zadel te klein of ander probleem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:52

Dan hoop ik, dat als er ooit een 3e komt, je daar wel je geld in wilt steken. Maar dat terzijde.

Zoals hierboven word gezegd, is Astra wel een enorme goedzak. Als ik zo'n zadel op mijn fjord leg, moet ik er nog niet aan denken om er 5 minuten deftig op te kunnen zitten. Het is niet omdat jij goed kan blijven zitten, dat hij stout is.

chelle_dora neemt letterlijk de woorden uit mijn mond, en ik hoop echt voor beide paarden dat je tot bij je verstand komt.

Investeer beter in een degelijk passend zadel in plaats van in een 3e paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 12:56

Hoezo verstandig? Is de kans niet groot dat een paard wat na 20 jaar plots alleen staat en ligt te roepen achter zijn maat, een nieuw jong paard minder zal accepteren? Zo denk ik er over, maar weet niet of het eigg kan. Heb er namelijk nog geen ervaring mee.

Tevens wou ik dan gaan voor een beleerd paard van max 8 jaar. En zou ik sowieso een passend tuig aanschaffen. Dat zou je geweten hebben mits je mijn eerdere berichten gelezen had ergens pagina 1 of 2.
Ik ben ook van plan rijles te nemen, of een instructeur aan huis. Maar momenteel gaat rijles voor rijbewijs even voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:52

MaricoGraphy schreef:
Tja heb gisteren nog gesproken met de eigenaar over een 3e paard erbij zetten omdat de fjord op een leeftijd is dat het op een dag ineens dood in de wei kan liggen. Hetzelfde met astra eigenlijk. Maar mijn vriend vind dat ik moet wachten met een paard erbij zetten tot 1 van hun werkelijk dood is.
Ik wil wel stoppen met rijden, maar volgens de da kan het geen kwaad om ze dagelijks een half uur te rijden. Hoor dus alleen tegenstrijdige dingen. Wat voor mij ook alleen maar verwarrend is.

Of het geen kwaad kan paarden op leeftijd dagelijks een half uurtje te rijden, hangt er maar vanaf hoe je dat doet. Een wandelingetje in het bos met een goed passend zadel op zijn rug zal best nog wel gaan. Maar uit je vorige topic meen ik me nog wel wat anders te herinneren, c.q. heb je heel andere ambities.
Er is niks mis mee om paarden op leeftijd nog te rijden, mits ze gezond zijn en het werk nog gewend zijn. Maar je moet altijd goed rekening houden met wat ze nog aan kunnen.
Maar een paard dat eigenlijk al tien jaar met pensioen nog op te pakken, zonder de juiste condities te scheppen omdat je dat gezien zijn leeftijd er niet voor over hebt (heb je dat ook aan de dierenarts verteld?) vind ik... vind ik.... jawel en ik ga het toch zeggen: dierenmishandeling
Heb je zijn gezondheid door de DA laten beoordelen, bijvoorbeeld door middel van een keuring, voordat je erop ging rijden? Of ben je op je eigen oordeel afgegaan?
Want ik vind je eigen beoordelingsvermogen (sorry dat ik het zeg) om te huilen. Zowel in het vorige topic als in dit topic.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 13:54

MaricoGraphy schreef:
Maar momenteel gaat rijles voor rijbewijs even voor.

Dit is ook weer zoiets. Ik verbaas me hier zo over...

Als je geen geld hebt om te leren paardrijden, ga dan niet paardrijden.

Art_Ificious

Re: zadel te klein of ander probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:14

De da heeft zelf gezegd dat beide paarden gerust elke dag een half uur bereden mogen worden.
Staat ook enkele posts terug.

Wat rijlessen betreft, ik heb geld ervoor want ik werk fulltime. Maar mijn vriend beslist eigg wat ik mag doen. Net zoals aankopen van een paard of een hond. Daar beslist mijn vriend over. Van hem mag ik al blij zijn dat ik de hond gekrege heb en dat in zondags met de paarden van ons kennissen bezig kan zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:18

Wat een leuke gezellige en gelijkwaardige relatie heb jij, MaricoGraphy

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:18

Wat Babootje bedoelt: weet jouw DA ook dat je met niet passend tuig rijdt en dat deze dieren 15 jaar op rust hebben gestaan?

Wat betreft verstandig; je vriend vind ik verstandiger dan jij bent ja. Ongeacht hoe oud het dier is, in het begin is er altijd een rangorde bepaling wanneer er een 'nieuw' paard in de kudde komt; ongeacht of deze jong of oud is.

Ik denk oprecht, zonder je af te zeiken, dat je beter kunt investeren in je autorijlessen in plaats van een nieuw paard :j Ik denk dat je vriend geen ongelijk heeft met betrekking tot de hond hoor; het is een levend wezen, dat paard ook. Ik denk dat je vriend niet hard voor je wil zijn en het daarom zo prima in de perken houdt; voor jouw veiligheid maar ook die van de dieren waar je je mee bezig houdt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:19

ik heb het hele topic doorgelezen en ben het wel eens met boven staande reacties maar ik geloof dat die helder zijn.

maar waar ik me het meest aan erger is je laatste post. geef je vriend eens een schop onder zijn hol, jouw verdiende geld en hij bepaald waar het aan uitgegeven mag worden?! heeft hij geen hobby? die kost ook geld. ieder zijn ding en ik vind dat je daar best wat meer tegenin mag gaan, voor jezelf maar ook voor het paard uit dit verhaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:22

MaricoGraphy schreef:
De da heeft zelf gezegd dat beide paarden gerust elke dag een half uur bereden mogen worden.
Staat ook enkele posts terug.

Ja maar mijn vraag is: heeft de DA de pony ook gezien en beoordeeld voordat jullie gingen rijden. Zodat je helemaal zeker weet dat ie gezond is en bijvoorbeeld geen problemen in de rug heeft? Of heb je alleen gevraagd: kan ik een pony van 20 jaar nog berijden?

MaricoGraphy schreef:
Wat rijlessen betreft, ik heb geld ervoor want ik werk fulltime. Maar mijn vriend beslist eigg wat ik mag doen. Net zoals aankopen van een paard of een hond. Daar beslist mijn vriend over. Van hem mag ik al blij zijn dat ik de hond gekrege heb en dat in zondags met de paarden van ons kennissen bezig kan zijn.

Tijd voor een nieuwe vriend zou ik zeggen... Beetje cru gezegd, ik heb natuurlijk niets te zeggen over jouw relatie :o , maar ik persoonlijk vind dat een relatie altijd op basis van gelijkwaardigheid moet zijn en dat je samen beslissingen moet nemen. Zou er niet aan moeten denken dat mijn man over mijn tijd zou gaan beslissen. Poeh...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:39

Tja ik hou van men vriend. Maar hij is een stuk ouder dan mij en weet ook veel beter hoe hard het leven kan zijn.
Ik durf trouwens niet eens van me af te bijte om het zo te noemen. Heb dit nooit geleerd en bij mijn ouders moesten we dat niet proberen want dan werd onze mond gesnoerd met een flinke mep ertegen. Logisch dat ik jarenlang gepest werd.

De dierenarts kent de paarden al van in het begin en weet dus idd dat ze lang stil gestaan hebben. Of hij ze heeft nagekeken weet ik niet. Ben er niet als hij komt. Maar de fjord berijden vind ik eigg net te veel. Wandelen, ok, maar draven eigg niet meer. Hij loopt soms mank met een achterbeen, ook bij longeren. Daarom rijd ik niet meer op de fjord. Maar als je het longeertouw vastklikt gaat hij uit zichzelf draven en dan stopt hij nog niet meteen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:53

Nouja, toch fijn dat de Fjord er dan nog wel zin in heeft blijkbaar, als die vrolijk weg draaft tenminste :)

Vriend kan prima gewoon het beste met de TS voor hebben, hoeft echt niet meteen een boeman te zijn :P
Groot gelijk dat die vindt dat een eigen paard nu even geen prioriteit heeft +:)+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 18:05

Tja maar mijn vriend interesseert het ook niet echt. Hij komt ook niet kijken als ik bij de paarden ben.

Ma bon heb de fotos even.

astra nu
Afbeelding

astra onder zadel
Afbeelding

Oh, en dit viel me ook op, die blauwe kring aan zijn oog.
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:07

Leuk hoe die zo gelijk op graast met de Fjord :)

Zadeltje lijkt achterover te liggen, net als de zwarte zit je helemaal achterin het zadel.
Meest logische verklaring is dat hij echt te smal is aan de voorkant.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 18:10

Ja leuk beeld hé zo met de fjord. Al krijgt astra ook geregeld een stamp van de fjord tegen zijn borst of flank.
Waarom dat de fjord da doet weet ik niet. Dit is vooral wanneer ik astra bereden heb en de fjord niet bereden of gelongeerd werd.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 18:11

Oh en beide paarden vind ik hun ogen zo gezwollen, of is dat normaal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:19

Ik zie er eigenlijk niet zoveel aan, dat oog :)

Trappen kan een beetje jaloezie zijn dat ene paard meer aandacht krijgt dan het andere paard.

Kan ook prima zijn dat Fjord gewoon de baas is en Haf niet goed genoeg naar haar luistert en volgens haar een klababber verdient :P

Krijgt de Fjord hier ook wel eens van die van mij, maar over het algemeen reageert de Fjord al voordat die van mij echt uithaalt. Dan moet ze gewoon even een stukje opzij van die van mij :P

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 18:22

Ok nuja vroeger werd de fjord bereden en de haf niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:53

Babootje schreef:
MaricoGraphy schreef:
Maar momenteel gaat rijles voor rijbewijs even voor.

Dit is ook weer zoiets. Ik verbaas me hier zo over...

Als je geen geld hebt om te leren paardrijden, ga dan niet paardrijden.

Even los van dit topic, ik betaal mijn 2 paarden ook zelf. Ik kan ook niet alles kopen wat ik wil voor ze, of als ik iets nodig heb, moet ik sparen. Het enige wat mijn ouders voorschieten, is de dierenarts, maar dat lijkt me ook erg logisch. Mijn jonge paard wordt nu beleerd, (3,5 jaar). Dit gaat 700 euro kosten. Ik heb zelf nog geen zadel en de professioneel die mijn paard beleerd gebruikt haar zadel. Als hij dus beleerd is ga ik hierna sparen voor een zadel (waarschijnlijk wel barefoot, praktischer) en kan hij even op winterrust de wei op en wanneer ik een zadel heb kan ik hem oppakken. Ik kan dus niet alles in een keer kopen als ik iets nodig heb en daar moet ik het ook maar mee doen! Maar ik probeer wel de juiste keuzes te maken wat dat betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:02

Evelijn schreef:

Dat heb jij snel beoordeeld hier!

Die vriend heeft denk ik iets meer inzicht dan de TS zal hebben. Dat heeft niets te maken met een gelijkwaardige relatie, maar wel met de zorg voor een dier op je nemen, ook wanneer het niet zo goed uitkomt en ook wanneer je zelf ziek zwak of misselijk bent. Ik 'ken' TS een beetje van de voorgaande topics en daarin komt wel heel erg naar boven dat ze best impulsief handelt naar mijn idee. En dat is geen schande, maar om dan de relatie af te schilderen als 'niet gelijkwaardig'. Ik mag ook wel eens iets niet kopen van m'n vriend, en dat is maar goed ook, anders zou het hele huis vol zitten met katten, honden, konijnen, pythons en hoeveel m'n vriend ook van me houdt, dat trekt ie echt niet :+ Net als dat mijn vriend bij sommige 'uitspattingen' ook van mij te horen krijgt; zou je dat nou wel doen?

Zou het juist geen gelijkwaardige relatie vinden als je lak aan je vriend hebt en op die manier lekker ieder dier koopt wat los en vast zit 'en anders gunt ie het je vast niet'. Want wat nou als TS straks terug naar school wil, of werkeloos raakt o.i.d... Dan moet haar vriend ervoor opdraaien? Voor iets waar hij het vanaf begin af aan al niet mee eens is geweest. Nee, dát is een gelijkwaardige relatie, even vergeten :+

Begrijp me niet verkeerd hoor, want het is niet zo dat ik voor alles wat ik wil in drievoud een verzoek moet indienen, maar het is wel een stukje bewustwording wat ik juist heb geleerd nadat ik ben gaan samenwonen met 'm; vanuit huis kreeg ik ook altijd 'alles wat je wil, moet je gewoon halen, we zien wel hoe we dat doen' maar als 14 jarige ga je voorlopig toch het huis niet uit. Met als gevolg dat we met behoorlijk wat katten zaten, honden, reptielen, knaagdiertjes, we hadden meer exotische dieren dan Diergaarde Blijdorp bij wijze van spreken :+

Soms is het ook goed om een keer néé te horen zodat je eerst kunt nadenken ; kan ik dit dier verzorgen, kan ik de verantwoording voor zo'n dier nemen, wat als er zus of zo gebeurt, hoe moet ik dat dan oplossen en last but not least; als ik er niet voor kan zorgen, wíl mijn wederhelft daar dan mee opgezadelt worden? Ik mis in dit verhaal namelijk wel even of dat TS samenwoont met haar vriend of thuis woont. Als je samenwoont, lijkt het me namelijk niet meer dan logisch dat je niet zomaar levende wezens aanschaft, maar dit wel even checkt of dit oké is. En ik snap zijn beredenatie ook wel; waarom zou jij je nu druk moeten maken om het (mogelijk!) alleen staan van het paard van een ander? Ik denk dat TS haar vriend haar wel wat vaker meemaakt dan wij op Bokt. Hij zal echt niet zomaar 'nee' hebben gezegd, maar het is wel maar net hoe je het brengt natuurlijk.

Batlow; ik vind jouw situatie toch dusdanig anders; allereerst is het bij jouw situatie je eigen dier waar je in investeert en vind ik jouw posts altijd een stuk meer kennis overdragen dan die van TS (TS, dit is géén verwijt, we moeten namelijk allemaal leren maar het is nou eenmaal wel zo). Jij probeert de juiste keuzes te maken en gaat niet over 1 nacht ijs, ik kom je vaker tegen in topics en dan vind ik altijd dat je behoorlijk wijs met je paarden om gaat.

Maar ik snap in die zin Babootje d'r uitspraak namelijk wél: als je niet wil investeren in je eigen kennis, en in goede attributen om een paard te verzorgen én te rijden, hoor je m.i. ook niet op een paard thuis hoor. Dat klinkt wellicht harder dan bedoelt is, maar ik kan toch ook moeilijk een kat aanschaffen als ik er geen geld voor heb, maar ach ,water en brood moet lukken toch? De katten buiten hebben ook geen natvoer/brokjes/kattenmelk et cetera dus waarom zou deze dat wel nodig hebben? Ik geef hem wel een plukje gras, doet ie het ook vast prima op. Dat werkt zo niet. Het zou heel handig zijn als dat wel zo is, maar sommige dieren zijn duur in aanschaf, en duur in onderhoud en vergen inzicht en kunde. Als je dat (nog) niet hebt is dat geen schande, maar als je iedereen uitkaffert voor asociaal en toch je zin doordrijft, moet je i.m.o. niet raar opkijken als je over 4 jaar met een kapot paard zit, én zonder vriend.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 09:21

Nou dat was even veel leeswerk :')

Heb alles gelezen, maar in mijn vorige topic mocht ik geen paard. Nu mag ik wel ene als astra of mylord sterft.

Ma bon dit topic gaat over het zadel en niets anders. Heb daar intussen wel antwoord op gekregen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:35

Ja, we waren wel even off topic he?
Maar jouw antwoord riep toch wel even wat vragen op bij mij. Je vertelde bijvoorbeeld dat je blij mag zijn dat je van je vriend op zondags met je verzorgpaarden bezig mag zijn.
Hoe zie je dat dan voor je met een eigen paard qua tijdsbesteding? Realiseert je vriend zich dat je er dan dagelijks heen moet?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:58

MaricoGraphy schreef:
Nou dat was even veel leeswerk :')

Heb alles gelezen, maar in mijn vorige topic mocht ik geen paard. Nu mag ik wel ene als astra of mylord sterft.

Ma bon dit topic gaat over het zadel en niets anders. Heb daar intussen wel antwoord op gekregen.

Paard kan wel 28 zijn, maar misschien is het van plan om 38 te worden. Hij hoeft niet elk moment dood neer te vallen, je klinkt nogal gevoelloos betreft sommige reacties richting de paarden...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:03

chelle_dora schreef:
Evelijn schreef:

Dat heb jij snel beoordeeld hier!

Die vriend heeft denk ik iets meer inzicht dan de TS zal hebben. Dat heeft niets te maken met een gelijkwaardige relatie, maar wel met de zorg voor een dier op je nemen, ook wanneer het niet zo goed uitkomt en ook wanneer je zelf ziek zwak of misselijk bent. Ik 'ken' TS een beetje van de voorgaande topics en daarin komt wel heel erg naar boven dat ze best impulsief handelt naar mijn idee. En dat is geen schande, maar om dan de relatie af te schilderen als 'niet gelijkwaardig'. Ik mag ook wel eens iets niet kopen van m'n vriend, en dat is maar goed ook, anders zou het hele huis vol zitten met katten, honden, konijnen, pythons en hoeveel m'n vriend ook van me houdt, dat trekt ie echt niet :+ Net als dat mijn vriend bij sommige 'uitspattingen' ook van mij te horen krijgt; zou je dat nou wel doen?

Zou het juist geen gelijkwaardige relatie vinden als je lak aan je vriend hebt en op die manier lekker ieder dier koopt wat los en vast zit 'en anders gunt ie het je vast niet'. Want wat nou als TS straks terug naar school wil, of werkeloos raakt o.i.d... Dan moet haar vriend ervoor opdraaien? Voor iets waar hij het vanaf begin af aan al niet mee eens is geweest. Nee, dát is een gelijkwaardige relatie, even vergeten :+

Begrijp me niet verkeerd hoor, want het is niet zo dat ik voor alles wat ik wil in drievoud een verzoek moet indienen, maar het is wel een stukje bewustwording wat ik juist heb geleerd nadat ik ben gaan samenwonen met 'm; vanuit huis kreeg ik ook altijd 'alles wat je wil, moet je gewoon halen, we zien wel hoe we dat doen' maar als 14 jarige ga je voorlopig toch het huis niet uit. Met als gevolg dat we met behoorlijk wat katten zaten, honden, reptielen, knaagdiertjes, we hadden meer exotische dieren dan Diergaarde Blijdorp bij wijze van spreken :+

Soms is het ook goed om een keer néé te horen zodat je eerst kunt nadenken ; kan ik dit dier verzorgen, kan ik de verantwoording voor zo'n dier nemen, wat als er zus of zo gebeurt, hoe moet ik dat dan oplossen en last but not least; als ik er niet voor kan zorgen, wíl mijn wederhelft daar dan mee opgezadelt worden? Ik mis in dit verhaal namelijk wel even of dat TS samenwoont met haar vriend of thuis woont. Als je samenwoont, lijkt het me namelijk niet meer dan logisch dat je niet zomaar levende wezens aanschaft, maar dit wel even checkt of dit oké is. En ik snap zijn beredenatie ook wel; waarom zou jij je nu druk moeten maken om het (mogelijk!) alleen staan van het paard van een ander? Ik denk dat TS haar vriend haar wel wat vaker meemaakt dan wij op Bokt. Hij zal echt niet zomaar 'nee' hebben gezegd, maar het is wel maar net hoe je het brengt natuurlijk.

Batlow; ik vind jouw situatie toch dusdanig anders; allereerst is het bij jouw situatie je eigen dier waar je in investeert en vind ik jouw posts altijd een stuk meer kennis overdragen dan die van TS (TS, dit is géén verwijt, we moeten namelijk allemaal leren maar het is nou eenmaal wel zo). Jij probeert de juiste keuzes te maken en gaat niet over 1 nacht ijs, ik kom je vaker tegen in topics en dan vind ik altijd dat je behoorlijk wijs met je paarden om gaat.

Maar ik snap in die zin Babootje d'r uitspraak namelijk wél: als je niet wil investeren in je eigen kennis, en in goede attributen om een paard te verzorgen én te rijden, hoor je m.i. ook niet op een paard thuis hoor. Dat klinkt wellicht harder dan bedoelt is, maar ik kan toch ook moeilijk een kat aanschaffen als ik er geen geld voor heb, maar ach ,water en brood moet lukken toch? De katten buiten hebben ook geen natvoer/brokjes/kattenmelk et cetera dus waarom zou deze dat wel nodig hebben? Ik geef hem wel een plukje gras, doet ie het ook vast prima op. Dat werkt zo niet. Het zou heel handig zijn als dat wel zo is, maar sommige dieren zijn duur in aanschaf, en duur in onderhoud en vergen inzicht en kunde. Als je dat (nog) niet hebt is dat geen schande, maar als je iedereen uitkaffert voor asociaal en toch je zin doordrijft, moet je i.m.o. niet raar opkijken als je over 4 jaar met een kapot paard zit, én zonder vriend.

Wat betreft wat babootje dan zegt heb je inderdaad gelijk, ik zit in een andere situatie. Weet ook niet of het, botweg gezegd, wat gaat worden als ts een eigen paard aan gaat schaffen..

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:40

Ik heb ook het hele topic doorgelezen en ik hoop echt dat je de adviezen wat betreft de zadels die hier gegeven zijn, opvolgt. Ik vind het anders ook dierenmishandeling, sorry :o
Je hebt wel met een levend dier te maken. Daarnaast kan je echt nog wel een paar jaar rijden op 20+ paarden, afhankelijk van hun gezondheid natuurlijk. Luister naar je paard en de signalen die het afgeeft.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:19

:+ ik zou die vriend wegdoen ;-)
Iemand die voor mij gaat bepalen wanneer ik wel en niet tijd wil spenderen met de paarden? Heeft in mijn leven niets te zoeken. Dat zijn afhankelijke relaties en heeft niets met liefde te maken.
Verder is het knap, hoe een ieder kan oordelen over de situatie van TS . :+