zadel voor vrouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thorrie

Re: zadel voor vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 08:40

@ 2005: ja dat is volgens mij "perfect" mogelijk. Een nieuwe schleese wordt immers compleet op jouwmaar en de maten van je paard gemaakt en nadien verder afgesteld. Mijn jong paard heeft ook een joekel van een trapezius. Gevolg: geen enkel zadel past. Zowel Schleese als wow kunnen wel passend gemaakt worden. S chleese is ook smal waar het voor vrouwen smal moet zijn: net in de twist, bij wow zit het smalle deel op een iets andere plaats. (dit laatste is hoe ik het heb ervaren door te rijden, ik moet er wel bij zeggen dat ik op het budgetmodel heb gezeten, dus niet met alle schleese voordelen.)
Ik zou zeggen laat iemand van schleese komen. Leerrijk is het alleszins!

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:18

@ankem, bij wie heb jij hem besteld en hoe zijn jouw ervaringen met de betreffende zadelmaker/ster?
@linky, het zadel ligt wel correct. dat is iets waar ik altijd goed op let. het heeft meer met de lengte van het zadel te maken.
Waar woon jij en welke zadels heb jij?
@2005, ik ben idd wel zadels tegengekomen voor brede paarden maar met een smalle twist, weet alleen niet meer welke dat was ;-(
ik heb vd op een WOW gereden van een stalgenoot en ik moest zeggen, dat ik al wel beter zat maar dat die voor mij nóg wat maller aan de voorkant mocht zijn.
Bij het draven viel mij op, dat ik een veel stillere aanleuning had. dat vond ik heel prettig en mijn paard liep er fijn onder, tot we gingen galopperen.
Dit is normaal gesproken zijn fijnste gang, maar na vier sprongen, had ik wissel om de oren en hij sloeg steeds af, alsof er iets in zijn rug drukte, dus daar ben ik rap mee gestopt.
Zijn er meer mensen die een dergelijke ervaring hebben met WOW zadels?
@Thorrie, wie heb jij erbij gehad en wat zijn jouw ervaringen?

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:21

@linky, haha, ik zie dat je in Groningen woont. Nou gaat er natuurlijk niets boven Groningen, maar vanaf omgeving Rotterdam is dat wel erg ver ;-)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:33

@2005: ik heb het model flamenco maar de twist is nog 1 cm smaller gemaakt voor mij in de zitting, dat is bij de tango zo en vond ik daar fijner. Arjen is overal heel breed maar ontzettend gevoelig rond de schouder/schoft, ook erg brede spieren. Dus ik denk zeker dat dat bij schleese mogelijk is, smalle twist voor jou en breed voor je paard.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:45

nu snap ik waarom ik altijd kramp krijg als ik op wil stijgen :p

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 07:46

Nou, ik ga toch maar opnieuw Schleese passen, Irene Polane gemaild. Ik ben een beetje huiverig dat het zadel te 'vrouwelijk' voor mij is haha, ik heb helemaal geen brede heupen en kom juist altijd met moeite bij de kniewrongen. Ze moeten niet de zweetbladen nog meer naar voren snijden, dan haal de wrongen helemaal niet meer :P .

Maar goed, proberen kan geen kwaad :). Hoop dat het kan passen op mijn paard.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:30

@neeltie: ja helaas, da's wel een heel eind rijden.................................. -O-

Ik merk wel dat ik mijnbuitenrijzadel (Stock van Syd Hill) in stoelzit zit doordat die van boven breder is dan een Engels zadel; nou is dat voor een Stock net de bedoeling( veedrijvers houden het niet een dag uit in een dressuurzadel) maar het betekent wel dat ik in een echt Engels mannenzadel dus óók in stoelzit zou zitten. Zien we dat daarom zo vaak? Zelfs topruiters zitten op hun kont met de benen (te) ver naar voren................... en in mijn Zaldi zit ik dan nog weer iets mooier (oor-schouder-heup-hak) dan in de Stubben Scandica.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:22

jokari schreef:
Aimee, heb jij een idee hoever het staat met de ontwikkeling van een ijslanderzadel ? Ingeborg gaf een paar maand geleden aan dat dat er zou komen ? Het dressuurzadel dat ik kon testen, zat zalig, alleen heb ik echt wel een minder diepe zit nodig om de verschillende gangen te kunnen vragen.

Excuus voor m'n late antwoord. Vorige week moest ik m'n paard in laten slapen, waardoor ik niet meer in dit topic gekeken heb :)

Ik ben helemaal niet op de hoogte van de ontwikkeling van een ijslanderzadel. Tijdens het bijscholingsseminar is het ook niet ter sprake gekomen.
Heb je met Inge al eens de mogelijkheid besproken om een zadel te bestellen met een minder hoge cantle?
In principe zou dat mogelijk moeten zijn, maar pin me er alsjeblieft niet op vast.

In de loop van de week wil ik nog op andere vragen ingaan :)

Voor de geïnteresseerden in de zadels uit het assortiment van Schleese (de in Europa geproduceerde zadels zijn de JES zadels) wil ik voor nu nog even kwijt dat de Belgische vertegenwoordiger ook in Nederland onderweg is. Ze komt sowieso al in regio Zuid-Holland. Voor de zuiderlingen wellicht interessant :)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:27

Lekker is dat, een topic over vrouwenzadels, staat er beneden reclame voor mannenondergoed :=

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:04

@ Neeltie: ik heb de dame van zadelpunt erbij gehad. ( de Belgische vertegenwoordiger waar ook Aimée het over heeft) Ik was blij met haar eerlijke en goed gefundeerde advies. Ik vond de budgetversie erg fijn zitten. Helaas was mijn paard dus niet helemaal akkoord. Ik werd ook in een voor mij erg aangename (en mooie) houding gepositioneerd. Ik was heel tevreden van de kunde van de fitter en de nauwkeurigheid die te berde werd gebracht bij het aanmeten van het zadel.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:10

Ik heb constant pijn in m'n liezen, alsof ik iets omdraai. Dan moet ik afstappen en dan gaat het weer. Lichtrijden lukt niet want dan krijg ik net die 'draai'. Ook heb ik enorme pijn aan mijn enkels van het eeuwige verkrampt zitten. Maar nu rijd ik dus met westernzadels, die zitten nog wat breder. Zou het echt van de pasvorm komen als ik dan hier lees dat er meer mensen last van hun liezen hebben?
Zelfs boomloos deed het 'm niet, eerst ging het goed maar nu heb ik er intensiever in gereden en is het probleem weer terug...

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:12

is boomloos niet nog breder?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:15

Valt wel mee, maar ik had gelezen dat mensen er veel fijner in zaten en toen heb ik de kans gehad een van m'n boomzadels te ruilen en heb ik dat gedaan. Zadel zit top maar als ik ook maar even ga lichtrijden kan ik weer afstappen.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 22:24

ik heb ooit een barefoot geprobeerd en daar werd mijn bekken echt in geforceerd. ik heb daar niet lang op gezeten maar toch ferm last van gehad. Ik zat daar ook volledig mee in stoelzit. Op mijn ene paard heb ik nu een strada en die is ook te breed in de twist voor mij. dat is echt een groot verschil met mijn W ow en nog een veel grotere verschil met de geteste S chleese

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 09:52

Ik heb nu ook een barefoot (naast mijn hulsebos) en heb daar ook het probleem van mijn bekken, Het zit erg lekker verder, maar het is aan de brede kant voor mij helaas.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:01

Wat ik opzich wel opvallend vind: vandaag zonder zadel gereden. Paard liep beter, ik zat beter. Ondanks dat ze heel breed is kan ik zonder zadel wel mijn rug recht houden. Met mijn huidige zadel trek ik mijn rug hol en krijg ik last van mijn heupen.
Probleem zit dus echt in het zadel, niet in mij en niet in het paard.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 12:12

Aimee, sterkte met het verlies van je paard.

Ik ben ook bezig met de aankoop van een nieuw zadel. Mijn huidige zadel blijkt helemaal niet goed te liggen op mijn paard (helaas kom ik hier achter na al vijf zadelmakers erbij gehad te hebben). Ik heb nu een Barnsby Majestic. Dit zadel was officieel een mediumboom, welke (voor ik deze kocht van een zadelmaker toen het een jaartje oud was) een stuk breder gemaakt is, naar een wijde boom.
Mijn paard heeft wel een wijde boom nodig, echter is natuurlijk alleen de voorboom verwijd waardoor het zadel verder op de rug blijkt te knellen (want dat is nog medium en mijn paard heeft een brede rug ook). Hierdoor stuitert het zadel in beweging enorm en mogelijk schuift het hierdoor ook iets naar voren. Geen van de andere zadelmakers heeft dit gezien (ook nooit in beweging gekeken).

Maar nu moet ik dus een zadel met een originele wijde boom. Dan heb je al snel dat de twist ook wijder wordt.

Mijn zadelmaker raad mij een Brandon Empress (engels) zadel aan. Hij heeft deze ontwikkelt. Het zadel heeft een smallere twist en een wat breder zitvlak achter gaf hij aan.
Hij verkoopt ook de Brandon Victoria maar die heeft een minder smalle twist. Hij gaf aan dit type dan ook vrijwel nooit in combinatie met een wijde boom te verkopen. Vrouwen vinden die niet prettig zitten.
Volgens hem heeft de breedte van de boom wel invloed op de twist. Een wijde boom van de Empress zit als een mediumwijd, dus wel wat smaller.

Deze zadels zijn nog vrij onbekend. http://www.brandonsaddlery.nl/zadels/brandon/

Ik heb alleen op de Empress gezeten. Deze zat voor mij wel prettig.
Nu nog in dubio of ik deze zal aanschaffen of toch nog verder zal kijken.

Volgens mij heeft een stubben maestoso ook een smallere twist?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:18

Wat een eye-opener, ik dacht altijd dat mijn slechte houding puur door mijn slechte rijkunsten kwamen. En dat ik dus zelf voor mijn klachten zorgde, omdat ik gewoon niet goed in een zadel kan zitten.
Ik heb vaak last van mijn heupen en soms schiet het er bij mijn knieën ook wel eens in. Vooral is ik de dag na mijn rijles weer fietsend naar school moet, en vaak last van mijn heupen net na het afstappen. Weet ik eindelijk dat het niet alleen door mij komt.
Jammer dat het met westernzadels nog dramatischer schijnt te zijn. Ik krijg namelijk dit jaar voor mijn verjaardag een western proefles te kennismaking, ik denk er al een tijdje over om over te stappen van engels naar western. Dan wordt het nog beleven hoe het zadel voor mij zit.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:02

Veel amazones hebben hun ideen doorgegeven aan zadelmakers Anky , Ulla Salzgeber ( kieffer ) Isabell Werth ( wintec,bates) in hoeverre ze zich bemoeien met ontwerp geen idee.

Ibero zadels maakt ook speciaal voor vrouwen

http://www.iberosattel.de/de/dressur/amazona-dressage/

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:03

Lees al een tijdje mee in het topic, maar heb tot dusver niet gereageerd omdat ik niets informatiefs toe te voegen had maar wil graag even reageren/ ingaan op het bericht van Jus :)

Ik ben in het bezit van een Wintec Isabelle Werth, maar ik (persoonlijk) zit niet prettig in dit zadel.
Het duwt me in houding voorover in het zadel met daarnaast door de beugel ophanging dat mijn benen niet op de juiste plek kunnen rusten en ik mezelf ook nog mezelf kapot op de zitting. Niet op mijn vrouwelijke delen maar op de overgang van mijn bovenbeen naar mijn billen aan de binnenkant van mijn bovenbeen. Mijn onderrug en heupen moeten het, gezien het ongemakkelijk gevoel en krampen na het afstappen, ook enigszins ontzien.

Een jaar geleden kocht ik dit zadel en zat ik er perfect op maar nu ik behoorlijk wat kilo's en omvang in mijn lichaam kwijt ben loop ik dus tegen bovenstaande klachten aan.

Ik wil hier mee zeggen dat of iets past of niet dat dus ook heel persoonlijk is. En daarnaast ook erg afhankelijk is van je lichaamsomvang en dat hier verschil in zit als je dus net als ik wat kilo's verliest.

Moet/ben nu dus ook aan het rondkijken voor wat eventueel wel bij me zou kunnen passen.

Zo nu ga ik weer in de meeleesmodus :D, moet wel zeggen dat ik het een fijn topic vind met veel informatie waar je ook daadwerkelijk iets mee kunt!
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 21-07-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:12

Westernzadels of boomloze zadels of welk ander type zadel dan ook die hoeven echt niet breder te zitten dan de Engelse zadels hoor :)

Sowieso is zo'n uitspraak wel erg alles over 1 kam omdat je erg breed en erg smal zittende zadels hebt in elke categorie. Tref je toevallig een paar keer een westernzadel met brede bars en weinig twist dan wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat alle westernzadels die zelfde opbouw hebben :P

Sterker nog: het kan heel prima zijn dat "een westernzadel" een smaller zitgevoel geeft dan "een Engelse zadel" door het ontbreken van kniewrongen en lange zweetbladen.

Alleen een zo smal mogelijke twist is echt niet zaligmakend :)

Hoe smal of breed een zadel aanvoelt en in hoeverre je ervan last krijgt van je heupen is vaak een combinatie van de opbouw van de zitting, de ligging te paard, de zitpositie van de ruiter en gewoon het hele model van het zadel.

Ik persoonlijk kan nog in zo'n smal opgebouwd Engels zadel rijden, maar na een uurtje schieten mijn heupen toch echt vaak heel gemeen in de kramp terwijl ik op bvb. een western model Barefoot nergens last van heb *\o/*

Dankzij de korte zijkanten en het ontbreken van kniewrongen komt er veel minder spanning op de heupen omdat je knieën veel minder wijd uit elkaar gespreid worden.

Neem daarbij de vlakke zit, de aanpasbare beugelophanging en de schommelende bewegingen van het paard / flexibiliteit en zachtheid van het geheel waardoor je een soort directere, soepelere koppeling tussen paard en ruiter krijgt en vloeiender mee beweegt, dat is voor mij de truc om alles ontspannen en los te houden.

Maar dat wil niet zeggen dat iedereen op elk paard met hetzelfde zadeltje van zere heupen verlost is.
Vaak is toch een juiste persoonlijk afstelling nodig en dat kan best even zoeken zijn.

Maar als het ene western / boomloos / whatever niet werkt zegt dat nog niets over een toch weer heel ander type zadel binnen diezelfde categorie :)

neeltie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:47

@Thorrie: wat is de budgetversie en wat kost dat zadel? heb je het ook besteld?

Kan iemand mij ook uitleggen wat een "open zit" is??

Ik heb onlangs ook op een WOW zadel gereden. heerlijk zacht van voor naar achter en geen naad in de zitting. hij zou echter nog wel iets smaller mogen van mij.
Mijn paard draafde er echt fantastisch onder. mooie, verende passen en een stille aanleuning.
Echter, toen ik ging galopperen ging het niet zo fijn, terwijl dit normaal gesproken zijn fijnste gang is.
na vier a vijf galopsprongen changeerde hij telkens of hij viel uit galop en stond stil. ook na herhaaldelijk proberen. dus daar ben ik toen maar mee gestopt.
heeft iemand anders dat ook wel eens gehad met een wow zadel?
de verklaring was, dat het paard niet goed raad weet met de ( grotere ) schoudervrijheid die dit zadel biedt en hij hieraan moet wennen.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:46

@Neeltie: ik heb het niet besteld omdat mijn paard hier toch ook niet echt onder liep. Ik zat er wel heel fijn op. Op de pasfiche staat "Mambo II" als naam van het zadel. Ik dacht dat het 2500 euro was in nieuw versie. De boom is een adaptree maar de vulling van de kussens zou anders zijn dan de schleese zadels.

Wat betreft je opmerkingen over de galopchangementen en het uitvallen na een aantal passen, dat is precies wat ik met mijn paard heb onder alle zadels behalve de wow...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:33

Zelfs als je het identieke zadel neemt maar dan met een verschillend kopijzer kan het al gigantisch uitmaken.
Gisteren weer een mooi voorbeeld gezien.
De vrouw had eerst proefgereden op een zadel met smalle twist dat 2 maten te klein was voor het paard (koudbloed). Daarna hetzelfde zadel maar dan in de juiste maat met nog altijd de zelfde maat zitting erop. Daarop kreeg ze dus wel weer last. Helaas is er geen eindeloze markt voor paard maatje 38 dus zal ze toch moeten leven met het feit dat ze gewoon een voor haar haar bouw een veel te breed paard gekocht heeft.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:50

Precies daar kom ik nu ook achter. Hoe breder de boommaat des te breder de zit ook en met een smalle twist vang je dat iets op maar niet oneindig.
Bij de brandon empress wijd zou je door de smalle twist als een mediumwijd ongeveer zitten maar dat kan nooit zitten als een smalle boom.
Vandaag ga ik de Brandon Victoria in wijd proberen op een bok. Die heeft geen smalle twist. Ik ben benieuwd naar t verschil.