijhorende pas-service, maar voor een degelijk 2de hands zadel begin ik daar niet aan. Op de stallen waar ik kwam werd dat ook niet gedaan. Zelf in stallen waar ik kwam en er genoeg middelen waren hadden paarden geen aangemeten zadels. Wel altijd iemand die er oog voor had en dat waren dan ook meer als degelijke zadels.
Ik heb niets tegen zadelpassers, maar 10 jaar geleden hoorde je daar nauwelijks van en tegenwoordig is het bijna een verplichting als ik sommige reacties hier lees.

TS heb je je zadelpasser al gehoord ? Misschien staat die wel open voor inruil en kun je alsnog bij hem terecht voor een passend zadel. Ik hoop toch niet dat hij je met dit zadel laat zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:30

Het vzh zadel van massimo is standaard al kort zonder franse kussens.

Ook ik heb een prestige en een ainsley gehad, maar bij de ainsley kwam ik met de knie voor de wrong.
Dus ook daar kun je niet van zeggen dat het altijd goed zit.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:34

funnyhorses schreef:
Hoe wil je eigenlijk zien of weten dat ik strak ben in mijn heup gewricht zo vanuit een foto?
Feit is gewoon dat als ik ga zitten zoals de vorm van het zadel dat wil je dit beeld krijgt en dat rijd niet fijn.Ga ik zitten zodat ik kan ontspannen dan steken mijn benen voor het zadel uit.

Precies met de tekst die je geeft ;-) en de bijbehorende foto.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:39

@Betadine ja hoor ik heb contact gehad met de zadelpasser en we gaan samen kijken/zoeken naar een oplossing want zo gaat het helaas echt niet.
Lijkt me niet dat diegene mij laat barsten met het zadel,ik had meteen moeten doorzetten dat het zadel niet goed zit voor mij maar omdat ik dacht dat het 100% aan mijn houding lag ben ik ervoor gegaan omdat ik al blij was dat het wel op de rug van mn paardje paste.
We zullen zien ik zal het hier melden als ik meer weet.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:41

Bonita_Bon schreef:
funnyhorses schreef:

Dat is een beetje flauw antwoord -O- ,zeg me dan eens waar men een strak heupgewricht aan ziet?
Hoe herken je dat dan bij jezelf?
Dat ik zo zit op de foto ligt aan het zadel daar kan ik helaas niks aan veranderen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:48

Ik heb deze klacht al eerder gehoord van mensen met een Massimo, en dan vooral bij mensen die hem recent gekocht hebben.

Wanneer heb je die van jou gekocht, TS? Bij ons op stal waren er 2 mensen met een Massimo Dressuur II, met een aantal jaar ertussen gekocht. De persoon met het nieuwste zadel zei ook hier echt niet lekker in te kunnen zitten, hoewel ze vooraf het zadel van persoon 1 getest en goedgekeurd had.
Toen heb ik (en een aantal andere mensen) bij wijze van 'experiment' eens met beide zadels gereden en wij merkten allemaal een groot verschil in hoe de zadels zaten. Vermoedelijk heeft Massimo op een bepaald moment iets gewijzigd aan de zit van het zadel, wat voor veel ruiters geen verbetering is. Dit is nooit nagevraagd geweest bij Massimo zelf, enkel wat wij voelden als we de zadels testten.

Dit zadel wordt het gewoon niet voor je paard en jij, als je zit niet goed is zal je nooit ontspannen kunnen rijden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 19:52

Ik heb het zadel in juni gekocht,is dus net 4 maanden oud.

Wat mij ook opvalt is dat het kussenkanaal zo smal is terwijl ik bij elke beschrijving van Massimo zadels lees dat ze zo'n fijn breed kanaal hebben? Wat is dan breed????
Bij mijn zadel is het net 3vingers en ik heb maar kleine smalle handen,in cmters is het 5cm.
Lijkt mij smal voor zo'n zadel?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:00

funnyhorses schreef:
Ik heb het zadel in juni gekocht,is dus net 4 maanden oud.

Wat mij ook opvalt is dat het kussenkanaal zo smal is terwijl ik bij elke beschrijving van Massimo zadels lees dat ze zo'n fijn breed kanaal hebben? Wat is dan breed????
Bij mijn zadel is het net 3vingers en ik heb maar kleine smalle handen,in cmters is het 5cm.
Lijkt mij smal voor zo'n zadel?

heb net even bij mijn ainsley gekeken.Bij de schoft is het tussenkanaal 13 cm,even verder 8 cm en aan het eind 5 cm.
Dan heb jij wel een vrij smalle boom denk ik.Vandaar dat je paard protesteert.
Mijn zadel ligt op een fries,barok model.Vermoed vergelijkbaar met een tinker?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:02

Ik zit met mijn broekmaat 42/44 zo in mijn Massimo Dressuur 2 maat 17,5:
Afbeelding
Voor het mooie iets te weinig plaats maar als ik ooit een Massimo Trail tegenkom voor een mooi prijsje in de goede maat word hij meteen ingeruild ;)

Jij lijkt in jouw zadel inderdaad niet lekker te zitten, zou daar dan ook zeker rekening mee houden als je op zoek gaat naar een nieuw zadel.. wat enorm balen dat je zadelfitter je dit aangesmeerd heeft..

Als je tussenkanaal zo smal lijkt, is het dan inderdaad wel breed genoeg? Is het niet gewoon te smal aangemeten? Mijn Haflinger heeft al bijna maat 35(het is maat 34 maar iets opgevuld om het optimaat te laten passen), en dat kanaal past mijn hele arm in :')

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:08

Geerke dan valt bij mijn zadel het kussenkanaal erg smal uit he? Ik zie dat ook aan de zweetafdruk,de zweetplekken liggen pal naast de ruggengraat bijna ertegenaan!
Allemaal punten die ik zal aandragen bij de zadelpasser,in mijn beleving is dat voor mijn Tinker die een stevige brede platte rug heeft te smal.

SuperAssie wat vreemd,jij hebt idd meer ruimte in dat zadel. Hoe oud is dan jou zadel?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:08

Op papier staat dat mijn zadel en dus ook mijn paard boommaat 36 heeft.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:09

funnyhorses schreef:
Bonita_Bon schreef:

Dat is een beetje flauw antwoord -O- ,zeg me dan eens waar men een strak heupgewricht aan ziet?
Hoe herken je dat dan bij jezelf?
Dat ik zo zit op de foto ligt aan het zadel daar kan ik helaas niks aan veranderen.

Hoe je dat bij jezelf kan herkennen? Je heupgewricht niet kunnen ontspannen, daarbij verstrakken je bovenbeen en vaak ook onderrug. Dat kan door het zadel veroorzaakt worden maar ook iets wat jouw lichaam doet (bij heel veel vrouwen is dit het geval, mannen hebben daar veel minder moeite mee), afijn er zijn zadels waarbij het meer naar voren komt. Het feit dat je jezelf op de achterkant van het zadel 'duwt' is ook een 'symptoom' van het heupgewricht niet los kunnen laten. Net als bij ontspannen met je knie over de wrong komen